REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynności dodatkowe związane z pożyczką a zwolnienie z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Czynności dodatkowe związane z pożyczką a zwolnienie z VAT
Czynności dodatkowe związane z pożyczką a zwolnienie z VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Działalność pożyczkowa jest zasadniczo zwolniona z VAT. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Zastosowanie zwolnienia nie budzi wątpliwości w odniesieniu do właściwej pożyczki, czyli do przekazania środków pieniężnych, za które przysługuje wynagrodzenie w postaci odsetek. Wyjaśnienia może jednakże wymagać status w podatku VAT czynności dodatkowych pożyczkodawcy, za które są pobierane osobne opłaty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zawarcie pożyczki i koszty dodatkowe

Dodatkowe opłaty pobierane przy zawieraniu umowy np. opłata rejestracyjna powinny być traktowane jako koszt dodatkowy tej usługi. Zgodnie zaś z art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje m.in. koszty dodatkowe, takie jak prowizje pobierane usługodawcę od usługobiorcy. Tak więc takie opłaty należy traktować jako wynagrodzenie za usługę pożyczki podobnie jak odsetki. W konsekwencji, znajdą do nich zastosowanie te same zasady opodatkowania min. zwolnienie z VAT.

REKLAMA

Firma pożyczkowa udziela pożyczki Spółce A, pobierając przy zawarciu umowy opłatę rejestracyjną oraz opłatę przygotowawczą. Opłaty te stanowią wynagrodzenie za usługę zwolnioną z VAT, podobnie jak odsetki które spłacać będzie Spółka A.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłaty związane z funkcjonowaniem pożyczki

Po udzieleniu pożyczki, od pożyczkobiorcy niejednokrotnie mogą być pobierane dodatkowe płatności np. za podwyższenie kwoty pożyczki lub przedłużenie terminu spłaty. Opłaty takie należy traktować jako wynagrodzenie za usługę zarządzanie pożyczką, która także korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT. Potwierdził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 2.7.2015 r., sygn. I Sa/Po 312/15.

Spółka A zawarła z firmą pożyczkową porozumienie w sprawie restrukturyzacji pożyczki polegającej na przedłużeniu okresu spłaty za dodatkową opłatą. Firma pożyczkowa do tej dodatkowej opłaty zastosuje zwolnienie z VAT.

Pewne spory w praktyce wywoływała kwestia obciążania opłatami za czynności monitujące związane z pilnowaniem spłaty pożyczek. Mowa tu przykładowo o obciążaniu pożyczkobiorcy za telefoniczne upominanie w związku z nieterminową spłatą, korespondencję w tej sprawie lub wyjazd interwencyjny. Obecnie jednak, także takie wpłaty traktuje się jako wynagrodzenie za zwolnioną z VAT usługę zarządzania pożyczką; por: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15.12.2014 r., znak IPPP1/443-27/12/14-5/S/JL. Podkreśla się przy tym, że czynności monitujące nie stanowią ściągania długów (które nie korzystałoby ze zwolnienia z powodu regulacji art. 43 ust. 15 pkt 1 ustawy o VAT). Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25.6.2014 r., sygn. I FSK 1136/13.

Polecamy: Biuletyn VAT

Spółka A mimo restrukturyzacji nie spłaca pożyczki w terminie. Firma pożyczkowa w związku z tym wysyła monity oraz prowadzi korespondencję upominawczą za co pobiera opłaty zgodnie z umową. Firma pożyczkowa nie nalicza z tego tytułu VAT.

Odsetki za opóźnienie

Odrębnie traktować należy odsetki za opóźnienie w spłacie pożyczki. Ich wpłata stanowi bowiem rekompensatę szkody (odszkodowanie), a nie wynagrodzenie za jakiekolwiek świadczenie pożyczkodawcy. W konsekwencji, spłata takich należności nie jest opodatkowana VAT (stanowi czynność neutralną z punktu widzenia tego podatku); por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3.12.2013 r., znak IPPP1/443-908/13-2/AP.


Zaświadczenie o pożyczce

Jako usługi zwolnionej z VAT nie można traktować czynności wydania zaświadczenia o pożyczce. Jest to bowiem świadczenie samoistne, niebędące ściśle związanym z samą z pożyczką. W konsekwencji, pobierając opłatę z tego tytułu pożyczkodawca powinien zastosować stawkę VAT 23 %. Stanowisko takie zajmują organy podatkowe np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 19.1.2016 r., znak ITPP1/4512-1057/15/BS.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA