REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zwrot podatku VAT podróżnym

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Tax free
Tax free

REKLAMA

REKLAMA

Po prawie 7 latach w zasadzie niezmiennego obowiązywania systemu zwrotu podatku VAT dla podróżnych, opisanego w art. 126-130 ustawy o podatku VAT, z dniem 1 kwietnia 2011 r. następuje częściowa jego zmiana, która polega na wprowadzeniu wielu ułatwień, zarówno dla podróżnych, jak i dla podmiotów dokonujących tego zwrotu na ich rzecz.

Omawiając powyższy system, nazywany potocznie „TAX FREE”, należy skupić się na jego 5 podstawowych elementach, tj.:
1. osobach, które mogą uzyskać powyższy zwrot podatku,
2. sprzedawcach, którzy mogą oferować towary w tym systemie,
3. sposobie zwrotu,
4. warunkach dokonania zwrotu VAT podróżnemu,
5. warunkach zastosowania stawki 0% przez sprzedawcę.

REKLAMA

REKLAMA

1. Kto może otrzymać zwrot VAT

Osobami, które mogą otrzymać zwrot podatku VAT w związku z wywozem z Polski poza obszar Unii Europejskiej towarów zakupionych w naszym kraju, są wyłącznie osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE.

Miejsce stałego zamieszkania takiej osoby (a więc i uprawnienie do skorzystania z TAX FREE), ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

REKLAMA

Zwrot podatku dotyczy wyłącznie podatku VAT zapłaconego przy nabyciu przez taką osobę towaru na terenie kraju, który to towar będzie przez nią wywieziony poza teren UE w jej bagażu osobistym i będzie znajdował się w stanie nienaruszonym, przy czym zwrot ten nie obejmuje wywozu paliw silnikowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe oznacza, iż nie podlega zwrotowi VAT od towarów nabytych przez uprawnioną osobę, ale wywożonych przez inną osobę, lub np. wysyłanych pocztą czy kurierem.

Warto również pamiętać o tym, że skoro zwrotowi podlega VAT zapłacony od towarów wywożonych, to oczywistym jest, że w przypadku towarów sprzedawanych w kraju ze stawką 0% lub zwolnionych z podatku VAT, wysokość zwrotu należnego podróżnemu wyniesie 0,00 zł.

2. Sprzedawcy uprawnieni do oferowania towarów w systemie TAX FREE

Nie każdy sprzedawca może dokonywać sprzedaży towarów w ramach systemu TAX FREE – mogą te robić wyłącznie podmioty spełniające odpowiednie warunki.

W ustawie o podatku VAT sformułowano 3 główne warunki, z których 2 muszą być spełnione obligatoryjnie, tj.
- sprzedawca taki musi być zarejestrowanym podatnikiem VAT (z wyjątkiem podatników zwolnionych z uwagi na nie przekroczenie rocznej wartości sprzedaży 150.000 zł) oraz
- musi prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Trzecim warunkiem, jest zawarcie umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z podmiotów prowadzących punkty zwrotu podatku, przy czym sprzedawca może również zdecydować się na wyłącznie samodzielne dokonywanie zwrotów VAT i wtedy nie musi zawierać takich umów.

Samo wypełnienie powyższych warunków stanowi dopiero początek formalności, tj. musi on pisemnie poinformować naczelnika urzędu skarbowego, że będzie takim sprzedawcą oraz o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u niego zakupu towarów może odebrać podatek, oraz z kim ma zawarte umowy o zwrot podatku, i obowiązkowo przedłożyć kopie tych umów.

Dodatkowo sprzedawcy ci muszą zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim oraz oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.

Sposób zapewnienia powyższej informacji w językach obcych należy wyłącznie do inwencji sprzedawcy, natomiast wzór znaku informacyjnego jest opublikowany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (Dz.U. Nr 88, poz. 838).

Od 1 kwietnia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie nowe rozporządzenie z 28 marca 2011 r. (Dz.U. Nr 68, poz. 361).

3. Sposób zwrotu

Zwrot podatku podróżnym dokonywany jest co do zasady w złotych przez sprzedawcę lub w punktach zwrotu VAT przez odpowiednie podmioty.

Nowością od 1 kwietnia 2011 r. jest to, że zwrotu podatku dokonywać można nie tylko w formie gotówkowej, ale również i w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.

Pamiętać jednocześnie należy, iż sprzedawcy mogą dokonywać zwrotu pod warunkiem, że ich obroty za poprzedni rok podatkowy wyniosły powyżej 400.000 zł oraz że dokonują zwrotu podatku wyłącznie w odniesieniu do towarów nabytych przez podróżnego u nich samych, tj. sprzedawcy nie mogą dokonywać zwrotu VAT od towarów, które zostały zakupione u innego sprzedawcy.

Kasy fiskalne 2011

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Wyjątkiem od powyższego jest sytuacja, gdy co prawda sprzedawca nie spełnia w danym roku warunku dotyczącego wysokości obrotów, jednakże spełniał go w roku, w którym dokonał sprzedaży podróżnemu – w takiej sytuacji sprzedawca może dokonać zwrotu podatku.

Jak wspomniano wcześniej, zwrotu podatku może również dokonywać podmiot prowadzący punkty zwrotu VAT.

Podmiotem takim może być wyłącznie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna, która spełni szereg wymogów formalnych, w tym:
- powiadomi naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozpoczęcia takiej działalności oraz
- złoży u niego kaucję gwarancyjną w wysokości 5 mln zł w gotówce, gwarancji bankowej lub co najmniej trzyletnich obligacjach Skarbu Państwa. Spółka ta musi nie tylko od razu dostarczyć kilka kilogramów załączników, ale musi również niektóre z nich donosić sukcesywnie przez cały czas działalności.

Od 1 kwietnia 2011 r. podmiot ten nie musi już zwierać umów z uprawnionymi sprzedawcami. Oznacza to, że niektóre podmioty mogą być „wolnymi strzelcami”, ale nie wszystkie, gdyż utrzymany jest przecież obowiązek zawarcia przez sprzedawcę umowy co najmniej z jednym takim podmiotem.

4. Warunki dokonania zwrotu VAT podróżnemu

Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Jeżeli więc podróżny dokona zakupu w styczniu, to wywozu towaru musi dokonać najpóźniej do końca kwietnia – wywóz po tym terminie nie będzie uprawniał do otrzymania pieniążków, nawet jak celnicy postawią wszystkie właściwe pieczątki na dokumencie TAX FREE.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, do którego powinien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej. Wywóz towaru powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator.

Od 1 kwietnia 2011 r. nie będzie już obowiązywał żaden oficjalny wzór dokumentu TAX FREE, a Minister Finansów tylko wskazał minimalną zawartość takiego dokumentu w § 4 rozporządzenia z 28 marca 2011 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (Dz.U. Nr 68, poz. 361).

Przypuszczać jednak należy, iż część podmiotów zapewne będzie korzystać ze starego wzoru, opublikowanego w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 88, poz. 838), bo większość wymaganych po 1 kwietnia 2011 r. informacji można zawrzeć w tym wzorze. Problemem może być tylko wskazanie formy zwrotu bezgotówkowego, czego wymaga po 1 kwietnia 2011 r. Minister Finansów.

Urząd celny potwierdza wywóz towaru na powyższym dokumencie po okazaniu przez podróżnego wywożonego towaru i sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.

Ponieważ system TAX FREE obowiązuje co do zasady identycznie w każdym państwie UE, powyższa zasada obowiązuje zarówno przy wywozie towarów zakupionych w Polsce, jak i towarów zakupionych w innych krajach UE. Dodatkowo oczywistym jest to, że w przypadku wywiezienia towaru kupionego w Polsce przez przejście graniczne w innym kraju UE (np. przez granicę niemiecko-szwajcarską), potwierdzenia wywozu na ww. dokumencie dokonują celnicy z właściwego kraju UE (np. niemieccy).

Sam fizyczny zwrot pieniążków dla podróżnego może być dokonany po potrąceniu przez zwracającego (zarówno podmiot prowadzący punkt zwrotu VAT, jak i sprzedawcę) prowizji od zwracanej kwoty.

Żeby nie było zbyt różowo dla podróżnych, określa się również minimalną wartość zakupów, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku. W myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie minimalnej łącznej wartości zakupów, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 68, poz. 362), minimalna kwota łącznej wartości zakupów wraz z podatkiem VAT, wynikająca z imiennego dokumentu, wystawionego przez jednego sprzedawcę, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu tych towarów, wynosi 200 zł (czyli utrzymano tą samą kwotę, którą wprowadziło wcześniejsze rozporządzenie z 20 kwietnia 2004 r.).

Powyższe oznacza, że jeżeli podróżny zakupił towary za kwotę niższą od 200 zł, to nawet jak otrzyma od sprzedawcy dokument TAX FREE a celnicy potwierdzą na nim wywóz tych towarów, to nikt mu nie zwróci zapłaconego podatku.

5. Warunki zastosowania stawki 0% przez sprzedawcę

Zwrot podatku VAT podróżnemu w ramach systemu TAX FREE nie jest działalnością charytatywną lub inną formą zastępowania Świętego Mikołaja – to jest jedna z form dokonywania eksportu towarów, a więc „zabawa” ta uprawnia do stosowania przez sprzedawcę 0% stawki podatku VAT do transakcji sprzedaży towarów objętych tym systemem.

Tak więc, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku VAT podróżnemu, sprzedawca może zastosować stawkę 0% podatku, jeżeli:
- dokonał opisanego wcześniej powiadomienia naczelnika urzędu skarbowego, że jest takim sprzedawcą oraz o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u niego zakupu towarów może odebrać podatek, oraz z kim ma zawarte umowy o zwrot podatku, i przedłożył kopie tych umów,
- przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał opisywany powyżej imienny dokument, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty,
- a gdy zwrotu dokonano w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej - posiada odpowiednie dokumenty potwierdzając dokonanie takiego zwrotu.

Podkreślić należy, iż otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony powyżej upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy w którym otrzymał taki dokument, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy (do 1 kwietnia 2011 r. było 6 miesięcy), licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Podsumowanie

Opisywany system TAX FREE może być opłacalny nie tylko dla samego podróżnego, ale i dla samego sprzedawcy, przy czym na pewno nie może on znaleźć pełnego zastosowania na terytorium całego kraju, gdyż uprawnieni podróżni dokonują osobistego zakupu i wywozu towarów poza UE przeważnie we wschodniej części kraju lub w większych aglomeracjach leżących przy lotniczych lub morskich przejściach granicznych.

Uzupełniając powyższe warto wspomnieć o cennej dla sprzedawców inicjatywie polskiej Służby Celnej, jaką jest istniejąca od kilku lat możliwość otrzymywania z Izb Celnych na granicy wschodniej bezpłatnych elektronicznych informacji o tym, czy dokonano potwierdzenia wywozu towaru objętego konkretną fakturą sprzedaży w systemie TAX FREE.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA