REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do zmian w VAT w 2017 r.?

EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.
Jak przygotować się do zmian w VAT w 2017 r.?
Jak przygotować się do zmian w VAT w 2017 r.?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT, której zasadnicza część wchodzi w życie od 1 stycznia 2017 roku, wprowadza cały zestaw nowych przepisów. Jakie są to przepisy i jak się na nie przygotować? Prezentujemy zestawienie najważniejszych zmian i wskazujemy na działania jakie warto podjąć.

Ustawa o VAT została znowelizowana. Poniżej prezentujemy podsumowanie najważniejszych zmian, które wejdą w życie 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zmiana

REKLAMA

Skutek

Wprowadzenie mechanizmu odwrotnego obciążenia dla szeregu usług budowlanych świadczonych na rzecz podatników przez polskich i zagranicznych podwykonawców

Polscy i zagraniczni podwykonawcy szeregu usług budowlanych będą wystawiać faktury bez VAT, który zostanie rozliczony – zarówno w zakresie podatku należnego, jak i podatku naliczonego – przez nabywcę.

Nabywca nie będzie mógł odliczyć błędnie wykazanego podatku naliczonego.

Wskazane działania:

Przegląd umów w celu weryfikacji, czy dotyczą one dostawy towarów (nieobjętej mechanizmem odwrotnego obciążenia), czy też dostawy usług.

Uchylenie zwolnienia dla usług stanowiących element usługi finansowej lub ubezpieczeniowej

Niektóre pomocnicze usługi finansowe i ubezpieczeniowe mogą zostać objęte podatkiem VAT.

Wskazane działania:

Przegląd uzyskanych w przeszłości interpretacji podatkowych w celu weryfikacji, czy wciąż gwarantują one ochronę, czy też należy uzyskać nowe interpretacje lub zmienić podejście.

W zakresie odwrotnego obciążenia:

– odliczenie podatku naliczonego będzie możliwe wyłącznie pod warunkiem wykazania podatku należnego w deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy (na podstawie otrzymanej faktury)

– w wypadku niewykazania podatku należnego we właściwej deklaracji w ciągu trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, wsteczne wykazanie podatku naliczonego nie będzie możliwe

Ryzyko zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę od wartości podatku należnego naliczanych do momentu wykazania w bieżącej deklaracji podatku naliczonego.

Zmiana może dotknąć w szczególności międzynarodowe koncerny, które często rozliczają transakcje wewnątrz grupy z opóźnieniem.

Wskazane działania:

Szybsze wdrożenie procesu korygowania deklaracji VAT w wypadku nierozliczonych WNT.

Dodatkowe warunki przyśpieszonego zwrotu VAT w ciągu 25 dni

Wskazane działania:

Podatnicy planujący transakcje z przyśpieszonym zwrotem w ciągu 25 dni powinni upewnić się, czy spełniają wszystkie warunki przyśpieszonego zwrotu.

Dodatkowe wymogi związane z rejestracją nowych podatników (odpowiedzialność pełnomocnika dokonującego rejestracji w imieniu podatnika, automatyczne wykreślanie podatnika z rejestru w wypadku zajścia określonych przesłanek)

Wskazane działania:

Należy weryfikować podstawę rejestracji i prawidłowość bieżących rozliczeń, aby w miarę możliwości uniknąć odpowiedzialności czy też wykreślenia z rejestru podatników.

Likwidacja deklaracji kwartalnych

Wskazane działania:

Podatnicy składający deklaracje kwartalne będą musieli zmienić procedury rozliczania podatku.

Obowiązkowe deklaracje elektroniczne

Wskazane działania:

Podatnicy zagraniczni składający deklaracje papierowe będą musieli wyznaczyć polskiego pełnomocnika do składania deklaracji elektronicznych w ich imieniu lub samemu uzyskać dostęp do systemu informatycznego Ministerstwa Finansów.

Polskie spółki będą składać deklaracje elektronicznie.

Zmiana katalogu transakcji, które skutkują odpowiedzialnością solidarną sprzedawcy i nabywcy, dodatkowe warunki zwolnienia nabywcy z odpowiedzialności solidarnej

Zmiana ma istotny wpływ na rynek paliw, stali i elektroniki użytkowej.

Sankcja 30% od wartości zaniżenia podatku należnego lub zawyżenia podatku naliczonego, wykrytego przez organy podatkowe

Z uwagi na nowe sankcje należy zwrócić szczególną uwagę na procedury fakturowania, aby uniknąć nieefektywności i ryzyka posługiwania się pustymi fakturami.

Warto rozważyć:

Przegląd VAT w celu wykrycia i usunięcia nieprawidłowości.

Wdrożenie procedury weryfikacji klientów i dostawców w celu uniknięcia ryzyka wplątania w karuzelę VAT.

Sankcja 20% od wartości zaniżenia podatku należnego lub zawyżenia podatku naliczonego w wypadku korekty po zakończeniu kontroli lub w trakcie postępowania kontrolnego

Sankcja 100% za posługiwanie się pustymi fakturami

Podwyższenie progu zwolnienia podmiotowego (ze 150 000 do 200 000 zł)

Ponieważ próg pozostanie na relatywnie niskim poziomie, wpływ tej zmiany na działalność naszych klientów nie będzie znaczący.

Utrzymanie podwyższonych stawek 23% i 8% do 31 grudnia 2018 r

Sytuacja pozostaje bez zmian.

Surowsze kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe, w tym w szczególności wyłudzenia podatku

Warto rozważyć:

Przegląd procedur podatkowych w celu uniknięcia odpowiedzialności skarbowej osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autorzy:

Dorota Pokrop, Partner EY

Radosław Szczęch, Partner EY

Źródło: EY

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA