Świadczenie usług turystycznych – zmiany od 2018 roku
REKLAMA
REKLAMA
Główne założenia projektu
REKLAMA
Niewątpliwie najważniejszą ze zmian, będzie objęcie regulacją podmiotów, których dotychczasowa ustawa o usługach turystycznych nie obowiązywała. Przedsiębiorcy oferujący „pakiety dynamiczne” oraz podmioty niebędące przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej, a zajmujące się organizowaniem imprez turystycznych lub oferowaniem powiązanych usług- będą odpowiadały na takich samych zasadach, co organizatorzy turystyczni. Przeprowadzenie zmian na tej płaszczyźnie jest niezwykle ważne i konieczne, ponieważ daje możliwość uzyskania zabezpieczenia finansowego w przypadku, gdy przedsiębiorca z którym zawarliśmy umowę staje się niewypłacalny.
Wyjazdy służbowe oraz wyjazdy trwające krócej niż 24h
Przepisy dotyczące imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych nie będą dotyczyły podróży w celach służbowych, zakupionych na podstawie umowy generalnej bądź ogólnej oraz usług turystycznych trwających krócej niż 24h (pod warunkiem, że nie przewidują noclegu).
Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM
Obowiązek informacyjny o treści umowy
Zaproponowana przez MSiT ustawa, przewiduje obowiązek wprowadzenia przepisów informacyjnych. Przedsiębiorcy oferujący swoje usługi, powinni wyjaśnić warunki zawarcia umowy, poinformować o jej zmianach, jeżeli takie będą miały miejsce przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, czy też omówić kwestie jej realizacji. Ponadto, proponowane rozwiązania nakładają na organizatorów obowiązek informowania o odpowiedzialności organizatora turystyki i "podmiotu ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych”.
Nowe przepisy pozwolą lepiej poznać prawa, które będą przysługiwały konsumentom oraz dadzą możliwość na dochodzenie swoich roszczeń w związku z niewywiązaniem się z umowy przez przedsiębiorców, a tym samym na otrzymanie odszkodowania.
Sankcje administracyjne i karne
Kolejnym, istotnym elementem jest implementacja przepisów dotyczących procedur administracyjnych, narzędzi monitorowania i zakresu kontroli, a także wprowadzenie sankcji administracyjnych i karnych wobec podmiotów oferujących imprezy turystyczne oraz podmiotów ułatwiających nabywanie PUT.
Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych
W ramach projektowanej ustawy, zmianie ulegnie również dotychczasowa formuła prowadzenia Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, poprzez prowadzenie jej w oparciu o dane przekazywane w formie elektronicznej przez marszałków województw, bez uprzedniej akceptacji przez MSiT.
Opisane powyżej zmiany dotyczą jedynie organizatorów turystyki, pośredników turystycznych i agentów turystycznych, natomiast pozostały zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy o usługach turystycznych, tj. świadczenie usług przez pilotów i przewodników turystycznych oraz świadczenia usług hotelarskich zostanie utrzymany w mocy.
Ustawa wdrażająca dyrektywę 2015/2302 zostanie uchwalona do 1 stycznia 2018 r.
oprac. Joanna Ostrowska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat