REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynności dodatkowe związane z pożyczką a zwolnienie z VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Czynności dodatkowe związane z pożyczką a zwolnienie z VAT
Czynności dodatkowe związane z pożyczką a zwolnienie z VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Działalność pożyczkowa jest zasadniczo zwolniona z VAT. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Zastosowanie zwolnienia nie budzi wątpliwości w odniesieniu do właściwej pożyczki, czyli do przekazania środków pieniężnych, za które przysługuje wynagrodzenie w postaci odsetek. Wyjaśnienia może jednakże wymagać status w podatku VAT czynności dodatkowych pożyczkodawcy, za które są pobierane osobne opłaty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zawarcie pożyczki i koszty dodatkowe

Dodatkowe opłaty pobierane przy zawieraniu umowy np. opłata rejestracyjna powinny być traktowane jako koszt dodatkowy tej usługi. Zgodnie zaś z art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje m.in. koszty dodatkowe, takie jak prowizje pobierane usługodawcę od usługobiorcy. Tak więc takie opłaty należy traktować jako wynagrodzenie za usługę pożyczki podobnie jak odsetki. W konsekwencji, znajdą do nich zastosowanie te same zasady opodatkowania min. zwolnienie z VAT.

REKLAMA

Firma pożyczkowa udziela pożyczki Spółce A, pobierając przy zawarciu umowy opłatę rejestracyjną oraz opłatę przygotowawczą. Opłaty te stanowią wynagrodzenie za usługę zwolnioną z VAT, podobnie jak odsetki które spłacać będzie Spółka A.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłaty związane z funkcjonowaniem pożyczki

Po udzieleniu pożyczki, od pożyczkobiorcy niejednokrotnie mogą być pobierane dodatkowe płatności np. za podwyższenie kwoty pożyczki lub przedłużenie terminu spłaty. Opłaty takie należy traktować jako wynagrodzenie za usługę zarządzanie pożyczką, która także korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT. Potwierdził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 2.7.2015 r., sygn. I Sa/Po 312/15.

Spółka A zawarła z firmą pożyczkową porozumienie w sprawie restrukturyzacji pożyczki polegającej na przedłużeniu okresu spłaty za dodatkową opłatą. Firma pożyczkowa do tej dodatkowej opłaty zastosuje zwolnienie z VAT.

Pewne spory w praktyce wywoływała kwestia obciążania opłatami za czynności monitujące związane z pilnowaniem spłaty pożyczek. Mowa tu przykładowo o obciążaniu pożyczkobiorcy za telefoniczne upominanie w związku z nieterminową spłatą, korespondencję w tej sprawie lub wyjazd interwencyjny. Obecnie jednak, także takie wpłaty traktuje się jako wynagrodzenie za zwolnioną z VAT usługę zarządzania pożyczką; por: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15.12.2014 r., znak IPPP1/443-27/12/14-5/S/JL. Podkreśla się przy tym, że czynności monitujące nie stanowią ściągania długów (które nie korzystałoby ze zwolnienia z powodu regulacji art. 43 ust. 15 pkt 1 ustawy o VAT). Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25.6.2014 r., sygn. I FSK 1136/13.

Polecamy: Biuletyn VAT

Spółka A mimo restrukturyzacji nie spłaca pożyczki w terminie. Firma pożyczkowa w związku z tym wysyła monity oraz prowadzi korespondencję upominawczą za co pobiera opłaty zgodnie z umową. Firma pożyczkowa nie nalicza z tego tytułu VAT.

Odsetki za opóźnienie

Odrębnie traktować należy odsetki za opóźnienie w spłacie pożyczki. Ich wpłata stanowi bowiem rekompensatę szkody (odszkodowanie), a nie wynagrodzenie za jakiekolwiek świadczenie pożyczkodawcy. W konsekwencji, spłata takich należności nie jest opodatkowana VAT (stanowi czynność neutralną z punktu widzenia tego podatku); por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3.12.2013 r., znak IPPP1/443-908/13-2/AP.


Zaświadczenie o pożyczce

Jako usługi zwolnionej z VAT nie można traktować czynności wydania zaświadczenia o pożyczce. Jest to bowiem świadczenie samoistne, niebędące ściśle związanym z samą z pożyczką. W konsekwencji, pobierając opłatę z tego tytułu pożyczkodawca powinien zastosować stawkę VAT 23 %. Stanowisko takie zajmują organy podatkowe np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 19.1.2016 r., znak ITPP1/4512-1057/15/BS.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA