Opłata paliwowa 2011 - nowe stawki od 1 stycznia
REKLAMA
REKLAMA
Obecne zmiany, w przeciwieństwie do zeszłorocznych, spowodowane są wyłącznie inflacją, tj. Minister Infrastruktury zobowiązany został przez ustawodawcę do dokonania korekty wysokości stawek ustawowych o poziom inflacji.
REKLAMA
Nowe stawki opłaty paliwowej ogłoszone zostały w obwieszczeniu Ministra Infrastruktury z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie wysokości stawki opłaty paliwowej na rok 2011 (Mon.Pol. Nr 97, poz. 1133).
Stawki opłaty paliwowej wynosić będą w 2011 roku:
95,19 zł za 1 000 l benzyn silnikowych, o których mowa w art. 37h ust. 3 pkt 1 ustawy z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” – chodzi tu o benzyny silnikowe o kodach: CN 2710 11 45 i CN 2710 11 49;
239,84 zł za 1 000 l olejów napędowych, o kodzie CN 2710 19 41 o których mowa w art. 37h ust. 3 pkt 2 ustawy;
122,82 zł za 1 000 kg gazów i innych wyrobów, o których mowa w art. 37h ust. 3 pkt 3 i 4 ustawy – stawka ta dotyczy:
- gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych oraz gazowych węglowodorów alifatycznych skroplonych i w stanie gazowym, przeznaczonych do napędu pojazdów samochodowych, o kodach: CN 2711 i CN 2901;
- wyrobów innych niż wyżej wymienione, przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych, z wyłączeniem stanowiących samoistne paliwa biokomponentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych bez względu na kod CN. .
Polecamy: Jak założyć firmę
Porównując obecne i przyszłoroczne wysokości tych stawek wskazać jednak należy, iż nie powinny mieć one zbyt wielkiego wpływu na wzrost cen paliw, gdyż podwyżki wynoszą od 2,5 do 6 groszy na 1.000 litrów danego paliwa. Zatem wraz z VAT-em od tej opłaty (wchodzi ona w podstawę opodatkowania), cena 1 litra paliwa z tego powodu nie powinna wzrosnąć więcej, niż o 1 grosz.
Przypomnijmy, że zgodnie z art. 37h i następnymi ustawy - wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, z wyłączeniem biokomponentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 217), stanowiących samoistne paliwa, wykorzystywanych do napędu pojazdów w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, podlega opłacie, zwanej dalej „opłatą paliwową”.
Przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.
Opłata paliwowa stanowi przychód Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu Kolejowego.
Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h, ciąży na:
1) producencie paliw silnikowych lub gazu albo
2) importerze paliw silnikowych lub gazu, albo
3) podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym paliw silnikowych lub gazu, albo
4) innym podmiocie podlegającym na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu.
Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów
Organami właściwymi w sprawie opłaty paliwowej są naczelnicy urzędów celnych oraz dyrektorzy izb celnych.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat