REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nowe usługi na portalu podatkowym MF (e-Urząd skarbowy)
Nowe usługi na portalu podatkowym MF (e-Urząd skarbowy)

REKLAMA

REKLAMA

Portal podatkowy - zmiany 2021. Opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego. To nowe rozporządzenie ma wprowadzić nowe usługi (określane jako „e-Urząd Skarbowy”) oferowane przez organy Krajowej Administracji Skarbowej przy pomocy portalu podatkowego. Warto zauważyć, że usługi wskazane w omawianym projekcie już zostały wdrożone na portalu podatkowym od 1 lutego 2021 r. o czym Ministerstwo Finansów szeroko informowało (zob. e-Urząd Skarbowy od 1 lutego 2021 r.). A omawiany projekt jest dopiero w trakcie procedury legislacyjną (aktualnie na etapie konsultacji publicznych).

Czym jest portal podatkowy MF i KAS?

Portal podatkowy (www.podatki.gov.pl) to system teleinformatyczny administracji skarbowej (współtworzony przez Krajową Administrację Skarbową i Ministerstwo Finansów) służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Taką definicję podaje art. 3 pkt 14 Ordynacji podatkowej. Portal podatkowy ma wspierać podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych i ułatwiać proces realizacji tych obowiązków.

REKLAMA

REKLAMA

Portal podatkowy - zmiany 2021 (e-Urząd skarbowy)

Opublikowany 9 lutego 2021 r. na  projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego ma na celu rozszerzenie zakresu usług oferowanych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej na portalu podatkowym (podatki.gov.pl).

Projektowane zmiany zakładają poszerzenie zakresu usług udostępnianych na podstawie § 1 rozporządzenia o dostęp do:

1) aplikacji e-mikrofirma (bezpłatnej aplikacji do generowania i wysyłania plików JPK, które obecnie stanowią element deklaracji VAT);

REKLAMA

2) dokumentacji znajdującej się w Centralnym Rejestrze Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników (CRP-KEP);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) wykazu mandatów karnych egzekwowanych przez naczelników urzędów skarbowych;

4) składania i dostępu do historii złożonych:

a) zawiadomień o popełnieniu czyny zabronionego (czynny żal),

b) zawiadomień o zapłacie należności na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ZAW-NR),

c) pisma w sprawie wyjaśnienia przeznaczania wpłaty, wniosku o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań oraz innych pism (stosownie do postępu prac nad opracowaniem wymaganych kreatorów umożliwiających składanie poszczególnych pism);

5) informacji o numerze mikrorachunku podatkowego;

6) płatności online z tytułu m.in. podatków i historii płatności;

7) złożonych dokumentów;

8)   dokumentacji rachunkowej organu podatkowego w zakresie statusu zwrotu nadpłaty podatku.

Zmiany w logowaniu do portalu podatkowego

Zmiana w § 11a i dodanie § 11b rozporządzenia umożliwią udostępnienie zainteresowanym dostęp do systemu po uwierzytelnieniu przy pomocy dodatkowych sposobów uwierzytelniania, za pomocą serwisu login.gov.pl (tj. profilu zaufanego, profilu osobistego, publicznej aplikacji mobilnej i węzła krajowego). Jednocześnie po każdorazowym uwierzytelnieniu umożliwiony zostanie dostęp do historii wszystkich logowań.

Nowe usługi portalu podatkowego to nie nowe obowiązki podatników

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu, proponowane zmiany zmierzają do ułatwienia podatnikom i innym podmiotom załatwianie spraw i dostępu do danych, które dotyczą tych podmiotów, a które znajdują się w posiadaniu organów KAS.

Podstawę prawną dla wprowadzenia dodatkowych funkcjonalności w ramach systemu teleinformatycznego administracji skarbowej są obowiązujące przepisy ustawowe, które nakładają określone obowiązki lub przyznają określone prawa. Zmiany wprowadzone do rozporządzenia nie wpływają zatem na zakres tych obowiązków czy praw. Celem tych zmian jest jedynie ułatwienie sposobu wykonywania tych obowiązków, jak np. składanie deklaracji i dokonywanie płatności podatków, oraz korzystania z praw, takich jak dostęp do danych i dokumentów zawartych w CRP-KEP (zbieranych na etapie rejestracji podatników i płatników).

Projektodawcy zwracają uwagę, że niektóre z wymienionych usług są obecnie dostępne dla m.in. podatników. Dotyczy to m.in. aplikacji e-mikrofirmy, która umożliwia wykonywanie obowiązków z zakresu podatku od towarów i usług (składanie deklaracji VAT oraz plików JPK, w tym dostęp do złożonych plików JPK przy pomocy tej aplikacji). Aplikacja ta spełnia wymagania wynikające z przepisów ustawowych umożliwiając poprawne wykonywanie obowiązków podatkowych.

Przyłączenie aplikacji e-mikrofirma do portalu podatkowego oznacza integrację różnych narzędzi informatycznych dostępnych dla podatników w ramach systemu teleinformatycznego określanego w Ordynacji podatkowej mianem „portalu podatkowego” stanowiącego system teleinformatyczny organów administracji skarbowej, którego zakres nie został precyzyjnie określony ustawowo.

Ordynacja podatkowa w art. 3 pkt 14 określa jedynie przykładowy katalog spraw załatwianych w portalu podatkowym poprzez wskazanie, że portal podatkowy służy w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism. Zakres spraw załatwianych w portalu podatkowych i zakres korzystania z portalu podatkowego jest określany w drodze rozporządzenia. Portal podatkowy może zatem stanowić dodatkowy kanał komunikacji z podatnikami i innymi podmiotami obok wymienionych w przepisach odrębnych, o ile przesądzone to zostanie we właściwym rozporządzeniu wydawanym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Rozwój portalu podatkowego - Twój e-PIT, e-Urząd Skarbowy, co dalej?

Wdrożenie nowych usług proponowanych w omawianym projekcie stanowi drugi etap rozbudowy systemu teleinformatycznego administracji skarbowej. Wdrożenie tego etapu będzie oznaczać, że portal podatkowy w znaczeniu jaki nadaje mu Ordynacja podatkowa (portal podatkowy sensu largo) składał się będzie z trzech komponentów, tj.:

1) portalu podatkowego sensu stricto, do którego zastosowanie znajdują § 2-11 rozporządzenia;

2) usługi Twój e-PIT, do której dostęp został uregulowany w § 11a rozporządzenia;

3) usług wprowadzonych w ramach niniejszego projektu (określanych od strony projektowej jako „e-Urząd Skarbowy”), do których dostęp został uregulowany w dodawanym § 11b rozporządzenia.

W perspektywie najbliższych miesięcy planowane jest wdrażanie kolejnych funkcjonalności systemu teleinformatycznego administracji skarbowej (portalu podatkowego sensu largo) i dalszą integrację różnych rozwiązań informatycznych w ramach jednego systemu pn. e-Urząd Skarbowy. Należy jednak zwrócić uwagę, że wdrożenie niektórych funkcjonalności nowego systemu teleinformatycznego, których celem jest m.in. umożliwienie automatycznego załatwiania spraw przez organy KAS, poprzedzone zostanie wprowadzeniem zmian ustawowych

Projektowane rozporządzenie ma wejść wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Warto podkreślić, że usługi wskazane w omawianym projekcie już zostały wdrożone na portalu podatkowym od 1 lutego 2021 r. o czym Ministerstwo Finansów szeroko informowało (zob. e-Urząd Skarbowy od 1 lutego 2021 r.). Trudno zatem pozytywnie ocenić fakt, że omawiany projekt rozporządzenia dopiero przechodzi procedurę legislacyjną (aktualnie jest na etapie konsultacji publicznych).

 

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA