REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna Baza Rachunków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Centralna Baza Rachunków /fot. Fotolia
Centralna Baza Rachunków /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polskie państwo podjęło kolejne kroki w walce z przestępczością, a ściśle mówiąc, tworzy instytucję (Centralną Bazę Rachunków), która dzięki swoim uprawnieniom będzie w stanie śledzić przepływ majątku przestępców, umożliwiając ich lokalizację oraz identyfikację nielegalnych procedur, jakie przeprowadzali. W sumie słusznie, jednak jest jeden poważny problem: przyglądając się bliżej uprawnieniom, jakie władze nadały nowemu „tworowi”, dochodzimy do wniosku, że w oczach państwa przestępcą jest każdy obywatel.

Centralna Baza Rachunków – tak bowiem nazywa się nowe dziecko Ministerstwa Finansów – to nic innego jak olbrzymia baza danych gromadząca informacje na temat instytucji finansowych, ubezpieczeniowych, ich klientów, otwieranych i zamykanych przez nich kont bankowych a także ich zawartości. Bardzo poważne obawy, jakie wzbudza owa instytucja, wynikają niestety z wielu czynników. Pierwszy z nich do duża liczba podmiotów, które zobowiązane będą do przekazywania informacji do Centralnej Bazy Rachunków – jest ich aż jedenaście. Druga, do równie spora ilość organów państwowych, jakie będą miały dostęp do danych gromadzonych przez CBR – w tym przypadku jest ich czternaście. Trzeci problem to sam zakres informacji gromadzonych przez nowo utworzoną organizację – w zasadzie może on objąć każdy rodzaj współpracy pomiędzy dowolną jednostką a jakąkolwiek instytucją finansową. Mówiąc wprost, państwo będzie mogło bardzo łatwo zdobyć wiedzę, na temat każdej złotówki należącej do obywatela.

REKLAMA

REKLAMA

Nowa inicjatywa Ministerstwa Finansów budzi skrajne emocje. Z jednej strony, faktycznie może pomóc w walce z przestępczością, z drugiej jednak, tak szeroki zakres ingerencji w tajemnicę bankową, który de facto doprowadzi do jej likwidacji, wydaje się metodą zbyt radykalną. Znacząco bowiem ogranicza zakres praw i wolności jednostki, jakie typowe są dla państwa liberalnego. Porównując z tajemnicą korespondencji, to tak, jakby w imię walki z przestępczością każdy urzędnik Poczty Polskiej miał prawo do otwierania listów i paczek, a następnie informowania o ich zawartości kilkunastu instytucji państwowych.

Nie zagłębiając się w szczegóły dotyczące działania Centralnej Bazy Rachunków, możemy stwierdzić jeden bezdyskusyjny niepokojący fakt: instytucje państwowe coraz bardziej ingerują w życie obywateli; póki co w tę jego dziedzinę, która związana jest z gospodarką. Niemniej jednak, może to wywołać pewien dyskomfort spowodowany obawami, jak głęboko sięgnie owa ingerencja w kolejnych latach. Czym to może się skończyć?

REKLAMA

Krótko mówiąc, ucieczką pod skrzydła innej jurysdykcji, nie tak podejrzliwej i restrykcyjnej. A proceder ten może mieć dwa wymiary. Pierwszy związany jest z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, zmęczonymi skomplikowanymi procedurami podatkowymi, ich wysokimi stawkami oraz restrykcyjnym polskim prawem, przewidującymi surowe kary za niegroźne nawet pomyłki związane z rozliczeniami podatkowymi. Jego wyrazem może być np. przenoszenie firm do Wielkiej Brytanii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Drugi wymiar niestety dotyczy nie tylko przedsiębiorców, ale wszystkich obywateli; a konkretnie tych (a jest ich zdecydowana większość), którzy decydują się na powierzenie środków finansowych odpowiednim instytucjom, licząc na ich dyskrecję. A skoro w naszym kraju wkrótce w praktyce przestanie ona istnieć, naturalnym krokiem będzie poszukiwanie państw, które będą w stanie zaoferować to, z czego nasze państwo systematycznie rezygnuje: poczucia stabilności, bezpieczeństwa i poufności. A takich lokalizacji jest całkiem sporo; ot, chociażby Singapur, Hongkong, Szwajcaria, Kajmany... inne kraje należące do grona rajów podatkowych... A konto bankowe za granicą nie będzie przecież podlegało restrykcyjnej, polskiej jurysdykcji.

Autor: B.Fuchs

www.dowson-holdings.com

Zobacz także: Moja firma

Dowson Holdings Limited
Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA