REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wyższa akcyza na papierosy chroni życie i zdrowie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
akcyza na papierosy 2012
akcyza na papierosy 2012

REKLAMA

REKLAMA

Zwiększenie średniego podatku akcyzowego do 9,76 PLN na paczkę papierosów w Polsce (w porównaniu do stanu w 2011 r.) spowodowałoby rzucenie palenia przez 618 000 dorosłych i zniechęciłoby 215 000 młodych osób do rozpoczęcia palenia. Oznaczałoby to ograniczenie liczby przypadków przedwczesnej śmierci o 7,2% w populacji Polski. Zwiększyłoby to również dochody z podatku akcyzowego o 7,1 mld PLN.

Tak uważają Autorzy raportu Ekonomiczne aspekty palenia tytoniu i opodatkowania wyrobów tytoniowych w Polsce: Christina Czart Ciecierski, Rajeev Cherukupalli i Marzenna Weresa.

REKLAMA

Autopromocja

W Polsce pali tytoń ok. 10 mln palaczy. Prawie 19%  młodzieży w wieku 13–15 lat pali papierosy. Natomiast ponad połowa polskich dzieci jest narażona na bierne palenie w domu.

Tak wysoki wskaźnik palenia powoduje dużą liczbę przedwczesnych zgonów, wysokie koszty opieki zdrowotnej i obniżoną produktywność palaczy.

Podatek akcyzowy na wyroby tytoniowe w Polsce składa się z dwóch elementów:

a) Podatek kwotowy (stała kwota za 1000 papierosów)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) Podatek procentowy (procent maksymalnej ceny detalicznej).

W 2011 roku w Polsce obowiązywał podatek kwotowy w wysokości 158,36 PLN na 1000 papierosów oraz podatek procentowy w wysokości 31,41% ceny detalicznej, a także podatek VAT w wysokości 23% ceny detalicznej. Podatek akcyzowy stanowi łącznie 66% średniej ważonej ceny paczki papierosów.

Akcyza na papierosy 2012

Zdaniem Autorów ww. raportu podnoszenie podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe ochroni życie i zwiększy przychody państwa.

Polska i tak co roku musi podnosić akcyzę na tytoń, by do 2018 roku dojść do poziomu opodatkowania unijnego.

REKLAMA

Według Autorów ww. raportu jeżeli Polska natychmiast podniesie podatek kwotowy do 90 euro na 1000 papierosów, tak aby osiągnąć zgodność ze standardami UE na rok 2018, zapobiegnie 78 tys. przedwczesnych zgonów w obecnej populacji i uzyska dodatkowo 2,3 mld PLN rocznie z podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe.

Jeśli Polska podniesie łączne podatki akcyzowe do 70% ceny detalicznej (109 euro/1000 papierosów), zapobiegnie 192 000 przedwczesnych zgonów w obecnej populacji i zwiększy przychody z tytułu podatku na wyroby tytoniowe o 5,2 mld PLN rocznie.

W najlepszym scenariuszu, jeśli Polska podniesie podatek akcyzowy na wyroby tytoniowe tak, aby uzyskać 124 euro na 1000 papierosów (zbliżając się do średniej wysokości podatku akcyzowego w 15 krajach EU, r.2011), zapobiegnie 278 000 zgonów w obecnej populacji i uzyska wzrost rocznych przychodów podatkowych o 7,1 mld PLN, 618 000 dorosłych palaczy rzuci palenie, a 215 000 młodych osób nie rozpocznie palenia.

Wszystko o nałogu nikotynowym


REKLAMA

Autorzy Raportu zdają sobie jednocześnie sprawę, że im wyższe opodatkowanie wyrobów tytoniowych, tym większa szara strefa obrotu tymi wyrobami (przemyt, nielegalna produkcja etc.). Postulują, by władze zwiększyły skuteczność zwalczania tych zjawisk, w tym np. by została podwyższona kara za posiadanie nieopodatkowanego tytoniu.

Wydaje się, że drastyczna podwyżka akcyzy na tytoń mogłaby spowodować równie drastyczne zwiększenie szarej strefy obrotu jego wyrobami (bez jednoczesnego adekwatnego obniżenia ich spożycia), a więc i spadek wpływów z akcyzy, czego Autorzy raportu dokładniej nie analizują.

Historia prohibicji w Stanach Zjednoczonych i innych krajach (a w tym kierunku zmierza de facto postulowana przez Autorów Raportu drastyczna podwyżka akcyzy na papierosy) nie daje tu wielkich nadziei na osiągnięcie zakładanych celów.

Źródło: The Economics of Tobacco and Tobacco Taxation in Poland (Ekonomiczne aspekty palenia tytoniu i opodatkowania wyrobów tytoniowych w Polsce); Autorzy: Christina Czart Ciecierski, Rajeev Cherukupalli i Marzenna A.Weresa. 2011.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników. Rząd szykuje ustawę o „aktywnym rolniku” – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Czy KSeF wpłynie na ceny w biurach rachunkowych?

KSeF przez niektórych nazywany jest wielką rewolucją w księgowości, która ma przeorganizować pracę wielu biur rachunkowych, wpłynąć na ceny usług księgowych i zatrudnienie w księgowości. Celem niniejszego artykułu będzie przeanalizowanie w jaki sposób KSeF może wpłynąć na ceny biur rachunkowych. Wyprowadzone w jego treści wnioski, poparte analizą na podstawie rzeczywistych danych z zaprzyjaźnionego biura rachunkowego, pozwolą spojrzeć na niego w sposób oparty na pewnych faktach, a nie tylko na podstawie przyjętych z góry założeń.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

REKLAMA

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

REKLAMA