REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?
Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób kupujących samochody osobowe w innych krajach UE korzysta z pomocy pośredników. Wynika to zarówno z braku czasu lub innych zdarzeń uniemożliwiających osobisty zakup wymarzonego pojazdu za granica, jak też z faktu, że niektóre samochody można nabyć na zamkniętych aukcjach lub licytacjach organizowanych przez różne organizacje lub administracje w tych krajach.

Podatki 2019

REKLAMA

REKLAMA

Korzystanie z usług pośrednika może być zarówno bardzo pomocne (np. w przypadku ww. licytacji) jak i może czasami napytać nam biedy w urzędzie celnym, a więc warto poznać zasady „współpracy” z tymi pośrednikami.

Dla celów podatku akcyzowego można wyróżnić 4 warianty zdarzeń, mające różne zasady opodatkowania:
1) pośrednik faktycznie jest naszym pełnomocnikiem,
2) pośrednik odsprzedaje nam samochód jeszcze przed przekroczeniem granicy Polski,
3) pośrednik odsprzedaje nam samochód na terytorium Polski, po uprzednim dokonaniu formalności w urzędzie celnym,
4) pośrednik odsprzedaje nam samochód na terytorium Polski ale nie dokonuje żadnych czynności w urzędzie celnym.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

REKLAMA

Pierwsza z powyższych sytuacji jest bardzo prosta – skoro pośrednik ma nasze pełnomocnictwo do zakupu i przywozu samochodu (na fakturze lub umowie zakupu my jesteśmy wskazani jako kupujący), to po przywozie do kraju musimy udać się do właściwego urzędu celnego i złożyć deklarację uproszczoną AKC-U oraz wpłacić należny podatek akcyzowy. Mamy na to od przekroczenia przez auto granicy odpowiednio 14 dni (AKC-U) i 30 dni (zapłata).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku możemy dodatkowo skorzystać z opcji, że damy temu pośrednikowi dodatkowe upoważnienie do załatwienia powyższych spraw w urzędzie celnym i mamy to wszystko z głowy (i z kieszeni).

Nie możemy zapomnieć o tym, aby uzyskać od naczelnika urzędu celnego dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku – bez tego dokumentu nie dokonamy rejestracji w wydziale komunikacji.

Jeżeli z kolei zdecydujemy się na wariant drugi, tj. pośrednik zakupi pojazd za granicą a następnie odsprzeda go nam jeszcze przed przekroczeniem granicy polskiej (wystawi nam fakturę lub umowę pomiędzy nami a nim), to mamy do załatwienia te same formalności (i w tych samych terminach), co w pierwszym przypadku, ale w urzędzie celnym (a także w urzędzie skarbowym i urzędzie komunikacji) okazujemy obie umowy (faktury) zakupu pojazdu.

Pośrednik nie jest w takim przypadku podatnikiem, co potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej w imieniu Ministra Finansów interpretacji indywidualnej nr ILPP3/443-2/11-2/TW z dnia 15 kwietnia 2011 r.

Przypadek trzeci jest najprostszy – pośrednik składa w urzędzie celnym deklarację AKC-U w swoim imieniu (jest podatnikiem) i wpłaca należny podatek akcyzowy, po czym występuje o wydanie mu dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku.

Po dokonaniu tych formalności pośrednik sprzedaje nam samochód i do dokumentu sprzedaży obowiązkowo dołącza uzyskany od naczelnika urzędu celnego dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od tego samochodu.

Przypadek czwarty jest najgorszy i nie życzę go nikomu – pośrednik przywozi samochód, nie dokonuje zapłaty akcyzy i nam go odsprzedaje.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

W tym przypadku, w myśl art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym, pośrednik jest podatnikiem akcyzy z tytułu sprzedaży samochodu w kraju i to on musi złożyć do urzędu celnego deklarację podatkową (tym razem AKC-4) i zapłacić należny podatek.

Wynika to z faktu, że od 2 lat uproszczono przepisy akcyzowe i w takim przypadku nie płaci się podwójnie akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego i z tytułu sprzedaży, ale tylko z tytułu tej drugiej czynności.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Niezależnie od tego uproszczenia, skoro pojazd ten nie był dotychczas zarejestrowany w kraju i został mimo wszystko przywieziony z innego kraju UE, to sprzedawca powinien nam przekazać ww. dokument potwierdzający zapłacenie akcyzy – ponieważ jednak jej nie zapłacił to nam nie da takowego dokumentu, a więc nie zarejestrujemy samochodu. Dodatkowo urząd celny zacznie się nami interesować, dlaczego jesteśmy w posiadaniu pojazdu, od którego nie zapłacono należnej akcyzy.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Biorąc powyższe pod rozwagę należy pamiętać, aby przed skorzystaniem z usług jakiegokolwiek pośrednika ustalić z nim wszelkie szczegóły dotyczące przywozu pojazdu, a nie tylko jego rodzaj, kolor i cenę, gdyż może to się obrócić przeciwko nam.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA