REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ile możesz odliczyć VAT od samochodów i paliwa w 2011 i 2012 roku

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
odliczanie VAT od samochodów i paliwa 2011 / 2012
odliczanie VAT od samochodów i paliwa 2011 / 2012

REKLAMA

REKLAMA

Wśród najważniejszych zmian w VAT jakie weszły w życie od początku 2011 r. należy wymienić ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodu „z kratką” i brak możliwości odliczenia VAT od paliwa do takich samochodów.

Ograniczenia 2011-2012

Zasadniczo podatnik VAT w 2011 roku może korzystać z prawa odliczenia VAT naliczonego przy zakupie lub wzięciu w leasing wspomnianych samochodów, jednakże w ograniczonej formie, bowiem może odliczyć 60% kwoty VAT naliczonego, nie więcej jednak niż 6.000 zł, podczas gdy do końca roku 2010 r. mógł dokonać odliczenia całości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przy czym samochody z kratką wzięte w leasing przed 1 stycznia 2011 r. korzystają z pełnego odliczenia pod warunkiem rejestracji umowy do końca stycznia 2011 r. – o czym piszemy dalej.

Zauważyć też należy, iż od 2011 roku nie przysługuje prawo odliczenia podatku od zakupionego paliwa do samochodów z kratką – nawet jeżeli zostały wzięte w leasing w 2010 roku.

Wprowadzone zmiany nie dotyczą samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Przy zakupie takich samochodów podatnik może dokonać odliczenia VAT na zasadach ogólnych – w pełnej kwocie. Również można odliczyć paliwo zakupione do takich pojazdów.

REKLAMA

Jedynie na marginesie należy wspomnieć, iż zakup takiego pojazdu (i paliwa do niego) musi mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Inna sprawa, że rzadko w praktyce występują sytuacje zakupu samochodu ciężarowego na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością, choć sytuacji takich nie można wykluczyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzone regulacje nie zmieniają również sposobu rozliczania zakupu samochodów osobowych oraz paliwa do nich. Identycznie jak w roku 2010 odliczyć można jedynie 60% podatku z faktury, nie więcej niż 6.000 zł. Paliwa natomiast do takich samochodów odliczyć nie można.

Do końca 2010 r. obowiązujące przepisy stanowiły, iż przy zakupie samochodu osobowego oraz samochodu „z kratką” odliczenie podatku VAT przysługiwało tylko w ograniczonym zakresie, tj. 60% kwoty podatku na fakturze, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Przepisy te w zakresie odliczeń przy zakupie samochodów „z kratką” w praktyce nie miały zastosowania z uwagi na wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Sp. z o.o. Magoora przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Krakowie. Konsekwencją orzeczenia Trybunału było pełne odliczanie podatku VAT przy zakupie samochodu i paliwa do niego.

Regulacje wprowadzające nowe zasady odliczania podatku VAT od samochodów osobowych i samochodów „z kratką” oraz paliwa wykorzystywanego do ich napędu wprowadzone zostały ustawą z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.

Przedmiotowa nowelizacja wprowadza w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. jednakowy limit odliczeń od samochodów „z kratką” oraz paliw wykorzystywanych do ich napędów jak dla samochodów osobowych. Podatnikowi przysługuje ograniczone prawo do odliczenia podatku w wysokości 60%, nie więcej niż 6.000 zł
- kwoty podatku określonej w fakturze lub
- podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub
- kwoty podatku należnego od dostawy towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca.

Od jakich samochodów odliczysz cały VAT

Ustawodawca w omawianej nowelizacji wymienił jednocześnie grupę samochodów, do których nie ma zastosowania ograniczenie w odliczeniu podatku VAT przy ich zakupie oraz przy zakupie paliwa do ich napędu.

Dotyczy to:

1) pojazdów samochodowych spełniających wymagania, tj.:

a) mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,

b) mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punku podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu, a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków,

c) które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków (np. pick-up),

d) które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

2) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. (np. koparki, pomoc drogowa, samochód pogrzebowy, ;

3) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

4) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Tak jak w dotychczas obowiązującym stanie prawnym, spełnienie przez samochody (wymienionych powyżej w punkcie 1) określonych wymagań stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

W przypadku, gdy w pojeździe zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa powyżej - podatnik będzie obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dokonał jego odliczenia.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy : Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Samochody w leasingu rozpoczętym w 2011 roku

Nowe, ograniczone zasady odliczania podatku VAT dotyczą również usług leasingu i in. umów o podobnym charakterze.

Wprowadzone regulacje w tym zakresie stanowią, iż w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą.

Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów dotycząca jednego samochodu lub pojazdu nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł. Przepisy te stosuje się odpowiednio do nabytych lub importowanych części składowych zużytych do wytworzenia przez podatnika samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, jeżeli te samochody i pojazdy zostały zaliczone przez tego podatnika do środków trwałych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Samochody z kratką wzięte w leasing w 2010 roku

Ograniczenia w zakresie pełnego odliczenia podatku VAT nie stosuje się do pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi, na dzień 31 grudnia 2010 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy i do których nie miał zastosowania art. 86 ust. 7 ustawy o VAT.

Warunkiem skorzystania z tego prawa jest zarejestrowanie umowy we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2011 r. Celem tego przepisu jest zachowanie praw nabytych w zakresie odliczania podatku od towarów i usług w odniesieniu do pojazdów samochodowych, o których mowa w przepisach o podatku od towarów i usług obowiązujących przed dniem wejścia w życie omawianych regulacji.

Nabyte prawa nie dotyczą zakupu bieżącego paliwa do napędu takich pojazdów, zatem przepis przejściowy, umożliwiający odliczenie przy m.in. leasingowanych pojazdach, nie obejmuje możliwości odliczania podatku przy nabyciu paliwa do ich napędu.

Źródło:

- uzasadnienie Ministerstwa Finansów do ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług o raz ustawy o transporcie drogowym
- ustawa z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2010 r. Nr 247, poz. 1652).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA