REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wyższa akcyza na papierosy chroni życie i zdrowie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
akcyza na papierosy 2012
akcyza na papierosy 2012

REKLAMA

REKLAMA

Zwiększenie średniego podatku akcyzowego do 9,76 PLN na paczkę papierosów w Polsce (w porównaniu do stanu w 2011 r.) spowodowałoby rzucenie palenia przez 618 000 dorosłych i zniechęciłoby 215 000 młodych osób do rozpoczęcia palenia. Oznaczałoby to ograniczenie liczby przypadków przedwczesnej śmierci o 7,2% w populacji Polski. Zwiększyłoby to również dochody z podatku akcyzowego o 7,1 mld PLN.

Tak uważają Autorzy raportu Ekonomiczne aspekty palenia tytoniu i opodatkowania wyrobów tytoniowych w Polsce: Christina Czart Ciecierski, Rajeev Cherukupalli i Marzenna Weresa.

REKLAMA

W Polsce pali tytoń ok. 10 mln palaczy. Prawie 19%  młodzieży w wieku 13–15 lat pali papierosy. Natomiast ponad połowa polskich dzieci jest narażona na bierne palenie w domu.

Tak wysoki wskaźnik palenia powoduje dużą liczbę przedwczesnych zgonów, wysokie koszty opieki zdrowotnej i obniżoną produktywność palaczy.

Podatek akcyzowy na wyroby tytoniowe w Polsce składa się z dwóch elementów:

a) Podatek kwotowy (stała kwota za 1000 papierosów)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) Podatek procentowy (procent maksymalnej ceny detalicznej).

W 2011 roku w Polsce obowiązywał podatek kwotowy w wysokości 158,36 PLN na 1000 papierosów oraz podatek procentowy w wysokości 31,41% ceny detalicznej, a także podatek VAT w wysokości 23% ceny detalicznej. Podatek akcyzowy stanowi łącznie 66% średniej ważonej ceny paczki papierosów.

Akcyza na papierosy 2012

Zdaniem Autorów ww. raportu podnoszenie podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe ochroni życie i zwiększy przychody państwa.

Polska i tak co roku musi podnosić akcyzę na tytoń, by do 2018 roku dojść do poziomu opodatkowania unijnego.

Według Autorów ww. raportu jeżeli Polska natychmiast podniesie podatek kwotowy do 90 euro na 1000 papierosów, tak aby osiągnąć zgodność ze standardami UE na rok 2018, zapobiegnie 78 tys. przedwczesnych zgonów w obecnej populacji i uzyska dodatkowo 2,3 mld PLN rocznie z podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe.

Jeśli Polska podniesie łączne podatki akcyzowe do 70% ceny detalicznej (109 euro/1000 papierosów), zapobiegnie 192 000 przedwczesnych zgonów w obecnej populacji i zwiększy przychody z tytułu podatku na wyroby tytoniowe o 5,2 mld PLN rocznie.

W najlepszym scenariuszu, jeśli Polska podniesie podatek akcyzowy na wyroby tytoniowe tak, aby uzyskać 124 euro na 1000 papierosów (zbliżając się do średniej wysokości podatku akcyzowego w 15 krajach EU, r.2011), zapobiegnie 278 000 zgonów w obecnej populacji i uzyska wzrost rocznych przychodów podatkowych o 7,1 mld PLN, 618 000 dorosłych palaczy rzuci palenie, a 215 000 młodych osób nie rozpocznie palenia.

Wszystko o nałogu nikotynowym


Autorzy Raportu zdają sobie jednocześnie sprawę, że im wyższe opodatkowanie wyrobów tytoniowych, tym większa szara strefa obrotu tymi wyrobami (przemyt, nielegalna produkcja etc.). Postulują, by władze zwiększyły skuteczność zwalczania tych zjawisk, w tym np. by została podwyższona kara za posiadanie nieopodatkowanego tytoniu.

Wydaje się, że drastyczna podwyżka akcyzy na tytoń mogłaby spowodować równie drastyczne zwiększenie szarej strefy obrotu jego wyrobami (bez jednoczesnego adekwatnego obniżenia ich spożycia), a więc i spadek wpływów z akcyzy, czego Autorzy raportu dokładniej nie analizują.

Historia prohibicji w Stanach Zjednoczonych i innych krajach (a w tym kierunku zmierza de facto postulowana przez Autorów Raportu drastyczna podwyżka akcyzy na papierosy) nie daje tu wielkich nadziei na osiągnięcie zakładanych celów.

Źródło: The Economics of Tobacco and Tobacco Taxation in Poland (Ekonomiczne aspekty palenia tytoniu i opodatkowania wyrobów tytoniowych w Polsce); Autorzy: Christina Czart Ciecierski, Rajeev Cherukupalli i Marzenna A.Weresa. 2011.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA