REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotny VAT w budownictwie – usługi świadczone przez podwykonawców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odwrotny VAT w budownictwie – usługi świadczone przez podwykonawców/Fot. Xella Polska
Odwrotny VAT w budownictwie – usługi świadczone przez podwykonawców/Fot. Xella Polska
Xella Polska

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2017 r. opodatkowanie na zasadzie odwrotnego obciążenia ma zastosowanie w przypadku niektórych usług związanych z budownictwem. Wskazane w załączniku nr 14 do ustawy o VAT usługi podlegają procedurze odwrotnego obciążenia, jeżeli ich świadczenie ma miejsce pomiędzy podatnikami VAT czynnymi, a usługodawca świadczy je jako podwykonawca. Problem w tym, że przepisy ustawy o VAT nie definiują terminu „podwykonawca”.

Wobec braku definicji legalnej pojęcia „podwykonawcy”, podatnicy we własnym zakresie powinni ustalić, czy w przypadku danej czynności usługi będą świadczyć jako podwykonawca. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN przez „podwykonawcę” należy rozumieć „firmę lub osobę wykonującą pracę na zlecenie głównego wykonawcy”. Odwołanie się przez podatników do definicji językowej pojęcia „podwykonawca” nie pozwala jednak wykluczyć wszystkich wątpliwości interpretacyjnych związanych ze stosowaniem procedury odwrotnego obciążenia do usług budowlanych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wątpliwe bowiem pozostaje jak należy stosować nowe przepisy w przypadkach różnych form wspólnego przedsięwzięcia, w tym np. konsorcjów budowalnych. Przepisy ustawy o VAT nie rozstrzygają bowiem, czy z podwykonawcą możemy mieć do czynienia już na poziomie bezpośrednich rozliczeń między stronami umowy wspólnego przedsięwzięcia, czy status ten nabywa dopiero podmiot świadczący usługi na rzecz stron takiej umowy. Pomocne przy tym może być przeanalizowanie czynności partnerów wskazanych w umowie danego przedsięwzięcia, w celu określenia ich statusu i podmiotów z nimi współpracujących.

Brak regulacji w powyższym zakresie prowadzi do sytuacji w której potwierdzenie pozycji „podwykonawcy” staje się niezwykle istotne dla właściwego zastosowania procedury odwrotnego obciążenia przy świadczeniu usług budowlanych.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że odwrotnym obciążeniem mogą być objęte również usługi kompleksowe świadczone przez podwykonawców, na które składają się zarówno usługi jak i towary. Ważne w tym przypadku jest jednak potwierdzenie, czy to usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy o VAT, a nie sprzedaż towarów ma charakter dominujący w konkretnym przypadku. Na pewno pomocna w rozstrzygnięciu tej kwestii będzie umowa wiążąca strony. Władze skarbowe wskazują jednak, że jeżeli przedmiotem sprzedaży jest głównie usługa budowlana, wówczas podatnik nie powinien z niej wyłączać poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży. Obrotem powinna być uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (np. materiały, robocizna, transport, narzędzia itp.). W związku z tym, przed zafakturowaniem wykonanych prac, podatnik powinien przeanalizować, czy nie jest to jednak usługa kompleksowa objęta odwrotnym obciążeniem pomimo tego, że korzystniej dla podwykonawcy byłoby oddzielne zafakturowanie usługi budowlanej oraz dostawy towarów.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy mieć na uwadze, że takie bezpodstawne rozdzielanie może stanowić podstawę do zastosowania przez władze skarbowe klauzuli nadużycia prawa w VAT. Istnieje bowiem ryzyko uznania, że podwykonawca opodatkował 23% VAT dostawę towarów jedynie w celu uzyskania korzyści w postaci pomniejszenia podatku należnego o VAT naliczony, co w przypadku zastosowania odwrotnego obciążenia nie byłoby możliwe (w takim wypadku dostawca usługi budowlanej może odzyskać VAT dopiero w wyniku zwrotu tego podatku).

W powyższym zakresie istotne jest odpowiednie przenalizowanie planowanych działań, aby wykluczyć ewentualne ryzyka związane z rozliczeniem VAT przy usługach budowlanych.

Autor: Karol Brzozowski, Starszy Konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA