REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia 2012 uproszczone procedury celne bardziej akcyzowe

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Od 1 stycznia 2012 uproszczone procedury celne bardziej akcyzowe
Od 1 stycznia 2012 uproszczone procedury celne bardziej akcyzowe

REKLAMA

REKLAMA

Wśród 22 ustaw, które zmienia ustawa z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, jest również ustawa o podatku akcyzowym, do której wprowadzono nie tylko przepisy dotyczące opodatkowania węgla, ale i ułatwienia dla importerów wyrobów akcyzowych.

Ułatwienia powyższe dotyczą wyłącznie tych importerów, którzy korzystają z uproszczonych procedur celnych, opisanych we Wspólnotowym Kodeksie Celnym.

REKLAMA

Autopromocja

Dotychczas osoby te nie mogły dokonywać uproszczonych odpraw celnych wyrobów akcyzowych, co niewątpliwie było dla nich utrudnieniem, gdyż część swoich odpraw musiały dokonywać w sposób „tradycyjny”.

Jest to kolejne, po zmianach w VAT od 1 kwietnia 2011 r., duże ułatwienie dla tych podmiotów, które może bardziej upowszechnić stosowanie procedur uproszczonych.

Od 1 stycznia 2012 roku w ramach uproszczonych procedur celnych będzie można clić wszystkie wyroby akcyzowe, z wyjątkiem alkoholu etylowego i paliw silnikowych.

Pamiętać przy tym należy, że zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, za alkohol etylowy nie uważa się piwa, wina, napojów fermentowanych i tzw. wyrobów pośrednich, natomiast paliwami silnikowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Wyłączenie paliw silnikowych z uproszonych procedur celnych dotyczy jednak tylko „małych” uczestników rynku, tj. nie dotyczy to tych podmiotów, których wysokość obrotu (w rozumieniu przepisów o VAT) paliwami silnikowymi przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 40 mln zł.

Oczywiście wprowadzono również przepisy służące do przeliczania tego limitu dla podmiotów, które albo zaczynają obrót w środku roku, albo zaczęły go w środku poprzedniego.

Ponieważ procedury uproszczone polegają na tym, że zamiast „normalnych” dokumentów celnych stosuje się np. dokumenty wypełnione częściowo, dokumenty handlowe (np. faktury zakupu) czy rejestry prowadzone przez importerów, wprowadzono również przepisy pozwalające na wyliczanie wysokości należnej akcyzy w tych dokumentach oraz w tzw. zgłoszeniach uzupełniających.

Zaznaczono przy tym, że jeżeli jest to import wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie, to w powyższych dokumentach i tak trzeba wyliczyć akcyzę w hipotetycznej wysokości, tj. w takiej, jakby nie korzystano z danego zwolnienia.

Jeżeli importer jest jednocześnie zarejestrowanym wysyłającym i chce zaimportowane towary przewieźć do składu podatkowego w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, to po wysłaniu do systemu EMCS PL projektu dokumentu e-AD będzie musiał niezwłocznie przekazać naczelnikowi urzędu celnego kopię wpisu lub wydruk z ewidencji towarów dopuszczonych do obrotu, chyba że niezwłocznie po przesłaniu projektu e-AD prześle zgłoszenie uzupełniające.

Polecamy: serwis VAT

W praktyce przepisy te mogą bardzo usprawnić procedury importu olejów opałowych czy smarowych lub piwa, natomiast nie wpłyną chyba na razie znacząco na import wina, papierosów i tytoniu, gdyż w przypadku wyrobów banderolowanych obowiązują dodatkowe procedury kontrolne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA