REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrócony VAT na niektóre usługi budowlane. Jak uniknąć problemów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Odwrócony VAT na towary i usługi budowlane
Odwrócony VAT na towary i usługi budowlane
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rozszerzony został zakres odwrotnego obciążenia VAT na kolejne towary i na niektóre usługi budowlane. Wprowadzone na początku tego roku rozwiązania sprawiły, że przedsiębiorcy świadczący usługi budowlane muszą się liczyć z kolejnymi problemami związanymi z rozliczeniem VAT. Aby ustrzec się przykrych konsekwencji, przedsiębiorcy powinni zachować należytą staranność w doborze kontrahentów.

Odwrotne obciążenie VAT

Obowiązek pobrania i zapłaty podatku od towarów i usług spoczywa na sprzedającym lub usługodawcy. W niektórych jednak przypadkach obowiązek ten został przeniesiony na nabywcę towarów lub usług. Od 1 stycznia 2017 r. ustawodawca rozszerzył zakres „odwrotnego obciążenia” na kolejne towary i na niektóre usługi budowlane. W tym celu rozbudowano treść załącznika nr 11 i dodano pkt 8 do art. 17 ust. 1 ustawy o VAT wraz z załącznikiem nr 14 do ww. aktu prawnego.

REKLAMA

Autopromocja

Warunkami dla zastosowania odwrotnego obciążenia w przypadku usług budowlanych są sytuacje, gdzie:

  1. dane usługi budowlane zostały objęte załącznikiem nr 14 do ustawy o VAT;
  2. usługodawcą jest podatnik VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT;
  3. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT – zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;
  4. usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tym samym ustawodawca postanowił ograniczyć wyłudzanie podatku od towarów i usług (głównie w systemie tzw. karuzel VAT) w szerszym zakresie niż m.in. branża elektroniczna czy też handel paliwem. Powodem mają być nieprawidłowości w rozliczaniu VAT.

Co to oznacza?

Po pierwsze, przepisy już zaczęły sprawiać problemy interpretacyjne, ponieważ to na podwykonawcy usług spoczywa obowiązek sklasyfikowania własnej usługi. Katalog usług podlegających odwróconemu obciążeniu oparto na Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), ale nie ma aktów prawnych, które dokładnie precyzowałyby zasady konkretnego przyporządkowania. Szczególnie problematyczne mogą okazać się tzw. usługi mieszane, czyli dotyczące np. dostawy towarów i montażu. Podatnikowi zostaje zatem wystąpienie do GUS o wydanie opinii/interpretacji odnośnie prawidłowego zakwalifikowania swoich usług pod PKWiU tak, by wiedział dokładnie, czy świadczy usługę objętą odwrotnym obciążeniem.

Przedsiębiorca powinien uzyskać też interpretację podatkową, która dodatkowo rozwieje jego wątpliwości w tej kwestii i zapewni o prawidłowości rozliczeń.

REKLAMA

Co najważniejsze – u wszystkich podwykonawców pojawić się może problem z płynnością finansową, dlatego że system odwrotnego obciążenia zobliguje ich do wystawienia faktury jedynie na kwotę netto i w tej samej wysokości będzie także kwota brutto. Nie będą zatem w deklaracjach VAT wykazywać podatku należnego. Z uwagi na to, że podwykonawcy jednocześnie dokonują zakupu materiałów i usług do swojej działalności, to podatek VAT naliczony z tych zakupów utworzy nadpłatę, o której zwrot będzie trzeba zwrócić się do urzędu skarbowego. Podwykonawcy nie będą mieli podatku należnego, który mogli do tej pory pomniejszyć o kwotę podatku naliczonego. Dotychczasowa zaś praktyka organów podatkowych związana ze zwrotem podatku VAT pokazuje, iż zasadność takiego zwrotu może być weryfikowana bardzo długo, zaś klasyczny termin do zwrotu podatku VAT, tj. 60 dni, może nie zostać dotrzymany, a często będzie wydłużany na dalsze okresy dodatkowej weryfikacji.

System odwróconego obciążenia zastosowany uprzednio w innych branżach przyczynił się do ukrócenia działań przestępczych związanych z wyłudzeniem podatku VAT. Czy jednak nie odbije się on czkawką na legalnie działających podmiotach, które w związku z opisanymi powyżej problemami napotkają trudności? Z pewnością tak, gdyż fiskus skorzysta z okazji i z pewnością będzie interpretował nowe przepisy na swoją korzyść. Jeśli podwykonawca uzna, że do swych usług nie znajdzie zastosowania odwrotne obciążenie i wystawi fakturę z kwotą VAT, to w przypadku kontroli organ podatkowy wykorzysta nieścisłości w przepisach i regulacjach dotyczących PKWiU i nakaże przedsiębiorcy zapłatę wykazanego na fakturze podatku VAT na podstawie art. 108 ustawy o VAT.


Przezorny ubezpieczony

Aby uniknąć problemów, podwykonawca powinien również dokonać czynności weryfikacyjnych, zmierzających do prawidłowej oceny skutków prawnopodatkowych wykonywanych usług. Wskazane jest wówczas przeprowadzenie audytu usług w tym zakresie, które pomoże na bieżąco sprawdzić prawidłowość rozliczeń.

„Każdy kij ma dwa końce”

REKLAMA

Sprawa odwrotnego obciążenia VAT dotyka także odbiorcę usług budowlanych od swych podwykonawców. Nie tylko ma on obowiązek naliczenia podatku VAT do zakupionych usług objętych odwrotnym obciążeniem. Aktualny pozostaje w dalszym ciągu problem z weryfikacją takiego podwykonawcy, który w praktyce może okazać się podmiotem, który choć nie jest aktywnym podatnikiem VAT (co spowoduje, że nie będzie można do danej transakcji zastosować odwrotnego obciążenia), to może okazać się podczas kontroli, że transakcje z danym podmiotem zostaną uznane za nierzetelne, zaś faktura uznana zostanie za tzw. pustą fakturę.

Pozostaje więc istotny problem zachowania staranności w doborze kontrahenta i umiłowanie organów podatkowych do wtrącania uczciwych podatkowców w tzw. karuzele podatkowe. Jedynie odpowiednio wdrożona w firmie procedura weryfikacji podmiotów współpracujących może przyczynić się do uniknięcia domiaru podatku oraz postawienia zarzutów karnych skarbowych.

Autorem jest: Prawnik Weronika Marjańska, mec. Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA