REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń VAT

Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych /shutterstock.com
Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych, który znajduje się na etapie konsultacji publicznych, zawiera nowe pomysły na uszczelnienie luki w podatku VAT. Proponowane w projekcie rozwiązania miałyby wejść w życie od styczeń 2018 r.

W dniu 20 marca 2017 r. opublikowany został projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych, autorstwa Ministerstwa Finansów. Ratio legis nowych uregulowań opiera się na stworzeniu podstaw prawnych do prowadzenia przez Krajową Izbę Rozliczeniową systemu informatycznego umożliwiającego analizę ryzyka wykorzystywania działalności banków lub SKOK-ów do dokonywania wyłudzeń skarbowych (w szczególności w zakresie VAT), a także popełniania przestępstw z nimi związanych. Dzięki bankom fiskus chce odzyskać 600 mln w tym roku i aż 32 mld zł w ciągu dekady. Opublikowanie treści projektu nie obyło się jednak bez kontrowersji.

REKLAMA

Autopromocja

Uzasadnienie projektu

Zdaniem autorów projektu, obecne rozwiązania dotyczące wykorzystania systemu bankowego do identyfikacji działalności przestępczej nie stanowią efektywnej bariery dla przestępstw skarbowych. W uzasadnieniu, jako skutek ich niedoskonałości, wymienia się m.in. niewielką ilość informacji, którymi dysponują banki w celu identyfikacji zagrożeń związanych z przestępstwami skarbowymi oraz utrudnioną wymianę takich informacji między podmiotami. Ze względu na powyższe oraz łatwość i szybkość korzystania z narzędzi informatycznych, jak również umiejętności i organizację przestępców w tym zakresie, Ministerstwo Finansów stwierdziło, że „konieczne jest podjęcie zdecydowanych działań w celu identyfikacji i eliminacji stwierdzonych zagrożeń”.

Zasady funkcjonowania Systemu Teleinformatycznego Izby Rozliczeniowej

Narzędziem pozwalającym na skuteczne rozwiązanie ww. problemów ma być przede wszystkim System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej (zdefiniowany w projekcie ustawy jako akronim tych słów – STIR). STIR ma przede wszystkim ograniczyć funkcjonowanie karuzel podatkowych , bazujących w dużym stopniu na wykorzystaniu sprawnie działającego systemu bankowego, poprzez ocenę ryzyka wykorzystania przez daną firmę infrastruktury bankowej do oszustw podatkowych. Model szacowania takiego ryzyka ma być oparty na podstawie uwzględnienia pięciu kryteriów: ekonomicznego (ocena transakcji dokonanych przez przedsiębiorcę), geograficznego (analiza operacji z krajami o dużym zagrożeniu oszustwami skarbowymi), przedmiotowego (ocena ryzyka wyłudzeń w związku z charakterem prowadzonej działalności), behawioralnego (nietypowe zachowanie przedsiębiorcy) i powiązań (siatka zależności wskazujących na ryzyko uczestnictwa w procederze wyłudzeń skarbowych). W celu umożliwienia Krajowej Izbie Rozliczeniowej (KIR) dokonania oszacowań w oparciu o powyższe kryteria, projekt zobowiązuje banki i SKOK-i do przekazywania określonych informacji stanowiących tajemnicę bankową lub zawodową (np. o pełnomocniku do rachunku, beneficjencie rachunku). W tym samym celu zostanie jej również zapewniony stały, automatyczny dostęp do danych z bazy Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników.

Informacje o wynikach analizy ryzyka będą następnie przekazywane do banków oraz SKOK-ów w zakresie dotyczącym prowadzonych i otwieranych rachunków przedsiębiorcy w celu realizacji obowiązków ustawowych, oraz Szefowi KAS, i na wniosek innym uprawnionym organom, np. służbom specjalnym. Szef KAS zyska również uprawnienie do uzyskania na wniosek innych informacji dotyczących analizy ryzyka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowe rozwiązania

Projekt zawiera również dwa szczególne rozwiązania mające na celu zabezpieczenie środków, które powinny zostać przeznaczone na zapłatę należnego podatku, zanim zostaną one wytransferowane poza polski system bankowy.

Pierwsze z nich to blokada rachunku bankowego na żądanie Szefa KAS, który zostanie uprawniony do zablokowania podejrzanego rachunku firmowego na 72 godziny (z możliwością wydłużenia do 3 miesięcy). W tym czasie służby będą miały czas na zebranie materiałów, które umożliwią zabezpieczenie środków na poczet należnych podatków. Drugie rozwiązanie to odmowa rejestracji i wykreślenie z urzędu podmiotu jako podatnika VAT (bez konieczności zawiadamiania tego podmiotu) w sytuacji, gdy istnieją informacje, że może on prowadzić działania z zamiarem wykorzystania sektora finansowego do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz


Optymistyczne prognozy

Ministerstwa Finansów Przyjmując wielkość luki budżetowej w zakresie podatku VAT na poziomie minimum 10 mld zł rocznie, Ministerstwo Finansów przy założeniach, że STIR osiągnie pełną zdolność operacyjną w czerwcu 2017 r. oraz skuteczności w 2017 r. na poziomie ok. 10%-15%, szacuje spodziewane dochody w 2017 r. w wysokości 600 mln zł, a w 2018 r. ok. 1 mld zł. Autorzy projektu założyli również, że w kolejnych latach skuteczność STIR będzie wzrastać o ok. 5 pp. w skali roku., co oznaczałoby po uwzględnieniu wydatków zwiększenie salda budżetu państwa o 32 mld zł w skali 10 lat.

Kontrowersje wokół nowych uregulowań oraz zapewnienia MF

Pomimo wielce optymistycznych przewidywań MF, opinie podatników oraz przedstawicieli sektora finansowego prezentują się zgoła odmiennie. Związek Banków Polskich oszacował, że integracja systemu teleinformatycznego całego sektora będzie wiązała się z poniesieniem kosztów w wysokości od 15 do 20 mln zł. Oprócz tego, bankowcy podkreślają konieczność przedstawienia jednoznacznych zasad, według których banki będą identyfikować klientów pod względem ewentualnych zastrzeżeń. W kontekście podatników, przedsiębiorców najbardziej przeraża wizja powszechnego używania mechanizmu blokowania przez fiskusa na 72 h firmowego konta, gdyż przesłanki do zastosowania takiej sankcji są niejasne. Do innych problematycznych kwestii zalicza się również brak definicji „wyłudzenia skarbowego” oraz zamiar uszczegółowienia kryteriów analizy ryzyka w niejawnym dokumencie.

W odpowiedzi na wątpliwości podatników, wiceminister finansów Paweł Gruza stwierdził, że restrykcje nie są wymierzone w uczciwych przedsiębiorców, a mechanizm blokowania firmowego konta określił jako najsurowszy ze środków, „przewidziany w sytuacji, gdy z wielkim prawdopodobieństwem doszło do wyłudzania i trzeba zablokować wypływ pieniędzy za granicę”. Twórcy projektu wskazują również, że wprowadzenie nowych uregulowań leży w interesie sektora finansowego, ze względu na negatywne skutki tolerowania lub nieudolnego zwalczania przestępczości skarbowej, takie jak np. naruszenie wiarygodności lub korupcja wśród pracowników. Dodatkowo podkreślają, że podobne rozwiązania funkcjonują już z powodzeniem w krajach członkowskich UE takich jak Wielka Brytania, Niemcy, Czechy.

Autor: Zespół Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA