REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów
Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów

REKLAMA

REKLAMA

10 marca 2017 r. Sejm przyjął niektóre poprawki Senatu i uchwalił tzw. pakiet przewozowy, czyli ustawę o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Ustawa ta jest częścią pakietu regulacji, mających na celu walkę z wyłudzeniami w VAT i podatku akcyzowym. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem kilku przepisów (dot. m.in. kar), które wchodzą w życie 1 maja 2017 r.

Cele pakietu przewozowego

Pakiet przewozowy nakładał będzie na uczestników łańcucha dostaw określonych towarów obowiązek dokonania zgłoszenia przewozu takiego towaru. Lista towarów objętych obowiązkiem monitorowania obejmować ma m.in. alkohol etylowy, paliwa silnikowe, oleje smarowe i preparaty smarowe, niektóre rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, czy odmrażacze na bazie alkoholu.

REKLAMA

Za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów ustawy (m.in. brak lub niewłaściwe dokonanie zgłoszenia) przewidziano surowe sankcje (m.in. karę pieniężna w wysokości 46% wartości przewożonego towaru, nie niższą jednak niż 20 000 zł). Ponadto, w przypadku niewywiązania się z obowiązków (m.in. podania niewłaściwych danych w zgłoszeniu rejestracyjnym), przepisy przewidują możliwość zatrzymania środka transportu wraz z towarem, bądź dokonania zamknięć urzędowych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zmiany na etapie prac w Senacie

W trakcie prac plenarnych w Senacie, poprzedzonych wspólnym posiedzeniem Komisji Infrastruktury, Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, przyjęto kilka poprawek do proponowanej regulacji.

REKLAMA

Jedną z najistotniejszych jest doprecyzowanie przepisów dotyczących wyłączeń spod obowiązku monitorowania określonych ilości towarów (budzących w trakcie prac nad projektem liczne wątpliwości interpretacyjne). Co do zasady obowiązkowi monitorowania będą podlegały przesyłki o masie brutto przekraczającej 500 kg lub 500 litrów objętości. Ustawodawca przewidział jednak wyłączenia w przypadku określonych towarów, przewożonych w opakowaniach jednostkowych (m.in zwolnienie olejów smarowych w opakowaniach jednostkowych nieprzekraczających 11 litrów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą z istotnych poprawek jest zmiana w definicji podmiotu wysyłającego, wskazująca iż będzie nim m.in. dostawca dokonujący ostatniej przed rozpoczęciem przewozu towarów dostawy, gdy po wydaniu towaru jest on przewożony na rzecz podmiotu odbierającego, jak również uprawniony do rozporządzania towarami jak właściciel w momencie rozpoczęcia przewozu, jeżeli dostarcza towary na rzecz podmiotu odbierającego w celu dokonania dostawy towaru po zakończeniu przewozu towarów.

Dodatkowo, w przypadku dokumentu przesunięcia międzymagazynowego, wskazano jakie dane powinien zawierać, aby przewóz związany z takim przesunięciem nie podlegał przepisom ustawy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Wątpliwości podnoszone w trakcie obrad

Spośród poprawek wnoszonych przez senatorów, nie przychylono się m.in. do propozycji objęcia obowiązkiem monitorowania, w przypadku przewozu paliw, tylko podmiotów posiadających odpowiednie koncesje.

REKLAMA

Senat nie uwzględnił również postulatu dotyczącego przedłużenia terminu wejścia w życie ustawy o 6 miesięcy. W konsekwencji, w dalszym ciągu ustawa ma wchodzić w życie 14 dni po jej ogłoszeniu, z jednoczesnym nakładaniem kar począwszy od 1 maja 2017 r.

W wyniku zgłoszenia poprawek przez Senat, ustawa została skierowana przez Marszałka Sejmu pod obrady komisji sejmowej, która przedstawiła Sejmowi wniosek o przyjęcie senackich poprawek w części. Po rozpatrzeniu poprawek senackich przez Sejm i uchwaleniu ustawy w dniu 10 marca 2017 r., ustawa będzie teraz przekazana do podpisu Prezydentowi.

Mając na uwadze dalsze znaczne tempo prac nad pakietem przewozowym, Sejm rozpatrzył (zaakceptował) poprawki senackie na posiedzeniu 10 marca 2017 r., a tym samym realne stało się wejście w życie ustawy już z początkiem kwietnia 2017 r. (z możliwością nakładania kar od maja 2017 r.).


Jak wskazywaliśmy w poprzednich wydaniach Ekspresu, konieczne będzie zatem dostosowanie się w krótkim czasie do nowych wymogów przez podmioty z wielu branż gospodarki. Powyższe będzie obejmować m.in. wdrożenie odpowiednich procedur i mechanizmów zarządzania ryzykiem przedsiębiorstwa, zmiany w obrębie procesów logistycznych, przeprowadzenie odpowiednich szkoleń dla pracowników, czy modyfikację postanowień umów zawieranych z podmiotami świadczącymi usługi transportowe.

Z uwagi na stosowanie przepisów ustawy o VAT w przypadku kwalifikacji podmiotów podlegających obowiązkowi monitorowania, konieczna będzie ponadto weryfikacja możliwości objęcia nowymi obowiązkami poszczególnych dostaw towarów. Będziemy Państwa informować na bieżąco o dalszych pracach.

Jednocześnie informujemy, że w celu przybliżenia Państwu planowanych regulacji w zakresie kontroli przewozu organizujemy śniadania podatkowe w Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu.

Kontakt:

Łukasz Janiga, Starszy Menedżer w dziale doradztwa podatkowego
ljaniga@deloittece.com

Agnieszka Radzikowska, Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego
aradzikowska@deloitteCE.com

Więcej informacji: Cyk śniadań podatkowych: Projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA