REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na olej napędowy 2012 - dlaczego rośnie i czemu tak dużo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza na olej napędowy i benzynę w 2012 roku
Akcyza na olej napędowy i benzynę w 2012 roku

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z zamieszczonego na stronie BIP Ministerstwa Finansów projektu ustawy okołobudżetowej na rok 2012 (tj. ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej), od 1 stycznia 2012 r. w związku z planowanymi zmianami stawek akcyzy, powinniśmy spodziewać się podwyżki cen oleju napędowego (i biopaliw) o około 20 groszy na litrze, przy praktycznie żadnej, bądź symbolicznej (o 1 grosz) podwyżce cen benzyny.

Nie można jednak powyższego wzrostu akcyzy (a w konsekwencji i cen paliw) zrzucać tylko i wyłącznie na pazerność Ministra Finansów, ale trzeba uczciwie wskazać na dwóch winnych, którymi wspólnie jesteśmy my sami oraz tzw. kryzys finansowy.

REKLAMA

Autopromocja

Dlaczego my ? Gdyż w referendum akcesyjnym zgodziliśmy się na wejście do Unii Europejskiej oraz na wszystkie z tym związane plusy i minusy.

Jednym z takich minusów jest to, że w myśl tzw. dyrektywy energetycznej (tj. dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r.), każde państwo członkowskie, w tym i Polska, nie może w pełni dowolny sposób ustalać wysokości akcyzy na paliwa.

Projekt z 13 listopada 2011 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

Zgodnie z powyższą dyrektywą, każdy kraj może teoretycznie ustalić dowolną akcyzę na paliwa, ale nie może być ona niższa, niż podane w tej dyrektywie wartości progowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują stawki minimalne w wysokości 359 euro za 1.000 litrów benzyny bezołowiowej oraz 330 euro za 1.000 litrów oleju napędowego. Jeżeli jakiś kraj ustaliłby krajową akcyzę w niższej wysokości, to zostałby podwójnie ukarany, tj. z jednej strony straciłby pewną część dochodów budżetowych, a z drugiej niewątpliwie musiałby zapłacić karę na rzecz UE, a więc nie opłaca się być „dobroczyńcą”.

Prawidłowość ustalenia przez poszczególne kraje stawek akcyzy na dany rok ustala się poprzez przemnożenie powyższych stawek minimalnych przez odpowiedni kurs euro, tj. wykorzystuje się do tego celu kurs obowiązujący w pierwszym dniu roboczym października poprzedniego roku i ogłoszony w Dzienniku Urzędowym UE. Do obliczeń limitów na rok 2012 stosujemy zatem kurs ogłoszony w dniu 3 października 2011 r. w wysokości 4,3815 zł za 1 euro.

Ponieważ zatem na skutek kryzysu finansowego doszło do stosunkowo dużego wzrostu kursu euro (z 3,9370 zł), koniecznym stało się ponowne wyliczenie ww. równowartości 330 i 395 euro i porównanie ich z obecnymi stawkami akcyzy.

Po użyciu do tego celu kalkulatora wychodzi nam, że minimalna stawka akcyzy na benzynę bezołowiową w roku 2012 musi wynieść 1.572,96 zł, a na olej napędowy 1.445,90 zł za 1.000 litrów.

Benzyna

W przypadku benzyny nie zachodzi potrzeba podnoszenia akcyzy krajowej. Co prawda nowa stawka minimalna (1.572,96 zł) jest wyższa od obecnie obowiązującej stawki akcyzy (1.565,00 zł), ale:

- z jednej strony różnica ta jest mniejsza od 5%, co w myśl dyrektywy energetycznej nie wymaga korekty stawki, jak też

- z drugiej strony dla celów „zaliczenia” minimalnego poziomu opodatkowania należy również dodać stawkę opłaty paliwowej (95,19 zł za 1.000 litrów), co w konsekwencji daje wyższe opodatkowanie krajowe, niż wymagane minimum unijne.

Dlatego w powyższym projekcie ustawy okołobudżetowej nie zaproponowano zwiększenia stawki podatku akcyzowego na rok 2012, przy czym wspomniana wcześniej ewentualna podwyżka ceny litra benzyny o niecały grosz wynikać będzie z podniesienia stawki opłaty paliwowej o 0,4 grosza na litrze, co wraz z VAT da niecałe 0,5 grosza podwyżki na litrze.

Olej napędowy (ON)

W przypadku oleju napędowego nie jest już tak różowo, jak w przypadku benzyn, gdyż obecna minimalna stawka akcyzy wraz z opłatą paliwową wynoszą w sumie  1.287,84 zł za 1.000 litrów oleju (tj. 1.048,00 zł akcyzy i 239,84 zł opłaty paliwowej), a więc są za niskie o ponad 158 złotych, czyli o 15,8 groszy na litrze.

Tym samym Minister Finansów zmuszony został do zaproponowania podwyżki akcyzy na olej napędowy, a Sejm nie będzie mógł tego zakwestionować i obowiązkowo „zaklepie” podwyżkę akcyzy co najmniej w wysokości zaproponowanej przez p. Ministra.

Planowana podwyżka akcyzy nie może być niższa, niż zapisana w ww. projekcie ustawy budżetowej, gdyż Minister Finansów tak skalkulował tą podwyżkę, aby wraz z planowaną podwyżką opłaty paliwowej (która wzrasta co roku automatycznie o wskaźnik inflacji), osiągnąć dokładnie minimum wymagane przez Unię Europejską, a więc Sejm może ewentualnie uchwalić jeszcze wyższą stawkę akcyzy, jeżeli chciałby być „pazernym”.

Ponieważ akcyza i opłata paliwowa wchodzą w podstawę opodatkowania podatkiem VAT, to łączna skumulowana podwyżka cen oleju napędowego od 1 stycznia 2012 r., związana z powyższą podwyżką akcyzy, wyniesie 19,5 grosza na litrze tego oleju - chyba że dojdzie do uchwalenia jeszcze wyższych stawek akcyzy, niż zaproponowane przez Ministra Finansów.

Warto wiedzieć, że oprócz omawianej podwyżki akcyzy, mogą dotknąć nas jeszcze inne podwyżki cen paliw. Podstawowym zmiennym składnikiem cen tych paliw jest bowiem cena ropy na rynkach zagranicznych oraz kurs euro, które to wielkości, jak wiemy z doświadczenia, mogą nas często zaskakiwać i to przeważnie negatywnie.

Kalkulator odsetek podatkowych

Polecamy: Kontrola podatkowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA