REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotny VAT w budownictwie – usługi świadczone przez podwykonawców

Odwrotny VAT w budownictwie – usługi świadczone przez podwykonawców/Fot. Xella Polska
Odwrotny VAT w budownictwie – usługi świadczone przez podwykonawców/Fot. Xella Polska
Xella Polska

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2017 r. opodatkowanie na zasadzie odwrotnego obciążenia ma zastosowanie w przypadku niektórych usług związanych z budownictwem. Wskazane w załączniku nr 14 do ustawy o VAT usługi podlegają procedurze odwrotnego obciążenia, jeżeli ich świadczenie ma miejsce pomiędzy podatnikami VAT czynnymi, a usługodawca świadczy je jako podwykonawca. Problem w tym, że przepisy ustawy o VAT nie definiują terminu „podwykonawca”.

Wobec braku definicji legalnej pojęcia „podwykonawcy”, podatnicy we własnym zakresie powinni ustalić, czy w przypadku danej czynności usługi będą świadczyć jako podwykonawca. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN przez „podwykonawcę” należy rozumieć „firmę lub osobę wykonującą pracę na zlecenie głównego wykonawcy”. Odwołanie się przez podatników do definicji językowej pojęcia „podwykonawca” nie pozwala jednak wykluczyć wszystkich wątpliwości interpretacyjnych związanych ze stosowaniem procedury odwrotnego obciążenia do usług budowlanych.

REKLAMA

Autopromocja

Wątpliwe bowiem pozostaje jak należy stosować nowe przepisy w przypadkach różnych form wspólnego przedsięwzięcia, w tym np. konsorcjów budowalnych. Przepisy ustawy o VAT nie rozstrzygają bowiem, czy z podwykonawcą możemy mieć do czynienia już na poziomie bezpośrednich rozliczeń między stronami umowy wspólnego przedsięwzięcia, czy status ten nabywa dopiero podmiot świadczący usługi na rzecz stron takiej umowy. Pomocne przy tym może być przeanalizowanie czynności partnerów wskazanych w umowie danego przedsięwzięcia, w celu określenia ich statusu i podmiotów z nimi współpracujących.

Brak regulacji w powyższym zakresie prowadzi do sytuacji w której potwierdzenie pozycji „podwykonawcy” staje się niezwykle istotne dla właściwego zastosowania procedury odwrotnego obciążenia przy świadczeniu usług budowlanych.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że odwrotnym obciążeniem mogą być objęte również usługi kompleksowe świadczone przez podwykonawców, na które składają się zarówno usługi jak i towary. Ważne w tym przypadku jest jednak potwierdzenie, czy to usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy o VAT, a nie sprzedaż towarów ma charakter dominujący w konkretnym przypadku. Na pewno pomocna w rozstrzygnięciu tej kwestii będzie umowa wiążąca strony. Władze skarbowe wskazują jednak, że jeżeli przedmiotem sprzedaży jest głównie usługa budowlana, wówczas podatnik nie powinien z niej wyłączać poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży. Obrotem powinna być uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (np. materiały, robocizna, transport, narzędzia itp.). W związku z tym, przed zafakturowaniem wykonanych prac, podatnik powinien przeanalizować, czy nie jest to jednak usługa kompleksowa objęta odwrotnym obciążeniem pomimo tego, że korzystniej dla podwykonawcy byłoby oddzielne zafakturowanie usługi budowlanej oraz dostawy towarów.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy mieć na uwadze, że takie bezpodstawne rozdzielanie może stanowić podstawę do zastosowania przez władze skarbowe klauzuli nadużycia prawa w VAT. Istnieje bowiem ryzyko uznania, że podwykonawca opodatkował 23% VAT dostawę towarów jedynie w celu uzyskania korzyści w postaci pomniejszenia podatku należnego o VAT naliczony, co w przypadku zastosowania odwrotnego obciążenia nie byłoby możliwe (w takim wypadku dostawca usługi budowlanej może odzyskać VAT dopiero w wyniku zwrotu tego podatku).

W powyższym zakresie istotne jest odpowiednie przenalizowanie planowanych działań, aby wykluczyć ewentualne ryzyka związane z rozliczeniem VAT przy usługach budowlanych.

Autor: Karol Brzozowski, Starszy Konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA