REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy sezonowe wykreślane z rejestru VAT

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Firmy sezonowe wykreślane z rejestru VAT
Firmy sezonowe wykreślane z rejestru VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że nawet krótkie zawieszenie działalności gospodarczej (co ma miejsce w przypadku firm sezonowych) może zakończyć się dla przedsiębiorcy wykreśleniem z rejestru VAT. Wydłuża się lista kolejnych podmiotów, które padają ofiarą nowych regulacji.

Przedsiębiorcy, którzy zawiesili działalność, ale tylko na chwilę – z myślą by niebawem wrócić do biznesu – będą zaskoczeni. Jeśli pójdą do urzędu odwiesić działalność, dowiedzą się, że w rejestrze podatników VAT już ich nie ma. A wszystko przez nowo dodany do art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług ustęp 9a.

REKLAMA

REKLAMA

Wynika z niego, że podmiot może stracić status podatnika VAT, gdy zawiesi wykonywanie działalności na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej na okres co najmniej sześciu kolejnych miesięcy. Przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 2017 r. Mogłoby się wydawać, że termin sześciu miesięcy należy liczyć od tego właśnie dnia, co by oznaczało, że podatnicy mogą spać spokojnie do końca czerwca. Nic z tego. Okazuje się bowiem, że organy wykreślają przedsiębiorców, licząc sześciomiesięczny termin wstecz. Czy to słuszne? Mirosław Siwiński, radca prawny i doradca podatkowy w Kancelarii Prof. W. Modzelewskiego, uważa, że biorąc pod uwagę skutki dla podatników wykreślonych i ich kontrahentów, przepis nie powinien być stosowany wstecz.

Fiskusa tłumaczą jednak przepisy przejściowe, ale ogłoszone... 15 grudnia. – Publikacja zmian na dwa tygodnie przed wejściem w życie, a w dodatku w okresie świątecznym, nie dała podatnikom wiele czasu na zapoznanie się z nowymi zasadami i na ewentualną reakcję. Trudno się zatem dziwić, że teraz są zaskoczeni. Tym bardziej że o wykreśleniu nikt ich nie będzie informował – mówi Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy. – Tak nie powinno być. Organ powinien wezwać podatnika do złożenia wyjaśnień – dodaje radca prawny Przemysław Stopinski.

Eksperci zwracają też uwagę na dwuznaczność przepisu przejściowego. Stanowi, że art. 96 ust. 9a ustawy o VAT stosuje się do zgłoszeń rejestracyjnych złożonych przed 1 stycznia 2017 r. W zasadzie można by go odczytać tak, że ma zastosowanie do podatników zarejestrowanych przed 2017 r., a nie do okresów sprzed obowiązywania nowych przepisów.

REKLAMA

– Na szczęście zaskoczeni przedsiębiorcy, informując urząd skarbowy o odwieszeniu działalności, zostaną z automatu przywróceni do rejestru ze statusem takim, jaki posiadali przed dniem zawieszenia tej działalności – mówi Mirosław Siwiński. Pyta jednak o sens tych przepisów. Ale szybko sam sobie odpowiada. – Chodziło chyba tylko o zwiększenie statystyki wykreśleń – stwierdza ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Problemy przedsiębiorców działających sezonowo nie są jedynymi, jakie powstały w związku z rozszerzeniem katalogu przypadków pozwalających fiskusowi wykreślić firmę z rejestru VAT. Piszemy o nich od kilku tygodni. Pytań jest mnóstwo. A na część z nich otrzymaliśmy już odpowiedzi Ministerstwa Finansów, które zamieszczamy poniżej. ⒸⓅ

infoRgrafika

PD

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA