REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do zmian w VAT w 2017 r.?

 EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.
Jak przygotować się do zmian w VAT w 2017 r.?
Jak przygotować się do zmian w VAT w 2017 r.?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT, której zasadnicza część wchodzi w życie od 1 stycznia 2017 roku, wprowadza cały zestaw nowych przepisów. Jakie są to przepisy i jak się na nie przygotować? Prezentujemy zestawienie najważniejszych zmian i wskazujemy na działania jakie warto podjąć.

Ustawa o VAT została znowelizowana. Poniżej prezentujemy podsumowanie najważniejszych zmian, które wejdą w życie 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zmiana

Skutek

Wprowadzenie mechanizmu odwrotnego obciążenia dla szeregu usług budowlanych świadczonych na rzecz podatników przez polskich i zagranicznych podwykonawców

Polscy i zagraniczni podwykonawcy szeregu usług budowlanych będą wystawiać faktury bez VAT, który zostanie rozliczony – zarówno w zakresie podatku należnego, jak i podatku naliczonego – przez nabywcę.

Nabywca nie będzie mógł odliczyć błędnie wykazanego podatku naliczonego.

Wskazane działania:

Przegląd umów w celu weryfikacji, czy dotyczą one dostawy towarów (nieobjętej mechanizmem odwrotnego obciążenia), czy też dostawy usług.

Uchylenie zwolnienia dla usług stanowiących element usługi finansowej lub ubezpieczeniowej

Niektóre pomocnicze usługi finansowe i ubezpieczeniowe mogą zostać objęte podatkiem VAT.

Wskazane działania:

Przegląd uzyskanych w przeszłości interpretacji podatkowych w celu weryfikacji, czy wciąż gwarantują one ochronę, czy też należy uzyskać nowe interpretacje lub zmienić podejście.

W zakresie odwrotnego obciążenia:

– odliczenie podatku naliczonego będzie możliwe wyłącznie pod warunkiem wykazania podatku należnego w deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy (na podstawie otrzymanej faktury)

– w wypadku niewykazania podatku należnego we właściwej deklaracji w ciągu trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, wsteczne wykazanie podatku naliczonego nie będzie możliwe

Ryzyko zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę od wartości podatku należnego naliczanych do momentu wykazania w bieżącej deklaracji podatku naliczonego.

Zmiana może dotknąć w szczególności międzynarodowe koncerny, które często rozliczają transakcje wewnątrz grupy z opóźnieniem.

Wskazane działania:

Szybsze wdrożenie procesu korygowania deklaracji VAT w wypadku nierozliczonych WNT.

Dodatkowe warunki przyśpieszonego zwrotu VAT w ciągu 25 dni

Wskazane działania:

Podatnicy planujący transakcje z przyśpieszonym zwrotem w ciągu 25 dni powinni upewnić się, czy spełniają wszystkie warunki przyśpieszonego zwrotu.

Dodatkowe wymogi związane z rejestracją nowych podatników (odpowiedzialność pełnomocnika dokonującego rejestracji w imieniu podatnika, automatyczne wykreślanie podatnika z rejestru w wypadku zajścia określonych przesłanek)

Wskazane działania:

Należy weryfikować podstawę rejestracji i prawidłowość bieżących rozliczeń, aby w miarę możliwości uniknąć odpowiedzialności czy też wykreślenia z rejestru podatników.

Likwidacja deklaracji kwartalnych

Wskazane działania:

Podatnicy składający deklaracje kwartalne będą musieli zmienić procedury rozliczania podatku.

Obowiązkowe deklaracje elektroniczne

Wskazane działania:

Podatnicy zagraniczni składający deklaracje papierowe będą musieli wyznaczyć polskiego pełnomocnika do składania deklaracji elektronicznych w ich imieniu lub samemu uzyskać dostęp do systemu informatycznego Ministerstwa Finansów.

Polskie spółki będą składać deklaracje elektronicznie.

Zmiana katalogu transakcji, które skutkują odpowiedzialnością solidarną sprzedawcy i nabywcy, dodatkowe warunki zwolnienia nabywcy z odpowiedzialności solidarnej

Zmiana ma istotny wpływ na rynek paliw, stali i elektroniki użytkowej.

Sankcja 30% od wartości zaniżenia podatku należnego lub zawyżenia podatku naliczonego, wykrytego przez organy podatkowe

Z uwagi na nowe sankcje należy zwrócić szczególną uwagę na procedury fakturowania, aby uniknąć nieefektywności i ryzyka posługiwania się pustymi fakturami.

Warto rozważyć:

Przegląd VAT w celu wykrycia i usunięcia nieprawidłowości.

Wdrożenie procedury weryfikacji klientów i dostawców w celu uniknięcia ryzyka wplątania w karuzelę VAT.

Sankcja 20% od wartości zaniżenia podatku należnego lub zawyżenia podatku naliczonego w wypadku korekty po zakończeniu kontroli lub w trakcie postępowania kontrolnego

Sankcja 100% za posługiwanie się pustymi fakturami

Podwyższenie progu zwolnienia podmiotowego (ze 150 000 do 200 000 zł)

Ponieważ próg pozostanie na relatywnie niskim poziomie, wpływ tej zmiany na działalność naszych klientów nie będzie znaczący.

Utrzymanie podwyższonych stawek 23% i 8% do 31 grudnia 2018 r

Sytuacja pozostaje bez zmian.

Surowsze kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe, w tym w szczególności wyłudzenia podatku

Warto rozważyć:

Przegląd procedur podatkowych w celu uniknięcia odpowiedzialności skarbowej osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autorzy:

Dorota Pokrop, Partner EY

Radosław Szczęch, Partner EY

Źródło: EY

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA