REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów
Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów

REKLAMA

REKLAMA

10 marca 2017 r. Sejm przyjął niektóre poprawki Senatu i uchwalił tzw. pakiet przewozowy, czyli ustawę o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Ustawa ta jest częścią pakietu regulacji, mających na celu walkę z wyłudzeniami w VAT i podatku akcyzowym. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem kilku przepisów (dot. m.in. kar), które wchodzą w życie 1 maja 2017 r.

Cele pakietu przewozowego

Pakiet przewozowy nakładał będzie na uczestników łańcucha dostaw określonych towarów obowiązek dokonania zgłoszenia przewozu takiego towaru. Lista towarów objętych obowiązkiem monitorowania obejmować ma m.in. alkohol etylowy, paliwa silnikowe, oleje smarowe i preparaty smarowe, niektóre rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, czy odmrażacze na bazie alkoholu.

REKLAMA

REKLAMA

Za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów ustawy (m.in. brak lub niewłaściwe dokonanie zgłoszenia) przewidziano surowe sankcje (m.in. karę pieniężna w wysokości 46% wartości przewożonego towaru, nie niższą jednak niż 20 000 zł). Ponadto, w przypadku niewywiązania się z obowiązków (m.in. podania niewłaściwych danych w zgłoszeniu rejestracyjnym), przepisy przewidują możliwość zatrzymania środka transportu wraz z towarem, bądź dokonania zamknięć urzędowych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zmiany na etapie prac w Senacie

W trakcie prac plenarnych w Senacie, poprzedzonych wspólnym posiedzeniem Komisji Infrastruktury, Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, przyjęto kilka poprawek do proponowanej regulacji.

REKLAMA

Jedną z najistotniejszych jest doprecyzowanie przepisów dotyczących wyłączeń spod obowiązku monitorowania określonych ilości towarów (budzących w trakcie prac nad projektem liczne wątpliwości interpretacyjne). Co do zasady obowiązkowi monitorowania będą podlegały przesyłki o masie brutto przekraczającej 500 kg lub 500 litrów objętości. Ustawodawca przewidział jednak wyłączenia w przypadku określonych towarów, przewożonych w opakowaniach jednostkowych (m.in zwolnienie olejów smarowych w opakowaniach jednostkowych nieprzekraczających 11 litrów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą z istotnych poprawek jest zmiana w definicji podmiotu wysyłającego, wskazująca iż będzie nim m.in. dostawca dokonujący ostatniej przed rozpoczęciem przewozu towarów dostawy, gdy po wydaniu towaru jest on przewożony na rzecz podmiotu odbierającego, jak również uprawniony do rozporządzania towarami jak właściciel w momencie rozpoczęcia przewozu, jeżeli dostarcza towary na rzecz podmiotu odbierającego w celu dokonania dostawy towaru po zakończeniu przewozu towarów.

Dodatkowo, w przypadku dokumentu przesunięcia międzymagazynowego, wskazano jakie dane powinien zawierać, aby przewóz związany z takim przesunięciem nie podlegał przepisom ustawy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Wątpliwości podnoszone w trakcie obrad

Spośród poprawek wnoszonych przez senatorów, nie przychylono się m.in. do propozycji objęcia obowiązkiem monitorowania, w przypadku przewozu paliw, tylko podmiotów posiadających odpowiednie koncesje.

Senat nie uwzględnił również postulatu dotyczącego przedłużenia terminu wejścia w życie ustawy o 6 miesięcy. W konsekwencji, w dalszym ciągu ustawa ma wchodzić w życie 14 dni po jej ogłoszeniu, z jednoczesnym nakładaniem kar począwszy od 1 maja 2017 r.

W wyniku zgłoszenia poprawek przez Senat, ustawa została skierowana przez Marszałka Sejmu pod obrady komisji sejmowej, która przedstawiła Sejmowi wniosek o przyjęcie senackich poprawek w części. Po rozpatrzeniu poprawek senackich przez Sejm i uchwaleniu ustawy w dniu 10 marca 2017 r., ustawa będzie teraz przekazana do podpisu Prezydentowi.

Mając na uwadze dalsze znaczne tempo prac nad pakietem przewozowym, Sejm rozpatrzył (zaakceptował) poprawki senackie na posiedzeniu 10 marca 2017 r., a tym samym realne stało się wejście w życie ustawy już z początkiem kwietnia 2017 r. (z możliwością nakładania kar od maja 2017 r.).


Jak wskazywaliśmy w poprzednich wydaniach Ekspresu, konieczne będzie zatem dostosowanie się w krótkim czasie do nowych wymogów przez podmioty z wielu branż gospodarki. Powyższe będzie obejmować m.in. wdrożenie odpowiednich procedur i mechanizmów zarządzania ryzykiem przedsiębiorstwa, zmiany w obrębie procesów logistycznych, przeprowadzenie odpowiednich szkoleń dla pracowników, czy modyfikację postanowień umów zawieranych z podmiotami świadczącymi usługi transportowe.

Z uwagi na stosowanie przepisów ustawy o VAT w przypadku kwalifikacji podmiotów podlegających obowiązkowi monitorowania, konieczna będzie ponadto weryfikacja możliwości objęcia nowymi obowiązkami poszczególnych dostaw towarów. Będziemy Państwa informować na bieżąco o dalszych pracach.

Jednocześnie informujemy, że w celu przybliżenia Państwu planowanych regulacji w zakresie kontroli przewozu organizujemy śniadania podatkowe w Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu.

Kontakt:

Łukasz Janiga, Starszy Menedżer w dziale doradztwa podatkowego
ljaniga@deloittece.com

Agnieszka Radzikowska, Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego
aradzikowska@deloitteCE.com

Więcej informacji: Cyk śniadań podatkowych: Projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA