REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie zmian w prawie w lutym, marcu i kwietniu 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podsumowanie zmian w prawie w lutym, marcu i kwietniu 2017 r. /Fotolia
Podsumowanie zmian w prawie w lutym, marcu i kwietniu 2017 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w lutym, marcu i kwietniu 2017 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu postępowania cywilnego, Krajowej Administracji Skarbowej, prawa karnego, oferty publicznej i warunków wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz spółek publicznych, gier hazardowych oraz systemu monitorowania drogowego przewozu towarów.

REKLAMA

REKLAMA

KRAJOWA ADMINISTRACJA SKARBOWA

W dniu 1 marca 2017 r. weszła w życie ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1947), na podstawie której m.in.:

- utworzono Krajową Administrację Skarbową, która zastąpiła dotychczasowe niezależne piony: administrację podatkową, Służbę Celną oraz kontrolę skarbową;

REKLAMA

- Krajowa Administracja Skarbowa ma wykonywać zadania z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz ochrony obszaru celnego Unii Europejskiej, a także zapewnić obsługę i wsparcie podatnika, płatnika i przedsiębiorcy;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- znacząco zwiększono uprawnienia organów administracji, m.in. w zakresie kontroli skarbowej. Urzędnikom przyznano uprawienie wszczęcia kontroli już z momentem doręczenia podatnikowi upoważnienia do jej przeprowadzenia (nawet bez wcześniejszego zawiadomienia). W przypadku uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązujących przepisów urzędnikom przyznano uprawnienie przeprowadzenia niezwłocznej kontroli, za okazaniem legitymacji;

- zmieniono regulacje normujące tryb odwołania od negatywnych decyzji podatkowych oraz wypełnianie deklaracji i wydawanie indywidualnych interpretacji podatkowych;

- wprowadzono maksymalny okres trwania kontroli celno-skarbowej, który ma wynosić 3 miesiące (z możliwością jej przedłużenia w określonych przypadkach).

PRAWO KARNE

W dniu 1 marca 2017 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 244), na podstawie której m.in.:

- wprowadzono szereg nowych instrumentów prawnokarnych, które koncentrują się na zwalczaniu procederu związanego z wyłudzaniem z budżetu państwa zwrotu kwot naliczonych tytułem podatku VAT;

- wprowadzono nowe regulacje, których celem jest zwalczanie przestępczości polegającej na tworzeniu nierzetelnych, nieprawdziwych faktur VAT, w zakresie okoliczności mogących mieć wpływ na określenie wysokości należności publicznoprawnych;

- wprowadzono różne typy czynów zabronionych:

- typ podstawowy – zagrożony karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat;

- typ kwalifikowany – zagrożony karą pozbawienia wolności na czas nie krótszy niż 3 lata;

- typ uprzywilejowany (wypadek mniejszej wagi) – zagrożony karą ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do odpowiednio 2 lub 3 lat.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

OFERTA PUBLICZNA I WARUNKI WPROWADZANIA INSTRUMENTÓW FINANSOWYCH DO ZORGANIZOWANEGO SYSTEMU OBROTU ORAZ SPÓŁKI PUBLICZNE

W dniu 17 marca 2017 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 452), na podstawie której m.in.:

- uchylono obowiązek ogłaszania wezwania, o którym była mowa w art. 72 zmienianej ustawy, zgodnie z którym nabycie akcji spółki publicznej w liczbie powodującej znaczące zwiększenie udziału w ogólnej liczbie głosów (odpowiednio o więcej niż 5% lub 10%) w określonym terminie (odpowiednio 12 miesięcy lub 60 dni) mogło nastąpić wyłącznie w wyniku ogłoszenia wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę tych akcji;

- zmiany mają dostosować tryb nabywania akcji do obecnego stanu rozwoju polskiego rynku kapitałowego.


GRY HAZARDOWE

W dniu 1 kwietnia 2017 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r., poz. 88), na podstawie której m.in.:

- poszerzono katalog podmiotów mogących podlegać karom pieniężnym na posiadaczy samoistnych oraz posiadaczy zależnych lokali, w których znajdują się automaty do gier;

- stworzono podstawy prawne do blokowania stron internetowych, które oferują nielegalne gry hazardowe, oraz usług płatniczych, które są dostępne na takich stronach. Ministra Finansów zobowiązano do prowadzenia Rejestru domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą;

- rozszerzono katalog gier, które mogą być organizowane za pośrednictwem Internetu. Zastrzeżono jednocześnie, że z wyłączeniem zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych organizowanie tego typu gier objęte będzie monopolem państwa;

- wprowadzono zmiany związane z ustanowieniem monopolu państwa na organizowanie gier na automatach poza kasynami;

- wprowadzono zmiany dotyczące prowadzenia działalności polegającej na urządzaniu gier w pokera. Wprowadzono możliwość urządzania ww. gier przez podmioty posiadające koncesję na prowadzenie kasyna oraz przez podmioty nieposiadające takiej koncesji. Zastrzeżono, że gry w pokera za pośrednictwem Internetu, mogą organizować jedynie podmioty wykonujące monopol państwa.

SYSTEM MONITOROWANIA DROGOWEGO PRZEWOZU TOWARÓW

W dniu 18 kwietnia 2017 r. weszła w życie ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz. U. z 2017 r., poz. 708), na podstawie której m.in.:

- określono zasady systemu monitorowania drogowego przewozu tzw. towarów wrażliwych oraz odpowiedzialności za niestosowanie się do regulacji dot. przewozu tych towarów;

- za towary wrażliwe uznano m. in. paliwa silnikowe, paliwa opałowe, oleje smarowe, wyroby zawierające alkohol etylowy (odmrażacze na bazie alkoholu etylowego, rozcieńczalniki i rozpuszczalniki), alkohol etylowy całkowicie skażony oraz susz tytoniowy;

- wskazano, że system monitorowania drogowego nie będzie dotyczył przesyłek i towarów wrażliwych poniżej 500 kg wagi lub 500 litrów objętości oraz przesyłek wybranych materiałów w niewielkich opakowaniach jednostkowych, nawet jeżeli łączna masa lub objętość przesyłki przekracza ww. limity;

- wprowadzono obowiązek zgłaszania przewozu towarów wrażliwych. Zobowiązano Szefa Krajowej Administracji Skarbowej do monitorowania przewozu towarów wrażliwych i prowadzenia teleinformatycznego rejestru zgłoszeń;

- określono zasady kontroli przewozu towarów oraz kary za niestosowanie się do obowiązujących regulacji.

PRAWO KARNE

W dniu 27 kwietnia 2017 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r., poz. 768), na podstawie której m.in.:

- wprowadzono instytucję tzw. „konfiskaty rozszerzonej” umożliwiającej orzeczenie przepadku mienia w stosunku do osób, którym sprawca przekazał określone składniki majątku;

- zastosowano szereg domniemań prawnych, skutkujących przeniesieniem ciężaru dowodu legalnego pochodzenia majątku zagrożonego przepadkiem na oskarżonego lub inną osobę, która dysponuje tym mieniem. Podstawą zastosowania domniemań jest np. udowodnienie sprawcy popełnienia przestępstw w ramach zorganizowanej grupy przestępczej, uczynienie z czynu zabronionego stałego źródła dochodów lub popełnienie przestępstwa zagrożonego odpowiednio surową karą. Rezultatem zastosowania domniemania jest stwierdzenie przestępczego pochodzenia majątku;

- wprowadzono możliwość orzeczenia przepadku przedsiębiorstwa nienależącego do sprawcy, które stanowiło narzędzie popełnienia czynu zabronionego, w przypadku popełnienia niektórych przestępstw, z których osiągnięto korzyści o znaczącej wartości;

- rozszerzono katalog czynów zabronionych, w stosunku do których może zostać orzeczony przepadek oraz wydłużono do 5 lat okres obowiązywania ww. odwróconego ciężaru dowodu;

- poszerzono katalog przestępstw, w odniesieniu do których możliwe jest orzeczenie przepadku pomimo wystąpienia przeszkody do wydania wyroku skazującego. Wprowadzono możliwość orzeczenia przepadku np. w razie niewykrycia lub śmierci sprawcy albo zawieszenia postępowania z powodu ciężkiej choroby sprawcy, uniemożliwiającej mu udział w postępowaniu;

- wprowadzono możliwość orzeczenia nawiązki na rzecz pokrzywdzonego albo Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej w razie gdy nie orzeczono o przepadku przedsiębiorstwa.

Autor: Maciej Szulikowski, radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA