REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Twój e-PIT 2019 – nowa możliwość rozliczenia PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
Twój e-PIT 2019 – nowa możliwość rozliczenia PIT
Twój e-PIT 2019 – nowa możliwość rozliczenia PIT

REKLAMA

REKLAMA

Początek nowego roku to dobry czas na przypomnienie zasad rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych. W tym roku, z uwagi na wprowadzone zmiany w ustawach podatkowych podatnicy zyskają dodatkową możliwość na rozliczenie „swoich PITów”.

Na czym polega Twój e-PIT?

Twój e-PIT to nowa usługa, dzięki której (według zapowiedzi Ministerstwa Finansów) podatnicy będą mogli rozliczyć się z uzyskanych dochodów  bez wychodzenia z domu, a w niektórych przypadkach nawet bez jakiegokolwiek działania z ich strony.

REKLAMA

REKLAMA

Administracja skarbowa, na podstawie danych gromadzonych w różnych systemach informatycznych automatycznie przygotuje zeznania za podatników. Dane te pochodzić będą przede wszystkim z informacji rocznych PIT-11, PIT-40A, PIT-8C wysyłanych do urzędu skarbowego przez płatników (a więc m.in. pracodawców). Warto przypomnieć, że termin na złożenie przez płatników informacji o przychodach uzyskanych za 2018 rok upływa 31.01.2019 r. (w poprzednich latach płatnicy mogli składać wskazane formularze do końca lutego).

Zobacz: Jak zalogować się na Twój e-PIT? [od 15 lutego 2024 roku]

Co istotne - podatnicy będą mieli dostęp do przygotowanych przez administrację skarbową zeznań bez potrzeby składania jakichkolwiek wniosków ani bez konieczności wizyty w urzędzie. Przygotowane przez administrację skarbową zeznania dostępne będą od 15 lutego do 30 kwietnia 2019 roku wyłącznie elektronicznie, na portalu podatnika.

Dostęp do przygotowanych zeznać możliwy będzie po uwierzytelnieniu swoich danych bezpłatnym Profilem Zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub danymi autoryzacyjnymi: PESEL (albo NIP i data urodzenia) oraz kwotą przychodu z deklaracji za rok 2017 i kwotą przychodu z jednej z informacji od pracodawców (np. z PIT-11) za rok 2018.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Co dalej?

Po zalogowaniu i zapoznaniu się z zeznaniem podatnicy będą mogli:

  1. zaakceptować zeznanie w przygotowanej przez administrację skarbową formie,

  2. uzupełnić bądź zmienić (oraz po zmianach zaakceptować):

    1. formę rozliczenia z indywidualnej na wspólną z małżonkiem (ewentualnie na rozliczenie osoby samotnie wychowującej dzieci),

    2. dane dotyczące organizacji pożytku publicznego, której ma zostać przekazany 1% podatku,

    3. dane dotyczące ulgi na dzieci,

    4. informacje dotyczące wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego, a także innych odliczeń: z tytułu darowizny na cele kultu religijnego, na cele krwiodawstwa; ulgi internetowej czy rehabilitacyjnej.

  3. odrzucić przygotowane zeznanie i:

    1. wypełnić samodzielnie dostępny formularz w usłudze Twój e-PIT,

    2. rozliczyć się w innej formie (w tym papierowo).

  4. nie robić nic – w tej sytuacji jeżeli nie zostanie złożony PIT w innej formie (np. papierowo) rozliczenie przygotowane przez urząd zostanie zaakceptowane automatycznie 30 kwietnia 2019 r.

Kto może z tej usługi skorzystać?

REKLAMA

W 2019 roku z usługi Twój e-PIT skorzystają wyłącznie podatnicy nieprowadzący działalności gospodarczej (składający PIT-37), a także podatnicy rozliczający przychody z kapitałów pieniężnych (wypełniający PIT-38). Usługa będzie dostępna dla podatników rozliczających się zarówno indywidualnie jak i wspólnie z małżonkiem, a ponadto dla osób samotnie wychowujących dzieci. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów w kolejnych latach z nowej usługi będą mogli skorzystać również podatnicy prowadzący działalność gospodarczą – rozliczający się na formularzu PIT-36 i PIT-36L.

UWAGA! Należy pamiętać, że za rozliczenie z urzędem skarbowym odpowiadają podatnicy, dlatego warto zapoznać się z przygotowanym automatycznie zeznaniem i zweryfikować swoje dane sprawdzając szczególnie czy nie wystąpi podatek do zapłaty.

Co z 1% na organizację pożytku publicznego?

W przygotowanym zeznaniu w ramach usługi Twój e-PIT urząd automatycznie wskaże tę organizację pożytku publicznego, która w ubiegłym roku otrzymała 1% podatku. Powtórzony zostanie także cel szczegółowy i ponownie zostaje wyrażona zgoda na przekazanie wybranej organizacji pożytku publicznego (OPP) informacji o 1%, według informacji z ubiegłego roku.

Podatnicy na każdym etapie będą jednak mogli wprowadzić zmiany dotyczące OPP. Numer KRS organizacji pożytku publicznego, a także opcja zmiany zgodnie z zapowiedziami będą widoczne na głównym ekranie usługi. Jeżeli wybranej organizacji pożytku publicznego nie będzie już w wykazie OPP, które mają prawo do otrzymania 1% podatku należnego, to w zeznaniu udostępnionym w usłudze Twój e-PIT nie zostanie wskazana żadna organizacja. W tym wypadku podatnicy będą mogli wpisać nr KRS innej organizacji pożytku publicznego albo pozostawić to pole puste – wtedy środki nie zostaną przekazane do żadnej organizacji.

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów bez zmian pozostaje możliwość złożenia przez emerytów i rencistów druku PIT-OP wskazującego OPP bez potrzeby wypełniania całego zeznania PIT. Oznacza to, że osoby rozliczane przez organy rentowe będą mogły wskazać OPP w PIT-OP, który po wypełnieniu będzie można zarówno wysłać elektronicznie jak i złożyć tradycyjnie.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

W jaki inny sposób można się rozliczyć?

Omawiana usługa Twój e-PIT nie pozbawia podatników możliwości samodzielnego rozliczenia podatku w funkcjonujących dotąd sposobach składania zeznań podatkowych przez podatnika, czyli w postaci papierowej lub elektronicznej za pośrednictwem systemu e-deklaracje. Pierwszeństwo przed rozliczeniem przygotowanym w ramach usługi Twój e-PIT będą miały deklaracje złożone samodzielnie. To oznacza, że jeśli podatnik rozliczy się samodzielnie, deklaracja sporządzona przez administrację skarbową nie będzie brana pod uwagę.

 

Piotr Adamski, Konsultant ds. podatków

Business Tax Professionals sp. z o.o. sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA