Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę
Męcina Tunel Sebastian Góra PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
SEBASTIAN GORA
Materiały prasowe

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Materiały prasowe

– W ramach KPO zrealizowaliśmy już 40 zadań na łączną kwotę 320,5 mln zł. Poprawione zostało bezpieczeństwo na 152 przejazdach kolejowo-drogowych, zlikwidowano 2 wąskie gardła, w 16 lokalizacjach zainstalowane zostały urządzenia zdalnego sterowania, natomiast w 10 - system dynamicznej informacji pasażerskiej – wylicza Piotr Wyborski, prezes zarządu PLK S.A.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Materiały prasowe

Nowoczesny system informacyjny, instalowany w ponad 100 lokalizacjach, pozwala aktualizować w czasie rzeczywistym przekazywane pasażerom informacje o przyjazdach i odjazdach pociągów. Natomiast realizowane w ponad 50 lokalizacjach i warte ponad 700 mln zł Przedsięwzięcia dotyczące wdrażania technologii zdalnego sterowania ruchem kolejowym wpisują się w postępującą cyfryzację kolei.

Bezpieczniej, szybciej, bez wąskich gardeł

Dzięki funduszom z KPO przyspieszą pociągi kursujące „Nadodrzanką”, ważną linią nr 273 łączącą Wrocław ze Szczecinem, którą w ubiegłym roku Komisja Europejska włączyła do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Na ponad 200-kilometrowym odcinku trasy w województwie lubuskim i zachodniopomorskim wymienione zostaną szyny i wyremontowane rozjazdy, likwidując obecne ograniczenia prędkości. Pozwoli to zwiększyć prędkość pociągów do 140 km/h, a na wybranych odcinkach woj. dolnośląskiego - do 160 km/h, tj. nawet dwukrotnie większej niż obecnie. Zarazem poprawa parametrów trasy zwiększy jej przepustowość m.in. dla pociągów towarowych przeładowywanych w portach morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Jastrzębsko Dawid Linkowski PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Materiały prasowe

Skrócenie czasu przejazdów na linii nr 8 łączącej Warszawę z Krakowem przyniesie modernizacja 53-kilometrowego odcinka prowadzącego od Krakowa do stacji Tunel. Zakres prac obejmuje m.in. wymianę szyn, wzmocnienie podtorza, wymianę sieci trakcyjnej i rozjazdów, co pozwoli zwiększyć prędkość pociągów do 120 km/h. Powstanie nowy peron na stacji Miechów, a na przystanku w Smrokowie i stacji w krakowskich Batowicach istniejące perony zostaną zmodernizowane i podwyższone. Zaplanowano także przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, co poprawi bezpieczeństwo. Realizowana inwestycja ma być także przygotowaniem odcinka na zakładany rozwój kolei aglomeracyjnej.

Wśród finansowanych w ramach KPO przedsięwzięć liniowych są m.in. fragmenty największej kolejowej inwestycji na południu Polski: projektu Podłęże–Piekiełko, mającego skrócić podróż pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem. W ramach prac na linii 104 Chabówka–Nowy Sącz, obejmujących odcinki Chabówka–Rabka Zaryte oraz Limanowa–Klęczany–Nowy Sącz, przewidziano m.in. modernizację 34 km linii, nową sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem. Ponadto nowe lokalne centrum sterowania w Nowym Sączu, budowę i przebudowę przystanków i stacji kolejowych, mostów oraz wiaduktów, a także modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych.

W Beskid Sądecki dojedziemy w godzinę

Jeśli dziś podróż z Nowego Sącza do Krakowa zajmuje ponad dwie godziny, to w przyszłości skróci się o co najmniej połowę.

– Ta infrastruktura, którą budujemy w sumie za 14,5 mld zł, z czego ponad 3 mld zł finansujemy ze środków Krajowego Planu Odbudowy, pozwoli na skrócenie czasu przejazdu z Nowego Sącza do Krakowa do około jednej godziny, a z Limanowej do Krakowa - do około 40 minut. Mówimy o fundamentalnej zmianie transportowej, fundamentalnej zmianie dostępności transportowej całego regionu – stwierdza Marcin Mochocki, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PLK S.A.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Męcina PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Materiały prasowe

Znaczące skrócenie czasu oraz poprawę komfortu podróży przyniesie modernizacja trasy łączącej Suchą Beskidzką w Małopolsce z Żywcem w województwie śląskim. To fragment linii nr 97 Skawina – Żywiec, której odcinek od Skawiny do Suchej zmodernizowano wcześniej. Teraz od Suchej do Żywca przebudowywane są 33 km torów, 90 przepustów i 55 przejazdów kolejowo-drogowych. Ponadto sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Modernizowane są perony na stacjach i przystankach, na których pojawią się nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie i oświetlenie. Inwestycja poprawi mieszkańcom powiatów suskiego i żywieckiego możliwości dojazdu do pracy i szkoły, m.in. w Krakowie. Z kolei turystom przyniesie nowe, ciekawsze oferty podróży ze stolicy Małopolski w Beskid Żywiecki, a z województwa śląskiego – pod Tatry. Po zakończeniu modernizacji przejazd pociągów na odcinku Sucha Beskidzka–Żywiec skróci się o blisko pół godziny. Najszybszy pociąg relacji Żywiec–Kraków Główny będzie mógł pokonać tę trasę nawet w 100 minut.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Ostróda Dawid Linkowski PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Materiały prasowe

Kolejny przykład usprawniania kolejowego transportu to linia nr 38 Giżycko–Korsze: trwa tam budowa nowego toru, na modernizowanych czterech stacjach i pięciu przystankach gotowe są konstrukcje peronów. Wkrótce gotowy będzie wiadukt drogowy w Sterławkach Wielkich, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy i poprawi bezpieczeństwo na przecięciu drogi i linii kolejowej. Strategicznym elementem inwestycji jest elektryfikacja trasy, która wyeliminuje konieczność zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Skróci to czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii.

Kluczowe znaczenie mają realizowane przez PLK S.A. przedsięwzięcia w poprawę bezpieczeństwa. Takie jak zbudowany już drugi tunel pod torami w Sulejówku, który zastąpił przejazd kolejowo-drogowy. Dzięki niemu kierowcy nie czekają przed zamkniętymi rogatkami, a pociągi kursujące z Warszawy do Terespola nie są narażone na zakłócenia. Miasto bez korków oraz komfortowe i bezpieczne podróżowanie to wymierne efekty pokazujące, jak ważne są inwestycje w infrastrukturę dla rozwoju naszego kraju.

Kolej staje się bardziej konkurencyjna

Znikać będą wąskie gardła wyhamowujące i dezorganizujące ruch pociągów. Budowa nowego, 250-metrowego peronu, wydłużenie istniejącego, dobudowa dwóch rozjazdów oraz montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym zlikwidowały wąskie gardło na stacji w Hajnówce na Podlasiu. Dzięki temu możliwe stało się krzyżowanie pociągów, czyli mijanie długich składów dalekobieżnych w obrębie stacji. Natomiast standard obsługi podróżnych poprawiać będą inwestycje jak m.in. przebudowa stacji Ostróda na Mazurach. Dostęp do pociągów ułatwią tam przebudowane i podwyższone perony, które połączy z obiema częściami miasta nowe przejście podziemne. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zamontowane zostaną windy, a zmodernizowane nagłośnienie oraz wyświetlacze usprawnią przekazywanie informacji pasażerom. Z kolei wymiana torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej, a także urządzeń sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów w kierunku Iławy i Olsztyna.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Korsze Dawid Linkowski PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Materiały prasowe

– Priorytetem niezmiennie pozostaje precyzyjne inwestowanie pieniędzy na modernizację linii kolejowych. Środki z KPO przeznaczamy na poprawę czasów przejazdów pociągów dzięki zwiększeniu przepustowości linii, ich lepszym parametrom oraz likwidacji wąskich gardeł. Cel jest jeden: uzyskanie szybkich efektów w możliwie krótkim czasie – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Inwestycje realizowane przez PLK S.A. z KPO to realne zmiany odczuwalne przez pasażerów i przewoźników. Modernizacja torów, stacji, przystanków oraz systemów sterowania i informacji pasażerskiej przyczynia się do rozwoju zrównoważonego transportu i integracji regionów – podkreśla spółka. Program odpowiada na wyzwania związane z gospodarczymi skutkami pandemii oraz kryzysu energetycznego wywołanego inwazją Rosji na Ukrainę.

– Jesteśmy w trakcie realizacji projektów, które dynamicznie zmieniają oblicze polskiej kolei. Dzięki tym inwestycjom zwiększymy konkurencyjność kolei jako środka lokomocji – mówi prezes Wyborski.

Według dyrektora Mochockiego kolej w Polsce może stać się środkiem transportu pierwszego wyboru.

– W tym celu przywracamy ruch kolejowy na liniach o znaczeniu regionalnym, budujemy, modernizujemy i inwestujemy, aby wpływać na efektywne zarządzanie ruchem i optymalizację infrastruktury. Chcemy, żeby nasze inwestycje przyczyniały się do dynamicznego rozwoju transportu, turystyki, biznesu i gospodarki w całym kraju – dodaje Marcin Mochocki.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują ponad 160 zadań w ramach 41 Przedsięwzięć finansowanych ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Więcej o Przedsięwzięciach na stronie www.plk-inwestycje.pl

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Materiały prasowe

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.