REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowa Administracja Skarbowa już działa. Co to oznacza dla podatników?

Subskrybuj nas na Youtube
Krajowa Administracja Skarbowa już działa. Co to oznacza dla podatników? /Fotolia
Krajowa Administracja Skarbowa już działa. Co to oznacza dla podatników? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 marca 2017 r. zaczęła funkcjonować Krajowa Administracja Skarbowa. Tym samym zmianie uległa organizacja służb celno-skarbowych podległych ministrowi rozwoju i finansów. Co podatnik powinien wiedzieć, by odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości?

Co oznacza wprowadzenie KAS?

Utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) oznacza, że 1 marca 2017 r. przestają funkcjonować organy administracji podatkowej, celnej i kontroli skarbowej w znanym dotychczas kształcie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Urzędy skarbowe (US) oraz izby administracji skarbowej (IAS) będą działać tak jak obecnie – nie zmienią się ich siedziby ani zasięg terytorialny, zmieni się jedynie nieco katalog zadań, które realizują. Zostanie on rozszerzony o zadania z zakresu podatków: akcyzowego, od wydobycia niektórych kopalin i od gier, a w przypadku IAS – także o zadania związane z cłem.

Podobnie będzie z oddziałami celnymi – będą się one mieściły tam, gdzie do tej pory i będą wykonywały te same zadania, co obecnie.

Natomiast na bazie izb celnych, urzędów celnych oraz urzędów kontroli skarbowej powstają urzędy celno-skarbowe i ich delegatury. Będą to jednostki wyspecjalizowane głównie w wykrywaniu przestępstw popełnianych na szeroką skalę na szkodę Skarbu Państwa i ściganiu ich sprawców.

REKLAMA

Zobacz: Krajowa Administracja Skarbowa - jak funkcjonuje od 1 marca 2017?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdzie załatwię sprawy podatkowe i celne od 1 marca 2017?

Większość spraw związanych z bezpośrednią obsługą podatników można załatwić:

  • we właściwych urzędach skarbowych (jest ich 400 w całym kraju) lub w centrach obsługi, które funkcjonują w niektórych urzędach skarbowych (sprawy w tych centrach można załatwiać niezależnie od właściwości naczelnika urzędu skarbowego),
  • w 143 oddziałach celnych.

Ważne!

Do obsługi niektórych kategorii podatników, np. tzw. dużych podatników oraz niektórych rodzajów spraw, np. dotyczących podatku od wydobycia niektórych kopalin, będą wyznaczeni wybrani naczelnicy urzędów skarbowych lub dyrektorzy izb administracji skarbowej. Określeni zostaną oni w rozporządzeniach ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Ważne!

Większość spraw podatkowych i celnych od 1 marca 2017 r. można załatwić w tym samym miejscu, w której załatwiało się je dotychczas – niezależnie do formalnej zmiany organu, który tę sprawę prowadzi.

Wykaz przykładowych spraw załatwianych w organach KAS

Rodzaj sprawy Gdzie załatwię sprawę
  • złożenie deklaracji, podania, zeznań i innych dokumentów w zakresie PIT, CIT, PCC, SD, VAT
  • złożenie deklaracji i informacji o dopłatach w zakresie podatku od gier
właściwy urząd skarbowy

sprawy dotyczące podatku akcyzowego (z wyłączeniem spraw związanych z importem towarów):

  • złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, zeznania, deklaracji, informacji, innych dokumentów
  • złożenie wniosku o wydanie znaków akcyzy

urząd skarbowy właściwy ws. akcyzy
urząd skarbowy właściwy ws. znaków akcyzy
 

złożenie wniosku o zezwolenie na urządzenie loterii fantowej, gry bingo właściwa izba administracji skarbowej
  • zgłoszenie loterii fantowej lub gry bingo
  • sprawy związane z importem towarów niezastrzeżone dla dyrektorów izb administracji skarbowej
właściwy urząd celno-skarbowy
złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Krajowa Informacja Skarbowa
złożenie zgłoszenia celnego właściwy oddział celny

Ważne!

Deklaracje, zeznania i zgłoszenia celne można również nadal składać elektronicznie za pośrednictwem narzędzi dostępnych na Portalu Podatkowym oraz na platformie PUESC, np. e-Deklaracje, ICS, CELINA.

Do wyczerpania nakładu – jednak nie później niż do 31 grudnia 2017 r. – można również wykorzystywać druki formularzy wydane przed 1 marca 2017 r.

Gdzie zapłacę podatek?

Nie zmieniają się numery rachunków bankowych, na które wpłaca się należności podatkowe i celne.

Zachowana zostaje także centralizacja przyjmowania wpłat w odniesieniu do niektórych kategorii zobowiązań. Na przykład należności z tytułu akcyzy czy podatku od gier nadal wpłaca się na rachunek bankowy jednego, wyznaczonego organu podatkowego. Zmienić się może jednak dysponent rachunku czyli nazwa organu, którą należy umieścić na poleceniu przelewu lub dowodzie wpłaty.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

Ważne!

Wyjątek stanowi rachunek bankowy, na który wpłaca się opłaty związane z wydawanymi interpretacjami podatkowymi.

Wpłaty te należy kierować na rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej, a nie jak dotychczas na rachunki bankowe wyznaczonych izb administracji skarbowej.

Konto Krajowej Informacji Skarbowej: 25 1010 1212 0064 6422 3100 0000.

Szczegółowe informacje niezbędne do dokonywania wpłat będą udostępnione na stronach internetowych jednostek Krajowej Administracji Skarbowej.


Na czym będzie polegać kontrola celno-skarbowa?

Od 1 marca 2017 r. będą dwa rodzaje kontroli. Kontrola podatkowa będzie prowadzona przez pracowników US na dotychczasowych zasadach. Kontrolę celno-skarbową, prowadzoną przez naczelników UCS, będą wykonywać zarówno pracownicy KAS jak i funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej. To tzw. twarda kontrola, nakierowana na zwalczanie przestępstw, które istotnie wpływają na bezpieczeństwo finansowe państwa, np. wyłudzenia VAT.

Kontroli celno-skarbowej podlegać może m.in.:

  • przestrzeganie przepisów: prawa podatkowego, prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów w obrocie między obszarem celnym Unii Europejskiej a państwami trzecimi, regulujących urządzanie i prowadzenie gier hazardowych, prawa dewizowego w zakresie ograniczeń i obowiązków określonych dla rezydentów i nierezydentów oraz warunków udzielonych na ich podstawie zezwoleń dewizowych, a także warunków wykonywania działalności kantorowej,
  • rodzaj paliwa w zbiornikach pojazdów lub innych środków przewozowych,
  • przesyłki pocztowe,
  • wywóz i przywóz na terytorium Polski towarów podlegających ograniczeniom i zakazom.

W ramach kontroli celno-skarbowej kontrolujący będą mogli m.in..:

  • żądać udostępnienia akt, ewidencji, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz sporządzać z nich odpisy, kopie, notatki,
  • wchodzić, poruszać się i przebywać na terenie kontrolowanego – na gruncie, w budynku, w lokalu lub w innym pomieszczeniu,
  • dokonywać oględzin, żądać złożenia wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli celno-skarbowej,
  • legitymować lub w inny sposób ustalać tożsamość osób,
  • przesłuchiwać kontrolowanego i inne osoby,
  • przeszukiwać lokale i inne pomieszczenia, miejsca i rzeczy,
  • zasięgać opinii biegłych i zabezpieczać zebrane dowody,
  • sporządzać szkice, kopiować, filmować, fotografować oraz sporządzać nagrania dźwiękowe,
  • zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą celno-skarbową,
  • badać towary, surowce, półprodukty i wyroby, w tym pobrać próbki towarów, surowców, półproduktów i wyrobów gotowych, w celu ich zbadania,
  • żądać zamknięcia dokumentacji dotyczącej towarów i czynności podlegających kontroli celno-skarbowej w celu umożliwienia porównania stanu rzeczywistego ze stanem ewidencyjnym,
  • nakładać zamknięcia urzędowe na urządzenia, pomieszczenia, naczynia oraz środki przewozowe.

Gdzie się odwołać od decyzji naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego?

Odwołanie od decyzji naczelnika urzędu skarbowego (US) lub celno-skarbowego (UCS) rozpatruje – co do zasady – dyrektor właściwej izby administracji skarbowej (IAS).

Wyjątek dotyczy decyzji wydanych przez naczelnika UCS w sprawach, w których prowadzona przez niego kontrola celno-skarbowa przekształciła się w postępowanie podatkowe, tj. w sytuacji, w której mimo wykrytych w trakcie kontroli nieprawidłowości kontrolowany nie złożył korekty deklaracji albo korekta ta nie została uznana przez organ podatkowy. Odwołania takie rozpatruje naczelnik UCS, który wydał decyzję.

Ważne!

Dyrektor IAS rozpatruje również odwołania od decyzji wydanych przez 1 marca 2017 r. przez naczelników US, urzędów celnych oraz dyrektorów urzędów kontroli skarbowej, jeżeli termin do wniesienia odwołania upływa po 28 lutego 2017 r.

Szczegółowe zasady dotyczące składania odwołania znajdują się w treści każdego wydanego rozstrzygnięcia.

Więcej informacji na temat Krajowej Administracji Skarbowej znajduje się na stronie www.kas.gov.pl

Pytania dotyczące Krajowej Administracji Skarbowej od połowy lutego 2017 r. można kierować pod numer telefonu:

  • 801 055 055 – z telefonu stacjonarnego,
  • 22 330 03 30 –  z telefonu komórkowego,
  • +48 22 330 03 30 – z zagranicy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA