REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 stycznia 2012 uproszczone procedury celne bardziej akcyzowe

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Od 1 stycznia 2012 uproszczone procedury celne bardziej akcyzowe
Od 1 stycznia 2012 uproszczone procedury celne bardziej akcyzowe

REKLAMA

REKLAMA

Wśród 22 ustaw, które zmienia ustawa z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, jest również ustawa o podatku akcyzowym, do której wprowadzono nie tylko przepisy dotyczące opodatkowania węgla, ale i ułatwienia dla importerów wyrobów akcyzowych.

Ułatwienia powyższe dotyczą wyłącznie tych importerów, którzy korzystają z uproszczonych procedur celnych, opisanych we Wspólnotowym Kodeksie Celnym.

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczas osoby te nie mogły dokonywać uproszczonych odpraw celnych wyrobów akcyzowych, co niewątpliwie było dla nich utrudnieniem, gdyż część swoich odpraw musiały dokonywać w sposób „tradycyjny”.

Jest to kolejne, po zmianach w VAT od 1 kwietnia 2011 r., duże ułatwienie dla tych podmiotów, które może bardziej upowszechnić stosowanie procedur uproszczonych.

Od 1 stycznia 2012 roku w ramach uproszczonych procedur celnych będzie można clić wszystkie wyroby akcyzowe, z wyjątkiem alkoholu etylowego i paliw silnikowych.

REKLAMA

Pamiętać przy tym należy, że zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, za alkohol etylowy nie uważa się piwa, wina, napojów fermentowanych i tzw. wyrobów pośrednich, natomiast paliwami silnikowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Wyłączenie paliw silnikowych z uproszonych procedur celnych dotyczy jednak tylko „małych” uczestników rynku, tj. nie dotyczy to tych podmiotów, których wysokość obrotu (w rozumieniu przepisów o VAT) paliwami silnikowymi przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 40 mln zł.

Oczywiście wprowadzono również przepisy służące do przeliczania tego limitu dla podmiotów, które albo zaczynają obrót w środku roku, albo zaczęły go w środku poprzedniego.

Ponieważ procedury uproszczone polegają na tym, że zamiast „normalnych” dokumentów celnych stosuje się np. dokumenty wypełnione częściowo, dokumenty handlowe (np. faktury zakupu) czy rejestry prowadzone przez importerów, wprowadzono również przepisy pozwalające na wyliczanie wysokości należnej akcyzy w tych dokumentach oraz w tzw. zgłoszeniach uzupełniających.

Zaznaczono przy tym, że jeżeli jest to import wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie, to w powyższych dokumentach i tak trzeba wyliczyć akcyzę w hipotetycznej wysokości, tj. w takiej, jakby nie korzystano z danego zwolnienia.

Jeżeli importer jest jednocześnie zarejestrowanym wysyłającym i chce zaimportowane towary przewieźć do składu podatkowego w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, to po wysłaniu do systemu EMCS PL projektu dokumentu e-AD będzie musiał niezwłocznie przekazać naczelnikowi urzędu celnego kopię wpisu lub wydruk z ewidencji towarów dopuszczonych do obrotu, chyba że niezwłocznie po przesłaniu projektu e-AD prześle zgłoszenie uzupełniające.

Polecamy: serwis VAT

W praktyce przepisy te mogą bardzo usprawnić procedury importu olejów opałowych czy smarowych lub piwa, natomiast nie wpłyną chyba na razie znacząco na import wina, papierosów i tytoniu, gdyż w przypadku wyrobów banderolowanych obowiązują dodatkowe procedury kontrolne.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA