REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CIT za 2020 r. do końca czerwca 2021 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Rozliczenie CIT za 2020 r. - do 30 czerwca 2021 r.
Rozliczenie CIT za 2020 r. - do 30 czerwca 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie CIT za 2020 r. Sejmowa komisja finansów publicznych przyjęła w czwartek 11 lutego 2021 r. poprawkę, która przesuwa do 30 czerwca termin na rozliczenie zeszłorocznego CIT-u. Odrzucono natomiast wniosek o podwyższenie opodatkowania akcyzą tytoniowych wyrobów nowatorskich.

Rozliczenie CIT za 2020 r. - przesunięcie terminu do 30 czerwca 2021 r.

Przyjęto szereg poprawek przygotowanych przez sejmowych legislatorów oraz poprawki zgłoszone przez Ewę Szymańską (PiS), w tym popartą przez resort finansów zakładającą, że termin na rozliczenie i wpłatę CIT zostanie przesunięty z 31 marca na 30 czerwca 2021 r. Według MF, dzięki temu będzie więcej czasu na przygotowanie zeznań podatkowych, poprawi się też płynność firm - na ich kontach zostanie 10 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

Jak tłumaczył wiceminister finansów Jan Sarnowski, zmiana ta jest odpowiedzią na postulaty przedsiębiorców, bowiem cały czas mamy sytuację COVID-ową i - podobnie jak w zeszłym roku - firmy chcą się skupić na bieżącej pracy, a nie formalnościach związanych z rozliczeniami podatku dochodowego. Jak tłumaczył, jednocześnie, aby zapewnić płynność jednostkom samorządu terytorialnego (które partycypują w dochodach z CIT), przyspieszona zostanie wypłata zaliczek dla województw z tytułu udziału we wpływach CIT i zostanie przesunięty termin zapłaty rat z tzw. janosikowego.

"Chcemy też przyspieszyć przekazywanie rat poszczególnych części subwencji ogólnej dla jst" - powiedział Sarnowski.

Zmiany w akcyzie

Ponadto Komisja rozpatrzyła w czwartek rządowy projekt nowelizacji ustawy o akcyzie. Kwestia opodatkowania akcyzą tzw. wyrobów nowatorskich wywołała ponad dwugodzinną dyskusję.

REKLAMA

Lech Ostrowski ze Związku Plantatorów Tytoniu w Augustowie mówił o niemal pięciokrotnie niższym opodatkowaniu tych produktów wobec tradycyjnych papierosów. "Myślę, że nie stać naszego kraju na takie prezenty dawane niektórym firmom. Wnosimy o podniesienie akcyzy do 50 proc." - apelował. Jego zdaniem na bardzo niskim opodatkowaniu akcyzą wyrobów nowatorskich i tytoniu do podgrzewania budżet traci ok. 1,5 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na postulat plantatorów tytoniu odpowiedziała poprawka Macieja Koniecznego z Lewicy. Zaproponował on podniesienie akcyzy na nowatorskie wybory tytoniowe tak, żeby "rażąco nie odstawała od zwykłych papierosów", co - jego zdaniem - jest nieuzasadnione.

Poseł mówił, że niższe opodatkowanie nie przekłada się na niższą cenę produktu. "Mamy do czynienia z nieuzasadnionym prezentem, co więcej z prezentem ze strony polskich władz w ogromnej mierze dla jednej korporacji, co przekłada się na nic innego, jak na kilkudziesięcioprocentowe wyższe zyski tej korporacji" - mówił Konieczny. Z dyskusji wynikało, że chodzi o firmę Philip Morris.

Poseł poinformował, że poprawka przewiduje zwiększenie akcyzy na jednej paczce z 2 zł do ok. 5 zł, tymczasem na papierosy to ok. 9 zł na paczce.

Agnieszka Durlik z Krajowej Izby Gospodarczej mówiła, że podnoszenie podatku w czasie kryzysu nie jest najlepszym pomysłem, zwłaszcza dla produktów, które są mniej szkodliwe od innych, na które akcyzę można by ewentualnie podwyższać.

W sprawie głos zabrał Tomasz Chmal z Stowarzyszenia Obrony Praw Przedsiębiorców, które reprezentuje - jak powiedział - kilkudziesięciu polskich producentów i sprzedawców płynów do e-papierosów. Wyjaśnił, że od miesięcy apeluje o rzetelną dyskusję na temat stawki podatku na ten płyn. Jego zdaniem na początku powinien on być bardzo niski. Według Chmala polscy mali i średni producenci mają do 80 proc. polskiego rynku płynów do e-papierosów, a przy stawce 550 zł za litr zostanie on przejęty przez światowych gigantów. Jego zdaniem podobna sytuacja dotyczy także omawianej stawki podatku od wyrobów nowatorskich, która też powinna być niska.

Natomiast Roman Jamiołkowski z British American Tobacco mówił, że w Polsce jest najniższa nominalna stawka na wybory nowatorskie, która wynosi ok. 1,8 zł przy cenie paczki 15 zł. Pozwala to osiągnąć na takim produkcie marżę w wysokości 10 zł na paczce. "To bez precedensu, bo na zwykłej paczce papierosów zysk jest nawet kilkunastokrotnie niższy" - powiedział przedstawiciel koncernu.

Jak dodał, średnia unijna stawka akcyzy na wyroby nowatorskie to ok. 4,5 zł. Jego zdaniem w czasie pandemii rynek na wyroby nowatorskie podwoił się, a w Warszawie co 6-7 wypalany papieros to właśnie wyrób nowatorski.

Jamiołkowski namawiał do czytania raportu o wynikach Filip Morris, w którym firma ma informować, że Polska jest jednym z najdynamiczniej rosnących rynków wyrobów nowatorskich.

Marek Kowalski z Federacji Przedsiębiorców Polskich, której członkiem jest Philip Morris, mówił natomiast, że Lewica, która ma często pretensje o tzw. wrzutki sejmowe, teraz sama stosuje tę metodę i reprezentuje określoną stronę sporu. Zdaniem Kowalskiego poprawka Koniecznego wykracza poza procedowaną ustawę.

Poprawki Lewicy nie poparło Ministerstwo Finansów, zadeklarowało jednak gotowość do rozmów. Sarnowski zauważył, że w poprawce znajduje się propozycja trzykrotnego podniesienie stawki kwotowej na wyroby nowatorskie. "Rozmawiamy o tym, że jeden producent zapłaci podatek wyższy o miliard, albo półtora" - powiedział wiceminister.

Zaznaczył, że w poprawce nie ma oceny skutków regulacji, a opinie branży są bardzo podzielone, można wręcz mówić o konflikcie. Jego zdaniem potrzebne jest dyskusja nad wizją matrycy stawek dla wszystkich zamienników dla tradycyjnych wyrobów tytoniowych, trzeba też uwzględnić zdanie podmiotów rynkowych.

Ostatecznie komisja w głosowaniu odrzuciła poprawkę Koniecznego.

Zgodnie z uzasadnieniem rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, zaproponowane w nim rozwiązania mają uszczelnić rynek obrotu skażonym alkoholem etylowym, wyrobami energetycznymi czy suszem tytoniowym, a także wyeliminować nieprawidłowości w opodatkowaniu samochodów osobowych.

Według Ministerstwa Finansów, nowe przepisy poprawią warunki działania uczciwym przedsiębiorcom i znacznie utrudnią działalność firmom naruszającym prawo. Pośrednim skutkiem przepisów będzie zwiększenie wpływów podatkowych o ponad 200 mln zł rocznie.

Jak twierdzi MF, dzięki proponowanym regulacjom od przyszłego roku przedsiębiorcy będą składać deklaracje elektroniczne w zakresie akcyzy, co umożliwi automatyczną weryfikację i szybsze wykrycie firm dokonujących nadużyć, a w przypadku uczciwych przedsiębiorców - szybsze wydawanie decyzji.

Zmiany mają pozwolić też na efektywniejsze zwalczanie używania niżej opodatkowanego oleju opałowego do celów napędowych oraz utrudnić uzyskiwanie zezwoleń na obrót towarami akcyzowymi przez tzw. słupy, a także proceder odzyskiwania alkoholu etylowego z produktów zawierających w swym składzie alkohol częściowo skażony.

Projekt nowelizacji ma także na celu wyeliminowanie nieprawidłowości w opodatkowaniu samochodów osobowych. Chodzi o sytuację, kiedy sprowadzane z UE samochody osobowe są rejestrowane w kraju jako samochody ciężarowe lub specjalne (do 3,5 tony), przez co nie wymagają opłacenia akcyzy. Zgodnie z projektem, w przypadku takich właśnie pojazdów - do 3,5 tony (samochody ciężarowe i specjalne) trzeba będzie otrzymać specjalny dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy w Polsce.

Projekt przewiduje także uszczelnienie systemu uzyskiwania i cofania zezwoleń akcyzowych. Umożliwia też prowadzenie działalności na podstawie posiadanych zezwoleń, pomimo powstania zaległości w podatkach, pod warunkiem złożenia odpowiedniego zabezpieczenia. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ pad/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA