REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do zmian w VAT w 2017 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.
Jak przygotować się do zmian w VAT w 2017 r.?
Jak przygotować się do zmian w VAT w 2017 r.?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT, której zasadnicza część wchodzi w życie od 1 stycznia 2017 roku, wprowadza cały zestaw nowych przepisów. Jakie są to przepisy i jak się na nie przygotować? Prezentujemy zestawienie najważniejszych zmian i wskazujemy na działania jakie warto podjąć.

Ustawa o VAT została znowelizowana. Poniżej prezentujemy podsumowanie najważniejszych zmian, które wejdą w życie 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zmiana

Skutek

Wprowadzenie mechanizmu odwrotnego obciążenia dla szeregu usług budowlanych świadczonych na rzecz podatników przez polskich i zagranicznych podwykonawców

Polscy i zagraniczni podwykonawcy szeregu usług budowlanych będą wystawiać faktury bez VAT, który zostanie rozliczony – zarówno w zakresie podatku należnego, jak i podatku naliczonego – przez nabywcę.

Nabywca nie będzie mógł odliczyć błędnie wykazanego podatku naliczonego.

Wskazane działania:

Przegląd umów w celu weryfikacji, czy dotyczą one dostawy towarów (nieobjętej mechanizmem odwrotnego obciążenia), czy też dostawy usług.

Uchylenie zwolnienia dla usług stanowiących element usługi finansowej lub ubezpieczeniowej

Niektóre pomocnicze usługi finansowe i ubezpieczeniowe mogą zostać objęte podatkiem VAT.

Wskazane działania:

Przegląd uzyskanych w przeszłości interpretacji podatkowych w celu weryfikacji, czy wciąż gwarantują one ochronę, czy też należy uzyskać nowe interpretacje lub zmienić podejście.

W zakresie odwrotnego obciążenia:

– odliczenie podatku naliczonego będzie możliwe wyłącznie pod warunkiem wykazania podatku należnego w deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy (na podstawie otrzymanej faktury)

– w wypadku niewykazania podatku należnego we właściwej deklaracji w ciągu trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, wsteczne wykazanie podatku naliczonego nie będzie możliwe

Ryzyko zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę od wartości podatku należnego naliczanych do momentu wykazania w bieżącej deklaracji podatku naliczonego.

Zmiana może dotknąć w szczególności międzynarodowe koncerny, które często rozliczają transakcje wewnątrz grupy z opóźnieniem.

Wskazane działania:

Szybsze wdrożenie procesu korygowania deklaracji VAT w wypadku nierozliczonych WNT.

Dodatkowe warunki przyśpieszonego zwrotu VAT w ciągu 25 dni

Wskazane działania:

Podatnicy planujący transakcje z przyśpieszonym zwrotem w ciągu 25 dni powinni upewnić się, czy spełniają wszystkie warunki przyśpieszonego zwrotu.

Dodatkowe wymogi związane z rejestracją nowych podatników (odpowiedzialność pełnomocnika dokonującego rejestracji w imieniu podatnika, automatyczne wykreślanie podatnika z rejestru w wypadku zajścia określonych przesłanek)

Wskazane działania:

Należy weryfikować podstawę rejestracji i prawidłowość bieżących rozliczeń, aby w miarę możliwości uniknąć odpowiedzialności czy też wykreślenia z rejestru podatników.

Likwidacja deklaracji kwartalnych

Wskazane działania:

Podatnicy składający deklaracje kwartalne będą musieli zmienić procedury rozliczania podatku.

Obowiązkowe deklaracje elektroniczne

Wskazane działania:

Podatnicy zagraniczni składający deklaracje papierowe będą musieli wyznaczyć polskiego pełnomocnika do składania deklaracji elektronicznych w ich imieniu lub samemu uzyskać dostęp do systemu informatycznego Ministerstwa Finansów.

Polskie spółki będą składać deklaracje elektronicznie.

Zmiana katalogu transakcji, które skutkują odpowiedzialnością solidarną sprzedawcy i nabywcy, dodatkowe warunki zwolnienia nabywcy z odpowiedzialności solidarnej

Zmiana ma istotny wpływ na rynek paliw, stali i elektroniki użytkowej.

Sankcja 30% od wartości zaniżenia podatku należnego lub zawyżenia podatku naliczonego, wykrytego przez organy podatkowe

Z uwagi na nowe sankcje należy zwrócić szczególną uwagę na procedury fakturowania, aby uniknąć nieefektywności i ryzyka posługiwania się pustymi fakturami.

Warto rozważyć:

Przegląd VAT w celu wykrycia i usunięcia nieprawidłowości.

Wdrożenie procedury weryfikacji klientów i dostawców w celu uniknięcia ryzyka wplątania w karuzelę VAT.

Sankcja 20% od wartości zaniżenia podatku należnego lub zawyżenia podatku naliczonego w wypadku korekty po zakończeniu kontroli lub w trakcie postępowania kontrolnego

Sankcja 100% za posługiwanie się pustymi fakturami

Podwyższenie progu zwolnienia podmiotowego (ze 150 000 do 200 000 zł)

Ponieważ próg pozostanie na relatywnie niskim poziomie, wpływ tej zmiany na działalność naszych klientów nie będzie znaczący.

Utrzymanie podwyższonych stawek 23% i 8% do 31 grudnia 2018 r

Sytuacja pozostaje bez zmian.

Surowsze kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe, w tym w szczególności wyłudzenia podatku

Warto rozważyć:

Przegląd procedur podatkowych w celu uniknięcia odpowiedzialności skarbowej osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autorzy:

Dorota Pokrop, Partner EY

Radosław Szczęch, Partner EY

Źródło: EY

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA