REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Małe loterie fantowe bez zezwoleń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 26 maja 2011 r. Sejm przyjął ostatecznie nowelizację ustawy o grach hazardowych, która wprowadziła m.in. bardzo duże ułatwienia przy organizacji „małych” loterii fantowych i „małych” gier w bingo fantowe. Nowelizacja ta, w zależności od szybkości podpisu przez Prezydenta i publikacji Dzienniku Ustaw, wejdzie w życie albo pod koniec czerwca albo na początku lipca 2011 r.

Za „małą” loterię fantową lub „małą” grę bingo fantowe uznawać będzie się takie z tych gier, w których wartość puli nagród nie przekracza tzw. kwoty bazowej, która jest corocznie wyliczana przez GUS a w roku 2011 wynosi 3.394,58 zł.

REKLAMA

Autopromocja

Pamiętać należy, iż chodzi tu o wartość wszystkich nagród, a nie kwotę, jaką planuje się pozyskać w ramach takiej gry.

Dodatkowo podkreślić należy, iż najważniejszym wyróżnikiem gier fantowych jest to, że całość dochodu z ich organizacji musi być przeznaczona na tzw. „zbożny cel”, tj. na cel społecznie użyteczny, w szczególności dobroczynny.

Skutkiem powyższej nowelizacji będzie to, że organizatorzy „małych” gier fantowych nie będą musieli już uzyskiwać zezwoleń na ich organizację, ale wystarczającym, dla ich legalnego organizowania, będzie złożenie przez nich odpowiedniego zgłoszenia co najmniej na 30 dni przed taką loterią.

REKLAMA

Zawiadomienie takie początkowo będzie się składało do dyrektora izby celnej (tam gdzie „duzi” składają wnioski o zezwolenia), natomiast od połowy lutego 2012 r. składać się je będzie do naczelników urzędów celnych, których jest prawie 3 razy więcej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do zawiadomienia o zamiarze organizacji „małej” loterii fantowej lub „małej” gry bingo fantowe nadal koniecznym będzie załączenie pliku załączników, jednak tym razem większość z nich stanowić będą różnego rodzaju oświadczenia i zobowiązania (mogą stanowić część treści zgłoszenia), tj.:
1) określenie rodzaju gry,
2) nazwa i status prawny podmiotu składającego zgłoszenie, a w przypadku spółek handlowych również aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego,
3) dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot zgłaszający,
4) określenie obszaru, na którym planowane jest urządzenie gry,
5) określenie czasu, w którym planuje się urządzenie gry,
6) dokładne wyznaczenie celu, na który przeznacza się dochód z urządzanej gry,
7) określenie planowanej wielkości sprzedaży losów lub kartonów,
8) zobowiązanie wypłacalności nagród,
9) regulamin gry,
10) oświadczenie o legalności źródeł pochodzenia kapitału zakładowego, środków finansowych lub innego majątku przeznaczonego na urządzenie loterii fantowej lub gry bingo fantowe,
11) oświadczenie o niezaleganiu z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa, należności celnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne,
12) wzór losu, innego dowodu udziału w grze lub kartonu,
13) oświadczenie osób fizycznych zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot zgłaszający, że nie były skazane za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

Co ważne, złożenie zgłoszenia będzie bezpłatne !

REKLAMA

Dzięki temu, w kieszeni organizatorów pozostaną kwoty, które nadal będą musieli uiszczać organizatorzy „dużych” loterii, tj. 1.700 zł za zezwolenie, 1.700 za obowiązkowy egzamin w Ministerstwie (minimum 1 osoba z podmiotu) i 500 zł za wydanie świadectwa zawodowego dla osoby, która zda ten egzamin. Korzyści finansowe są zatem bardzo odczuwalne. Dodatkowo „maluchy” nie muszą już składać organom celnym gwarancji wypłaty nagród, gdyż wystarczy, że podpiszą wymienione powyżej zobowiązanie.

Jednym z dokumentów, który musi być podłączony do zawiadomienia, jest regulamin gry, który w przypadku „maluchów” nie będzie już podlegał zatwierdzaniu przez organy celne, a więc urzędnicy (co do zasady) nie muszą się już zgadzać na to, jak jest on napisany. Dodatkowo w przypadku chęci zmiany treści regulaminu, „maluch” ma 3 dni od zmiany na powiadomienie o tym fakcie organ, któremu złożył zgłoszenie organizacji loterii.

Co prawda celnicy już nie będą zatwierdzać treści regulaminu, ale w przypadku gdy nie będzie on zgodny z ustawą, będą mogli wyciągnąć bloczek mandatowy, a więc warto pamiętać, że regulamin taki musi koniecznie zawierać:
1) nazwę gry,
2) nazwę podmiotu urządzającego grę,
3) wskazanie organu, któremu złożono zgłoszenie,
4) obszar, na którym będzie urządzana gra, oraz miejsce i termin losowania nagród,
5) liczbę losów lub kartonów przeznaczonych do sprzedaży,
6) cenę jednego losu lub kartonu,
7) sposób prowadzenia gry,
8) sposób zapewnienia prawidłowości urządzania gry,
9) terminy rozpoczęcia i zakończenia sprzedaży losów lub kartonów,
10) cel społecznie użyteczny, w szczególności dobroczynny, na który zostanie przeznaczony dochód z gry,
11) sposób i termin ogłaszania wyników,
12) miejsce i termin wydawania wygranych,
13) tryb i terminy rozpatrywania reklamacji i zgłaszania roszczeń,
14) liczbę i rodzaj fantów przeznaczonych na nagrody oraz procentowe określenie wartości fantów w stosunku do łącznej ceny przeznaczonych do sprzedaży losów lub kartonów.

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Pomimo wprowadzenia powyższych ułatwień, parlamentarzyści nie znieśli 2 ważnych obowiązków ciążących na organizatorach loterii fantowych i gry bingo fantowe, zarówno „małych” jak i „dużych”. Chodzi o:
1. obowiązek złożenia do 10-go dnia następnego miesiąca deklaracji podatkowej do naczelnika urzędu celnego i zapłaty podatku od gier w wysokości 10% wpływów ze sprzedaży losów (kartonów, itp.), jak też
2. obowiązek przedstawienia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego rozliczenia wyniku finansowego gry w terminie 30 dni od daty jej zakończenia (daty wskazanej w zgłoszeniu).

Co prawda w szczegółowych przepisach jest kilka drobnych pułapek, ale zapewne zostaną one „wyprostowane” do dnia wejścia w życie omawianej nowelizacji, np. poprzez zmiany odpowiednich rozporządzeń wykonawczych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA