REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2017 r. Co czeka podatników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2017 r. Co czeka podatników? /Fot. Fotolia
Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2017 r. Co czeka podatników? /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku uchwalonej na początku grudnia nowelizacji ustawy o VAT rok 2017 będzie obfitował w liczne zmiany w prawie podatkowym. Głównym celem tych zmian jest poprawa ściągalności podatku VAT, a także dostosowanie zakresu zwolnień (dotyczącego m.in. usług ubezpieczeniowych) do najnowszego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Z pewnością pozytywną zmianę odczują podmioty zajmujące się dystrybucją energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, a także gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i innych wymienionych w poz. 140-153, 174-175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Zmiana będzie polegać na braku obowiązku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę usługi dystrybucji. Tym samym, podmioty dystrybuujące ww. towary będą mogły obniżyć podstawę opodatkowania i VAT należny na postawie wystawionych faktur korygujących bez konieczności posiadania potwierdzeń, co z pewnością ułatwi i usprawni cały proces. Ponadto, skoro zarówno przy nabyciu tych towarów, jak i usług dystrybucji, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktur, to nie było uzasadnienia do rozróżniania zasad korekty dostawy towaru i świadczonej usługi z nim związanej.

REKLAMA

Autopromocja

Organ nie dokona rejestracji podmiotu jako podatnika VAT, jeżeli dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne z prawdą lub podmiot ten nie istnieje lub mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z tym podmiotem / jego pełnomocnikiem, tudzież podmiot ten lub jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego. W ww. okolicznościach podmiot zostanie również wykreślony z rejestru podatników VAT.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Swoistym novum jest również wprowadzenie odpowiedzialności solidarnej dla pełnomocnika wraz z zarejestrowanym podatnikiem za jego zobowiązania podatkowe z tytułu czynności wykonanych w ciągu 6 m-cy od momentu rejestracji. Przy czym, górną granicą odpowiedzialności jest 500 000 zł, co stanowi znaczny jej wzrost. Ustawodawca uzasadnia te zmiany ograniczeniem rejestracji tzw. „słupów”.

Nowe przepisy ustawy o VAT przewidują sankcję odpowiadającą 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego lub 30% kwoty zawyżonego zwrotu. Będzie ona stosowana m.in. w sytuacji wykazania w deklaracji podatkowej kwoty zobowiązania podatkowego niższej od kwoty należnej, a także, gdy podatnik nie złoży deklaracji podatkowej oraz nie wpłaci kwoty zobowiązania podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja ustawy o VAT zachowała także stawkę dodatkowego zobowiązania podatkowego w wysokości 100% podatku naliczonego wykazanego na tzw. pustych fakturach.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ministerstwo Finansów wprowadziło zmiany w zakresie wymogów ciążących na podatnikach, którzy będą ubiegać się o wpis do wykazu podmiotów dokonujących dostaw tzw. towarów wrażliwych (wykazanych w załączniku nr 13 do ustawy o VAT), a którzy złożyli kaucję gwarancyjną. Mianowicie, podatnicy będą zobligowani do upoważnienia banku / SKOKu, prowadzącego rachunek bankowy podatnika do informowania organów podatkowych / organów kontroli skarbowej o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku bankowym. Ten sam obowiązek dotyczy również podatników już wpisanych do wykazu. Do dnia 31 stycznia 2017 r. upoważnienie muszą złożyć także podmioty wpisane do wykazu do końca 2016 r. W przeciwnym razie, zostaną wykreśleni z wykazu w dniu 1 lutego 2017 r.

REKLAMA

Dodatkowo, dla podmiotów dokonujących dostaw towarów, o których mowa w poz. 10 i 11 załącznika nr 13 do ustawy o VAT (tj. benzyny silnikowe, oleje napędowe, gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych, oleje opałowe oraz oleje smarowe) wprowadzono dodatkowy warunek uiszczenia kaucji gwarancyjnej, tj. posiadanie odpowiedniej koncesji.

Ponadto, poszerzono zakres solidarnej odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zobowiązania podatkowe dostawcy poprzez objęcie nią transakcji, których przedmiotem są pewne towary z kategorii elektroniki, np. dyski twarde (HDD) i pamięci półprzewodnikowe (SSD). Odpowiedzialność solidarna zostanie rozszerzona również na inne grupy produktów, np. folię typu stretch.

Rozliczanie podatku VAT za okresy kwartalne będzie możliwe tylko dla małych podatników. Tym samym, wszyscy duzi podatnicy, a także podmioty dopiero rozpoczynające prowadzenie działalności opodatkowanej (pierwsze 12 miesięcy) będą zobowiązani do miesięcznego rozliczania podatku VAT.

Ograniczenie 25-dniowego terminu zwrotu różnicy podatku VAT. Dobrodziejstwo szybszego uzyskania zwrotu VAT będzie miało zastosowanie do podatników, którzy m.in. są zarejestrowani dla celów VAT min. 12 miesięcy i za każdy okres rozliczeniowy składali deklaracje. Warto zauważyć, że szybszy zwrot będzie możliwy, o ile kwota nierozliczona w poprzednich okresach i przenoszona na bieżący okres nie przekroczy 3 000 zł.

Ponadto, zmiany umożliwiają wydłużanie okresu weryfikacji zasadności dokonania zwrotu VAT. Ustawa przewiduje, że weryfikacja zasadności zwrotu różnicy podatku może obejmować sprawdzenie rozliczenia nie tylko podatnika, ale także rozliczeń innych podmiotów biorących udział w obrocie towarami / usługami, będących przedmiotem rozliczenia podatnika oraz sprawdzenie zgodności tych rozliczeń z faktycznym przebiegiem transakcji.


REKLAMA

Usunięcie zwolnienia od podatku dla usług pomocniczych do usług finansowych i ubezpieczeniowych. Innymi słowy, zwolnieniem nie będą objęte te usługi, które stanowią element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, które same stanowią odrębną całość i są właściwe oraz niezbędne do świadczenia  usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 ustawy o VAT. W uzasadnieniu Ministerstwo Finansów powołuje się na brak analogii pomiędzy usługami finansowymi i ubezpieczeniowymi wskazanej w orzeczeniu TSUE w sprawie C-40/15. Niemniej jednak, zwolnienie nadal będzie odnosić się do usług stanowiących element usługi finansowej wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 7 i 38-41 (z wyjątkiem usług mających czysto techniczny charakter). Z uwagi na wagę wprowadzanych zmian, wejście ich w życie przesunięto na dzień 1 lipca 2017 r.

Zmiany dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów mogą okazać się dotkliwe dla tych podatników, którzy otrzymują faktury zakupowe z opóźnieniem. Podatek VAT należny wynikający z dokonania WNT powinien być rozliczony nie później niż w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Natomiast VAT naliczony będzie mógł być rozliczany na bieżąco. W konsekwencji może okazać się, że rozliczenie VAT należnego w zakresie WNT nastąpi wcześniej niż VAT naliczonego.

Rozszerzeniu ulegnie zakres stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia. W nowym załączniku nr 14 znajdą się liczne roboty budowlane, które będą opodatkowane na zasadach reverse chargé, gdy dojdzie do łącznego spełnienia trzech warunków: (i) usługodawcą jest podatnik w rozumieniu art.15, niekorzystający z tzw. zwolnienia podmiotowego, (ii) usługobiorcą również jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, (iii) usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Zmiany będą dotyczyć także towarów wskazanych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Zastosowanie mechanizmu reverse chargé zostanie poszerzone o nowe grupy towarów, m.in. srebro nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku, a także złoto w ww. formach (bez ograniczenia co do próby).

Ustawa zakłada wprowadzenie także pewnych ułatwień prowadzenia działalności gospodarczej. Od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2018 r. ma obowiązywać podwyższona kwota zwolnienia podmiotowego wynosząca 200 000 zł. Ze zwolnienia będą mogli skorzystać także podatnicy, u których w 2016 r. łączna wartość sprzedaży przekroczyła 150 000 zł, ale była mniejsza niż 200 000 zł.

Niestety, ale nie ulegną zmianie stawki podatku VAT.

Autor: Katarzyna Berej-Bartoszczyk, Konsultant w Accreo

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA