REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma odwrotnego obciążenia gdy podatnik VAT został wykreślony z rejestru

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Nie ma odwrotnego obciążenia gdy podatnik VAT został wykreślony z rejestru
Nie ma odwrotnego obciążenia gdy podatnik VAT został wykreślony z rejestru

REKLAMA

REKLAMA

Nie wiadomo, kto ma płacić VAT w transakcjach objętych odwrotnym obciążeniem, gdy fiskus wykreśli nabywcę z rejestru VAT. Walka z oszustwami staje przez to pod znakiem zapytania.

Może się zdarzyć, że w transakcjach objętych odwrotnym obciążeniem podatku nie odprowadzi ani nabywca (bo został wykreślony z rejestru), ani sprzedawca (bo sądził, że ma do czynienia z mechanizmem reverse charge).

REKLAMA

Autopromocja

Kto ma rozliczyć

Wczoraj informowaliśmy w DGP o ponad 22,3 tys. podmiotów wyrzuconych z rejestru podatników czynnych VAT. Wśród nich są nie tylko oszuści, ale i firmy legalnie działające, bo zdarza się, że urząd wykreśla z rejestru, nie upewniwszy się do końca, czy podmiot faktycznie nie istnieje, a jest jedynie ogniwem w łańcuchu podatkowych wyłudzeń.

Wśród legalnie działających, lecz wykreślanych z rejestru firm są nie tylko takie, które sprzedają, ale także te, które są nabywcami.

Pozbawienie ich przez urząd statusu podatnika VAT powoduje, że nie wiadomo, kto ma rozliczyć daninę od transakcji objętych odwrotnym obciążeniem. Jego zasadniczą cechą jest to, że VAT odprowadza do budżetu państwa nabywca, a nie sprzedawca. Tym właśnie mechanizm reverse charge różni się od ogólnych zasad opodatkowania VAT.

Od złomu po budowlankę

Z roku na rok fiskus obejmuje odwrotnym obciążeniem kolejne towary i usługi. Traktuje to jako sposób na walkę z wyłudzeniami VAT. Najpierw objął nim obrót złomem i prawami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych, potem rozszerzył go na wyroby stalowe, w tym m.in. pręty, gdzie notowano największą skalę nadużyć. Od lipca 2015 r. odwrotnym obciążeniem objęto elektronikę (komputery przenośne, telefony komórkowe, konsole do gier wideo). Od 2017 r. reverse charge ma być sposobem na podatkowe przekręty w robotach budowlanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymóg rejestracji

Problem polega na tym, że jednym z warunków odwrotnego obciążenia jest ten, aby nabywca był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wymaga tego art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy o VAT.

Co zatem w sytuacji, gdy urząd wykreśli takiego nabywcę z rejestru VAT? Czy w grę wchodzą wtedy zasady ogólne, a zatem podatek powinien doliczyć (do ceny netto) ten, kto sprzedał złom lub elektronikę albo jako podwykonawca wykonał roboty budowlane?

Jeśli tak, to czy nabywca będzie mógł odliczyć podatek wynikający z faktury, gdy już zostanie przywrócony do rejestru, bo urząd przyzna, że doszło do pomyłki?

A może sprzedawca nie powinien doliczać VAT do wystawianej faktury, mając świadomość, że mimo wszystko są to transakcje objęte odwrotnym obciążeniem? Czy może więc odmówić doliczenia VAT do faktury?

To pytania, na które ustawa o VAT nie daje jasnej odpowiedzi.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zasady ogólne

– W takiej sytuacji nie ma innego wyjścia jak doliczenie VAT przez sprzedawcę – uważa Dorota Kosacka-Olszewska, partner w DK Doradztwo w Białymstoku.

– Oceniamy to na moment wykonania czynności, a w konsekwencji powstania obowiązku podatkowego – dodaje Tomasz Michalik, partner w MDDP. Jego zdaniem, jeżeli w tym momencie nabywca jest zarejestrowany, to jego późniejsze wyrejestrowanie nie powinno zmienić statusu dostawcy ani usługodawcy.

– Inaczej będzie, gdy w chwili dostawy lub wykonania usługi nabywca jest już wyrejestrowany. W takim wypadku warunek odwrotnego obciążenia nie jest spełniony – twierdzi Michalik. Słowem, dostawca lub ten, kto świadczy usługę, powinien naliczyć VAT, bez względu na to, jak strony sie umawiały. – Umowa taka nie ma w tej mierze żadnego znaczenia – dodaje ekspert.

– Naturalnie po stronie nabywcy może pojawić się chęć opodatkowania na zasadzie odwrotnego obciążenia – przyznaje Roman Namysłowski, partner w Crido Taxand. Wymienia co najmniej dwa tego powody. Po pierwsze, nabywca może się obawiać, że w przyszłości, gdy odzyska status podatnika, nie będzie mógł odliczyć VAT z faktury wystawionej przez dostawcę. Po drugie, gdy terminy płatności są stosunkowo krótkie, to odwrotne obciążenie jest dla kupującego korzystniejsze.

Roman Namysłowski zgadza się jednak z innymi doradcami: jeżeli na moment wykonania usługi lub dostarczenia towarów nabywca nie jest podatnikiem VAT czynnym, to transakcja powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych, czyli do kwoty netto powinien być dodany podatek.

Wniosek z tego taki, że sprzedawcy powinni na bieżąco monitorować status nabywcy. W praktyce jednak to mało realne.

Ustawa o VAT 2017 - tekst ujednolicony

Nabywca odliczy

Zdaniem Romana Namysłowskiego, VAT wykazany na takiej fakturze może w przyszłości być podatkiem naliczonym dla nabywcy lub usługobiorcy. Oczywiście pod warunkiem, że odzyskają oni status podatnika VAT czynnego.

– Przywrócenie im takiego statusu nie powinno zmieniać przyjętych wcześniej zasad rozliczania podatku (czyli zasad ogólnych) dla dostawcy i usługobiorcy – uważa ekspert.


Śledź portal

REKLAMA

Jest jeszcze jeden problem, na który zwracają uwagę zarówno eksperci, jak i czytelnicy DGP. Ministerstwo Finansów musiałoby na bieżąco aktualizować Portal Podatkowy, gdzie zamieszcza informacje, czy dana firma jest podatnikiem czynnym VAT, czy takiego statusu nie ma. Na bieżąco oznacza, że w czasie rzeczywistym. Z tym niestety bywa różnie.

– Jeżeli dostawca lub usługodawca oparłby się na informacji udostępnionej przez MF, która potem okazałaby się nieaktualna (tj. byłaby nieprawidłowa w chwili jej udostępnienia), to powinien być w stanie to udowodnić, aby nie ponieść żadnych negatywnych konsekwencji – zwraca uwagę Tomasz Michalik.

Jego zdaniem, w tym wypadku powinna zadziałać zasada należytej staranności, tak często podkreślana przez Trybunał Sprawiedliwości UE. ⒸⓅ

Spośród 22,3 tys. firm wykreślonych z rejestru VAT na 28 lutego 2017 r. większość (12 938) to te, które zawiesiły biznes na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Katarzyna Jędrzejewska

katarzyna.jedrzejewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA