REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zwrot podatku VAT podróżnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Tax free
Tax free

REKLAMA

REKLAMA

Po prawie 7 latach w zasadzie niezmiennego obowiązywania systemu zwrotu podatku VAT dla podróżnych, opisanego w art. 126-130 ustawy o podatku VAT, z dniem 1 kwietnia 2011 r. następuje częściowa jego zmiana, która polega na wprowadzeniu wielu ułatwień, zarówno dla podróżnych, jak i dla podmiotów dokonujących tego zwrotu na ich rzecz.

Omawiając powyższy system, nazywany potocznie „TAX FREE”, należy skupić się na jego 5 podstawowych elementach, tj.:
1. osobach, które mogą uzyskać powyższy zwrot podatku,
2. sprzedawcach, którzy mogą oferować towary w tym systemie,
3. sposobie zwrotu,
4. warunkach dokonania zwrotu VAT podróżnemu,
5. warunkach zastosowania stawki 0% przez sprzedawcę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1. Kto może otrzymać zwrot VAT

Osobami, które mogą otrzymać zwrot podatku VAT w związku z wywozem z Polski poza obszar Unii Europejskiej towarów zakupionych w naszym kraju, są wyłącznie osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE.

Miejsce stałego zamieszkania takiej osoby (a więc i uprawnienie do skorzystania z TAX FREE), ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

REKLAMA

Zwrot podatku dotyczy wyłącznie podatku VAT zapłaconego przy nabyciu przez taką osobę towaru na terenie kraju, który to towar będzie przez nią wywieziony poza teren UE w jej bagażu osobistym i będzie znajdował się w stanie nienaruszonym, przy czym zwrot ten nie obejmuje wywozu paliw silnikowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe oznacza, iż nie podlega zwrotowi VAT od towarów nabytych przez uprawnioną osobę, ale wywożonych przez inną osobę, lub np. wysyłanych pocztą czy kurierem.

Warto również pamiętać o tym, że skoro zwrotowi podlega VAT zapłacony od towarów wywożonych, to oczywistym jest, że w przypadku towarów sprzedawanych w kraju ze stawką 0% lub zwolnionych z podatku VAT, wysokość zwrotu należnego podróżnemu wyniesie 0,00 zł.

2. Sprzedawcy uprawnieni do oferowania towarów w systemie TAX FREE

Nie każdy sprzedawca może dokonywać sprzedaży towarów w ramach systemu TAX FREE – mogą te robić wyłącznie podmioty spełniające odpowiednie warunki.

W ustawie o podatku VAT sformułowano 3 główne warunki, z których 2 muszą być spełnione obligatoryjnie, tj.
- sprzedawca taki musi być zarejestrowanym podatnikiem VAT (z wyjątkiem podatników zwolnionych z uwagi na nie przekroczenie rocznej wartości sprzedaży 150.000 zł) oraz
- musi prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Trzecim warunkiem, jest zawarcie umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z podmiotów prowadzących punkty zwrotu podatku, przy czym sprzedawca może również zdecydować się na wyłącznie samodzielne dokonywanie zwrotów VAT i wtedy nie musi zawierać takich umów.

Samo wypełnienie powyższych warunków stanowi dopiero początek formalności, tj. musi on pisemnie poinformować naczelnika urzędu skarbowego, że będzie takim sprzedawcą oraz o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u niego zakupu towarów może odebrać podatek, oraz z kim ma zawarte umowy o zwrot podatku, i obowiązkowo przedłożyć kopie tych umów.

Dodatkowo sprzedawcy ci muszą zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim oraz oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.

Sposób zapewnienia powyższej informacji w językach obcych należy wyłącznie do inwencji sprzedawcy, natomiast wzór znaku informacyjnego jest opublikowany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (Dz.U. Nr 88, poz. 838).

Od 1 kwietnia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie nowe rozporządzenie z 28 marca 2011 r. (Dz.U. Nr 68, poz. 361).

3. Sposób zwrotu

Zwrot podatku podróżnym dokonywany jest co do zasady w złotych przez sprzedawcę lub w punktach zwrotu VAT przez odpowiednie podmioty.

Nowością od 1 kwietnia 2011 r. jest to, że zwrotu podatku dokonywać można nie tylko w formie gotówkowej, ale również i w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.

Pamiętać jednocześnie należy, iż sprzedawcy mogą dokonywać zwrotu pod warunkiem, że ich obroty za poprzedni rok podatkowy wyniosły powyżej 400.000 zł oraz że dokonują zwrotu podatku wyłącznie w odniesieniu do towarów nabytych przez podróżnego u nich samych, tj. sprzedawcy nie mogą dokonywać zwrotu VAT od towarów, które zostały zakupione u innego sprzedawcy.

Kasy fiskalne 2011

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Wyjątkiem od powyższego jest sytuacja, gdy co prawda sprzedawca nie spełnia w danym roku warunku dotyczącego wysokości obrotów, jednakże spełniał go w roku, w którym dokonał sprzedaży podróżnemu – w takiej sytuacji sprzedawca może dokonać zwrotu podatku.

Jak wspomniano wcześniej, zwrotu podatku może również dokonywać podmiot prowadzący punkty zwrotu VAT.

Podmiotem takim może być wyłącznie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna, która spełni szereg wymogów formalnych, w tym:
- powiadomi naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozpoczęcia takiej działalności oraz
- złoży u niego kaucję gwarancyjną w wysokości 5 mln zł w gotówce, gwarancji bankowej lub co najmniej trzyletnich obligacjach Skarbu Państwa. Spółka ta musi nie tylko od razu dostarczyć kilka kilogramów załączników, ale musi również niektóre z nich donosić sukcesywnie przez cały czas działalności.

Od 1 kwietnia 2011 r. podmiot ten nie musi już zwierać umów z uprawnionymi sprzedawcami. Oznacza to, że niektóre podmioty mogą być „wolnymi strzelcami”, ale nie wszystkie, gdyż utrzymany jest przecież obowiązek zawarcia przez sprzedawcę umowy co najmniej z jednym takim podmiotem.

4. Warunki dokonania zwrotu VAT podróżnemu

Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Jeżeli więc podróżny dokona zakupu w styczniu, to wywozu towaru musi dokonać najpóźniej do końca kwietnia – wywóz po tym terminie nie będzie uprawniał do otrzymania pieniążków, nawet jak celnicy postawią wszystkie właściwe pieczątki na dokumencie TAX FREE.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, do którego powinien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej. Wywóz towaru powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator.

Od 1 kwietnia 2011 r. nie będzie już obowiązywał żaden oficjalny wzór dokumentu TAX FREE, a Minister Finansów tylko wskazał minimalną zawartość takiego dokumentu w § 4 rozporządzenia z 28 marca 2011 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (Dz.U. Nr 68, poz. 361).

Przypuszczać jednak należy, iż część podmiotów zapewne będzie korzystać ze starego wzoru, opublikowanego w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 88, poz. 838), bo większość wymaganych po 1 kwietnia 2011 r. informacji można zawrzeć w tym wzorze. Problemem może być tylko wskazanie formy zwrotu bezgotówkowego, czego wymaga po 1 kwietnia 2011 r. Minister Finansów.

Urząd celny potwierdza wywóz towaru na powyższym dokumencie po okazaniu przez podróżnego wywożonego towaru i sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.

Ponieważ system TAX FREE obowiązuje co do zasady identycznie w każdym państwie UE, powyższa zasada obowiązuje zarówno przy wywozie towarów zakupionych w Polsce, jak i towarów zakupionych w innych krajach UE. Dodatkowo oczywistym jest to, że w przypadku wywiezienia towaru kupionego w Polsce przez przejście graniczne w innym kraju UE (np. przez granicę niemiecko-szwajcarską), potwierdzenia wywozu na ww. dokumencie dokonują celnicy z właściwego kraju UE (np. niemieccy).

Sam fizyczny zwrot pieniążków dla podróżnego może być dokonany po potrąceniu przez zwracającego (zarówno podmiot prowadzący punkt zwrotu VAT, jak i sprzedawcę) prowizji od zwracanej kwoty.

Żeby nie było zbyt różowo dla podróżnych, określa się również minimalną wartość zakupów, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku. W myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie minimalnej łącznej wartości zakupów, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 68, poz. 362), minimalna kwota łącznej wartości zakupów wraz z podatkiem VAT, wynikająca z imiennego dokumentu, wystawionego przez jednego sprzedawcę, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu tych towarów, wynosi 200 zł (czyli utrzymano tą samą kwotę, którą wprowadziło wcześniejsze rozporządzenie z 20 kwietnia 2004 r.).

Powyższe oznacza, że jeżeli podróżny zakupił towary za kwotę niższą od 200 zł, to nawet jak otrzyma od sprzedawcy dokument TAX FREE a celnicy potwierdzą na nim wywóz tych towarów, to nikt mu nie zwróci zapłaconego podatku.

5. Warunki zastosowania stawki 0% przez sprzedawcę

Zwrot podatku VAT podróżnemu w ramach systemu TAX FREE nie jest działalnością charytatywną lub inną formą zastępowania Świętego Mikołaja – to jest jedna z form dokonywania eksportu towarów, a więc „zabawa” ta uprawnia do stosowania przez sprzedawcę 0% stawki podatku VAT do transakcji sprzedaży towarów objętych tym systemem.

Tak więc, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku VAT podróżnemu, sprzedawca może zastosować stawkę 0% podatku, jeżeli:
- dokonał opisanego wcześniej powiadomienia naczelnika urzędu skarbowego, że jest takim sprzedawcą oraz o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u niego zakupu towarów może odebrać podatek, oraz z kim ma zawarte umowy o zwrot podatku, i przedłożył kopie tych umów,
- przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał opisywany powyżej imienny dokument, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty,
- a gdy zwrotu dokonano w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej - posiada odpowiednie dokumenty potwierdzając dokonanie takiego zwrotu.

Podkreślić należy, iż otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony powyżej upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy w którym otrzymał taki dokument, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy (do 1 kwietnia 2011 r. było 6 miesięcy), licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Podsumowanie

Opisywany system TAX FREE może być opłacalny nie tylko dla samego podróżnego, ale i dla samego sprzedawcy, przy czym na pewno nie może on znaleźć pełnego zastosowania na terytorium całego kraju, gdyż uprawnieni podróżni dokonują osobistego zakupu i wywozu towarów poza UE przeważnie we wschodniej części kraju lub w większych aglomeracjach leżących przy lotniczych lub morskich przejściach granicznych.

Uzupełniając powyższe warto wspomnieć o cennej dla sprzedawców inicjatywie polskiej Służby Celnej, jaką jest istniejąca od kilku lat możliwość otrzymywania z Izb Celnych na granicy wschodniej bezpłatnych elektronicznych informacji o tym, czy dokonano potwierdzenia wywozu towaru objętego konkretną fakturą sprzedaży w systemie TAX FREE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA