REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z usługi Twój e-PIT przez Profil Zaufany

Sprawdź swój e-PIT przez Profil Zaufany /fot. Shutterstock
Sprawdź swój e-PIT przez Profil Zaufany /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 15 lutego podatnicy rozliczający się na PIT-37 i PIT-38 mogą sprawdzić swoje zeznania podatkowe przygotowane przez fiskusa w usłudze Twój e-PIT. Pomocny będzie w tym Profil Zaufany.

REKLAMA

Autopromocja

e-PIT to Twoje zeznanie podatkowe (PIT-37 lub/i PIT-38). W tym roku – po raz pierwszy! – wypełni je za Ciebie i udostępni urząd skarbowy. Nie musisz składać żadnego wniosku w tej sprawie. Od 15 lutego wypełnione zeznanie będzie na Ciebie czekało na stronie www.podatki.gov.pl

Aby sprawdzić przygotowane rozliczenie, musisz się zalogować. Jak to zrobić? Do wyboru masz dwie drogi: krótszą i dłuższą. Którą wybierasz? 

Idź na skróty

Oczywiście, że krótszą! Co zrobić, by ją pokonać? Załóż Profil Zaufany. Już dziś!

– Aby móc załatwiać sprawy urzędowe w Internecie potrzebujemy trzech elementów. Po pierwsze – musimy móc się zidentyfikować. To stosunkowo łatwe. Po drugie – musimy się uwierzytelnić, a więc potwierdzić, że my to rzeczywiście my. I wreszcie – musimy się podpisać – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.  – Profil Zaufany umożliwia realizację tego całego procesu w kilka minut. Pozwala na załatwianie wszystkich spraw z jednego miejsca – z domu – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez bank albo w Punkcie

Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby:

Po pierwsze – przez Internet za pośrednictwem bankowości elektronicznej

W tej opcji założysz go i potwierdzisz w pełni online, 24h/7 dni w tygodniu. Warunek? Posiadanie konta w bankach: PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub konta na platformie Envelo.

Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego każdy decydując się na ten sposób założenia Profilu Zaufanego, nie musisz już potwierdzać swoich danych w urzędzie.

Jak to zrobić?

Krok 1: w systemie bankowości elektronicznej Twojego banku, wypełnij formularz o założenie Profilu Zaufanego.

Krok 2: operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym. Na adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta.

Druga opcja założenia Profilu Zaufanego – przez Internet potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym

Podpowiadamy jak to zrobić:

Krok 1: wejdź na stronę www.pz.gov.pl.

Krok 2: wybierz możliwość założenia Profilu Zaufanego z potwierdzeniem w punkcie potwierdzającym. 

Krok 3:  odwiedź punkt potwierdzający. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy znajduje się najbliższy.

Pełna lista punktów potwierdzających – TUTAJ.

W całej Polsce funkcjonuje niemal 1500 takich punktów. To m.in. urzędy skarbowe, inspektoraty ZUS, banki, urzędy miejskie, czy wojewódzkie, a także poczty.

Ważne: pamiętaj o zabraniu dowodu osobistego.

Po co mi ten Profil?

Dzięki Profilowi Zaufanemu nie tylko sprawdzisz swój e-PIT, ale załatwisz też wiele innych urzędowych spraw. Pamiętaj, bez wychodzenia z domu. W pełni online!

Jakich? To tylko kilka przykładów:

  • Złożysz wniosek o wydanie dowodu osobistego

  • Zarejestrujesz online narodziny dziecka

  • Sprawdzisz swoje punkty karne

  • Sprawdzisz, czy auto, które chcesz sprowadzić z zagranicy nie było złomowane (Historia Pojazdu)

  • Złożysz i sprawdzisz dokumenty rozliczeniowe w ZUS i US

  • Złożysz wniosek o rejestrację działalności gospodarczej

  • Zgłosisz utratę dowodu osobistego

  • Wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego

  • Uzyskasz odpis aktu stanu cywilnego…

… i dziesiątki innych spraw.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Dłuższą trasą 

Wróćmy do e-PIT. Gdybyście na początku naszej drogi, wybrali jednak tę dłuższą, oto jak możecie się zalogować, by sprawdzić rozliczenie. Potrzebujecie:

  1. PESEL lub NIP i datę urodzenia

  2. kwotę przychodu z deklaracji za rok 2017

  3. kwotę przychodu z jednej z informacji od pracodawców (np. PIT-11) za 2018 r.

Poszukiwania ubiegłorocznego PITa uznajemy za rozpoczęte :)

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA