REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów
Pakiet przewozowy - monitorowanie drogowego przewozu towarów

REKLAMA

REKLAMA

10 marca 2017 r. Sejm przyjął niektóre poprawki Senatu i uchwalił tzw. pakiet przewozowy, czyli ustawę o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Ustawa ta jest częścią pakietu regulacji, mających na celu walkę z wyłudzeniami w VAT i podatku akcyzowym. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem kilku przepisów (dot. m.in. kar), które wchodzą w życie 1 maja 2017 r.

Cele pakietu przewozowego

Pakiet przewozowy nakładał będzie na uczestników łańcucha dostaw określonych towarów obowiązek dokonania zgłoszenia przewozu takiego towaru. Lista towarów objętych obowiązkiem monitorowania obejmować ma m.in. alkohol etylowy, paliwa silnikowe, oleje smarowe i preparaty smarowe, niektóre rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, czy odmrażacze na bazie alkoholu.

REKLAMA

Autopromocja

Za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów ustawy (m.in. brak lub niewłaściwe dokonanie zgłoszenia) przewidziano surowe sankcje (m.in. karę pieniężna w wysokości 46% wartości przewożonego towaru, nie niższą jednak niż 20 000 zł). Ponadto, w przypadku niewywiązania się z obowiązków (m.in. podania niewłaściwych danych w zgłoszeniu rejestracyjnym), przepisy przewidują możliwość zatrzymania środka transportu wraz z towarem, bądź dokonania zamknięć urzędowych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zmiany na etapie prac w Senacie

W trakcie prac plenarnych w Senacie, poprzedzonych wspólnym posiedzeniem Komisji Infrastruktury, Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, przyjęto kilka poprawek do proponowanej regulacji.

REKLAMA

Jedną z najistotniejszych jest doprecyzowanie przepisów dotyczących wyłączeń spod obowiązku monitorowania określonych ilości towarów (budzących w trakcie prac nad projektem liczne wątpliwości interpretacyjne). Co do zasady obowiązkowi monitorowania będą podlegały przesyłki o masie brutto przekraczającej 500 kg lub 500 litrów objętości. Ustawodawca przewidział jednak wyłączenia w przypadku określonych towarów, przewożonych w opakowaniach jednostkowych (m.in zwolnienie olejów smarowych w opakowaniach jednostkowych nieprzekraczających 11 litrów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą z istotnych poprawek jest zmiana w definicji podmiotu wysyłającego, wskazująca iż będzie nim m.in. dostawca dokonujący ostatniej przed rozpoczęciem przewozu towarów dostawy, gdy po wydaniu towaru jest on przewożony na rzecz podmiotu odbierającego, jak również uprawniony do rozporządzania towarami jak właściciel w momencie rozpoczęcia przewozu, jeżeli dostarcza towary na rzecz podmiotu odbierającego w celu dokonania dostawy towaru po zakończeniu przewozu towarów.

Dodatkowo, w przypadku dokumentu przesunięcia międzymagazynowego, wskazano jakie dane powinien zawierać, aby przewóz związany z takim przesunięciem nie podlegał przepisom ustawy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Wątpliwości podnoszone w trakcie obrad

Spośród poprawek wnoszonych przez senatorów, nie przychylono się m.in. do propozycji objęcia obowiązkiem monitorowania, w przypadku przewozu paliw, tylko podmiotów posiadających odpowiednie koncesje.

REKLAMA

Senat nie uwzględnił również postulatu dotyczącego przedłużenia terminu wejścia w życie ustawy o 6 miesięcy. W konsekwencji, w dalszym ciągu ustawa ma wchodzić w życie 14 dni po jej ogłoszeniu, z jednoczesnym nakładaniem kar począwszy od 1 maja 2017 r.

W wyniku zgłoszenia poprawek przez Senat, ustawa została skierowana przez Marszałka Sejmu pod obrady komisji sejmowej, która przedstawiła Sejmowi wniosek o przyjęcie senackich poprawek w części. Po rozpatrzeniu poprawek senackich przez Sejm i uchwaleniu ustawy w dniu 10 marca 2017 r., ustawa będzie teraz przekazana do podpisu Prezydentowi.

Mając na uwadze dalsze znaczne tempo prac nad pakietem przewozowym, Sejm rozpatrzył (zaakceptował) poprawki senackie na posiedzeniu 10 marca 2017 r., a tym samym realne stało się wejście w życie ustawy już z początkiem kwietnia 2017 r. (z możliwością nakładania kar od maja 2017 r.).


Jak wskazywaliśmy w poprzednich wydaniach Ekspresu, konieczne będzie zatem dostosowanie się w krótkim czasie do nowych wymogów przez podmioty z wielu branż gospodarki. Powyższe będzie obejmować m.in. wdrożenie odpowiednich procedur i mechanizmów zarządzania ryzykiem przedsiębiorstwa, zmiany w obrębie procesów logistycznych, przeprowadzenie odpowiednich szkoleń dla pracowników, czy modyfikację postanowień umów zawieranych z podmiotami świadczącymi usługi transportowe.

Z uwagi na stosowanie przepisów ustawy o VAT w przypadku kwalifikacji podmiotów podlegających obowiązkowi monitorowania, konieczna będzie ponadto weryfikacja możliwości objęcia nowymi obowiązkami poszczególnych dostaw towarów. Będziemy Państwa informować na bieżąco o dalszych pracach.

Jednocześnie informujemy, że w celu przybliżenia Państwu planowanych regulacji w zakresie kontroli przewozu organizujemy śniadania podatkowe w Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu.

Kontakt:

Łukasz Janiga, Starszy Menedżer w dziale doradztwa podatkowego
ljaniga@deloittece.com

Agnieszka Radzikowska, Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego
aradzikowska@deloitteCE.com

Więcej informacji: Cyk śniadań podatkowych: Projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA