REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy, które od 1 września 2020 r. chcą sprzedawać olej opałowy muszą się zarejestrować na potrzeby podatku akcyzowego

Firmy, które od 1 września 2020 r. chcą sprzedawać olej opałowy muszą się zarejestrować na potrzeby podatku akcyzowego /shutterstock.com
Firmy, które od 1 września 2020 r. chcą sprzedawać olej opałowy muszą się zarejestrować na potrzeby podatku akcyzowego /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, które od 1 września 2020 r. chcą sprzedawać olej opałowy muszą się zarejestrować na potrzeby podatku akcyzowego - mówi zastępca dyrektora departamentu zwalczania przestępczości ekonomicznej w Ministerstwie Finansów Robert Michalski. Obowiązek rejestracji ciąży też na tych, którzy chcą olej opałowy kupować. Rejestracji dla potrzeb obrotu lub zużycia paliw opałowych można dokonać: elektronicznie za pomocą Portalu PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych), albo Portalu Podatkowego (tylko osoby fizyczne), bądź w formie papierowej poprzez złożenie osobiście lub przesłanie pocztą do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego – AKC-RU.

Jak powiedział zastępca dyrektora departamentu zwalczania przestępczości ekonomicznej w MF Robert Michalski, przedsiębiorcy, którzy od 1 września br. chcą sprzedawać paliwa opałowe, głównie olej opałowy, muszą zarejestrować się na potrzeby podatku akcyzowego, dokonać tzw. rejestracji uproszczonej.

REKLAMA

REKLAMA

Do rejestru muszą się też wpisać wszyscy nabywcy oleju opałowego, zarówno firmy, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zużywające to paliwo do celów grzewczych.

"Obrót olejami opałowymi będzie mógł odbywać się tylko i wyłącznie między podmiotami zarejestrowanymi, sprzedającymi i kupującymi, bez względu na to, jaki status one posiadają" - powiedział Michalski.

Tłumacząc przesłanki wprowadzenia zmian, z-ca dyrektora ocenił, że przenoszą one Polskę "z papierowego wieku XX" do "cyfrowego wieku XXI" i służą zmniejszeniu formalności. Dotychczas, do końca sierpnia br., podmioty nabywające olej opałowy muszą podpisywać papierowe oświadczenie informujące, ile paliwa kupiono i deklarować, że zostanie ono przeznaczone do celów grzewczych.

REKLAMA

Michalski przypomniał, że olej opałowy ma bardzo podobne parametry do oleju napędowego, ale jest opodatkowany znacznie niższą akcyzą (różnica w podatku to 919 zł za 1000 l). "Dlatego jest czasami wykorzystywany do innych celów niż opałowe, służy nielegalnemu obniżeniu kosztów transportu, np. samochodami ciężarowymi" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Michalski dodał, że zmiana ma służyć uszczelnieniu systemu podatkowego w zakresie paliw opałowych. Resort finansów liczy, że dzięki zmianie budżet zyska ok. 200 mln zł rocznie. Zdaniem MF, poza legalną sferą ciężko bowiem będzie wprowadzić olej opałowy do obrotu.

Poza tym, jak wyjaśniono, resort finansów uzyska szczegółowe dane na temat liczby podmiotów, które handlują paliwami opałowymi oraz je zużywają. Zgodnie z szacunkami MF obecnie jest ich około 110 tys., a zarejestrowało się ponad 50 tys. Na około dwa tysiące podmiotów pośredniczących w obrocie paliwami opałowymi, zarejestrowało się około tysiąc.

Zdaniem Michalskiego tuż przed końcem sierpnia można się spodziewać większego zainteresowania elektronicznymi rejestracjami. "Jeżeli ktoś się nie zarejestruje przed 1 września br., to będzie mógł dokonać rejestracji po tym terminie. Jednak do tego czasu jako podmiot niezarejestrowany nie będzie mógł ani zrealizować zamówienia na paliwo opałowe, ani kupić takiego paliwa" - poinformował.

Zapewnił, że użytkownicy paliwa opałowego, którzy mają zapasy i chcą je zużyć, mogą to zrobić bez konieczności rejestracji. "Nowe obowiązki wiążą się nie z wykorzystaniem oleju do celów grzewczych, ale z obrotem tymi paliwami" - powiedział przedstawiciel MF.

Michalski zaznaczył, że za nielegalny obrót paliwami opałowymi grozi odpowiedzialność z kodeksu karnego skarbowego, ciąży także obowiązek zapłaty podatku w wysokości jak dla paliw silnikowych.

"Rejestr jest elektroniczny, rejestracji można dokonać zza biurka korzystając z Profilu Zaufanego, czy podpisu elektronicznego. Jeśli ktoś ma dostęp do komputera, rejestracja zajmuje nie więcej niż kilka minut" - uważa Michalski.

MF przypomina, że 31 sierpnia upływa okres przejściowy dla podmiotów sprzedających paliwa opałowe lub podmiotów zużywających te paliwa do celów grzewczych. Do tego dnia podmioty te zobowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego AKC-RU, aby otrzymać status pośredniczącego podmiotu olejowego (dla sprzedawców) lub zużywającego podmiotu olejowego (dla nabywców).

Bez zgłoszenia i otrzymania potwierdzenia rejestracji uproszczonej – AKC-PR/U, nie będzie możliwa sprzedaż paliw opałowych lub ich zakup, ponieważ sprzedający odmówi dostarczenia tych wyrobów. Obowiązek ten obejmuje również osoby fizyczne i podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej.

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Zgodnie z informacją ministerstwa finansów, rejestracji dla potrzeb obrotu lub zużycia paliw opałowych można dokonać: elektronicznie za pomocą Portalu PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych), albo Portalu Podatkowego (tylko osoby fizyczne), bądź w formie papierowej poprzez złożenie osobiście lub przesłanie pocztą do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego – AKC-RU.

MF wyjaśnia w przypadku podmiotów, które rozpoczęły proces rejestracji i go nie zakończyły poprzez autoryzację w urzędzie skarbowym w terminie 14 dni, po 1 września 2020 r., nie będzie możliwa sprzedaż lub nabycie tych paliw. MF namawia do dokończenia procesu rejestracji i przypomina, że jego ostatnim etapem jest otrzymanie potwierdzenia rejestracji uproszczonej – AKC-PR/U. W przypadku braku możliwości kontynuowania rozpoczętego procesu, niezbędne jest ponowne zgłoszenie rejestracyjne.

Autor: Marcin Musiał
mmu/ drag/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA