REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych /shutterstock.com
Przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych, który znajduje się na etapie konsultacji publicznych, zawiera nowe pomysły na uszczelnienie luki w podatku VAT. Proponowane w projekcie rozwiązania miałyby wejść w życie od styczeń 2018 r.

W dniu 20 marca 2017 r. opublikowany został projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego dla wyłudzeń skarbowych, autorstwa Ministerstwa Finansów. Ratio legis nowych uregulowań opiera się na stworzeniu podstaw prawnych do prowadzenia przez Krajową Izbę Rozliczeniową systemu informatycznego umożliwiającego analizę ryzyka wykorzystywania działalności banków lub SKOK-ów do dokonywania wyłudzeń skarbowych (w szczególności w zakresie VAT), a także popełniania przestępstw z nimi związanych. Dzięki bankom fiskus chce odzyskać 600 mln w tym roku i aż 32 mld zł w ciągu dekady. Opublikowanie treści projektu nie obyło się jednak bez kontrowersji.

REKLAMA

Autopromocja

Uzasadnienie projektu

Zdaniem autorów projektu, obecne rozwiązania dotyczące wykorzystania systemu bankowego do identyfikacji działalności przestępczej nie stanowią efektywnej bariery dla przestępstw skarbowych. W uzasadnieniu, jako skutek ich niedoskonałości, wymienia się m.in. niewielką ilość informacji, którymi dysponują banki w celu identyfikacji zagrożeń związanych z przestępstwami skarbowymi oraz utrudnioną wymianę takich informacji między podmiotami. Ze względu na powyższe oraz łatwość i szybkość korzystania z narzędzi informatycznych, jak również umiejętności i organizację przestępców w tym zakresie, Ministerstwo Finansów stwierdziło, że „konieczne jest podjęcie zdecydowanych działań w celu identyfikacji i eliminacji stwierdzonych zagrożeń”.

Zasady funkcjonowania Systemu Teleinformatycznego Izby Rozliczeniowej

Narzędziem pozwalającym na skuteczne rozwiązanie ww. problemów ma być przede wszystkim System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej (zdefiniowany w projekcie ustawy jako akronim tych słów – STIR). STIR ma przede wszystkim ograniczyć funkcjonowanie karuzel podatkowych , bazujących w dużym stopniu na wykorzystaniu sprawnie działającego systemu bankowego, poprzez ocenę ryzyka wykorzystania przez daną firmę infrastruktury bankowej do oszustw podatkowych. Model szacowania takiego ryzyka ma być oparty na podstawie uwzględnienia pięciu kryteriów: ekonomicznego (ocena transakcji dokonanych przez przedsiębiorcę), geograficznego (analiza operacji z krajami o dużym zagrożeniu oszustwami skarbowymi), przedmiotowego (ocena ryzyka wyłudzeń w związku z charakterem prowadzonej działalności), behawioralnego (nietypowe zachowanie przedsiębiorcy) i powiązań (siatka zależności wskazujących na ryzyko uczestnictwa w procederze wyłudzeń skarbowych). W celu umożliwienia Krajowej Izbie Rozliczeniowej (KIR) dokonania oszacowań w oparciu o powyższe kryteria, projekt zobowiązuje banki i SKOK-i do przekazywania określonych informacji stanowiących tajemnicę bankową lub zawodową (np. o pełnomocniku do rachunku, beneficjencie rachunku). W tym samym celu zostanie jej również zapewniony stały, automatyczny dostęp do danych z bazy Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników.

Informacje o wynikach analizy ryzyka będą następnie przekazywane do banków oraz SKOK-ów w zakresie dotyczącym prowadzonych i otwieranych rachunków przedsiębiorcy w celu realizacji obowiązków ustawowych, oraz Szefowi KAS, i na wniosek innym uprawnionym organom, np. służbom specjalnym. Szef KAS zyska również uprawnienie do uzyskania na wniosek innych informacji dotyczących analizy ryzyka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowe rozwiązania

Projekt zawiera również dwa szczególne rozwiązania mające na celu zabezpieczenie środków, które powinny zostać przeznaczone na zapłatę należnego podatku, zanim zostaną one wytransferowane poza polski system bankowy.

Pierwsze z nich to blokada rachunku bankowego na żądanie Szefa KAS, który zostanie uprawniony do zablokowania podejrzanego rachunku firmowego na 72 godziny (z możliwością wydłużenia do 3 miesięcy). W tym czasie służby będą miały czas na zebranie materiałów, które umożliwią zabezpieczenie środków na poczet należnych podatków. Drugie rozwiązanie to odmowa rejestracji i wykreślenie z urzędu podmiotu jako podatnika VAT (bez konieczności zawiadamiania tego podmiotu) w sytuacji, gdy istnieją informacje, że może on prowadzić działania z zamiarem wykorzystania sektora finansowego do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz


Optymistyczne prognozy

Ministerstwa Finansów Przyjmując wielkość luki budżetowej w zakresie podatku VAT na poziomie minimum 10 mld zł rocznie, Ministerstwo Finansów przy założeniach, że STIR osiągnie pełną zdolność operacyjną w czerwcu 2017 r. oraz skuteczności w 2017 r. na poziomie ok. 10%-15%, szacuje spodziewane dochody w 2017 r. w wysokości 600 mln zł, a w 2018 r. ok. 1 mld zł. Autorzy projektu założyli również, że w kolejnych latach skuteczność STIR będzie wzrastać o ok. 5 pp. w skali roku., co oznaczałoby po uwzględnieniu wydatków zwiększenie salda budżetu państwa o 32 mld zł w skali 10 lat.

Kontrowersje wokół nowych uregulowań oraz zapewnienia MF

Pomimo wielce optymistycznych przewidywań MF, opinie podatników oraz przedstawicieli sektora finansowego prezentują się zgoła odmiennie. Związek Banków Polskich oszacował, że integracja systemu teleinformatycznego całego sektora będzie wiązała się z poniesieniem kosztów w wysokości od 15 do 20 mln zł. Oprócz tego, bankowcy podkreślają konieczność przedstawienia jednoznacznych zasad, według których banki będą identyfikować klientów pod względem ewentualnych zastrzeżeń. W kontekście podatników, przedsiębiorców najbardziej przeraża wizja powszechnego używania mechanizmu blokowania przez fiskusa na 72 h firmowego konta, gdyż przesłanki do zastosowania takiej sankcji są niejasne. Do innych problematycznych kwestii zalicza się również brak definicji „wyłudzenia skarbowego” oraz zamiar uszczegółowienia kryteriów analizy ryzyka w niejawnym dokumencie.

W odpowiedzi na wątpliwości podatników, wiceminister finansów Paweł Gruza stwierdził, że restrykcje nie są wymierzone w uczciwych przedsiębiorców, a mechanizm blokowania firmowego konta określił jako najsurowszy ze środków, „przewidziany w sytuacji, gdy z wielkim prawdopodobieństwem doszło do wyłudzania i trzeba zablokować wypływ pieniędzy za granicę”. Twórcy projektu wskazują również, że wprowadzenie nowych uregulowań leży w interesie sektora finansowego, ze względu na negatywne skutki tolerowania lub nieudolnego zwalczania przestępczości skarbowej, takie jak np. naruszenie wiarygodności lub korupcja wśród pracowników. Dodatkowo podkreślają, że podobne rozwiązania funkcjonują już z powodzeniem w krajach członkowskich UE takich jak Wielka Brytania, Niemcy, Czechy.

Autor: Zespół Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA