REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia z VAT - zamieszczenie linku kontaktowego to nie pośrednictwo finansowe

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zwolnienia z VAT - zamieszczenie linku kontaktowego to nie pośrednictwo finansowe
Zwolnienia z VAT - zamieszczenie linku kontaktowego to nie pośrednictwo finansowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pośrednictwo w świadczeniu usług finansowych i ubezpieczeniowych korzysta zasadniczo zwolnień z VAT. Nie wszystkie jednakże czynności związane z ułatwianiem zawierania tego rodzaju usług mogą być uznane za pośrednictwo.

Istota pośrednictwa

REKLAMA

REKLAMA

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 37, 38 , 39 i 40 ustawy o VAT, z podatku zwalnia się usługi pośrednictwa w świadczeniu usług:

  • ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych;
  • udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych;
  • w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych;
  • w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli.

W praktyce pojęcie pośrednictwa ocenia się przede wszystkim poprzez kryteria opracowane w orzecznictwie  Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo w wyroku z 21.6.2007 r. w sprawie Volker Ludwig, sygn. C-453/05, TSUE wskazuje, że pośrednictwem jest usługa świadczoną na rzecz strony transakcji finansowej, za którą strona ta wypłaca wynagrodzenie. Jej celem jest być uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę. Pośrednictwo obejmuje takie czynności jak wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną i negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

W kontekście zwolnień istotne jest ponadto, aby punktu widzenia nabywcy usługi finansowej (lub ubezpieczeniowej) usługi świadczone przez pośrednika powinny stanowić element usługi finansowej. Ważne jest także, aby usługa pośrednictwa nie miała charakteru wyłącznie wykonywania czynności faktycznych związanych z umową (nie może to być np. świadczenie ograniczone do udostępniania informacji stronom transakcji finansowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reklama na stronie internetowej to nie pośrednictwo

Interpretacja Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 9.10.2015 r., znak IPPP1/4512-982/15-2/AS wskazuje  sytuację, której nie można było uznać pośrednictwo w świadczeniu usługi finansowych i ubezpieczeniowych. Rozstrzygniecie to dotyczyło podatnika prowadzącego portal internetowy na którym umieszczone były materiały informacyjne i reklamowe od podmiotów z branży finansowej i ubezpieczeniowej. Czytelnik strony poprzez kliknięcie w zamieszczony na niej link był przenoszony do internetowego formularza kontaktowego kierującego do firm finansowych i ubezpieczeniowych. W zamian za tak przedstawione świadczenie portal otrzymywał wynagrodzenie od tych firm.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Organ uznał, aż w tym przypadku nie ma mowy o pośrednictwie finansowym. Usługa podatnika ograniczała się bowiem do umieszczenia informacji i ułatwienia kontaktu pomiędzy firmami finansowymi i ich potencjalnymi klientami. Było to świadczenie o charakterze jedynie reklamowym i jako takie nie mogło korzystać ze zwolnienia z VAT.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA