REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne 2019 - zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polecamy: Biuletyn VAT
Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które ma obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku do końca 2021 roku. W porównaniu do stanu prawnego obowiązującego w 2018 roku prawo do zwolnienia stracą m.in. podmioty świadczące usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach. Ponadto więcej kategorii usług będzie zwolnionych z obowiązku prowadzenia kas rejestrujących (fiskalnych) pod warunkiem, że ich świadczenie będzie w całości dokumentowane fakturami. Utrzymane ma być zwolnienie podmiotowe dla podatników których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł. Dla podatników rozpoczynających działalność gospodarczą limit ten jest liczony w proporcji do okresu wykonywania czynności dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w danym roku podatkowym.

Omawiane rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z 2018 r., poz. 2519

REKLAMA

Autopromocja

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2019 roku i zastąpić rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2454, z późn. zm.)..

Nowe rozporządzenie ma unormować tematykę zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na okres 3 lat (2019 - 2021).

Omawiane rozporządzenie ma być kontynuacją trwającego od lat procesu stopniowego zawężania zakresu zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących, tak by docelowo wypełnić dyspozycję art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą do ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zobowiązani zostali wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Zwolnienia przedmiotowe

Jak co roku skurczy się nieco załącznik do rozporządzenia zawierający zwolnienia przedmiotowe z obowiązku stosowania kas fiskalnych. W porównaniu do obecnego stanu prawnego zwolnieniu nie będą już podlegać:

- Transport drogowy pasażerski pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta (PKWiU 49.39.35.0) – obecnie widniejący w poz. 17 załącznika do rozporządzenia obowiązującego w 2018 roku;

REKLAMA

- Usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowywaniem terenów zieleni z wyłączeniem usług związanych z zagospodarowywaniem terenów zieleni (PKWiU 81.30.10.0) – obecnie widniejące w poz. 30 załącznika do rozporządzenia obowiązującego w 2018 roku.

- Przyjmowanie przez rewizorów, w przypadku braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, należności związanych z wykonywaniem usług przewozu osób oraz przewożonych przez nie rzeczy i zwierząt, a w przypadkach tego wymagających – również opłat dodatkowych (w transporcie kolejowym dotyczy to również należności pobieranych na pokładzie pociągu przez osoby uprawnione do ich poboru na rzecz przewoźnika kolejowego, a w szczególności przez drużyny konduktorskie) – obecnie widniejący w poz. 43 załącznika do rozporządzenia obowiązującego w 2018 roku.

- Usługi w zakresie transportu osób na rzece Dunajec przez flisaków pienińskich - obecnie widniejące w poz. 48 załącznika do rozporządzenia obowiązującego w 2018 roku..

Polecamy: Komplet podatki 2019

Ponadto, w przypadku czynności, których przedmiotem są poniższe towary lub usługi, stosowanie zwolnienia ma być uzależnione od tego czy ich świadczenie w całości zostało udokumentowane fakturą:

  • Energia elektryczna, paliwa gazowe, para wodna, gorąca woda i powietrze do układów klimatyzacyjnych,
  • Woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody,
  • Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych,
  • Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu,
  • Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu,
  • Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne,
  • Usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych,
  • Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu,
  • Usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia,
  • Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych,
  • Usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów   niebezpiecznych   z   wyłączeniem   usług   zagospodarowania   odpadów promieniotwórczych  (ponownego  przetwarzania  paliw  i  odpadów)  (PKWiU  ex 38.22.21.0),
  • Usługi związane z rekultywacją i pozostałe usługi związane z gospodarką odpadami,
  • Usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy o VAT,
  • Usługi nadawcze, o których mowa w art. 2 pkt 25b ustawy o VAT, pod warunkiem że podatnik świadczy usługi, o których mowa w poz. 21 (tj. Usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy o VAT),
  • Usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, pod warunkiem że podatnik świadczy usługi, o których mowa w poz. 21 (Usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy o VAT).

Załącznik do rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących 2019.- projekt

Nowe rozporządzenie ma zawierać także zasadę, że w przypadku dostaw towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) stosowanie zwolnienia uzależnione będzie od tego czy ich dostawa w całości została udokumentowana fakturą lub jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Polecamy: Biuletyn VAT

Zwolnienia podmiotowe i przedmiotowo-podmiotowe

REKLAMA

Pozostanie bez zmian (docelowo do końca 2021 roku) zwolnienie podmiotowe uzależnione od kryterium wysokości obrotu, w kwocie 20 000 zł dla podmiotów kontynuujących, jak i dla rozpoczynających działalność gospodarczą (dla tych ostatnich liczone w proporcji do okresu wykonywania czynności dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w danym roku podatkowym).

Nadal podatnicy nie będą musieli zaliczać do ww. obrotu wartości dostawy nieruchomości oraz dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Utrzymany został system zwolnień podmiotowo-przedmiotowych u podatników, u których udział wartości dostaw towarów i świadczonych usług wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia w obrotach z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy jest większy niż 80%.

Utrzymano także zwolnienie dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), które na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, a także dla jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli ich jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Wyłączenia ze zwolnień przedmiotowych i podmiotowych

W § 4 projektu rozporządzenia zawarto katalog czynności (dostaw i świadczenia usług), do których nie mają zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowe i podmiotowe. Wykonanie tych czynności rodzi konieczność ich ewidencjonowania na kasach rejestrujących. Katalog ten pozostaje bez zmian w porównaniu do 2018 roku. Nadal znajdują się w nim m.in.:
- dostawa zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
- dostawa wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
- świadczenia usług opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów;
- świadczenie usług prawniczych, doradztwa podatkowego,
- świadczenie usług fryzjerskich, kosmetycznych, naprawy pojazdów silnikowych.

Moment utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu kasą rejestrującą

Co do zasady utrzymana ma zostać zasada, zgodnie z którą utrata prawa do zwolnienia z ewidencjonowania następuje po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wystąpiło zdarzenie uniemożliwiające korzystanie z danego zwolnienia.

Utrzymano dotychczas obowiązujące uregulowania dotyczące utraty prawa do zwolnienia dla podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego i podmiotowo-przedmiotowego.

W szczególności utrzymano przepis § 5 ust. 4 rozporządzenia obowiązującego w 2018 roku dla podatników, którzy na skutek utraty prawa do tego zwolnienia musieliby zainstalować ponad 5 000 kas, zwolnienie to traci moc po upływie roku (dla podatników korzystających ze zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 3), przy jednoczesnym dopuszczeniu zasady ogólnej, wyrażonej w § 6 projektu rozporządzenia, dotyczącej stopniowego wprowadzania kas po upływie tego okresu.

W § 5 ust. 7 projektu rozporządzenia zawarto uregulowanie stanowiące o tym, że w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4. W przypadku bowiem wykonywania przedmiotowych czynności, dla których obowiązek ich ewidencjonowania powstaje jednocześnie z chwilą ich wykonania uzasadniona jest utrata mocy zwolnienia z tytułu limitu sprzedaży z chwilą ich wykonania (kontynuacja obecnego rozwiązania).

Przepis § 5 ust. 8 projektu rozporządzenia zawiera analogiczne regulacje, jak w rozporządzeniu obowiązującym w 2018 roku. Stanowi on doprecyzowanie mogących się zrodzić wątpliwości związanych z ewentualnym ustaleniem przez podatników terminu rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy.


Zasady rozpoczęcia ewidencjonowania

Przepis § 6 projektu rozporządzenia zawiera analogiczne regulacje, jak w rozporządzeniu obowiązującym w 2018 roku.

§ 6. 1. Podatnicy są obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania w terminach określonych w § 5 przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, zgłoszonych przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego, zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania, wynikająca ze zgłoszenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy.

2. Rozpoczęcie ewidencjonowania na zasadach określonych w ust. 1 przedłuża odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach.

Przepis § 7 projektu rozporządzenia ma charakter zawężający zastosowanie przepisu § 6. W przepisie § 7 zawarto regulację, zgodnie z którą przepisu § 6 nie stosuje się do obrotu wynikającego z czynności, o których mowa w § 4. Względem zatem czynności, o których mowa w § 4, nie ma zastosowania sukcesywne wprowadzanie kas u podatnika. Regulacja ta nie uległa zmianie.

Przepisy przejściowe - korzystanie z likwidowanych zwolnień do 31 maja 2019 r.

Przepisy § 8 projektu rozporządzenia zawierają regulacje przejściowe w zakresie stosowania przez podatników zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.

Zgodnie z § 8 ust. 1 projektu rozporządzenia podatnicy, którzy przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, w celu rozpoczęcia ewidencjonowania na kasie rejestrującej stosują terminy określone w rozporządzeniu obowiązującym w 2018 roku.

W regulacji § 8 ust. 2 określono, że w przypadku podatników, którzy nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 czerwca 2019 r.

W § 8 ust. 3 rozporządzenia zawarto uregulowanie, zgodnie z którym jeśli podatnik rozpoczął ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 34, 39 lub 40 załącznika, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych, nie stosuje się. W odniesieniu do pozostałych czynności wymienionych w załączniku podatnik może skorzystać ze zwolnienia.

Ponadto podatnik, który przed dniem 1 stycznia 2019 r. przestał spełniać warunki do zwolnień „podmiotowo-przedmiotowych” określonych w rozporządzeniu obowiązującym w 2018 roku, nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3.

W § 9 projektu nowego rozporządzenia uregulowano zasady stosowania zwolnień dla grup podatników świadczących określone usługi, które tracą zwolnienia od wejścia w życie regulacji projektowanego rozporządzenia do 31 maja 2018 r.

W okresie przejściowym tj. od 1 stycznia 2019 r. do 31 maja 2019 r. zarówno podatnicy, którzy kontynuują świadczenie usług, objętych do dnia 31 grudnia 2018 r. zwolnieniem z ewidencji na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia 2018 r., jak i podatnicy, którzy rozpoczynają w tym okresie świadczenie wyżej wskazanych usług - nie będą obowiązani do ewidencjonowania tych usług za pomocą kas rejestrujących. Zgodnie bowiem z § 9 ust. 1 projektu rozporządzenia w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 projektu rozporządzenia, którzy po dniu 31 grudnia 2018 r. do dnia 31 maja 2019 r. kontynuują świadczenie usług, objętych do dnia 31 grudnia 2018 r. zwolnieniem z ewidencji na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia obowiązującego w 2018 roku, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 maja 2019 r.

Powyższe zasady mają również zastosowanie w przypadku podatników, którzy rozpoczynają świadczenie tych usług.

Regulacje przejściowe zawarte w § 9 ust. 1 i 2 projektu rozporządzenia pozwalają zatem na korzystanie przez podatników z likwidowanych zwolnień do 31 maja 2019 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA