REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limit ZUS 2025 - ile wynosi? Praca a 30-krotność w 2025. Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marzena Sarniewicz
Marzena Sarniewicz
30-krotność ZUS 2025
30-krotność ZUS 2025
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

rozwiń >

Ile wynosi limit 30-krotności ZUS w 2025 roku?

W 2025 roku limit 30-krotności ZUS wynosi 260 190 zł – po jego przekroczeniu nie nalicza się składek emerytalnych i rentowych.

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest 30-krotność ZUS w 2025 roku?

To roczny limit podstawy wymiaru składek emerytalno-rentowych. W 2025 roku wynosi on dokładnie 260 190 zł. Po jego przekroczeniu nie nalicza się już składek na emeryturę i rentę, ale nadal trzeba odprowadzać składki zdrowotne, chorobowe czy na Fundusz Pracy.

Kogo dotyczy limit 30-krotności ZUS?

  • osób podlegających ubezpieczeniom obowiązkowo i dobrowolnie,
  • pracowników i zleceniobiorców,
  • osób prowadzących działalność gospodarczą,
  • nie dotyczy składek zdrowotnych, chorobowych ani na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Kto odpowiada za pilnowanie limitu?

  • Jeśli masz jednego pracodawcę – to on ma obowiązek kontrolować przekroczenie limitu,
  • Jeśli masz więcej niż jednego płatnika – obowiązek ten przechodzi na ciebie jako ubezpieczonego,
  • Możesz poinformować pracodawcę samodzielnie, lub wystąpić o potwierdzenie z ZUS.

Jak sprawdzić, czy nastąpiło przekroczenie 30-krotności składek ZUS?

Można to zrobić na trzy sposoby:

  • przez oświadczenie pracownika dla płatnika składek,
  • na podstawie danych z dokumentacji kadrowo-płacowej,
  • przez informację z ZUS (np. po kontroli lub z pisma informacyjnego).

Co się dzieje po przekroczeniu limitu 30-krotności?

  • ZUS przestaje naliczać składki emerytalne i rentowe,
  • Płatnik składek musi zaznaczyć to w deklaracjach (ZUS RCA, ZUS DRA),
  • Zmniejsza się miesięczne obciążenie wynagrodzenia, co może skutkować wyższą pensją netto.

Co, jeśli popełnisz błąd i nieprawidłowo poinformujesz o przekroczeniu limitu?

Jeśli ubezpieczony nieprawidłowo poinformuje o przekroczeniu limitu:

REKLAMA

  • odpowiada za całe zadłużenie z tytułu niedopłaconych składek,
  • pracodawca może żądać od pracownika zwrotu jego części składek,
  • ZUS ma prawo wystąpić o uregulowanie brakujących należności z odsetkami.

A jeśli składki zostały nienależnie zapłacone?

To nadpłata, którą można:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zaliczyć na przyszłe składki,
  • odzyskać po złożeniu korekty i wniosku w ciągu 7 dni od otrzymania zawiadomienia z ZUS,
  • ZUS ma 30 dni na zwrot nadpłaconych środków.

Czy trzeba zgłosić przekroczenie limitu?

Tak, jeśli masz kilku płatników. W przeciwnym razie zrobi to twój pracodawca.

Jak odzyskać nadpłacone składki?

Poprzez złożenie korekty i wniosku o zwrot do ZUS – masz na to 7 dni od momentu otrzymania zawiadomienia o nadpłacie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA