REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2017 r. Co czeka podatników?

Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2017 r. Co czeka podatników? /Fot. Fotolia
Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2017 r. Co czeka podatników? /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku uchwalonej na początku grudnia nowelizacji ustawy o VAT rok 2017 będzie obfitował w liczne zmiany w prawie podatkowym. Głównym celem tych zmian jest poprawa ściągalności podatku VAT, a także dostosowanie zakresu zwolnień (dotyczącego m.in. usług ubezpieczeniowych) do najnowszego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Z pewnością pozytywną zmianę odczują podmioty zajmujące się dystrybucją energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, a także gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i innych wymienionych w poz. 140-153, 174-175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Zmiana będzie polegać na braku obowiązku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę usługi dystrybucji. Tym samym, podmioty dystrybuujące ww. towary będą mogły obniżyć podstawę opodatkowania i VAT należny na postawie wystawionych faktur korygujących bez konieczności posiadania potwierdzeń, co z pewnością ułatwi i usprawni cały proces. Ponadto, skoro zarówno przy nabyciu tych towarów, jak i usług dystrybucji, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktur, to nie było uzasadnienia do rozróżniania zasad korekty dostawy towaru i świadczonej usługi z nim związanej.

REKLAMA

REKLAMA

Organ nie dokona rejestracji podmiotu jako podatnika VAT, jeżeli dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne z prawdą lub podmiot ten nie istnieje lub mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z tym podmiotem / jego pełnomocnikiem, tudzież podmiot ten lub jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego. W ww. okolicznościach podmiot zostanie również wykreślony z rejestru podatników VAT.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Swoistym novum jest również wprowadzenie odpowiedzialności solidarnej dla pełnomocnika wraz z zarejestrowanym podatnikiem za jego zobowiązania podatkowe z tytułu czynności wykonanych w ciągu 6 m-cy od momentu rejestracji. Przy czym, górną granicą odpowiedzialności jest 500 000 zł, co stanowi znaczny jej wzrost. Ustawodawca uzasadnia te zmiany ograniczeniem rejestracji tzw. „słupów”.

REKLAMA

Nowe przepisy ustawy o VAT przewidują sankcję odpowiadającą 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego lub 30% kwoty zawyżonego zwrotu. Będzie ona stosowana m.in. w sytuacji wykazania w deklaracji podatkowej kwoty zobowiązania podatkowego niższej od kwoty należnej, a także, gdy podatnik nie złoży deklaracji podatkowej oraz nie wpłaci kwoty zobowiązania podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja ustawy o VAT zachowała także stawkę dodatkowego zobowiązania podatkowego w wysokości 100% podatku naliczonego wykazanego na tzw. pustych fakturach.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ministerstwo Finansów wprowadziło zmiany w zakresie wymogów ciążących na podatnikach, którzy będą ubiegać się o wpis do wykazu podmiotów dokonujących dostaw tzw. towarów wrażliwych (wykazanych w załączniku nr 13 do ustawy o VAT), a którzy złożyli kaucję gwarancyjną. Mianowicie, podatnicy będą zobligowani do upoważnienia banku / SKOKu, prowadzącego rachunek bankowy podatnika do informowania organów podatkowych / organów kontroli skarbowej o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku bankowym. Ten sam obowiązek dotyczy również podatników już wpisanych do wykazu. Do dnia 31 stycznia 2017 r. upoważnienie muszą złożyć także podmioty wpisane do wykazu do końca 2016 r. W przeciwnym razie, zostaną wykreśleni z wykazu w dniu 1 lutego 2017 r.

Dodatkowo, dla podmiotów dokonujących dostaw towarów, o których mowa w poz. 10 i 11 załącznika nr 13 do ustawy o VAT (tj. benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych, oleje opałowe oraz oleje smarowe) wprowadzono dodatkowy warunek uiszczenia kaucji gwarancyjnej, tj. posiadanie odpowiedniej koncesji.

Ponadto, poszerzono zakres solidarnej odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zobowiązania podatkowe dostawcy poprzez objęcie nią transakcji, których przedmiotem są pewne towary z kategorii elektroniki, np. dyski twarde (HDD) i pamięci półprzewodnikowe (SSD). Odpowiedzialność solidarna zostanie rozszerzona również na inne grupy produktów, np. folię typu stretch.

Rozliczanie podatku VAT za okresy kwartalne będzie możliwe tylko dla małych podatników. Tym samym, wszyscy duzi podatnicy, a także podmioty dopiero rozpoczynające prowadzenie działalności opodatkowanej (pierwsze 12 miesięcy) będą zobowiązani do miesięcznego rozliczania podatku VAT.

Ograniczenie 25-dniowego terminu zwrotu różnicy podatku VAT. Dobrodziejstwo szybszego uzyskania zwrotu VAT będzie miało zastosowanie do podatników, którzy m.in. są zarejestrowani dla celów VAT min. 12 miesięcy i za każdy okres rozliczeniowy składali deklaracje. Warto zauważyć, że szybszy zwrot będzie możliwy, o ile kwota nierozliczona w poprzednich okresach i przenoszona na bieżący okres nie przekroczy 3 000 zł.

Ponadto, zmiany umożliwiają wydłużanie okresu weryfikacji zasadności dokonania zwrotu VAT. Ustawa przewiduje, że weryfikacja zasadności zwrotu różnicy podatku może obejmować sprawdzenie rozliczenia nie tylko podatnika, ale także rozliczeń innych podmiotów biorących udział w obrocie towarami / usługami, będących przedmiotem rozliczenia podatnika oraz sprawdzenie zgodności tych rozliczeń z faktycznym przebiegiem transakcji.


Usunięcie zwolnienia od podatku dla usług pomocniczych do usług finansowych i ubezpieczeniowych. Innymi słowy, zwolnieniem nie będą objęte te usługi, które stanowią element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, które same stanowią odrębną całość i są właściwe oraz niezbędne do świadczenia  usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 ustawy o VAT. W uzasadnieniu Ministerstwo Finansów powołuje się na brak analogii pomiędzy usługami finansowymi i ubezpieczeniowymi wskazanej w orzeczeniu TSUE w sprawie C-40/15. Niemniej jednak, zwolnienie nadal będzie odnosić się do usług stanowiących element usługi finansowej wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 7 i 38-41 (z wyjątkiem usług mających czysto techniczny charakter). Z uwagi na wagę wprowadzanych zmian, wejście ich w życie przesunięto na dzień 1 lipca 2017 r.

Zmiany dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów mogą okazać się dotkliwe dla tych podatników, którzy otrzymują faktury zakupowe z opóźnieniem. Podatek VAT należny wynikający z dokonania WNT powinien być rozliczony nie później niż w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Natomiast VAT naliczony będzie mógł być rozliczany na bieżąco. W konsekwencji może okazać się, że rozliczenie VAT należnego w zakresie WNT nastąpi wcześniej niż VAT naliczonego.

Rozszerzeniu ulegnie zakres stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia. W nowym załączniku nr 14 znajdą się liczne roboty budowlane, które będą opodatkowane na zasadach reverse chargé, gdy dojdzie do łącznego spełnienia trzech warunków: (i) usługodawcą jest podatnik w rozumieniu art.15, niekorzystający z tzw. zwolnienia podmiotowego, (ii) usługobiorcą również jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, (iii) usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Zmiany będą dotyczyć także towarów wskazanych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Zastosowanie mechanizmu reverse chargé zostanie poszerzone o nowe grupy towarów, m.in. srebro nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku, a także złoto w ww. formach (bez ograniczenia co do próby).

Ustawa zakłada wprowadzenie także pewnych ułatwień prowadzenia działalności gospodarczej. Od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2018 r. ma obowiązywać podwyższona kwota zwolnienia podmiotowego wynosząca 200 000 zł. Ze zwolnienia będą mogli skorzystać także podatnicy, u których w 2016 r. łączna wartość sprzedaży przekroczyła 150 000 zł, ale była mniejsza niż 200 000 zł.

Niestety, ale nie ulegną zmianie stawki podatku VAT.

Autor: Katarzyna Berej-Bartoszczyk, Konsultant w Accreo

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA