REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrócony VAT w budownictwie – wystawianie faktur, stawki VAT

Odwrócony VAT w budownictwie – wystawianie faktur, stawki VAT
Odwrócony VAT w budownictwie – wystawianie faktur, stawki VAT
MS więcej niż OKNA

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują zmiany w ustawie o VAT, wprowadzające mechanizm odwróconego obciążenia podatkiem od towarów i usług (VAT) dla usług podwykonawców budowlanych. W związku z tymi zmianami firmy (także np. dostawcy drzwi i okien z montażem) budowlane mają problemy z zastosowaniem nowych przepisów przy wystawianiu faktur swoim kontrahentom.

Odwrotne obciążenie VAT w budownictwie – dostawa drzwi i okien z montażem

Wątpliwości w tym zakresie zgłosili posłowi Grzegorzowi Adamowi Woźniakowi poselskiego przedstawiciele producentów drzwi wewnętrznych, drewnianych i okien drewnianych na wymiar.

REKLAMA

Autopromocja

Firmy te oferują drzwi wewnętrzne standardowe, przeciwpożarowe E130 i E60, akustyczne, które są montowane, realizują zamówienia klientów prywatnych, jak również są podwykonawcami w budynkach użyteczności publicznej, przede wszystkim biurowej, oraz występują często jako główny wykonawca. Firmy są zakwalifikowane w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w przeważającej działalności gospodarczej wg kodu PKD 43.32.Z zakładanie stolarki budowlanej. Wykonywana działalność gospodarcza wg kodu PKD: 43.32.Z, 20.30.Z, 49.41.Z.

Dotychczas przed wprowadzeniem zmian – wykonane i zamontowane przez firmy opisane powyżej produkty fakturowane były następująco:

- dla klienta indywidualnego stawka VAT wykonanych drzwi z montażem wynosiła 8% i 23%,

- jako podwykonawcy w budynkach użyteczności publicznej przede wszystkim biurowej stawka VAT wynosiła 23%,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- jako główny wykonawca stawka VAT 23%.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Po wprowadzeniu zmian dotyczących odwróconego obciążenia podatkiem od towarów i usług VAT nie są w stanie prawidłowo określić czy wykonując i montując drzwi, jako podwykonawca obowiązują ich firmy wyżej opisane zmiany. Na dodatek uzyskane informacje z infolinii Krajowej Informacji Podatkowej i u księgowych są rozbieżne.

W związku z tymi wątpliwościami poseł zwrócił 21 lutego 2017 roku się do Ministra Rozwoju i Finansów z zapytaniem:

Z jaką stawką VAT należy wystawić fakturę w następującym przykładzie: główny wykonawca zamawia - w firmach, które opisałem powyżej – drzwi wewnętrzne pod konkretny wymiar, w określonym kolorze, na grubość muru z dostawą i montażem?

Czy w powyższym przykładzie obowiązują firmy usługowe zmiany dotyczące odwróconego obciążenia VAT?

W imieniu Ministra Rozwoju i Finansów odpowiedział 16 marca 2017 roku Paweł Gruza, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Odwrotne obciążenie VAT w budownictwie a zasady ogólne

Na wstępie minister wyjaśnił, na czym polega różnica pomiędzy zasadą ogólną a mechanizmem odwróconego obciążenia.

Zgodnie z zasadą ogólną, rozliczenia podatku VAT dokonuje sprzedawca, który dokonuje dostawy towarów lub świadczy usługę.

Natomiast mechanizm odwróconego obciążenia zakłada, że zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego od dokonanej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT jest nabywca towarów lub usług. Mechanizm ten jest stosowany w polskim prawie na niektóre kategorie towarów i usług od 2011 r. (np. na rynku stali lub elektroniki).

Zgodnie ze zmianami obowiązującymi od 1 stycznia 2017 r., do rozliczenia podatku VAT od usługi budowlanej przy zastosowaniu mechanizmu odwróconego obciążenia obowiązane są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 (poz. 2-48) do ustawy o VAT, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

• usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (zarejestrowany jako podatnik VAT czynny),

• usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

• usługodawca świadczy usługi jako podwykonawca.

Lista usług budowlanych objętych odwróconym obciążeniem jest listą zamkniętą a wymienione w nim usługi są identyfikowane przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wydanych do niej wytycznych metodologicznych.

REKLAMA

W praktyce, przy spełnieniu powyższych warunków, nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT świadczonych przez podwykonawcę jest odpowiedzialny za rozliczenie podatku VAT. Oznacza to, że nabywca jednocześnie zadeklaruje oraz co do zasady odliczy ten podatek (jeśli ma pełne prawo do odliczenia), tj. w rzeczywistości dokona rozliczenia „księgowego” kwot podatku, bez angażowania środków na kwotę podatku przy dokonywaniu płatności za usługę usługodawcy.

Należy mieć również na uwadze, że ustawa o VAT nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika języka polskiego: „podwykonawca – to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

Należy mieć na uwadze, że jeżeli „generalny/główny wykonawca” zleci wykonanie usług w ramach swojej umowy zawartej z inwestorem kolejnemu podatnikowi – wówczas ten podatnik staje się jego podwykonawcą i każdy kolejny podatnik w takim szeregu zleceń staje się podwykonawcą w stosunku do „generalnego/głównego wykonawcy”, niezależnie od liczby dalszych podzleceń usługi. W takiej sytuacji podzlecone usługi budowlane zostaną opodatkowane na zasadzie odwróconego obciążenia i przy dalszych „podzleceniach” przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca „podzlecający” usługę kolejnemu podatnikowi jest – w stosunku do tego podwykonawcy – głównym wykonawcą swojego zakresu prac (i rozliczy „podzlecone” usługi budowlane na zasadzie odwróconego obciążenia).

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Wystawianie faktur przy dostawie drzwi i okien z montażem

Odpowiadając na pytania dotyczące dostawców okien i drzwi z montażem minister stwierdził, że w pierwszej kolejności należy określić, czy przedmiotem transakcji jest świadczenie usługi, czy dostawa towarów, ewentualnie czy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym.

Wskazówek w tym zakresie, tj. sposobu traktowania świadczeń na gruncie przepisów dot. podatku VAT dostarcza bogate w tym zakresie orzecznictwo TSUE – przykładowo wyrok w sprawie C-44/11 Deutsche Bank i przywołane tam wyroki.

Jeżeli podatnik ustali, że przedmiotem świadczenia jest usługa, która zgodnie z klasyfikacjami statystycznymi jest wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy o VAT i usługa jest realizowana przez generalnego wykonawcę bezpośrednio na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), którzy są podatnikami czynnymi VAT, w takim przypadku podlega ona opodatkowaniu według zasad ogólnych, ponieważ generalny wykonawca nie świadczy tej usługi jako podwykonawca.


W takiej sytuacji podatek VAT, zdaniem ministra, rozliczany jest przez generalnego wykonawcę a inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi, zawierającą podatek VAT, z zastosowaniem odpowiedniej stawki podatku, czyli mechanizm odwróconego obciążenia nie ma zastosowania.

Natomiast każde ewentualne dalsze zlecenie takich usług kolejnym podatnikom (podwykonawcom) byłoby już rozliczone zgodnie z mechanizmem odwróconego  obciążenia. W takim przypadku do rozliczenia podatku byłby zobowiązany nabywca usług, który otrzyma od podwykonawcy fakturę z kwotą netto, bez podatku VAT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA