REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w 2014 r.
Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w 2014 r.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa (oleju napędowego) wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2014 r. będzie wynosić 0,95 zł na 1 litr.


Stawka zwrotu akcyzy od paliwa w 2014 r.

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz wskaźnik: Podatek rolny


Stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2014 r. nie zmieni się w stosunku do 2013 r. A zatem w 2014 r., tak jak w roku 2013, wynosić będzie 0,95 zł na 1 litr oleju. Takie rozwiązanie przewiduje rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2014 r. - Dz.U. z 2013 r., poz. 1408, które weszło w życie 14 grudnia 2013 r.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Zmiany w akcyzie od 2015 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zgodnie z rozporządzenia zwrot nie będzie mógł przekroczyć równowartości kwoty będącej iloczynem stawki zwrotu akcyzy na 1 litr oleju napędowego (0,95 zł), liczby 86 (maksymalne zużycie oleju na 1 ha użytków rolnych) i powierzchni użytków, znajdujących się w posiadaniu (bądź współposiadaniu) danego producenta rolnego (wg ewidencji gruntów i budynków).

W przeliczeniu na 1 ha użytków rolnych roczny limit zwrotu podatku akcyzowego wynosi więc 81,70 zł.

Przypomnijmy, że podstawę prawną do ubiegania się o zwrot stanowi ustawa z 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej - Dz.U. Nr 52, poz. 379


Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Kto może wnioskować o zwrot akcyzy


Zwrot akcyzy przysługuje producentom rolnym, którzy zużywają olej napędowy oznaczony kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz biopalio oznaczone kodem CN 3824 90 91.

Za producenta rolnego w rozumieniu ustawy uważa się:

- osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, będącą posiadaczem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;

- posiadacza zależnego, w przypadku gdy grunty gospodarstwa rolnego stanowią przedmiot posiadania samoistnego i posiadania zależnego;

- współposiadacza, w stosunku do którego pozostali współposiadacze wyrazili pisemną zgodę, w przypadku gdy grunty gospodarstwa rolnego stanowią przedmiot współposiadania. Pisemna zgoda nie dotyczy współmałżonków.

Działy specjalne produkcji rolnej - kiedy księgi rachunkowe?


W jakich terminach można ubiegać się o zwrot


Producent rolny może ubiegać się o zwrot akcyzy dwa razy w roku, w terminach:

- od 1 lutego do ostatniego dnia lutego;

- od 1 do 31 sierpnia danego roku.

REKLAMA

Producent rolny składa wniosek do wójta, burmistrza (prezydenta miasta), właściwego ze względu na miejsce położenia gruntów będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego. Decyzję o przyznaniu zwrotu akcyzy wydaje się w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot podatku

Złożony wniosek jest podstawą zwrotu akcyzy z tytułu zużytego do produkcji rolnej oleju napędowego. Skoro ustawodawca szczegółowo podał terminy, w jakich producent rolny powinien złożyć wniosek, jeśli chce otrzymać zwrot akcyzy, terminów tych należy przestrzegać. Niedotrzymanie terminu skutkuje utratą prawa do wnioskowania o zwrot.

Sprzedaż działek rolnych przez rolnika ryczałtowego a VAT

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Co powinien zawierać wniosek


Ustawa dokładnie określa z jakich elementów powinien składać się wniosek o zwrot akcyzy. Wniosek o zwrot powinien zawierać:

- imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwa, siedziba i adres producenta rolnego,

- numer identyfikacji podatkowej (NIP) producenta rolnego, jeżeli został nadany,

- numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL) albo numer dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość producenta rolnego oraz nazwa organu, który wydał dokument, w przypadku gdy producent rolny jest osobą fizyczną,

- oświadczenie o powierzchni użytków rolnych, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie, położonych na obszarze gminy, do której wójta, burmistrza (prezydenta miasta) jest składany wniosek o zwrot podatku,

- pisemna zgoda pozostałych współposiadaczy, o której mowa w art. 3 ust. 4 ustawy o zwrocie, jeżeli producent rolny jest współposiadaczem gruntów gospodarstwa rolnego,

- numer rachunku bankowego, w przypadku gdy zwrot podatku nastąpi w formie przelewu,

- numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, w przypadku gdy producent rolny podlega wpisowi do tego rejestru.

Wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej

Do wniosku o zwrot podatku kopie faktur stanowiących dowód zakupu oleju napędowego.


Ważne!
Wniosek o zwrot akcyzy zawartej w cenie paliwa roliczego wraz z załącznikami nie podlega opłacie skarbowej.


Producenci rolni nie muszą jednak tworzyć własnego wniosku. Wzór wniosku określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie wzoru tego wniosku (Dz. U. 2013 poz. 789)


Jak obliczyć kwotę zwrotu

REKLAMA


Kwotę zwrotu podatku ustala się jako iloczyn ilości oleju napędowego zakupionego przez producenta rolnego, wynikającej z faktur VAT, i stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, obowiązującej w dniu złożenia wniosku o zwrot podatku, w ramach rocznego limitu.

Limit zwrotu ustala się jako kwotę stanowiącą iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 86 oraz powierzchni użytków rolnych, będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, określonej w ewidencji gruntów i budynków, według stanu na dzień 1 lutego danego roku.

Przy ustalaniu limitu nie uwzględnia się jednak gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza oraz gruntów gospodarstw rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej.

Zwrot podatku akcyzowego nie będzie przysługiwał w odniesieniu do użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej oraz gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015

Umowy zlecenia 2014 / 2015 – składki ZUS

Należy zauważyć, że kwota zwrotu nie może być wyższa niż iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 86 oraz powierzchni użytków rolnych będących w posiadaniu rolnika, określonej w ewidencji gruntów i budynków według stanu na 1 lutego danego roku. Oznacza to, że w 2014 r. zwrot nie może być wyższy niż 81,70 zł na 1 hektar użytków rolnych (0,95 x 86 = 81,70).


Kiedy producent rolny otrzyma zwrot


Wypłata zwrotu podatku akcyzowego, po wydaniu pozytywnej decyzji dotyczącej złożonego wniosku, powinna nastąpić w terminach:

- od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia 2014 r. - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od dnia 1 lutego do ostatniego dnia lutego;

- od dnia 1 października do dnia 31 października 2014 r. - jeżeli wnioski o zwrot podatku zostały złożone w terminie od dnia 1 sierpnia do dnia 31 sierpnia.

Natomiast w przypadku zmiany, uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji wypłata zwrotu podatku następuje w terminie 14 dni od dnia, gdy nowa decyzja stała się ostateczna.


Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej - Dz.U. z 13 maja 2013 poz. 559

rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie wzoru tego wniosku (Dz. U. 2013 poz. 789)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA