REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
VAT, podatek od towarów i usług, value added tax
Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

rozwiń >

Czym jest procedura OSS?

Procedura OSS umożliwia rozliczanie podatku VAT należnego przez przedsiębiorców dokonujących sprzedaży niektórych towarów lub usług do osób fizycznych (B2C) zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej w jednej zbiorczej deklaracji. Główną zaletą tego rozwiązanie jest możliwość uniknięcia rejestracji do celów VAT w każdym kraju, w którym znajdują się odbiorcy towarów lub usług.

Przedsiębiorca po rejestracji do procedury OSS rozlicza VAT wyłącznie w państwie identyfikacji, którym dla podmiotów unijnych jest kraj, w którym znajduję się siedziba lub stałe miejsce prowadzenia działalności dla celów VAT. W przypadku podmiotów nieunijnych podmiot ma możliwość wyboru jednego spośród państw, z którego dokonywane są dostawy towarów lub świadczone usługi. Może to nie tylko uprościć rozliczenia VAT, ale również przyczynić się do obniżenia kosztów ich obsługi. Istotną zaletą jest także możliwość kontaktowania się wyłącznie z organem podatkowym w swoim kraju członkowskim, w ojczystym języku.

Procedura OSS może funkcjonować w dwóch schematach: unijnym oraz nieunijnym, do których definicji odwołuje się art. 130a pkt 3 i 131 pkt 6 ustawy o VAT. Pierwszy z nich dotyczy przedsiębiorców, którzy posiadają siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terenie Unii Europejskiej. W tym przypadku dotyczy zarówno dostaw towarów jak i świadczenia usług. Przedsiębiorcy spoza Unii Europejskiej również mają możliwość korzystania z tego schematu, ale dotyczy to wyłącznie dostaw towarów. Rozliczanie świadczenia usług przez tego rodzaju podmioty jest możliwe tylko z zastosowaniem procedury nieunijnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek rejestracyjny

W praktyce procedura OSS jest najczęściej wykorzystywana w wariancie unijnym w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO). Jeżeli przedsiębiorca mający siedzibę w Polsce sprzedaje towary konsumentom z innych państw członkowskich UE, a towary te są wysyłane bezpośrednio z Polski do tych konsumentów, to – zgodnie z art. 22a ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT – do momentu przekroczenia progu 42 000 zł sprzedaż taką można rozliczać w polskiej deklaracji VAT (pliku JPK).

Po przekroczeniu tego limitu przedsiębiorca ma dwie opcje:
1. zarejestrować się do celów VAT w każdym z państw członkowskich, do których wysyłane są towary, lub
2. zarejestrować się w ramach procedury OSS w jednym państwie członkowskim identyfikacji – w tym przypadku w Polsce.

Warto zaznaczyć, że w pozostałych państwach Unii Europejskiej limit został ustalony na poziomie 10 000 euro lub równowartości tej kwoty wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego. Limit ten obowiązuje również w przypadku usług elektronicznych, co zostało uregulowane w art. 28k ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT.

W tym kontekście należy podkreślić, że podmiot, który nie posiada siedziby na terenie Unii Europejskiej ma obowiązek rejestracji do procedury OSS od razu po rozpoczęciu dokonywania transakcji i nie ma zastosowania wobec niego limit określony w kwocie 42 000 złotych.

W procesie rejestracji szczególne istotnym krokiem jest ustalenie i wybór państwa identyfikacji. Po jego dokonaniu przedsiębiorca ma obowiązek złożyć w formie elektronicznej formularz rejestracyjny VIU-R w przypadku procedury unijnej lub VIN-R w zakresie procedury nieunijnej, które są powszechnie dostępne na oficjalnej stronie rządowej. Jego złożenia należy dokonać przez Portal Podatkowy z zastosowaniem podpisu elektronicznego lub kwalifikowanego. Ponadto, przy działaniu przez pełnomocnika należy dodatkowo złożyć odpowiednie pełnomocnictwo i wnieść opłatę skarbową.

Przed dokonaniem rejestracji warto przygotować kilka szczegółowych informacji, które będą istotne do wypełnienia formularza rejestracyjnego. Należą do nich m.in.:
• numer konta bankowego w euro - jest on szczególnie istotny w przypadku zwrotów otrzymywanych przez podatnika w ramach procedury OSS,
• numery rejestracyjne nadane na cele VAT IOSS (procedura importowa) w innych krajach,
• adres strony internetowej prowadzonej przez przedsiębiorcę,
• numery identyfikacyjne VAT nadane przez inne państwa członkowskie Unii Europejskiej.

Ponadto, należy pamiętać, że w przypadku zmiany danych podmiotu konieczne jest dokonanie aktualizacji za pomocą formularza VIU-R/ VIN-R. Zarówno w przypadku rejestracji jak i aktualizacji w ramach VAT OSS właściwy jest Drugi Urząd Skarbowy Warszawa – Śródmieście.

Rejestrację uznaje się za skuteczną od pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w którym przeprowadzone zostały pierwsze transakcje. Istnieje również możliwość rejestracji wstecznej, ale w tym przypadku informacja powinna dotrzeć do Urzędu Skarbowego nie później niż do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek rejestracyjny. Jeśli termin ten zostanie przekroczony, podmiot musi zarejestrować się w każdym z krajów członkowskich, w którym znajdują się odbiorcy towarów lub usług. Może to stanowić problematyczną kwestię, dlatego warto odpowiednio wcześniej zweryfikować, czy pojawił się obowiązek rejestracji do celów VAT OSS.

Prowadzenie rozliczeń w ramach procedury OSS

Skuteczna rejestracja do celów VAT OSS pociąga za sobą obowiązek składania kwartalnych deklaracji w zakresie procedury unijnej VIU-DO, a procedury nieunijnej VIN-DO. W deklaracji powinny zostać wskazane kwoty netto i VAT zgodnie ze stawką obowiązującą w danym kraju członkowskim. Dokument powinien zostać złożony elektronicznie do końca miesiąca następującego po kwartale rozliczeniowym. Należy wziąć pod uwagę, że termin nie ulega wydłużeniu nawet, jeśli jego ostatni dzień przypada w weekend lub dzień ustawowo wolny od pracy.

Przed złożeniem finalnej wersji VIU-DO/ VIN-DO istnieje możliwość przygotowania i wysłania wersji roboczej, która przechodzi weryfikację przez system. Następnie, przedsiębiorca otrzymuje informację o ewentualnych błędach, które powinny zostać poprawione.

Wartości wykazywane w deklaracji sporządzonej na cele VAT OSS, gdy krajem identyfikacji jest Polska, powinny być wyrażone w walucie euro. W przypadku niektórych państw identyfikacji, które nie przyjęły jeszcze oficjalnie tej waluty może pojawić się konieczność sporządzania jej w walucie krajowej.

Istotną kwestią jest także kurs stosowany, gdy dostawy zostały rozliczone w walucie innej niż euro. W takim przypadku do przeliczenia ich wartości należy zastosować kurs wymiany opublikowany przez Europejski Bank Centralny w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego.

Korekta deklaracji może być dokonana w ciągu 3 lat od dnia upływu terminu złożenia pierwotnej deklaracji. W korekcie należy wykazać właściwe państwo konsumpcji, okres rozliczeniowy i kwotę VAT, w odniesieniu do której konieczne są jakiekolwiek zmiany. Należy pamiętać, że procedura VAT OSS umożliwia złożenie wyłącznie jednej deklaracji za dany okres rozliczeniowy. W razie konieczności dokonania jego korekty należy zrobić to wyłącznie w następnej deklaracji za ,,bieżący’’ okres rozliczeniowy. Przykładowo, jeśli w VIU-DO/ VIN-DO za pierwszy kwartał 2025 roku, składanej do końca kwietnia 2025, pojawiła się pomyłka, to można skorygować ją poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola w deklaracji za drugi kwartał 2025, która musi zostać złożona do końca lipca 2025. Szczegółowe regulacje w tym zakresie zawiera art. 130c ust. 5a i art. 133 ust. 4a ustawy o VAT.

REKLAMA

Płatności dokonywane w ramach VAT OSS

Kwota podatku należnego wynikająca z deklaracji VIU-DO powinna zostać przekazana do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście do końca miesiąca następującego po kwartale rozliczeniowym. W przypadku, gdy ostatni dzień terminu przypadka na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, to płatność powinna wpłynąć na rachunek urzędu w ostatnim dniu roboczym. Istotne jest zachowanie tego terminu, gdyż ewentualne zaległości są rozliczane już bezpośrednio w państwie konsumpcji. Z tego względu ich ustalenie i uregulowanie może być problematyczne dla podatnika, który nie dokonał wpłaty podatku we właściwym terminie.

Do każdej deklaracji VIU-DO zostaje przypisany indywidulany numer referencyjny (UNR). Zostaje on nadany przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście po złożeniu roboczej wersji dokumentu (podatnik otrzymuję informację o jego nadaniu mailowo). Musi on zostać wskazany w tytule przelewu. Jego brak będzie skutkował brakiem możliwości rozdziału kwoty podatku i przekazania jej do krajów członkowskich konsumpcji. Ponadto, kwota za dany okres powinna być wpłacona w walucie euro.

Podatnik zarejestrowany w Polsce do więcej niż jednej procedury szczególnej (np. do procedury unijnej i procedury importu) musi dokonać odrębnych płatności dla każdej z nich. Nie jest możliwe jednoczesne rozliczenie wszystkich wpłacanych kwot łącznie.

Powstanie nadpłaty skutkuje koniecznością jej zwrotu przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście lub administrację podatkową państwa członkowskiego konsumpcji. W przypadku dokonania przez podatnika płatności w zawyżonej wysokości, jej zwrotu dokonuje właściwy w Polsce urząd. Jeśli jednak nadpłata wynikać będzie z korekty deklaracji, to realizuje ją państwo członkowskie konsumpcji zgodnie z obowiązującymi w nim przepisami prawa. W związku z tym, aby uniknąć ryzyka sporów z zagranicznymi organami podatkowymi należy zadbać o prawidłowość rozliczeń dokonywanych w pierwotnej wersji VIU-DO/ VIN-DO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek prowadzenia ewidencji

Podatnicy rozliczający się w ramach procedury VAT OSS mają obowiązek prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej. Ważne jest zadbanie o to, aby spełniała ona odpowiednie wymagania, gdyż po wezwaniu przez organ, należy ją przekazać zaledwie w ciągu 14 dni. Z tego względu w tak krótkim czasie może być utrudnione zebranie całości niezbędnych danych i przedstawienie ich organowi w terminie. Szczegółowe dane, które powinna zawierać ewidencja zostały określone w art. 63c rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, z późn. zm.).

Są to między innymi informacje takie jak:
- państwo członkowskie konsumpcji, w którym dokonywane są dostawy towarów lub świadczone są usługi,
- rodzaj świadczonych usług lub opis i ilość towarów będących przedmiotem dostawy,
- podstawa opodatkowania ze wskazaniem zastosowanej waluty,
- zastosowana stawka VAT,
- kwota należnego VAT,
- daty i kwoty otrzymanych płatności.

Wskazane powyżej elementy są jedynie wybranymi spośród tych, które zostały przedstawione w ww. rozporządzeniu.

Ponadto, jeśli w celu udokumentowania transakcji dokonywanych w ramach VAT OSS zostały wystawione faktury, to podatnik ma obowiązek zapewnienia zgodności danych zawartych w ewidencji z informacjami przedstawionymi na fakturach. Powinny one być wystawiane zgodnie z przepisami państwa członkowskiego identyfikacji.

Podatnik ma obowiązek przechowywania dokumentacji przez 10 lat od zakończenia roku, w którym dokonano transakcji i udostępniania jej na każde wezwanie organu. W takim przypadku warto po każdym okresie rozliczeniowym weryfikować jej kompletność i poprawność.

Wyrejestrowanie

Podatnik ma możliwość rezygnacji z rozliczania w ramach procedury VAT OSS na każdym etapie. W celu dokonania skutecznego wyrejestrowania musi powiadomić Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście o zamiarze zaprzestania dokonywania rozliczeń w ramach VAT OSS co najmniej na 15 dni przed końcem kwartału poprzedzającego kwartał, w którym zrezygnował z danej procedury. Zaprzestanie jest skuteczne od pierwszego dnia kolejnego kwartału.

Wyrejestrowania dokonuję się na wniosek podatnika, który powinien wskazać odpowiednią przyczynę w zgłoszeniu VIU-R/ VIN-R – opcja taka pojawia się po zaznaczeniu w formularzu odpowiedniego pola o zamiarze wyrejestrowania. Po drugie, wyrejestrowanie może zostać dokonane z urzędu przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście, który w postanowieniu określa zaistniałe okoliczności powodujące wyrejestrowanie podatnika z procedury.

Izabela Gutowska, Manager w Nexia Advicero

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA