REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zalogować się na Twój e-PIT? Koniec rozliczeń już się zbliża, warto zajrzeć do swojego e-PIT

Twój e-PIT logowanie od 15 lutego
Jak wejść na swój e-PIT?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wejść na swój e-PIT? Jak się zalogować, aby rozliczyć się za pomocą usługi Twój e-PIT? Wstępnie wypełnione roczne deklaracje podatkowe za 2023 rok są dostępne już od połowy lutego. Poznaj wszystkie metody logowania i wybierz tę najbardziej dogodną dla siebie, by szybko i bezboleśnie rozliczyć swój PIT!
rozwiń >

Twój e-PIT 2024 przez e-Urząd Skarbowy

Usługa Twój e-PIT to wstępnie przygotowane przez Krajową Administrację Skarbową roczne zeznanie podatkowe PIT. Kluczową zaletą tej usługi jest to, że podatnik nie musi sam wypełniać deklaracji ani zgromadzać dokumentów do rozliczenia, gdyż te niezbędne dane są już automatycznie uzupełnione przez administrację skarbową.

REKLAMA

Autopromocja

Twój e-PIT daje możliwość złożenia zeznania PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 oraz oświadczenia PIT-OP i informacji PIT-DZ. Od 15 lutego 2024 roku można korzystać z tej usługi w celu złożenia deklaracji PIT za 2023 rok. W tym roku istnieje również możliwość rozliczenia za pośrednictwem tej usługi przychodów z działalności gospodarczej i działów specjalnych produkcji rolnej.

Usługa Twój e-PIT jest udostępniona w e-Urzędzie Skarbowym na platformie podatki.gov.pl. Po zalogowaniu się na platformie, podatnicy mogą przejrzeć, sprawdzić i ewentualnie skorygować swoje zeznania podatkowe, a następnie je zatwierdzić. Jak się zalogować?

Jak się zalogować na e-PIT?

W celu skorzystania z usługi Twój e-PIT znajdującej się w e-Urzędzie Skarbowym, należy najpierw zalogować się na platformie podatki.gov.pl. Istnieją różne metody logowania, które pozwalają na dostęp do usługi. Każdy z podatników może wybrać najbardziej dogodną dla siebie opcję, tj. logowanie przez login.gov.pl (identyfikując się Profilem Zaufanym, e-Dowodem, poprzez bankowość elektroniczną lub aplikację mObywatel) lub za pomocą danych autoryzujących.

Poniżej znajdują się szczegóły dotyczące metod logowania, zgodnie z informacjami podawanymi przez Ministerstwo Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zalogować się na Twój e-PIT za pomocą login.gov.pl?

W ramach login.gov.pl masz możliwość logowania się do usługi Twój e-PIT czterema dostępnymi metodami, czyli:

  • profilem zaufanym, 
  • aplikacją mObywatel
  • bankowością elektroniczną oraz
  • e-dowodem.

Jak wejść na e-PIT profilem zaufanym (login.gov.pl)?

Aby zalogować się do e-PIT przez profil zaufany (login.gov.pl):

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” i wybierz kafel „Login.gov.pl”
  • na stronie login.gov.pl wybierz kafel „Profil Zaufany”
  • w oknie logowania (po lewej stronie ekranu) wpisz poprawnie Twoją nazwę użytkownika lub e-mail oraz hasło
  • na Twój telefon otrzymasz SMS z kodem autoryzującym
  • wpisz poprawny kod w oknie, które pojawi się na ekranie logowania
  • kliknij „Potwierdź”, aby zalogować się do e-Urzędu Skarbowego

    Nie masz profilu zaufanego? Załóż go online!

Jak się zalogować na swój e-PIT Aplikacją mObywatel?

Aby zalogować się aplikacją mObywatel należy wykonać następujące czynności:

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” i wybierz kafel „mObywatel”
  • zaloguj się do aplikacji mObywatel
  • wybierz mObywatel (mTożsamość)
  • postępuj zgodnie z instrukcją skanowania kodu wyświetloną na ekranie
  • zeskanuj kod QR aplikacją mObywatel

Jeśli wybierasz smartfon:

  • na stronie gov.pl rozwiń menu
  • wybierz zaloguj się do e-urząd skarbowy
  • kliknij mObywatel - aplikacja do logowania
  • skopiuj kod QR
  • otwórz aplikację mObywatel
  • wybierz mObywatel (mTożsamość)
  • z dolnego menu wybierz ,,Przekaż” i następnie ,,Instytucji lub firmie ”
  • wklej ze schowka skopiowany kod, kliknij Gotowe, następnie Potwierdzam i Ok
  • nie zamykaj aplikacji mObywatel i wróć do okna z e-urzędem skarbowym

    Aby się zalogować przez aplikację mObywatel, aktywuj ją za pomocą profilu zaufanego.

Zobacz także: Logowanie aplikacją mObywatel do usług

Jak się zalogować na e-PIT przez bankowość elektroniczną (login.gov.pl)?

Aby zalogować się przez bankowość elektroniczną:

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” i wybierz kafel „Login.gov.pl”
  • na stronie login.gov.pl kliknij kafel „Profil Zaufany”
  • w oknie logowania (po prawej stronie ekranu) wybierz kafel z logiem Twojego banku
  • w oknie logowania na stronie Twojego banku wpisz login i hasło, których używasz do logowania
  • dalej postępuj zgodnie ze wskazówkami wyświetlonymi na stronie Twojego banku, aby zalogować się do e-Urzędu Skarbowego

Jak wejść na Twój e-PIT przez e-Dowód (login.gov.pl)?

Aby zalogować się przez e-Dowód:

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” i wybierz kafel „Login.gov.pl”
  • na stronie login.gov.pl kliknij kafel „e-dowód”
  • wybierz, czym się zalogujesz: smartfon z modułem NFC i aplikacją eDO App lub komputer z podłączonym czytnikiem NFC

Jeśli wybierasz smartfon:

  • otwórz aplikację mobilną eDO App
  • zeskanuj kod QR lub przepisz numer pod kodem
  • kliknij POTWIERDZAM, jeśli wszystko się zgadza
  • wpisz 6-cyfrowy numer CAN
  • przyłóż e-dowód do telefonu
  • wpisz 4‑cyfrowy kodPIN1

Aplikacji eDO App możesz użyć również, gdy chcesz się zalogować do usługi elektronicznej na swoim telefonie.

Jeśli wybierasz komputer z podłączonym czytnikiem NFC:

  • na początku sprawdź, czy:
    1. czytnik NFC jest podłączony do komputera
    2. masz zainstalowane oprogramowanie e-dowodu
    3. e-dowód jest na czytniku
    4. w oprogramowaniu e-dowodu został wpisany numer CAN
  • kliknij przycisk Zaloguj się
  • w oknie z certyfikatem identyfikacji kliknij przycisk OK
  • w czytniku wpisz 4‑cyfrowy kod PIN 1

Jak wejść na swój e-PIT logując się danymi autoryzującymi?

Logując się danymi autoryzującymi będziesz mieć dostęp tylko do swoich danych i usługi Twój e-PIT. Pozostałe usługi e-Urzędu Skarbowego będą niedostępne.

Aby zalogować się danymi autoryzującymi:

  • kliknij przycisk „e-Urząd Skarbowy” wybierz kafel "Twoje dane podatkowe"
  • wpisz numer PESEL lub NIP i datę urodzenia
  • wpisz kwotę:
    1. łącznego przychodu z zeznania za 2022 r. oraz
    2. jedną z kwot z jednej, dowolnej informacji od płatnika za 2023 r. (np. z PIT-11 od Twojego pracodawcy),
  • potwierdź kwotą nadpłaty/podatku do zapłaty z zeznania za 2022 r.

Twój e-PIT dla przedsiębiorców

W 2024 roku po raz pierwszy usługa Twój e-PIT jest adresowana także do osób prowadzących działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej, również tych z zawieszoną działalnością gospodarczą. Dlatego w usłudze Twój e-PIT obok znanych od lat formularzy PIT-37, PIT-38 oraz oświadczeń PIT-OP oraz PIT-DZ, znalazły się trzy nowości:

  • PIT-36L – to zupełnie nowy formularz służący do rozliczeń za 2023 rok z działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych podatkiem liniowym,
  • PIT-28 – do tej pory skierowany do osób rozliczających przychody z najmu i ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych, od rozliczeń za 2023 rok będzie również stosowany dla rozliczenia działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem,
  • PIT-36 – do tej pory skierowany do osób rozliczających m.in. przychody z rent i emerytur zagranicznych, z działalności nierejestrowej, od rozliczeń za 2023 r. będzie również stosowany do rozliczenia działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych na zasadach ogólnych.

Kto będzie musiał uzupełnić swój e-PIT?

REKLAMA

We wszystkich formularzach udostępnionych w usłudze Twój e-PIT podatnicy znajdą dane, do których dostęp ma Krajowa Administracja Skarbowa (szczegółowe zestawienie w załączonej prezentacji na dole komunikatu). W przypadku rozliczeń np. „etatowców” oznacza to, że w wielu wypadkach wystarczy samo przejrzenie PIT i ewentualne zmiany wynikające, np. z narodzin dziecka i uzyskania w związku z tym ulgi, czy chęci zmiany OPP, której chcemy przekazać 1.5% podatku.

– Podatnik, zobowiązany do rocznego rozliczenia na formularzach PIT-37 i PIT-38, może odrzucić przygotowane przez nas zeznanie w usłudze Twój e-PIT i złożyć je samodzielnie. Jeśli tego nie zrobi, zostanie ono automatycznie zaakceptowane z upływem ustawowego terminu na złożenie rocznego rozliczenia w podatku. W przypadku przedsiębiorców jest inaczej. Muszą oni uzupełnić część informacji, których KAS nie posiada, a następnie zaakceptować i wysłać elektronicznie zeznanie w usłudze Twój e-PIT – wyjaśnia Sylwia Zdebiak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w Ministerstwie Finansów.

W zeznaniu udostępnionym w usłudze Twój e-PIT podatnik, który miał zarejestrowaną działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji rolnej, samodzielnie uzupełni dane dotyczące:

  • przychodów,
  • kosztów uzyskania przychodów (w PIT-36 i PIT-36L),
  • składek na ubezpieczenia społeczne, a w przypadku działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem lub podatkiem liniowym również składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz
  • ulg i odliczeń.

–  Przygotowaliśmy specjalny kreator wspierający podatników w tym zadaniu. Proste pytania i czytelne objaśnienia pomogą uzupełnić zeznanie krok po kroku – mówi Sylwia Zdebiak.

Ministerstwo Finansów liczy, że z możliwości rozliczenia w usłudze Twój e-PIT skorzystają tzw. ryczałtowcy, którzy nie wykazują w swoich rozliczeniach kosztów uzyskania przychodów. Ułatwienie dotyczy też posiadaczy nieruchomości, którzy w 2023 r. będą rozliczać przychody z najmu ryczałtem. Drugą dużą grupą jest 670 tys. osób z zawieszoną działalnością gospodarczą, które są zobowiązane do złożenia zeznania, mimo że nie osiągają przychodów lub są one zwolnione z opodatkowania. Po raz pierwszy w usłudze Twój e-PIT będą mogli rozliczyć się ci, którzy w PIT-36, rozliczają przychody z innych źródeł niż działalność gospodarcza. Informacja o ich wysokości znajdzie się w udostępnionym zeznaniu.

– Spodziewamy się, że część reprezentantów tych grup spróbuje rozliczyć się przez Twój e-PIT i w nieodległej przyszłości zrezygnuje z rozliczenia przez e-Deklaracje – mówi Sylwia Zdebiak.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Są już propozycje nowych definicji budynku i budowli, na potrzeby podatkowe. Jest temat garaży wielostanowiskowych

Mamy już propozycje nowych definicji budynku i budowli oraz rozwiązanie kwestii opodatkowania garaży wielostanowiskowych. Zmiany zawiera projekt nowelizacji ustawy o podatku rolnym i innych ustaw, który został właśnie opublikowany na stronach rządowych.

Przedsiębiorca wydaje pieniądze na edukację i szkolenia. Kiedy może te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych firmy?

Czy przedsiębiorca może zaliczyć różnoraki wydatki edukacyjne i szkoleniowe do kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorca może bowiem podjąć naukę w celu rozpoczęcia wykonywania określonej działalności gospodarczej lub zdobycia przewagi konkurencyjnej w ramach już wykonywanej. Nierzadko również dochodzi do otwierania nowej gałęzi prowadzonej działalności. Idąc tym samym tropem można spotkać się ze szkoleniami dla pracowników oraz współpracowników, które mogą okazać się korzystniejszym rozwiązaniem niż poszukiwanie nowych specjalistów. Co na ten temat sądzą organy podatkowe?

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek i logistykę e-commerce. Jakie skutki Europie i Polsce?

Na platformach e-commerce typu marketplace dokonywanych jest ok. 35% globalnych zakupów online, a według wyliczeń ChannelX w 2027 r. będzie to już 60% ogółu e-handlu. W Chinach 80% całkowitej e-sprzedaży to transakcje w serwisach działających właśnie w tym modelu. Azjatyckie platformy szturmem zdobyły Europę napędzając przy tym sektor logistyczny, także w Polsce.

Korekta składki zdrowotnej – ostateczny termin mija 1 lipca [komunikat ZUS]

ZUS informuje, że za każdy miesiąc prowadzenia działalności w 2023 r. płatnicy składek mieli obowiązek złożyć do ZUS dokumenty rozliczeniowe z ustaloną składką na ubezpieczenie zdrowotne. Korektę dokumentów, w których wskazali podstawy wymiaru i należne składki mogli przekazać do ZUS do dnia złożenia wniosku o zwrot nadpłaty. Jeśli nie złożyli takiego wniosku, to korekty mogą dostarczyć najpóźniej do 1 lipca.

REKLAMA

Od 1 lipca 2024 r. wyższe składki ZUS niektórych przedsiębiorców [tzw. Mały ZUS - składki preferencyjne]

Od 1 lipca 2024 r. wzrosną preferencyjne składki ZUS przedsiębiorców (tzw. Mały ZUS), których podstawa nie może być niższa od 30% minimalnego wynagrodzenia. Spowodowane jest to wzrostem minimalnego wynagrodzenia od 1 lipca br. do kwoty 4300 zł brutto.

Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

Kolejny podatnik wygrywa w NSA: Organy podatkowe nie wykazały nienależytej staranności podatnika przy weryfikacji rzetelności dostawców przy odliczeniu VAT

W dniu 29 maja 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), po dwukrotnym odraczaniu publikacji orzeczenia (pierwotna data rozprawy: 8 maja 2024 r.), uchylił zaskarżony przez podatnika wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku o sygn. akt I SA/Gd 703/19 z 29 października 2019 r., przyjmując że wbrew wydanemu wyrokowi WSA organy podatkowe nie zgromadziły wystarczających dowodów na podważenie dobrej wiary podatnika. W wyroku o sygn. akt I FSK 423/20 NSA nie zgodził się z sądem pierwszej instancji odnośnie wykazania przez organy zasadności pozbawienia podatnika prawa do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług. 

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 2025 roku. 53% średniej płacy. Hojność na cudzy koszt. Wyższe koszty pracy podniosą ceny i będą przerzucone na konsumentów

W czwartek 13 czerwca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2025 roku do kwoty 4626 zł brutto (3 483,51 zł netto). Jednocześnie w przyszłym roku minimalna stawka godzinowa na zleceniu i podobnych umowach cywilnoprawnych wynosić ma 30,20 zł brutto. Te propozycje rządu skomentował nieprzychylnie Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Publikujemy poniżej treść stanowiska Rzecznika MŚP w sprawie wzrostu płacy minimalnej od przyszłego roku.

REKLAMA

Przedsiębiorcy MŚP: Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku

Zdaniem przedsiębiorców nowa pensja minimalna zabije sektor MŚP. "Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku. Na negatywny wpływ znaczących wzrostów wysokości pensji minimalnej na działanie sektora MŚP zwracaliśmy uwagę już w 10 postulatach handlu dla nowego rządu" - piszą w komunikacie.

Znów zmiany w akcyzie na wino. Co to oznacza dla cen tego trunku? Czy smakosze win zapłacą więcej?

Minister Finansów planuje przedłużyć o 1 rok (czyli do końca 2025 roku) okres ważności znaków akcyzy (banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe win i wyrobów winiarskich, które są obecnie na rynku. Chodzi o wina wprowadzone do obrotu przed 2022 rokiem, które są oznaczone tzw. „starymi” znakami akcyzy. Ważność banderol akcyzowych tych win była już wcześniej dwukrotnie przedłużana. Ta zmiana, dokonywana w interesie firm z branży winiarskiej – by dać im więcej czasu na sprzedaż zapasów tych win – nie powinna skutkować podwyżką cen win.

REKLAMA