REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

urząd skarbowy, podatki, kontrola podatkowa
Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?
zasoby własne

REKLAMA

REKLAMA

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

rozwiń >

Mechanizmy i cele wdrożenia systemu STIR

Głównymi celami powstania STIRograniczenie wyłudzeń podatku VAT i prostsza weryfikacja partnerów biznesowych. System pozwala na monitorowanie rachunków firmowych oraz transakcji zawieranych w obrocie gospodarczym. Co ważne, organy Krajowej Administracji Skarbowej mogą wykorzystywać dane pozyskane dzięki jego pracy nawet bez formalnego wszczęcia postępowania karnego skarbowego. STIR analizuje dane uzyskane z banków i SKOK-ów, wyszukując firmy, które mogą być zaangażowane w nielegalne działania finansowe.

W praktyce system przetwarza dane z ponad 5 milionów kont bankowych przedsiębiorców oraz innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o VAT. Procedura kontroli nie obejmuje rachunków osób prywatnych, które takiej działalności nie prowadzą. Fiskus wykorzystuje STIR do analizy transakcji bankowych, oraz do wykrywania powiązań pomiędzy podatnikami. Jego działaniami sterują algorytmy wspierane narzędziami sztucznej inteligencji.

REKLAMA

REKLAMA

Blokada rachunku bankowego

Blokada rachunku w systemie STIR następuje decyzją Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, gdy analiza danych wskazuje na wysokie ryzyko wykorzystania konta do wyłudzeń podatkowych. Po otrzymaniu takiej decyzji Bank lub SKOK niezwłocznie wstrzymuje możliwość dysponowania środkami na okres do 72 godzin. W uzasadnionych przypadkach blokada może zostać przedłużona maksymalnie do 3 miesięcy. Celem takiego działania jest zabezpieczenie środków przed ich wyprowadzeniem i ochrona interesów Skarbu Państwa.

Biała lista podatników VAT – zakres, obowiązki i sankcje

Biała lista podatników VAT to wykaz rachunków bankowych należących do podatników VAT zarejestrowanych przez naczelników urzędów skarbowych. Obejmuje także rachunki wykreślone z tej listy oraz podmioty przywrócone do rejestru.

Zapłata na rachunek, który nie widnieje w wykazie, wiąże się z poważnymi konsekwencjami podatkowymi. Brak weryfikacji rachunku naraża przedsiębiorcę także na zarzut niedochowania należytej staranności.

Jeśli przedsiębiorca zapłaci swojemu kontrahentowi powyżej 15 tys. zł na rachunek inny niż wskazany w oficjalnym wykazie:
- nie będzie mógł zaliczyć tej kwoty (lub jej części) do kosztów uzyskania przychodu,
- poniesie solidarną odpowiedzialność z kontrahentem za niezapłacony podatek VAT – w części proporcjonalnej do tej transakcji.

Z tych sankcji można się jednak uwolnić, jeśli w ciągu 7 dni od dokonania przelewu na niewłaściwy rachunek przedsiębiorca złoży zawiadomienie ZAW-NR do naczelnika urzędu skarbowego.

Zachowanie należytej staranności

Zachowanie należytej staranności w transakcjach między przedsiębiorcami wiąże się z działaniem z taką ostrożnością, jakiej można oczekiwać od rzetelnego uczestnika obrotu gospodarczego. W praktyce chodzi o to, by podatnik przed dokonaniem płatności sprawdził swojego partnera biznesowego i upewnił się, że nie bierze udziału w fikcyjnych lub ryzykownych transakcjach. W kontekście podatku VAT oznacza to w szczególności weryfikację kontrahenta w rejestrze podatników VAT oraz sprawdzenie numeru rachunku bankowego na białej liście. Działanie to potwierdza, że przedsiębiorca dochował należytej staranności i nie przyczynił się do ewentualnego oszustwa podatkowego.

REKLAMA

Proces weryfikacji rachunku

Publiczny wykaz rachunków bankowych w postaci białej listy oraz mechanizm STIR wspólnie uszczelniają obrót gospodarczy – STIR od strony instytucji finansowych, a biała lista od strony przedsiębiorców.

Oba systemy się uzupełniają. Banki, które przekazują dane do STIR-u, korzystają z tych samych informacji, które trafiają do białej listy.

Dzięki temu:
1) STIR wie, które rachunki są firmowe i zarejestrowane,
2) Biała lista pokazuje przedsiębiorcom tylko te rachunki, które STIR „widzi” jako prawidłowe i aktywne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca, który zamierza zapłacić kontrahentowi kwotę powyżej 15 tys. zł, powinien wejść na stronę Ministerstwa Finansów i w wyszukiwarce białej listy wpisać NIP oraz numer rachunku, na który planuje dokonać przelewu. Należy także wskazać datę płatności, ponieważ dane na liście są aktualizowane codziennie. Jeśli rachunek widnieje w wykazie, oznacza to, że został potwierdzony przez system STIR – czyli przez banki i SKOK-i, które przekazują do administracji skarbowej aktualne informacje o rachunkach przedsiębiorców. Taka weryfikacja potwierdza, że płatność może być wykonana bez ryzyka podatkowego.

Narzędzia do weryfikacji rachunku

Ocena rzetelności partnera biznesowego jest możliwa nie tylko na stronie MF, ale również za pośrednictwem systemów do wystawiania faktur. Jednym z nich jest mOrganizer finansów. Jak podkreśla Magdalena Kurowska z biura rachunkowego OFFICITY Sp. z o. o.:
- Podatnicy, którzy wystawiają faktury w mOrganizerze finansów, mają możliwość szybkiego sprawdzenia rachunku kontrahenta na białej liście podatników VAT. Dzięki połączeniu z bazą danych Ministerstwa Finansów weryfikacja odbywa się automatycznie, co zapewnia klientom spokój i bezpieczeństwo. Co ważne, funkcja ta będzie dostępna również w 2026 r. Dzięki możliwości integracji mOrganizera z KSeF, pozostanie on wygodną i intuicyjną aplikacją do wystawiania faktur, także po wdrożeniu pełnej cyfryzacji dokumentów.

Weryfikacja kontrahentów, choć dla wielu przedsiębiorców może wydawać się dodatkowym obowiązkiem, w praktyce stanowi wyraz przezorności i ostrożności w prowadzeniu biznesu. Regularne korzystanie z białej listy i analiza transakcji w systemie STIR dają pewność, że współpraca odbywa się uczciwie i zgodnie z prawem. To także skuteczna ochrona przed sankcjami i utratą środków, która wzmacnia bezpieczeństwo finansowe firmy i buduje zaufanie w relacjach gospodarczych.

Autorzy:
Magdalena Kurowska, OFFICITY Sp. z o. o.
OSCBR - Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA