REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od samochodów typu pick-up

Akcyza od samochodów typu pick-up.
Akcyza od samochodów typu pick-up.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem sądów administracyjnych oraz organów podatkowych samochody typu pick-up wyposażone w 2 rzędy siedzeń oraz przestrzeń ładunkową krótszą niż połowa rozstawu osi są samochodami osobowymi. I przy ich imporcie trzeba zapłacić podatek akcyzowy.

Wyrokiem z 10 maja br. (sygn. akt I GSK 370/12) Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną podatnika złożoną na orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 4 października 2011 r. o sygn. akt I SA/Gd 685/11.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tym samym utrzymał klasyfikację pojazdu marki Mitsubishi model L 200 do pozycji 8703 taryfy celnej, a co za tym idzie uznanie go za samochód osobowy i opodatkowanie akcyzą.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w ww. wyroku uznał stanowisko Dyrektora Izby Celnej w Gdyni w zakresie klasyfikacji taryfowej pojazdu marki Mitsubishi L200 (typu pick-up) do pozycji 8703 (jako samochód osobowy) oraz określenia podatku akcyzowego za prawidłowe.

NSA podzielił stanowisko WSA oraz naczelnika urzędu celnego wskazując w ustnym uzasadnieniu, że do prawidłowego ustalenia pozycji taryfy celnej konieczne jest odwołanie się bezpośrednio do brzmienia pozycji taryfy celnej oraz ustalenie dominującej funkcji klasyfikowanego pojazdu w oparciu o jego cechy funkcjonalne, elementy wyposażenia i parametry techniczne.

REKLAMA

Sąd podkreślił, iż podczas klasyfikacji pojazdu w pierwszej kolejności należy ustalić zasadnicze przeznaczenie pojazdu tj. określenie czy pojazd służy do przewozu osób, czy do przewozu towarów, a dopiero w następnej kolejności należy posługiwać się pomocniczo brzmieniem Not Wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dominującą funkcją tego modelu samochodu jest zatem przewóz osób, co niesie za sobą obowiązek podatkowy w akcyzie.

Ile możesz odliczyć VAT od samochodów i paliwa w 2011 roku

Czy samochody kempingowe podlegają akcyzie?

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu marki Mitsubishi model L 200 do przewozu osób, a więc klasyfikacji do pozycji 8703, przesądziło wyposażenie auta w dwa rzędy siedzeń wyposażonych w pasy bezpieczeństwa, co umożliwiało przewóz 5 osób, a także wielkość przestrzeni ładunkowej (skrzynia ładunkowa krótsza niż połowa rozstawu osi).

Wyrok ten stanowi potwierdzenie stanowiska zajmowanego przez Ministerstwo Finansów i urzędy celne zakresie klasyfikacji tego typu samochodów i opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Jak informuje Minister Finansów samochody typu pick-up wyposażone w 2 rzędy siedzeń oraz przestrzeń ładunkową krótszą niż połowa rozstawu osi są sprowadzane przez autoryzowanych dilerów jako samochody osobowe i sprzedawane po zapłaceniu przez nich podatku akcyzowego należnego od samochodów osobowych.

Natomiast podmioty zajmujące się importem indywidualnym często oferują takie same samochody do sprzedaży w cenie zbliżonej do cen dilerów, deklarując je uprzednio jako samochody ciężarowe.

Uchylają się w ten sposób od obowiązku opodatkowania akcyzą, pozostawiając sobie wynikającą z różnicy wyższą marżę.

Tylko w 2011 r. Służba Celna wszczęła ponad 5 tys. postępowań podatkowych dotyczących zapłaty podatku akcyzowego od samochodów typu pick-up i innych samochodów osobowych, które zostały zadeklarowane jako samochody ciężarowe lub samochody specjalne.

Źródło: Ministerstwo Finansów, Naczelny Sąd Administracyjny

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA