REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe usługi na portalu podatkowym MF (e-Urząd skarbowy)

Nowe usługi na portalu podatkowym MF (e-Urząd skarbowy)
Nowe usługi na portalu podatkowym MF (e-Urząd skarbowy)

REKLAMA

REKLAMA

Portal podatkowy - zmiany 2021. Opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego. To nowe rozporządzenie ma wprowadzić nowe usługi (określane jako „e-Urząd Skarbowy”) oferowane przez organy Krajowej Administracji Skarbowej przy pomocy portalu podatkowego. Warto zauważyć, że usługi wskazane w omawianym projekcie już zostały wdrożone na portalu podatkowym od 1 lutego 2021 r. o czym Ministerstwo Finansów szeroko informowało (zob. e-Urząd Skarbowy od 1 lutego 2021 r.). A omawiany projekt jest dopiero w trakcie procedury legislacyjną (aktualnie na etapie konsultacji publicznych).

Czym jest portal podatkowy MF i KAS?

Portal podatkowy (www.podatki.gov.pl) to system teleinformatyczny administracji skarbowej (współtworzony przez Krajową Administrację Skarbową i Ministerstwo Finansów) służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Taką definicję podaje art. 3 pkt 14 Ordynacji podatkowej. Portal podatkowy ma wspierać podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych i ułatwiać proces realizacji tych obowiązków.

REKLAMA

Autopromocja

Portal podatkowy - zmiany 2021 (e-Urząd skarbowy)

Opublikowany 9 lutego 2021 r. na  projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego ma na celu rozszerzenie zakresu usług oferowanych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej na portalu podatkowym (podatki.gov.pl).

Projektowane zmiany zakładają poszerzenie zakresu usług udostępnianych na podstawie § 1 rozporządzenia o dostęp do:

1) aplikacji e-mikrofirma (bezpłatnej aplikacji do generowania i wysyłania plików JPK, które obecnie stanowią element deklaracji VAT);

2) dokumentacji znajdującej się w Centralnym Rejestrze Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników (CRP-KEP);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) wykazu mandatów karnych egzekwowanych przez naczelników urzędów skarbowych;

4) składania i dostępu do historii złożonych:

a) zawiadomień o popełnieniu czyny zabronionego (czynny żal),

b) zawiadomień o zapłacie należności na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ZAW-NR),

c) pisma w sprawie wyjaśnienia przeznaczania wpłaty, wniosku o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań oraz innych pism (stosownie do postępu prac nad opracowaniem wymaganych kreatorów umożliwiających składanie poszczególnych pism);

5) informacji o numerze mikrorachunku podatkowego;

6) płatności online z tytułu m.in. podatków i historii płatności;

7) złożonych dokumentów;

8)   dokumentacji rachunkowej organu podatkowego w zakresie statusu zwrotu nadpłaty podatku.

Zmiany w logowaniu do portalu podatkowego

Zmiana w § 11a i dodanie § 11b rozporządzenia umożliwią udostępnienie zainteresowanym dostęp do systemu po uwierzytelnieniu przy pomocy dodatkowych sposobów uwierzytelniania, za pomocą serwisu login.gov.pl (tj. profilu zaufanego, profilu osobistego, publicznej aplikacji mobilnej i węzła krajowego). Jednocześnie po każdorazowym uwierzytelnieniu umożliwiony zostanie dostęp do historii wszystkich logowań.

Nowe usługi portalu podatkowego to nie nowe obowiązki podatników

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu, proponowane zmiany zmierzają do ułatwienia podatnikom i innym podmiotom załatwianie spraw i dostępu do danych, które dotyczą tych podmiotów, a które znajdują się w posiadaniu organów KAS.

Podstawę prawną dla wprowadzenia dodatkowych funkcjonalności w ramach systemu teleinformatycznego administracji skarbowej są obowiązujące przepisy ustawowe, które nakładają określone obowiązki lub przyznają określone prawa. Zmiany wprowadzone do rozporządzenia nie wpływają zatem na zakres tych obowiązków czy praw. Celem tych zmian jest jedynie ułatwienie sposobu wykonywania tych obowiązków, jak np. składanie deklaracji i dokonywanie płatności podatków, oraz korzystania z praw, takich jak dostęp do danych i dokumentów zawartych w CRP-KEP (zbieranych na etapie rejestracji podatników i płatników).

Projektodawcy zwracają uwagę, że niektóre z wymienionych usług są obecnie dostępne dla m.in. podatników. Dotyczy to m.in. aplikacji e-mikrofirmy, która umożliwia wykonywanie obowiązków z zakresu podatku od towarów i usług (składanie deklaracji VAT oraz plików JPK, w tym dostęp do złożonych plików JPK przy pomocy tej aplikacji). Aplikacja ta spełnia wymagania wynikające z przepisów ustawowych umożliwiając poprawne wykonywanie obowiązków podatkowych.

REKLAMA

Przyłączenie aplikacji e-mikrofirma do portalu podatkowego oznacza integrację różnych narzędzi informatycznych dostępnych dla podatników w ramach systemu teleinformatycznego określanego w Ordynacji podatkowej mianem „portalu podatkowego” stanowiącego system teleinformatyczny organów administracji skarbowej, którego zakres nie został precyzyjnie określony ustawowo.

Ordynacja podatkowa w art. 3 pkt 14 określa jedynie przykładowy katalog spraw załatwianych w portalu podatkowym poprzez wskazanie, że portal podatkowy służy w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism. Zakres spraw załatwianych w portalu podatkowych i zakres korzystania z portalu podatkowego jest określany w drodze rozporządzenia. Portal podatkowy może zatem stanowić dodatkowy kanał komunikacji z podatnikami i innymi podmiotami obok wymienionych w przepisach odrębnych, o ile przesądzone to zostanie we właściwym rozporządzeniu wydawanym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Rozwój portalu podatkowego - Twój e-PIT, e-Urząd Skarbowy, co dalej?

Wdrożenie nowych usług proponowanych w omawianym projekcie stanowi drugi etap rozbudowy systemu teleinformatycznego administracji skarbowej. Wdrożenie tego etapu będzie oznaczać, że portal podatkowy w znaczeniu jaki nadaje mu Ordynacja podatkowa (portal podatkowy sensu largo) składał się będzie z trzech komponentów, tj.:

1) portalu podatkowego sensu stricto, do którego zastosowanie znajdują § 2-11 rozporządzenia;

2) usługi Twój e-PIT, do której dostęp został uregulowany w § 11a rozporządzenia;

3) usług wprowadzonych w ramach niniejszego projektu (określanych od strony projektowej jako „e-Urząd Skarbowy”), do których dostęp został uregulowany w dodawanym § 11b rozporządzenia.

W perspektywie najbliższych miesięcy planowane jest wdrażanie kolejnych funkcjonalności systemu teleinformatycznego administracji skarbowej (portalu podatkowego sensu largo) i dalszą integrację różnych rozwiązań informatycznych w ramach jednego systemu pn. e-Urząd Skarbowy. Należy jednak zwrócić uwagę, że wdrożenie niektórych funkcjonalności nowego systemu teleinformatycznego, których celem jest m.in. umożliwienie automatycznego załatwiania spraw przez organy KAS, poprzedzone zostanie wprowadzeniem zmian ustawowych

Projektowane rozporządzenie ma wejść wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Warto podkreślić, że usługi wskazane w omawianym projekcie już zostały wdrożone na portalu podatkowym od 1 lutego 2021 r. o czym Ministerstwo Finansów szeroko informowało (zob. e-Urząd Skarbowy od 1 lutego 2021 r.). Trudno zatem pozytywnie ocenić fakt, że omawiany projekt rozporządzenia dopiero przechodzi procedurę legislacyjną (aktualnie jest na etapie konsultacji publicznych).

 

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA