REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowa Administracja Skarbowa już działa. Co to oznacza dla podatników?

Krajowa Administracja Skarbowa już działa. Co to oznacza dla podatników? /Fotolia
Krajowa Administracja Skarbowa już działa. Co to oznacza dla podatników? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 marca 2017 r. zaczęła funkcjonować Krajowa Administracja Skarbowa. Tym samym zmianie uległa organizacja służb celno-skarbowych podległych ministrowi rozwoju i finansów. Co podatnik powinien wiedzieć, by odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości?

Co oznacza wprowadzenie KAS?

Utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) oznacza, że 1 marca 2017 r. przestają funkcjonować organy administracji podatkowej, celnej i kontroli skarbowej w znanym dotychczas kształcie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Urzędy skarbowe (US) oraz izby administracji skarbowej (IAS) będą działać tak jak obecnie – nie zmienią się ich siedziby ani zasięg terytorialny, zmieni się jedynie nieco katalog zadań, które realizują. Zostanie on rozszerzony o zadania z zakresu podatków: akcyzowego, od wydobycia niektórych kopalin i od gier, a w przypadku IAS – także o zadania związane z cłem.

Podobnie będzie z oddziałami celnymi – będą się one mieściły tam, gdzie do tej pory i będą wykonywały te same zadania, co obecnie.

Natomiast na bazie izb celnych, urzędów celnych oraz urzędów kontroli skarbowej powstają urzędy celno-skarbowe i ich delegatury. Będą to jednostki wyspecjalizowane głównie w wykrywaniu przestępstw popełnianych na szeroką skalę na szkodę Skarbu Państwa i ściganiu ich sprawców.

REKLAMA

Zobacz: Krajowa Administracja Skarbowa - jak funkcjonuje od 1 marca 2017?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdzie załatwię sprawy podatkowe i celne od 1 marca 2017?

Większość spraw związanych z bezpośrednią obsługą podatników można załatwić:

  • we właściwych urzędach skarbowych (jest ich 400 w całym kraju) lub w centrach obsługi, które funkcjonują w niektórych urzędach skarbowych (sprawy w tych centrach można załatwiać niezależnie od właściwości naczelnika urzędu skarbowego),
  • w 143 oddziałach celnych.

Ważne!

Do obsługi niektórych kategorii podatników, np. tzw. dużych podatników oraz niektórych rodzajów spraw, np. dotyczących podatku od wydobycia niektórych kopalin, będą wyznaczeni wybrani naczelnicy urzędów skarbowych lub dyrektorzy izb administracji skarbowej. Określeni zostaną oni w rozporządzeniach ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Ważne!

Większość spraw podatkowych i celnych od 1 marca 2017 r. można załatwić w tym samym miejscu, w której załatwiało się je dotychczas – niezależnie do formalnej zmiany organu, który tę sprawę prowadzi.

Wykaz przykładowych spraw załatwianych w organach KAS

Rodzaj sprawy Gdzie załatwię sprawę
  • złożenie deklaracji, podania, zeznań i innych dokumentów w zakresie PIT, CIT, PCC, SD, VAT
  • złożenie deklaracji i informacji o dopłatach w zakresie podatku od gier
właściwy urząd skarbowy

sprawy dotyczące podatku akcyzowego (z wyłączeniem spraw związanych z importem towarów):

  • złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, zeznania, deklaracji, informacji, innych dokumentów
  • złożenie wniosku o wydanie znaków akcyzy

urząd skarbowy właściwy ws. akcyzy
urząd skarbowy właściwy ws. znaków akcyzy
 

złożenie wniosku o zezwolenie na urządzenie loterii fantowej, gry bingo właściwa izba administracji skarbowej
  • zgłoszenie loterii fantowej lub gry bingo
  • sprawy związane z importem towarów niezastrzeżone dla dyrektorów izb administracji skarbowej
właściwy urząd celno-skarbowy
złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Krajowa Informacja Skarbowa
złożenie zgłoszenia celnego właściwy oddział celny

Ważne!

Deklaracje, zeznania i zgłoszenia celne można również nadal składać elektronicznie za pośrednictwem narzędzi dostępnych na Portalu Podatkowym oraz na platformie PUESC, np. e-Deklaracje, ICS, CELINA.

Do wyczerpania nakładu – jednak nie później niż do 31 grudnia 2017 r. – można również wykorzystywać druki formularzy wydane przed 1 marca 2017 r.

Gdzie zapłacę podatek?

Nie zmieniają się numery rachunków bankowych, na które wpłaca się należności podatkowe i celne.

Zachowana zostaje także centralizacja przyjmowania wpłat w odniesieniu do niektórych kategorii zobowiązań. Na przykład należności z tytułu akcyzy czy podatku od gier nadal wpłaca się na rachunek bankowy jednego, wyznaczonego organu podatkowego. Zmienić się może jednak dysponent rachunku czyli nazwa organu, którą należy umieścić na poleceniu przelewu lub dowodzie wpłaty.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

Ważne!

Wyjątek stanowi rachunek bankowy, na który wpłaca się opłaty związane z wydawanymi interpretacjami podatkowymi.

Wpłaty te należy kierować na rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej, a nie jak dotychczas na rachunki bankowe wyznaczonych izb administracji skarbowej.

Konto Krajowej Informacji Skarbowej: 25 1010 1212 0064 6422 3100 0000.

Szczegółowe informacje niezbędne do dokonywania wpłat będą udostępnione na stronach internetowych jednostek Krajowej Administracji Skarbowej.


Na czym będzie polegać kontrola celno-skarbowa?

Od 1 marca 2017 r. będą dwa rodzaje kontroli. Kontrola podatkowa będzie prowadzona przez pracowników US na dotychczasowych zasadach. Kontrolę celno-skarbową, prowadzoną przez naczelników UCS, będą wykonywać zarówno pracownicy KAS jak i funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej. To tzw. twarda kontrola, nakierowana na zwalczanie przestępstw, które istotnie wpływają na bezpieczeństwo finansowe państwa, np. wyłudzenia VAT.

Kontroli celno-skarbowej podlegać może m.in.:

  • przestrzeganie przepisów: prawa podatkowego, prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów w obrocie między obszarem celnym Unii Europejskiej a państwami trzecimi, regulujących urządzanie i prowadzenie gier hazardowych, prawa dewizowego w zakresie ograniczeń i obowiązków określonych dla rezydentów i nierezydentów oraz warunków udzielonych na ich podstawie zezwoleń dewizowych, a także warunków wykonywania działalności kantorowej,
  • rodzaj paliwa w zbiornikach pojazdów lub innych środków przewozowych,
  • przesyłki pocztowe,
  • wywóz i przywóz na terytorium Polski towarów podlegających ograniczeniom i zakazom.

W ramach kontroli celno-skarbowej kontrolujący będą mogli m.in..:

  • żądać udostępnienia akt, ewidencji, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz sporządzać z nich odpisy, kopie, notatki,
  • wchodzić, poruszać się i przebywać na terenie kontrolowanego – na gruncie, w budynku, w lokalu lub w innym pomieszczeniu,
  • dokonywać oględzin, żądać złożenia wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli celno-skarbowej,
  • legitymować lub w inny sposób ustalać tożsamość osób,
  • przesłuchiwać kontrolowanego i inne osoby,
  • przeszukiwać lokale i inne pomieszczenia, miejsca i rzeczy,
  • zasięgać opinii biegłych i zabezpieczać zebrane dowody,
  • sporządzać szkice, kopiować, filmować, fotografować oraz sporządzać nagrania dźwiękowe,
  • zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą celno-skarbową,
  • badać towary, surowce, półprodukty i wyroby, w tym pobrać próbki towarów, surowców, półproduktów i wyrobów gotowych, w celu ich zbadania,
  • żądać zamknięcia dokumentacji dotyczącej towarów i czynności podlegających kontroli celno-skarbowej w celu umożliwienia porównania stanu rzeczywistego ze stanem ewidencyjnym,
  • nakładać zamknięcia urzędowe na urządzenia, pomieszczenia, naczynia oraz środki przewozowe.

Gdzie się odwołać od decyzji naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego?

Odwołanie od decyzji naczelnika urzędu skarbowego (US) lub celno-skarbowego (UCS) rozpatruje – co do zasady – dyrektor właściwej izby administracji skarbowej (IAS).

Wyjątek dotyczy decyzji wydanych przez naczelnika UCS w sprawach, w których prowadzona przez niego kontrola celno-skarbowa przekształciła się w postępowanie podatkowe, tj. w sytuacji, w której mimo wykrytych w trakcie kontroli nieprawidłowości kontrolowany nie złożył korekty deklaracji albo korekta ta nie została uznana przez organ podatkowy. Odwołania takie rozpatruje naczelnik UCS, który wydał decyzję.

Ważne!

Dyrektor IAS rozpatruje również odwołania od decyzji wydanych przez 1 marca 2017 r. przez naczelników US, urzędów celnych oraz dyrektorów urzędów kontroli skarbowej, jeżeli termin do wniesienia odwołania upływa po 28 lutego 2017 r.

Szczegółowe zasady dotyczące składania odwołania znajdują się w treści każdego wydanego rozstrzygnięcia.

Więcej informacji na temat Krajowej Administracji Skarbowej znajduje się na stronie www.kas.gov.pl

Pytania dotyczące Krajowej Administracji Skarbowej od połowy lutego 2017 r. można kierować pod numer telefonu:

  • 801 055 055 – z telefonu stacjonarnego,
  • 22 330 03 30 –  z telefonu komórkowego,
  • +48 22 330 03 30 – z zagranicy.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA