REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów
Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów

REKLAMA

REKLAMA

10 marca 2017 r. Sejm przyjął niektóre poprawki Senatu i uchwalił tzw. pakiet przewozowy, czyli ustawę o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Ustawa ta jest częścią pakietu regulacji, mających na celu walkę z wyłudzeniami w VAT i podatku akcyzowym. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem kilku przepisów (dot. m.in. kar), które wchodzą w życie 1 maja 2017 r.

Cele pakietu przewozowego

Pakiet przewozowy nakładał będzie na uczestników łańcucha dostaw określonych towarów obowiązek dokonania zgłoszenia przewozu takiego towaru. Lista towarów objętych obowiązkiem monitorowania obejmować ma m.in. alkohol etylowy, paliwa silnikowe, oleje smarowe i preparaty smarowe, niektóre rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, czy odmrażacze na bazie alkoholu.

REKLAMA

Autopromocja

Za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów ustawy (m.in. brak lub niewłaściwe dokonanie zgłoszenia) przewidziano surowe sankcje (m.in. karę pieniężna w wysokości 46% wartości przewożonego towaru, nie niższą jednak niż 20 000 zł). Ponadto, w przypadku niewywiązania się z obowiązków (m.in. podania niewłaściwych danych w zgłoszeniu rejestracyjnym), przepisy przewidują możliwość zatrzymania środka transportu wraz z towarem, bądź dokonania zamknięć urzędowych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zmiany na etapie prac w Senacie

W trakcie prac plenarnych w Senacie, poprzedzonych wspólnym posiedzeniem Komisji Infrastruktury, Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, przyjęto kilka poprawek do proponowanej regulacji.

REKLAMA

Jedną z najistotniejszych jest doprecyzowanie przepisów dotyczących wyłączeń spod obowiązku monitorowania określonych ilości towarów (budzących w trakcie prac nad projektem liczne wątpliwości interpretacyjne). Co do zasady obowiązkowi monitorowania będą podlegały przesyłki o masie brutto przekraczającej 500 kg lub 500 litrów objętości. Ustawodawca przewidział jednak wyłączenia w przypadku określonych towarów, przewożonych w opakowaniach jednostkowych (m.in zwolnienie olejów smarowych w opakowaniach jednostkowych nieprzekraczających 11 litrów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą z istotnych poprawek jest zmiana w definicji podmiotu wysyłającego, wskazująca iż będzie nim m.in. dostawca dokonujący ostatniej przed rozpoczęciem przewozu towarów dostawy, gdy po wydaniu towaru jest on przewożony na rzecz podmiotu odbierającego, jak również uprawniony do rozporządzania towarami jak właściciel w momencie rozpoczęcia przewozu, jeżeli dostarcza towary na rzecz podmiotu odbierającego w celu dokonania dostawy towaru po zakończeniu przewozu towarów.

Dodatkowo, w przypadku dokumentu przesunięcia międzymagazynowego, wskazano jakie dane powinien zawierać, aby przewóz związany z takim przesunięciem nie podlegał przepisom ustawy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Wątpliwości podnoszone w trakcie obrad

Spośród poprawek wnoszonych przez senatorów, nie przychylono się m.in. do propozycji objęcia obowiązkiem monitorowania, w przypadku przewozu paliw, tylko podmiotów posiadających odpowiednie koncesje.

REKLAMA

Senat nie uwzględnił również postulatu dotyczącego przedłużenia terminu wejścia w życie ustawy o 6 miesięcy. W konsekwencji, w dalszym ciągu ustawa ma wchodzić w życie 14 dni po jej ogłoszeniu, z jednoczesnym nakładaniem kar począwszy od 1 maja 2017 r.

W wyniku zgłoszenia poprawek przez Senat, ustawa została skierowana przez Marszałka Sejmu pod obrady komisji sejmowej, która przedstawiła Sejmowi wniosek o przyjęcie senackich poprawek w części. Po rozpatrzeniu poprawek senackich przez Sejm i uchwaleniu ustawy w dniu 10 marca 2017 r., ustawa będzie teraz przekazana do podpisu Prezydentowi.

Mając na uwadze dalsze znaczne tempo prac nad pakietem przewozowym, Sejm rozpatrzył (zaakceptował) poprawki senackie na posiedzeniu 10 marca 2017 r., a tym samym realne stało się wejście w życie ustawy już z początkiem kwietnia 2017 r. (z możliwością nakładania kar od maja 2017 r.).


Jak wskazywaliśmy w poprzednich wydaniach Ekspresu, konieczne będzie zatem dostosowanie się w krótkim czasie do nowych wymogów przez podmioty z wielu branż gospodarki. Powyższe będzie obejmować m.in. wdrożenie odpowiednich procedur i mechanizmów zarządzania ryzykiem przedsiębiorstwa, zmiany w obrębie procesów logistycznych, przeprowadzenie odpowiednich szkoleń dla pracowników, czy modyfikację postanowień umów zawieranych z podmiotami świadczącymi usługi transportowe.

Z uwagi na stosowanie przepisów ustawy o VAT w przypadku kwalifikacji podmiotów podlegających obowiązkowi monitorowania, konieczna będzie ponadto weryfikacja możliwości objęcia nowymi obowiązkami poszczególnych dostaw towarów. Będziemy Państwa informować na bieżąco o dalszych pracach.

Jednocześnie informujemy, że w celu przybliżenia Państwu planowanych regulacji w zakresie kontroli przewozu organizujemy śniadania podatkowe w Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu.

Kontakt:

Łukasz Janiga, Starszy Menedżer w dziale doradztwa podatkowego
ljaniga@deloittece.com

Agnieszka Radzikowska, Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego
aradzikowska@deloitteCE.com

Więcej informacji: Cyk śniadań podatkowych: Projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA