REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?
Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób kupujących samochody osobowe w innych krajach UE korzysta z pomocy pośredników. Wynika to zarówno z braku czasu lub innych zdarzeń uniemożliwiających osobisty zakup wymarzonego pojazdu za granica, jak też z faktu, że niektóre samochody można nabyć na zamkniętych aukcjach lub licytacjach organizowanych przez różne organizacje lub administracje w tych krajach.

Podatki 2019

REKLAMA

Korzystanie z usług pośrednika może być zarówno bardzo pomocne (np. w przypadku ww. licytacji) jak i może czasami napytać nam biedy w urzędzie celnym, a więc warto poznać zasady „współpracy” z tymi pośrednikami.

Dla celów podatku akcyzowego można wyróżnić 4 warianty zdarzeń, mające różne zasady opodatkowania:
1) pośrednik faktycznie jest naszym pełnomocnikiem,
2) pośrednik odsprzedaje nam samochód jeszcze przed przekroczeniem granicy Polski,
3) pośrednik odsprzedaje nam samochód na terytorium Polski, po uprzednim dokonaniu formalności w urzędzie celnym,
4) pośrednik odsprzedaje nam samochód na terytorium Polski ale nie dokonuje żadnych czynności w urzędzie celnym.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Pierwsza z powyższych sytuacji jest bardzo prosta – skoro pośrednik ma nasze pełnomocnictwo do zakupu i przywozu samochodu (na fakturze lub umowie zakupu my jesteśmy wskazani jako kupujący), to po przywozie do kraju musimy udać się do właściwego urzędu celnego i złożyć deklarację uproszczoną AKC-U oraz wpłacić należny podatek akcyzowy. Mamy na to od przekroczenia przez auto granicy odpowiednio 14 dni (AKC-U) i 30 dni (zapłata).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku możemy dodatkowo skorzystać z opcji, że damy temu pośrednikowi dodatkowe upoważnienie do załatwienia powyższych spraw w urzędzie celnym i mamy to wszystko z głowy (i z kieszeni).

Nie możemy zapomnieć o tym, aby uzyskać od naczelnika urzędu celnego dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku – bez tego dokumentu nie dokonamy rejestracji w wydziale komunikacji.

Jeżeli z kolei zdecydujemy się na wariant drugi, tj. pośrednik zakupi pojazd za granicą a następnie odsprzeda go nam jeszcze przed przekroczeniem granicy polskiej (wystawi nam fakturę lub umowę pomiędzy nami a nim), to mamy do załatwienia te same formalności (i w tych samych terminach), co w pierwszym przypadku, ale w urzędzie celnym (a także w urzędzie skarbowym i urzędzie komunikacji) okazujemy obie umowy (faktury) zakupu pojazdu.

Pośrednik nie jest w takim przypadku podatnikiem, co potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej w imieniu Ministra Finansów interpretacji indywidualnej nr ILPP3/443-2/11-2/TW z dnia 15 kwietnia 2011 r.

Przypadek trzeci jest najprostszy – pośrednik składa w urzędzie celnym deklarację AKC-U w swoim imieniu (jest podatnikiem) i wpłaca należny podatek akcyzowy, po czym występuje o wydanie mu dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku.

Po dokonaniu tych formalności pośrednik sprzedaje nam samochód i do dokumentu sprzedaży obowiązkowo dołącza uzyskany od naczelnika urzędu celnego dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od tego samochodu.

Przypadek czwarty jest najgorszy i nie życzę go nikomu – pośrednik przywozi samochód, nie dokonuje zapłaty akcyzy i nam go odsprzedaje.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

W tym przypadku, w myśl art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym, pośrednik jest podatnikiem akcyzy z tytułu sprzedaży samochodu w kraju i to on musi złożyć do urzędu celnego deklarację podatkową (tym razem AKC-4) i zapłacić należny podatek.

Wynika to z faktu, że od 2 lat uproszczono przepisy akcyzowe i w takim przypadku nie płaci się podwójnie akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego i z tytułu sprzedaży, ale tylko z tytułu tej drugiej czynności.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Niezależnie od tego uproszczenia, skoro pojazd ten nie był dotychczas zarejestrowany w kraju i został mimo wszystko przywieziony z innego kraju UE, to sprzedawca powinien nam przekazać ww. dokument potwierdzający zapłacenie akcyzy – ponieważ jednak jej nie zapłacił to nam nie da takowego dokumentu, a więc nie zarejestrujemy samochodu. Dodatkowo urząd celny zacznie się nami interesować, dlaczego jesteśmy w posiadaniu pojazdu, od którego nie zapłacono należnej akcyzy.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Biorąc powyższe pod rozwagę należy pamiętać, aby przed skorzystaniem z usług jakiegokolwiek pośrednika ustalić z nim wszelkie szczegóły dotyczące przywozu pojazdu, a nie tylko jego rodzaj, kolor i cenę, gdyż może to się obrócić przeciwko nam.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA