REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych /shutterstock.com
Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych, który znajduje się na etapie konsultacji publicznych, zawiera nowe pomysły na uszczelnienie luki w podatku VAT. Proponowane w projekcie rozwiązania miałyby wejść w życie od styczeń 2018 r.

W dniu 20 marca 2017 r. opublikowany został projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych, autorstwa Ministerstwa Finansów. Ratio legis nowych uregulowań opiera się na stworzeniu podstaw prawnych do prowadzenia przez Krajową Izbę Rozliczeniową systemu informatycznego umożliwiającego analizę ryzyka wykorzystywania działalności banków lub SKOK-ów do dokonywania wyłudzeń skarbowych (w szczególności w zakresie VAT), a także popełniania przestępstw z nimi związanych. Dzięki bankom fiskus chce odzyskać 600 mln w tym roku i aż 32 mld zł w ciągu dekady. Opublikowanie treści projektu nie obyło się jednak bez kontrowersji.

REKLAMA

Autopromocja

Uzasadnienie projektu

Zdaniem autorów projektu, obecne rozwiązania dotyczące wykorzystania systemu bankowego do identyfikacji działalności przestępczej nie stanowią efektywnej bariery dla przestępstw skarbowych. W uzasadnieniu, jako skutek ich niedoskonałości, wymienia się m.in. niewielką ilość informacji, którymi dysponują banki w celu identyfikacji zagrożeń związanych z przestępstwami skarbowymi oraz utrudnioną wymianę takich informacji między podmiotami. Ze względu na powyższe oraz łatwość i szybkość korzystania z narzędzi informatycznych, jak również umiejętności i organizację przestępców w tym zakresie, Ministerstwo Finansów stwierdziło, że „konieczne jest podjęcie zdecydowanych działań w celu identyfikacji i eliminacji stwierdzonych zagrożeń”.

Zasady funkcjonowania Systemu Teleinformatycznego Izby Rozliczeniowej

Narzędziem pozwalającym na skuteczne rozwiązanie ww. problemów ma być przede wszystkim System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej (zdefiniowany w projekcie ustawy jako akronim tych słów – STIR). STIR ma przede wszystkim ograniczyć funkcjonowanie karuzel podatkowych , bazujących w dużym stopniu na wykorzystaniu sprawnie działającego systemu bankowego, poprzez ocenę ryzyka wykorzystania przez daną firmę infrastruktury bankowej do oszustw podatkowych. Model szacowania takiego ryzyka ma być oparty na podstawie uwzględnienia pięciu kryteriów: ekonomicznego (ocena transakcji dokonanych przez przedsiębiorcę), geograficznego (analiza operacji z krajami o dużym zagrożeniu oszustwami skarbowymi), przedmiotowego (ocena ryzyka wyłudzeń w związku z charakterem prowadzonej działalności), behawioralnego (nietypowe zachowanie przedsiębiorcy) i powiązań (siatka zależności wskazujących na ryzyko uczestnictwa w procederze wyłudzeń skarbowych). W celu umożliwienia Krajowej Izbie Rozliczeniowej (KIR) dokonania oszacowań w oparciu o powyższe kryteria, projekt zobowiązuje banki i SKOK-i do przekazywania określonych informacji stanowiących tajemnicę bankową lub zawodową (np. o pełnomocniku do rachunku, beneficjencie rachunku). W tym samym celu zostanie jej również zapewniony stały, automatyczny dostęp do danych z bazy Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników.

Informacje o wynikach analizy ryzyka będą następnie przekazywane do banków oraz SKOK-ów w zakresie dotyczącym prowadzonych i otwieranych rachunków przedsiębiorcy w celu realizacji obowiązków ustawowych, oraz Szefowi KAS, i na wniosek innym uprawnionym organom, np. służbom specjalnym. Szef KAS zyska również uprawnienie do uzyskania na wniosek innych informacji dotyczących analizy ryzyka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowe rozwiązania

Projekt zawiera również dwa szczególne rozwiązania mające na celu zabezpieczenie środków, które powinny zostać przeznaczone na zapłatę należnego podatku, zanim zostaną one wytransferowane poza polski system bankowy.

Pierwsze z nich to blokada rachunku bankowego na żądanie Szefa KAS, który zostanie uprawniony do zablokowania podejrzanego rachunku firmowego na 72 godziny (z możliwością wydłużenia do 3 miesięcy). W tym czasie służby będą miały czas na zebranie materiałów, które umożliwią zabezpieczenie środków na poczet należnych podatków. Drugie rozwiązanie to odmowa rejestracji i wykreślenie z urzędu podmiotu jako podatnika VAT (bez konieczności zawiadamiania tego podmiotu) w sytuacji, gdy istnieją informacje, że może on prowadzić działania z zamiarem wykorzystania sektora finansowego do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz


Optymistyczne prognozy

Ministerstwa Finansów Przyjmując wielkość luki budżetowej w zakresie podatku VAT na poziomie minimum 10 mld zł rocznie, Ministerstwo Finansów przy założeniach, że STIR osiągnie pełną zdolność operacyjną w czerwcu 2017 r. oraz skuteczności w 2017 r. na poziomie ok. 10%-15%, szacuje spodziewane dochody w 2017 r. w wysokości 600 mln zł, a w 2018 r. ok. 1 mld zł. Autorzy projektu założyli również, że w kolejnych latach skuteczność STIR będzie wzrastać o ok. 5 pp. w skali roku., co oznaczałoby po uwzględnieniu wydatków zwiększenie salda budżetu państwa o 32 mld zł w skali 10 lat.

Kontrowersje wokół nowych uregulowań oraz zapewnienia MF

Pomimo wielce optymistycznych przewidywań MF, opinie podatników oraz przedstawicieli sektora finansowego prezentują się zgoła odmiennie. Związek Banków Polskich oszacował, że integracja systemu teleinformatycznego całego sektora będzie wiązała się z poniesieniem kosztów w wysokości od 15 do 20 mln zł. Oprócz tego, bankowcy podkreślają konieczność przedstawienia jednoznacznych zasad, według których banki będą identyfikować klientów pod względem ewentualnych zastrzeżeń. W kontekście podatników, przedsiębiorców najbardziej przeraża wizja powszechnego używania mechanizmu blokowania przez fiskusa na 72 h firmowego konta, gdyż przesłanki do zastosowania takiej sankcji są niejasne. Do innych problematycznych kwestii zalicza się również brak definicji „wyłudzenia skarbowego” oraz zamiar uszczegółowienia kryteriów analizy ryzyka w niejawnym dokumencie.

W odpowiedzi na wątpliwości podatników, wiceminister finansów Paweł Gruza stwierdził, że restrykcje nie są wymierzone w uczciwych przedsiębiorców, a mechanizm blokowania firmowego konta określił jako najsurowszy ze środków, „przewidziany w sytuacji, gdy z wielkim prawdopodobieństwem doszło do wyłudzania i trzeba zablokować wypływ pieniędzy za granicę”. Twórcy projektu wskazują również, że wprowadzenie nowych uregulowań leży w interesie sektora finansowego, ze względu na negatywne skutki tolerowania lub nieudolnego zwalczania przestępczości skarbowej, takie jak np. naruszenie wiarygodności lub korupcja wśród pracowników. Dodatkowo podkreślają, że podobne rozwiązania funkcjonują już z powodzeniem w krajach członkowskich UE takich jak Wielka Brytania, Niemcy, Czechy.

Autor: Zespół Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA