REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowa Administracja Skarbowa już działa. Co to oznacza dla podatników?

Krajowa Administracja Skarbowa już działa. Co to oznacza dla podatników? /Fotolia
Krajowa Administracja Skarbowa już działa. Co to oznacza dla podatników? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 marca 2017 r. zaczęła funkcjonować Krajowa Administracja Skarbowa. Tym samym zmianie uległa organizacja służb celno-skarbowych podległych ministrowi rozwoju i finansów. Co podatnik powinien wiedzieć, by odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości?

Co oznacza wprowadzenie KAS?

Utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) oznacza, że 1 marca 2017 r. przestają funkcjonować organy administracji podatkowej, celnej i kontroli skarbowej w znanym dotychczas kształcie.

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe (US) oraz izby administracji skarbowej (IAS) będą działać tak jak obecnie – nie zmienią się ich siedziby ani zasięg terytorialny, zmieni się jedynie nieco katalog zadań, które realizują. Zostanie on rozszerzony o zadania z zakresu podatków: akcyzowego, od wydobycia niektórych kopalin i od gier, a w przypadku IAS – także o zadania związane z cłem.

Podobnie będzie z oddziałami celnymi – będą się one mieściły tam, gdzie do tej pory i będą wykonywały te same zadania, co obecnie.

Natomiast na bazie izb celnych, urzędów celnych oraz urzędów kontroli skarbowej powstają urzędy celno-skarbowe i ich delegatury. Będą to jednostki wyspecjalizowane głównie w wykrywaniu przestępstw popełnianych na szeroką skalę na szkodę Skarbu Państwa i ściganiu ich sprawców.

REKLAMA

Zobacz: Krajowa Administracja Skarbowa - jak funkcjonuje od 1 marca 2017?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdzie załatwię sprawy podatkowe i celne od 1 marca 2017?

Większość spraw związanych z bezpośrednią obsługą podatników można załatwić:

  • we właściwych urzędach skarbowych (jest ich 400 w całym kraju) lub w centrach obsługi, które funkcjonują w niektórych urzędach skarbowych (sprawy w tych centrach można załatwiać niezależnie od właściwości naczelnika urzędu skarbowego),
  • w 143 oddziałach celnych.

Ważne!

Do obsługi niektórych kategorii podatników, np. tzw. dużych podatników oraz niektórych rodzajów spraw, np. dotyczących podatku od wydobycia niektórych kopalin, będą wyznaczeni wybrani naczelnicy urzędów skarbowych lub dyrektorzy izb administracji skarbowej. Określeni zostaną oni w rozporządzeniach ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Ważne!

Większość spraw podatkowych i celnych od 1 marca 2017 r. można załatwić w tym samym miejscu, w której załatwiało się je dotychczas – niezależnie do formalnej zmiany organu, który tę sprawę prowadzi.

Wykaz przykładowych spraw załatwianych w organach KAS

Rodzaj sprawy Gdzie załatwię sprawę
  • złożenie deklaracji, podania, zeznań i innych dokumentów w zakresie PIT, CIT, PCC, SD, VAT
  • złożenie deklaracji i informacji o dopłatach w zakresie podatku od gier
właściwy urząd skarbowy

sprawy dotyczące podatku akcyzowego (z wyłączeniem spraw związanych z importem towarów):

  • złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, zeznania, deklaracji, informacji, innych dokumentów
  • złożenie wniosku o wydanie znaków akcyzy

urząd skarbowy właściwy ws. akcyzy
urząd skarbowy właściwy ws. znaków akcyzy
 

złożenie wniosku o zezwolenie na urządzenie loterii fantowej, gry bingo właściwa izba administracji skarbowej
  • zgłoszenie loterii fantowej lub gry bingo
  • sprawy związane z importem towarów niezastrzeżone dla dyrektorów izb administracji skarbowej
właściwy urząd celno-skarbowy
złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Krajowa Informacja Skarbowa
złożenie zgłoszenia celnego właściwy oddział celny

Ważne!

Deklaracje, zeznania i zgłoszenia celne można również nadal składać elektronicznie za pośrednictwem narzędzi dostępnych na Portalu Podatkowym oraz na platformie PUESC, np. e-Deklaracje, ICS, CELINA.

Do wyczerpania nakładu – jednak nie później niż do 31 grudnia 2017 r. – można również wykorzystywać druki formularzy wydane przed 1 marca 2017 r.

Gdzie zapłacę podatek?

Nie zmieniają się numery rachunków bankowych, na które wpłaca się należności podatkowe i celne.

Zachowana zostaje także centralizacja przyjmowania wpłat w odniesieniu do niektórych kategorii zobowiązań. Na przykład należności z tytułu akcyzy czy podatku od gier nadal wpłaca się na rachunek bankowy jednego, wyznaczonego organu podatkowego. Zmienić się może jednak dysponent rachunku czyli nazwa organu, którą należy umieścić na poleceniu przelewu lub dowodzie wpłaty.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

Ważne!

Wyjątek stanowi rachunek bankowy, na który wpłaca się opłaty związane z wydawanymi interpretacjami podatkowymi.

Wpłaty te należy kierować na rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej, a nie jak dotychczas na rachunki bankowe wyznaczonych izb administracji skarbowej.

Konto Krajowej Informacji Skarbowej: 25 1010 1212 0064 6422 3100 0000.

Szczegółowe informacje niezbędne do dokonywania wpłat będą udostępnione na stronach internetowych jednostek Krajowej Administracji Skarbowej.


Na czym będzie polegać kontrola celno-skarbowa?

Od 1 marca 2017 r. będą dwa rodzaje kontroli. Kontrola podatkowa będzie prowadzona przez pracowników US na dotychczasowych zasadach. Kontrolę celno-skarbową, prowadzoną przez naczelników UCS, będą wykonywać zarówno pracownicy KAS jak i funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej. To tzw. twarda kontrola, nakierowana na zwalczanie przestępstw, które istotnie wpływają na bezpieczeństwo finansowe państwa, np. wyłudzenia VAT.

Kontroli celno-skarbowej podlegać może m.in.:

  • przestrzeganie przepisów: prawa podatkowego, prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów w obrocie między obszarem celnym Unii Europejskiej a państwami trzecimi, regulujących urządzanie i prowadzenie gier hazardowych, prawa dewizowego w zakresie ograniczeń i obowiązków określonych dla rezydentów i nierezydentów oraz warunków udzielonych na ich podstawie zezwoleń dewizowych, a także warunków wykonywania działalności kantorowej,
  • rodzaj paliwa w zbiornikach pojazdów lub innych środków przewozowych,
  • przesyłki pocztowe,
  • wywóz i przywóz na terytorium Polski towarów podlegających ograniczeniom i zakazom.

W ramach kontroli celno-skarbowej kontrolujący będą mogli m.in..:

  • żądać udostępnienia akt, ewidencji, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz sporządzać z nich odpisy, kopie, notatki,
  • wchodzić, poruszać się i przebywać na terenie kontrolowanego – na gruncie, w budynku, w lokalu lub w innym pomieszczeniu,
  • dokonywać oględzin, żądać złożenia wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli celno-skarbowej,
  • legitymować lub w inny sposób ustalać tożsamość osób,
  • przesłuchiwać kontrolowanego i inne osoby,
  • przeszukiwać lokale i inne pomieszczenia, miejsca i rzeczy,
  • zasięgać opinii biegłych i zabezpieczać zebrane dowody,
  • sporządzać szkice, kopiować, filmować, fotografować oraz sporządzać nagrania dźwiękowe,
  • zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą celno-skarbową,
  • badać towary, surowce, półprodukty i wyroby, w tym pobrać próbki towarów, surowców, półproduktów i wyrobów gotowych, w celu ich zbadania,
  • żądać zamknięcia dokumentacji dotyczącej towarów i czynności podlegających kontroli celno-skarbowej w celu umożliwienia porównania stanu rzeczywistego ze stanem ewidencyjnym,
  • nakładać zamknięcia urzędowe na urządzenia, pomieszczenia, naczynia oraz środki przewozowe.

Gdzie się odwołać od decyzji naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego?

Odwołanie od decyzji naczelnika urzędu skarbowego (US) lub celno-skarbowego (UCS) rozpatruje – co do zasady – dyrektor właściwej izby administracji skarbowej (IAS).

Wyjątek dotyczy decyzji wydanych przez naczelnika UCS w sprawach, w których prowadzona przez niego kontrola celno-skarbowa przekształciła się w postępowanie podatkowe, tj. w sytuacji, w której mimo wykrytych w trakcie kontroli nieprawidłowości kontrolowany nie złożył korekty deklaracji albo korekta ta nie została uznana przez organ podatkowy. Odwołania takie rozpatruje naczelnik UCS, który wydał decyzję.

Ważne!

Dyrektor IAS rozpatruje również odwołania od decyzji wydanych przez 1 marca 2017 r. przez naczelników US, urzędów celnych oraz dyrektorów urzędów kontroli skarbowej, jeżeli termin do wniesienia odwołania upływa po 28 lutego 2017 r.

Szczegółowe zasady dotyczące składania odwołania znajdują się w treści każdego wydanego rozstrzygnięcia.

Więcej informacji na temat Krajowej Administracji Skarbowej znajduje się na stronie www.kas.gov.pl

Pytania dotyczące Krajowej Administracji Skarbowej od połowy lutego 2017 r. można kierować pod numer telefonu:

  • 801 055 055 – z telefonu stacjonarnego,
  • 22 330 03 30 –  z telefonu komórkowego,
  • +48 22 330 03 30 – z zagranicy.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA