REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe usługi na portalu podatkowym MF (e-Urząd skarbowy)

Nowe usługi na portalu podatkowym MF (e-Urząd skarbowy)
Nowe usługi na portalu podatkowym MF (e-Urząd skarbowy)

REKLAMA

REKLAMA

Portal podatkowy - zmiany 2021. Opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego. To nowe rozporządzenie ma wprowadzić nowe usługi (określane jako „e-Urząd Skarbowy”) oferowane przez organy Krajowej Administracji Skarbowej przy pomocy portalu podatkowego. Warto zauważyć, że usługi wskazane w omawianym projekcie już zostały wdrożone na portalu podatkowym od 1 lutego 2021 r. o czym Ministerstwo Finansów szeroko informowało (zob. e-Urząd Skarbowy od 1 lutego 2021 r.). A omawiany projekt jest dopiero w trakcie procedury legislacyjną (aktualnie na etapie konsultacji publicznych).

Czym jest portal podatkowy MF i KAS?

Portal podatkowy (www.podatki.gov.pl) to system teleinformatyczny administracji skarbowej (współtworzony przez Krajową Administrację Skarbową i Ministerstwo Finansów) służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Taką definicję podaje art. 3 pkt 14 Ordynacji podatkowej. Portal podatkowy ma wspierać podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych i ułatwiać proces realizacji tych obowiązków.

REKLAMA

Autopromocja

Portal podatkowy - zmiany 2021 (e-Urząd skarbowy)

Opublikowany 9 lutego 2021 r. na  projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego ma na celu rozszerzenie zakresu usług oferowanych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej na portalu podatkowym (podatki.gov.pl).

Projektowane zmiany zakładają poszerzenie zakresu usług udostępnianych na podstawie § 1 rozporządzenia o dostęp do:

1) aplikacji e-mikrofirma (bezpłatnej aplikacji do generowania i wysyłania plików JPK, które obecnie stanowią element deklaracji VAT);

2) dokumentacji znajdującej się w Centralnym Rejestrze Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników (CRP-KEP);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) wykazu mandatów karnych egzekwowanych przez naczelników urzędów skarbowych;

4) składania i dostępu do historii złożonych:

a) zawiadomień o popełnieniu czyny zabronionego (czynny żal),

b) zawiadomień o zapłacie należności na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ZAW-NR),

c) pisma w sprawie wyjaśnienia przeznaczania wpłaty, wniosku o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań oraz innych pism (stosownie do postępu prac nad opracowaniem wymaganych kreatorów umożliwiających składanie poszczególnych pism);

5) informacji o numerze mikrorachunku podatkowego;

6) płatności online z tytułu m.in. podatków i historii płatności;

7) złożonych dokumentów;

8)   dokumentacji rachunkowej organu podatkowego w zakresie statusu zwrotu nadpłaty podatku.

Zmiany w logowaniu do portalu podatkowego

Zmiana w § 11a i dodanie § 11b rozporządzenia umożliwią udostępnienie zainteresowanym dostęp do systemu po uwierzytelnieniu przy pomocy dodatkowych sposobów uwierzytelniania, za pomocą serwisu login.gov.pl (tj. profilu zaufanego, profilu osobistego, publicznej aplikacji mobilnej i węzła krajowego). Jednocześnie po każdorazowym uwierzytelnieniu umożliwiony zostanie dostęp do historii wszystkich logowań.

Nowe usługi portalu podatkowego to nie nowe obowiązki podatników

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu, proponowane zmiany zmierzają do ułatwienia podatnikom i innym podmiotom załatwianie spraw i dostępu do danych, które dotyczą tych podmiotów, a które znajdują się w posiadaniu organów KAS.

Podstawę prawną dla wprowadzenia dodatkowych funkcjonalności w ramach systemu teleinformatycznego administracji skarbowej są obowiązujące przepisy ustawowe, które nakładają określone obowiązki lub przyznają określone prawa. Zmiany wprowadzone do rozporządzenia nie wpływają zatem na zakres tych obowiązków czy praw. Celem tych zmian jest jedynie ułatwienie sposobu wykonywania tych obowiązków, jak np. składanie deklaracji i dokonywanie płatności podatków, oraz korzystania z praw, takich jak dostęp do danych i dokumentów zawartych w CRP-KEP (zbieranych na etapie rejestracji podatników i płatników).

Projektodawcy zwracają uwagę, że niektóre z wymienionych usług są obecnie dostępne dla m.in. podatników. Dotyczy to m.in. aplikacji e-mikrofirmy, która umożliwia wykonywanie obowiązków z zakresu podatku od towarów i usług (składanie deklaracji VAT oraz plików JPK, w tym dostęp do złożonych plików JPK przy pomocy tej aplikacji). Aplikacja ta spełnia wymagania wynikające z przepisów ustawowych umożliwiając poprawne wykonywanie obowiązków podatkowych.

REKLAMA

Przyłączenie aplikacji e-mikrofirma do portalu podatkowego oznacza integrację różnych narzędzi informatycznych dostępnych dla podatników w ramach systemu teleinformatycznego określanego w Ordynacji podatkowej mianem „portalu podatkowego” stanowiącego system teleinformatyczny organów administracji skarbowej, którego zakres nie został precyzyjnie określony ustawowo.

Ordynacja podatkowa w art. 3 pkt 14 określa jedynie przykładowy katalog spraw załatwianych w portalu podatkowym poprzez wskazanie, że portal podatkowy służy w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism. Zakres spraw załatwianych w portalu podatkowych i zakres korzystania z portalu podatkowego jest określany w drodze rozporządzenia. Portal podatkowy może zatem stanowić dodatkowy kanał komunikacji z podatnikami i innymi podmiotami obok wymienionych w przepisach odrębnych, o ile przesądzone to zostanie we właściwym rozporządzeniu wydawanym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Rozwój portalu podatkowego - Twój e-PIT, e-Urząd Skarbowy, co dalej?

Wdrożenie nowych usług proponowanych w omawianym projekcie stanowi drugi etap rozbudowy systemu teleinformatycznego administracji skarbowej. Wdrożenie tego etapu będzie oznaczać, że portal podatkowy w znaczeniu jaki nadaje mu Ordynacja podatkowa (portal podatkowy sensu largo) składał się będzie z trzech komponentów, tj.:

1) portalu podatkowego sensu stricto, do którego zastosowanie znajdują § 2-11 rozporządzenia;

2) usługi Twój e-PIT, do której dostęp został uregulowany w § 11a rozporządzenia;

3) usług wprowadzonych w ramach niniejszego projektu (określanych od strony projektowej jako „e-Urząd Skarbowy”), do których dostęp został uregulowany w dodawanym § 11b rozporządzenia.

W perspektywie najbliższych miesięcy planowane jest wdrażanie kolejnych funkcjonalności systemu teleinformatycznego administracji skarbowej (portalu podatkowego sensu largo) i dalszą integrację różnych rozwiązań informatycznych w ramach jednego systemu pn. e-Urząd Skarbowy. Należy jednak zwrócić uwagę, że wdrożenie niektórych funkcjonalności nowego systemu teleinformatycznego, których celem jest m.in. umożliwienie automatycznego załatwiania spraw przez organy KAS, poprzedzone zostanie wprowadzeniem zmian ustawowych

Projektowane rozporządzenie ma wejść wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Warto podkreślić, że usługi wskazane w omawianym projekcie już zostały wdrożone na portalu podatkowym od 1 lutego 2021 r. o czym Ministerstwo Finansów szeroko informowało (zob. e-Urząd Skarbowy od 1 lutego 2021 r.). Trudno zatem pozytywnie ocenić fakt, że omawiany projekt rozporządzenia dopiero przechodzi procedurę legislacyjną (aktualnie jest na etapie konsultacji publicznych).

 

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT wprowadzona w 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA