Kategorie

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów

Portal podatkowy - zmiany 2021. Opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego. To nowe rozporządzenie ma wprowadzić nowe usługi (określane jako „e-Urząd Skarbowy”) oferowane przez organy Krajowej Administracji Skarbowej przy pomocy portalu podatkowego. Warto zauważyć, że usługi wskazane w omawianym projekcie już zostały wdrożone na portalu podatkowym od 1 lutego 2021 r. o czym Ministerstwo Finansów szeroko informowało (zob. e-Urząd Skarbowy od 1 lutego 2021 r.). A omawiany projekt jest dopiero w trakcie procedury legislacyjną (aktualnie na etapie konsultacji publicznych).
Twój e-PIT 2021 od 15 lutego. 15 lutego 2021 r. Krajowa Administracja Skarbowa udostępni w usłudze Twój e-PIT zeznania podatkowe większości podatników. W urzędach skarbowych pojawiają się już jednak pierwsi podatnicy, którzy chcą skonsultować swoje tegoroczne rozliczenia. Ministerstwo Finansów i KAS przypominają, że nie trzeba umawiać wizyty w urzędzie, aby zostawić dokument w urnie (bez potwierdzenia odbioru) lub otrzymać potwierdzenie na swojej kopii w punkcie podawczym. Jeżeli natomiast podatnik chce uzyskać informację na temat ulg z których planuje skorzystać – to może umów wizytę w urzędzie skarbowym na podatki.gov.pl. Jak umówić wizytę w urzędzie skarbowym na podatki.gov.pl?
Jak przesyłać e-deklaracje podatkowe oraz elektroniczne podania podatkowe? Jak podpisywać deklaracje i podania wysyłane drogą elektroniczną? Jakie są rodzaje podpisów elektronicznych i w przypadku których deklaracji oraz podań można je stosować?
Firmy, które od 1 września 2020 r. chcą sprzedawać olej opałowy muszą się zarejestrować na potrzeby podatku akcyzowego - mówi zastępca dyrektora departamentu zwalczania przestępczości ekonomicznej w Ministerstwie Finansów Robert Michalski. Obowiązek rejestracji ciąży też na tych, którzy chcą olej opałowy kupować. Rejestracji dla potrzeb obrotu lub zużycia paliw opałowych można dokonać: elektronicznie za pomocą Portalu PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych), albo Portalu Podatkowego (tylko osoby fizyczne), bądź w formie papierowej poprzez złożenie osobiście lub przesłanie pocztą do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego – AKC-RU.
Ministerstwo Finansów opublikowało na Portalu Podatkowym formularze interaktywne informacji o cenach transferowych TPR-C i TPR-P.
30 kwietnia 2019 r. jest ostatnim dniem na złożenie rocznego zeznania podatkowego PIT i zapłacenie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2018 r. Dzięki usłudze Twój e-PIT - uruchomionej przez resort finansów - podatnicy, którzy tego nie zrobią w terminie, mogą spać spokojnie; fiskus rozliczy ich automatycznie.
Od 15 lutego podatnicy rozliczający się na PIT-37 i PIT-38 mogą sprawdzić swoje zeznania podatkowe przygotowane przez fiskusa w usłudze Twój e-PIT. Pomocny będzie w tym Profil Zaufany.
Od piątku 15 lutego za pomocą usługi Twój e-PIT zostaną podatnikom udostępnione zeznania podatkowe PIT-37 i PIT-38 . Dzięki nowej usłudze podatnik może w łatwy i szybki sposób skorygować zeznanie podatkowe nawet po 1 maja.
Krajowa Administracja Skarbowa w 2019 r. będzie wypełniać za podatnika roczne deklaracje podatkowe bez konieczności składania jakiegokolwiek wniosku w tej sprawie. Na początek KAS sporządzi deklaracje PIT-37 i PIT-38 za rok podatkowy 2018. Zeznania te będą udostępnione podatnikom od 15 lutego do 30 kwietnia 2019 r. w wersji elektronicznej w aplikacji dostępnej na Portalu Podatkowym.
Ministerstwo Finansów przygotowało nową usługę „Twój e-PIT". Podatnik nie będzie już musiał wypełniać wniosków, ani składać deklaracji by rozliczyć swój podatek. Na Portalu Podatkowym będzie na niego czekał wypełniony „Twój e-PIT". Już w 2019 r. Krajowa Administracja Skarbowa (w rozliczeniach za 2018 r.) przygotuje dla podatników i udostępni w wersji elektronicznej PIT-37 i PIT-38. W kolejnym roku nowa forma rozliczeń będzie wprowadzona dla osób prowadzących działalność gospodarczą (PIT-36 i PIT-36L).
Każdy będzie mógł sprawdzić wysokość podatków, ceł, składek ZUS i mandatów skarbowych, których nie zapłacił jego kontrahent. Takie informacje trafią do Rejestru Należności Publicznoprawnych i będą udostępniane przez Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów.
Powstanie czarna lista nierzetelnych podatników VAT. Ministerstwo Finansów utworzy dwa publiczne wykazy: podmiotów wykreślonych z rejestru VAT (i takich, którym odmówiono rejestracji) oraz przywróconych do rejestru.
Z dniem 1 marca 2017 r. zaczęła funkcjonować Krajowa Administracja Skarbowa. Tym samym zmianie uległa organizacja służb celno-skarbowych podległych ministrowi rozwoju i finansów. Co podatnik powinien wiedzieć, by odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości?
Podatnicy będą mogli składać wnioski o sporządzenie zeznania podatkowego PIT przez urząd skarbowy za pomocą systemu e-Deklaracje, a także przez portal podatkowy i skrzynkę e-PUAP.
Ministerstwo Finansów zapewnia, że wysłanie deklaracji podatkowej PIT przez Internet jest najprostszym i najszybszym sposobem złożenia zeznania rocznego. W formie elektronicznej bez użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego (swoistym podpisem jest tu kwota przychodu z zeznania podatkowego za 2015 rok) można składać następujące deklaracje podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT- 39, PIT-16a, PIT-19a za 2016 r. oraz wniosek PIT-16.
Każdy przedsiębiorca ma możliwość weryfikacji swoich kontrahentów pod kątem zarejestrowania do VAT. Jest to szczególnie istotna funkcja dla podatników sprzedających towary w ramach procedury odwrotnego obciążenia w VAT. Niesprawdzenie statusu kontrahenta nie naraża wprawdzie podatnika na odpowiedzialność podatkową, może jednak skutkować pozbawieniem prawa do odliczenia VAT.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że w związku z chwilowymi problemami technicznymi uniemożliwiającymi założenie konta na Portalu Podatkowym przy pomocy Profilu Zaufanego ePUAP, na chwilę obecną nie ma możliwości udzielenia drogą elektroniczną pełnomocnictwa ogólnego PPO-1 przez użytkowników niezarejestrowanych dotychczas na Portalu Podatkowym.
Pierwszy raz od czasu kiedy Polacy mogą składać roczne zeznania podatkowe przez internet liczba elektronicznych e-PIT-ów przekroczyła liczbę zeznań papierowych składanych w urzędach skarbowych (przy porównaniu pierwszych kwartałów roku).
Od 31 grudnia 2015 r. podatnik i płatnik mogą założyć konto na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów służące do komunikacji elektronicznej z administracją podatkową. Założenie konta umożliwia podatnikom załatwianie poprzez Portal Podatkowy spraw dotyczących: podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatku od spadków i darowizn (SD) oraz karty podatkowej (KP).
Od 31 grudnia 2015 r. podatnik i płatnik mogą założyć konto na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów służące do komunikacji elektronicznej z administracją podatkową.
Ministerstwo Finansów informuje, że od 21 stycznia 2016 r. na Portalu Podatkowym istnieje możliwość rejestrowanie się do konta podatnika przy pomocy profilu zaufanego ePUAP. Dlaczego warto założyć konto na Portalu Podatkowym?
Minister finansów wydał nowe przepisy regulujące zasady składania w formie elektronicznej deklaracji podatkowych i podań w 2016 roku. Nowością jest m.in. wprowadzenie nowych kanałów przesyłania e-deklaracji (Portal podatkowy i Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej /PUESC/). Tak jak dotąd roczne zeznania PIT można podpisać elektronicznie jedynie przy pomocy identyfikatora podatkowego (NIP albo PESEL), imienia, nazwiska, daty urodzenia i kwoty przychodu z poprzedniego zeznania.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 31 grudnia 2015 r. na Portalu Podatkowym każdy podatnik i płatnik może założyć konto służące do komunikacji elektronicznej z administracją podatkową. Obecnie za pośrednictwem Portalu możliwe jest załatwianie spraw w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz karty podatkowej.
Z początkiem września Administracja Podatkowa uruchamia centra obsługi podatników, w których m.in. rozpoczynający działalność mikroprzędsiębiorcy mogą korzystać z pomocy asystenta podatnika. Centra to przede wszystkim nowe udogodnienie, dzięki któremu podatnicy mogą załatwić swoje sprawy nie tylko we własnym urzędzie, ale zrobią to także w wybranych miejscach na terenie całego kraju. Ponadto w centrach, oprócz spraw podatkowych, można złożyć wybrane dokumenty z obszaru ZUS i akcyzy.
Od 26 czerwca na stronie Ministerstwa Finansowego dostępne jest narzędzie, które umożliwia sprawdzenie czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT. Do kogo skierowane jest nowe narzędzie? Jakie zastosowanie znajduje? Co sprawdzisz w ramach jego działania?
W odpowiedzi na interpelację poselską nr 32404 Minister Finansów udzielił 30 kwietnia 2015 r. wyjaśnień odnośnie dostępu podatników do złożonych przez nich e-deklaracji.
Jeżeli podatnik chce skorzystać z wstępnie wypełnionego przez administrację podatkową PIT-37 powinien wiedzieć, że jest to tylko propozycja rozliczenia przygotowana wyłącznie na podstawie informacji PIT-11, PIT-8C i PIT-R za 2014 r. Jeżeli podatnik osiągnął w 2014 roku dochody nie objęte tymi informacjami lub chce skorzystać z ulg – musi sam uzupełnić to zeznanie. Poza tym fiskusa nie obciążają skutki złożenia PFR z błędami przeniesionymi do zeznania z błędnych ww. informacji podatkowych (np. z błędnego PIT-11).
Pozostał nie cały miesiąc na złożenie zeznania podatkowego. Można rozliczyć się przez internet, bądź złożyć zeznanie w wersji papierowej. Nie warto jednak czekać do ostatniej chwili.
Działania Administracji Podatkowej od dłuższego już czasu zmierzają do zmiany podejścia i nastawienia podatnika do klienta. W tym właśnie celu powstał projekt systemu obsługi i wsparcia podatnika. Jednym z jego głównych zadań jest zapewnienie każdemu podatnikowi dobrej obsługi w każdym urzędzie skarbowym w warunkach jednolitego stosowania prawa podatkowego. Projekt ustawy o Administracji Podatkowej wprowadzającej ramy prawne dla tego Systemu jest w końcowej fazie uzgodnień międzyresortowych i jeszcze w marcu 2015 r. powinien trafić do Sejmu.
Usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (PFR – Pre-Filed tax Return) została udostępniona podatnikom 16 marca 2015 r. Z usługi mogą skorzystać podatnicy rozliczający się na deklaracji PIT-37. Ministerstwo Finansów poinformowało, że złożono już ponad 650 deklaracji PIT-37 z wykorzystaniem PFR.
Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że wykorzystując formularz interaktywny PDF dostępny na stronie Portalu Podatkowego pod adresem http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/e-deklaracje/formularze/upo możliwe jest wykonanie następujących czynności:
W połowie marca podatnicy będą mogli korzystać z usługi wstępnego wypełniania PIT-ów przez administrację podatkową - poinformowali w piątek 27 lutego 2015 r. na konferencji minister finansów Mateusz Szczurek i wiceminister Jacek Kapica.
Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD) to nowy kanał komunikacji elektronicznej dla płatników uruchomiony przez Ministerstwo Finansów od 1 stycznia 2015 r., który ma ułatwić i usprawnić składanie deklaracji drogą elektroniczną. Narzędzie to umożliwia złożenie w ramach jednego dokumentu i jednej transmisji danych do 20 000 PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40 oraz pobranie jednego Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) dla całej wysyłki.
Deklaracje i informacje podatkowe przesyłane drogą elektroniczną (tzw. e-deklaracje) nie mogą być podpisywane profilem zaufanym ePUAP i przesyłane za pośrednictwem platformy ePUAP - informuje Ministerstwo Finansów.
Ministerstwo Finansów przyjęło "Koncepcję rozwoju Krajowej Informacji Podatkowej". Jednym z głównych założeń proponowanych zmian jest skrócenie terminu wydawania interpretacji indywidualnych do 2 miesięcy (obecnie organy podatkowe mają na to 3 miesiące). Ministerstwo planuje także ujednolicenie wydawanych interpretacji podatkowych.
Segmentacja podatników na wzór bankowego “scoringu”; dostępna dla urzędników i podatników baza wiedzy podatkowej, czy “asystent” dla początkujących przedsiębiorców to propozycje z nowej ustawy, która zmieni filozofię działania skarbówki - mówi PAP wiceminister finansów Jacek Kapica. Portal Podatkowy będzie rozwijany o funkcje edukacyjne i e-learningowe.
Ministerstwo Finansów przypomina o możliwości testowania Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD) przeznaczonej do przesyłania przez płatników informacji PIT-11, PIT-8C, PIT-R i deklaracji PIT-40 w postaci dokumentów wielopozycyjnych.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że konta na Portalu Podatkowym będzie można zakładać dopiero na przełomie marca i kwietnia 2015 r. Początkowo planowano, że przez portal będzie można rozliczać się z fiskusem od sierpnia 2014 r.
Ministerstwo Finansów uruchomiło 18 sierpnia 2014 r. Portal Podatkowy. To pierwszy etap wdrażanego nowego systemu teleinformatycznego administracji podatkowej, wspierającego podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych.