REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Małe loterie fantowe bez zezwoleń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 26 maja 2011 r. Sejm przyjął ostatecznie nowelizację ustawy o grach hazardowych, która wprowadziła m.in. bardzo duże ułatwienia przy organizacji „małych” loterii fantowych i „małych” gier w bingo fantowe. Nowelizacja ta, w zależności od szybkości podpisu przez Prezydenta i publikacji Dzienniku Ustaw, wejdzie w życie albo pod koniec czerwca albo na początku lipca 2011 r.

Za „małą” loterię fantową lub „małą” grę bingo fantowe uznawać będzie się takie z tych gier, w których wartość puli nagród nie przekracza tzw. kwoty bazowej, która jest corocznie wyliczana przez GUS a w roku 2011 wynosi 3.394,58 zł.

REKLAMA

Pamiętać należy, iż chodzi tu o wartość wszystkich nagród, a nie kwotę, jaką planuje się pozyskać w ramach takiej gry.

Dodatkowo podkreślić należy, iż najważniejszym wyróżnikiem gier fantowych jest to, że całość dochodu z ich organizacji musi być przeznaczona na tzw. „zbożny cel”, tj. na cel społecznie użyteczny, w szczególności dobroczynny.

REKLAMA

Skutkiem powyższej nowelizacji będzie to, że organizatorzy „małych” gier fantowych nie będą musieli już uzyskiwać zezwoleń na ich organizację, ale wystarczającym, dla ich legalnego organizowania, będzie złożenie przez nich odpowiedniego zgłoszenia co najmniej na 30 dni przed taką loterią.

REKLAMA

Zawiadomienie takie początkowo będzie się składało do dyrektora izby celnej (tam gdzie „duzi” składają wnioski o zezwolenia), natomiast od połowy lutego 2012 r. składać się je będzie do naczelników urzędów celnych, których jest prawie 3 razy więcej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do zawiadomienia o zamiarze organizacji „małej” loterii fantowej lub „małej” gry bingo fantowe nadal koniecznym będzie załączenie pliku załączników, jednak tym razem większość z nich stanowić będą różnego rodzaju oświadczenia i zobowiązania (mogą stanowić część treści zgłoszenia), tj.:
1) określenie rodzaju gry,
2) nazwa i status prawny podmiotu składającego zgłoszenie, a w przypadku spółek handlowych również aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego,
3) dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot zgłaszający,
4) określenie obszaru, na którym planowane jest urządzenie gry,
5) określenie czasu, w którym planuje się urządzenie gry,
6) dokładne wyznaczenie celu, na który przeznacza się dochód z urządzanej gry,
7) określenie planowanej wielkości sprzedaży losów lub kartonów,
8) zobowiązanie wypłacalności nagród,
9) regulamin gry,
10) oświadczenie o legalności źródeł pochodzenia kapitału zakładowego, środków finansowych lub innego majątku przeznaczonego na urządzenie loterii fantowej lub gry bingo fantowe,
11) oświadczenie o niezaleganiu z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa, należności celnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne,
12) wzór losu, innego dowodu udziału w grze lub kartonu,
13) oświadczenie osób fizycznych zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot zgłaszający, że nie były skazane za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

Co ważne, złożenie zgłoszenia będzie bezpłatne !

Dzięki temu, w kieszeni organizatorów pozostaną kwoty, które nadal będą musieli uiszczać organizatorzy „dużych” loterii, tj. 1.700 zł za zezwolenie, 1.700 za obowiązkowy egzamin w Ministerstwie (minimum 1 osoba z podmiotu) i 500 zł za wydanie świadectwa zawodowego dla osoby, która zda ten egzamin. Korzyści finansowe są zatem bardzo odczuwalne. Dodatkowo „maluchy” nie muszą już składać organom celnym gwarancji wypłaty nagród, gdyż wystarczy, że podpiszą wymienione powyżej zobowiązanie.

Jednym z dokumentów, który musi być podłączony do zawiadomienia, jest regulamin gry, który w przypadku „maluchów” nie będzie już podlegał zatwierdzaniu przez organy celne, a więc urzędnicy (co do zasady) nie muszą się już zgadzać na to, jak jest on napisany. Dodatkowo w przypadku chęci zmiany treści regulaminu, „maluch” ma 3 dni od zmiany na powiadomienie o tym fakcie organ, któremu złożył zgłoszenie organizacji loterii.

Co prawda celnicy już nie będą zatwierdzać treści regulaminu, ale w przypadku gdy nie będzie on zgodny z ustawą, będą mogli wyciągnąć bloczek mandatowy, a więc warto pamiętać, że regulamin taki musi koniecznie zawierać:
1) nazwę gry,
2) nazwę podmiotu urządzającego grę,
3) wskazanie organu, któremu złożono zgłoszenie,
4) obszar, na którym będzie urządzana gra, oraz miejsce i termin losowania nagród,
5) liczbę losów lub kartonów przeznaczonych do sprzedaży,
6) cenę jednego losu lub kartonu,
7) sposób prowadzenia gry,
8) sposób zapewnienia prawidłowości urządzania gry,
9) terminy rozpoczęcia i zakończenia sprzedaży losów lub kartonów,
10) cel społecznie użyteczny, w szczególności dobroczynny, na który zostanie przeznaczony dochód z gry,
11) sposób i termin ogłaszania wyników,
12) miejsce i termin wydawania wygranych,
13) tryb i terminy rozpatrywania reklamacji i zgłaszania roszczeń,
14) liczbę i rodzaj fantów przeznaczonych na nagrody oraz procentowe określenie wartości fantów w stosunku do łącznej ceny przeznaczonych do sprzedaży losów lub kartonów.

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Pomimo wprowadzenia powyższych ułatwień, parlamentarzyści nie znieśli 2 ważnych obowiązków ciążących na organizatorach loterii fantowych i gry bingo fantowe, zarówno „małych” jak i „dużych”. Chodzi o:
1. obowiązek złożenia do 10-go dnia następnego miesiąca deklaracji podatkowej do naczelnika urzędu celnego i zapłaty podatku od gier w wysokości 10% wpływów ze sprzedaży losów (kartonów, itp.), jak też
2. obowiązek przedstawienia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego rozliczenia wyniku finansowego gry w terminie 30 dni od daty jej zakończenia (daty wskazanej w zgłoszeniu).

Co prawda w szczegółowych przepisach jest kilka drobnych pułapek, ale zapewne zostaną one „wyprostowane” do dnia wejścia w życie omawianej nowelizacji, np. poprzez zmiany odpowiednich rozporządzeń wykonawczych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA