REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?
Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób kupujących samochody osobowe w innych krajach UE korzysta z pomocy pośredników. Wynika to zarówno z braku czasu lub innych zdarzeń uniemożliwiających osobisty zakup wymarzonego pojazdu za granica, jak też z faktu, że niektóre samochody można nabyć na zamkniętych aukcjach lub licytacjach organizowanych przez różne organizacje lub administracje w tych krajach.

Podatki 2019

REKLAMA

Autopromocja

Korzystanie z usług pośrednika może być zarówno bardzo pomocne (np. w przypadku ww. licytacji) jak i może czasami napytać nam biedy w urzędzie celnym, a więc warto poznać zasady „współpracy” z tymi pośrednikami.

Dla celów podatku akcyzowego można wyróżnić 4 warianty zdarzeń, mające różne zasady opodatkowania:
1) pośrednik faktycznie jest naszym pełnomocnikiem,
2) pośrednik odsprzedaje nam samochód jeszcze przed przekroczeniem granicy Polski,
3) pośrednik odsprzedaje nam samochód na terytorium Polski, po uprzednim dokonaniu formalności w urzędzie celnym,
4) pośrednik odsprzedaje nam samochód na terytorium Polski ale nie dokonuje żadnych czynności w urzędzie celnym.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Pierwsza z powyższych sytuacji jest bardzo prosta – skoro pośrednik ma nasze pełnomocnictwo do zakupu i przywozu samochodu (na fakturze lub umowie zakupu my jesteśmy wskazani jako kupujący), to po przywozie do kraju musimy udać się do właściwego urzędu celnego i złożyć deklarację uproszczoną AKC-U oraz wpłacić należny podatek akcyzowy. Mamy na to od przekroczenia przez auto granicy odpowiednio 14 dni (AKC-U) i 30 dni (zapłata).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku możemy dodatkowo skorzystać z opcji, że damy temu pośrednikowi dodatkowe upoważnienie do załatwienia powyższych spraw w urzędzie celnym i mamy to wszystko z głowy (i z kieszeni).

Nie możemy zapomnieć o tym, aby uzyskać od naczelnika urzędu celnego dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku – bez tego dokumentu nie dokonamy rejestracji w wydziale komunikacji.

Jeżeli z kolei zdecydujemy się na wariant drugi, tj. pośrednik zakupi pojazd za granicą a następnie odsprzeda go nam jeszcze przed przekroczeniem granicy polskiej (wystawi nam fakturę lub umowę pomiędzy nami a nim), to mamy do załatwienia te same formalności (i w tych samych terminach), co w pierwszym przypadku, ale w urzędzie celnym (a także w urzędzie skarbowym i urzędzie komunikacji) okazujemy obie umowy (faktury) zakupu pojazdu.

Pośrednik nie jest w takim przypadku podatnikiem, co potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej w imieniu Ministra Finansów interpretacji indywidualnej nr ILPP3/443-2/11-2/TW z dnia 15 kwietnia 2011 r.

Przypadek trzeci jest najprostszy – pośrednik składa w urzędzie celnym deklarację AKC-U w swoim imieniu (jest podatnikiem) i wpłaca należny podatek akcyzowy, po czym występuje o wydanie mu dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku.

Po dokonaniu tych formalności pośrednik sprzedaje nam samochód i do dokumentu sprzedaży obowiązkowo dołącza uzyskany od naczelnika urzędu celnego dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od tego samochodu.

Przypadek czwarty jest najgorszy i nie życzę go nikomu – pośrednik przywozi samochód, nie dokonuje zapłaty akcyzy i nam go odsprzedaje.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

W tym przypadku, w myśl art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym, pośrednik jest podatnikiem akcyzy z tytułu sprzedaży samochodu w kraju i to on musi złożyć do urzędu celnego deklarację podatkową (tym razem AKC-4) i zapłacić należny podatek.

Wynika to z faktu, że od 2 lat uproszczono przepisy akcyzowe i w takim przypadku nie płaci się podwójnie akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego i z tytułu sprzedaży, ale tylko z tytułu tej drugiej czynności.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Niezależnie od tego uproszczenia, skoro pojazd ten nie był dotychczas zarejestrowany w kraju i został mimo wszystko przywieziony z innego kraju UE, to sprzedawca powinien nam przekazać ww. dokument potwierdzający zapłacenie akcyzy – ponieważ jednak jej nie zapłacił to nam nie da takowego dokumentu, a więc nie zarejestrujemy samochodu. Dodatkowo urząd celny zacznie się nami interesować, dlaczego jesteśmy w posiadaniu pojazdu, od którego nie zapłacono należnej akcyzy.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Biorąc powyższe pod rozwagę należy pamiętać, aby przed skorzystaniem z usług jakiegokolwiek pośrednika ustalić z nim wszelkie szczegóły dotyczące przywozu pojazdu, a nie tylko jego rodzaj, kolor i cenę, gdyż może to się obrócić przeciwko nam.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA