REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne 2019 - zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polecamy: Biuletyn VAT
Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które ma obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku do końca 2021 roku. W porównaniu do stanu prawnego obowiązującego w 2018 roku prawo do zwolnienia stracą m.in. podmioty świadczące usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach. Ponadto więcej kategorii usług będzie zwolnionych z obowiązku prowadzenia kas rejestrujących (fiskalnych) pod warunkiem, że ich świadczenie będzie w całości dokumentowane fakturami. Utrzymane ma być zwolnienie podmiotowe dla podatników których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł. Dla podatników rozpoczynających działalność gospodarczą limit ten jest liczony w proporcji do okresu wykonywania czynności dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w danym roku podatkowym.

Omawiane rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z 2018 r., poz. 2519

REKLAMA

Autopromocja

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2019 roku i zastąpić rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2454, z późn. zm.)..

Nowe rozporządzenie ma unormować tematykę zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na okres 3 lat (2019 - 2021).

Omawiane rozporządzenie ma być kontynuacją trwającego od lat procesu stopniowego zawężania zakresu zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących, tak by docelowo wypełnić dyspozycję art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą do ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zobowiązani zostali wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Zwolnienia przedmiotowe

Jak co roku skurczy się nieco załącznik do rozporządzenia zawierający zwolnienia przedmiotowe z obowiązku stosowania kas fiskalnych. W porównaniu do obecnego stanu prawnego zwolnieniu nie będą już podlegać:

- Transport drogowy pasażerski pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta (PKWiU 49.39.35.0) – obecnie widniejący w poz. 17 załącznika do rozporządzenia obowiązującego w 2018 roku;

REKLAMA

- Usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowywaniem terenów zieleni z wyłączeniem usług związanych z zagospodarowywaniem terenów zieleni (PKWiU 81.30.10.0) – obecnie widniejące w poz. 30 załącznika do rozporządzenia obowiązującego w 2018 roku.

- Przyjmowanie przez rewizorów, w przypadku braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, należności związanych z wykonywaniem usług przewozu osób oraz przewożonych przez nie rzeczy i zwierząt, a w przypadkach tego wymagających – również opłat dodatkowych (w transporcie kolejowym dotyczy to również należności pobieranych na pokładzie pociągu przez osoby uprawnione do ich poboru na rzecz przewoźnika kolejowego, a w szczególności przez drużyny konduktorskie) – obecnie widniejący w poz. 43 załącznika do rozporządzenia obowiązującego w 2018 roku.

- Usługi w zakresie transportu osób na rzece Dunajec przez flisaków pienińskich - obecnie widniejące w poz. 48 załącznika do rozporządzenia obowiązującego w 2018 roku..

Polecamy: Komplet podatki 2019

Ponadto, w przypadku czynności, których przedmiotem są poniższe towary lub usługi, stosowanie zwolnienia ma być uzależnione od tego czy ich świadczenie w całości zostało udokumentowane fakturą:

  • Energia elektryczna, paliwa gazowe, para wodna, gorąca woda i powietrze do układów klimatyzacyjnych,
  • Woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody,
  • Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych,
  • Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu,
  • Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu,
  • Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne,
  • Usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych,
  • Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu,
  • Usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia,
  • Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych,
  • Usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów   niebezpiecznych   z   wyłączeniem   usług   zagospodarowania   odpadów promieniotwórczych  (ponownego  przetwarzania  paliw  i  odpadów)  (PKWiU  ex 38.22.21.0),
  • Usługi związane z rekultywacją i pozostałe usługi związane z gospodarką odpadami,
  • Usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy o VAT,
  • Usługi nadawcze, o których mowa w art. 2 pkt 25b ustawy o VAT, pod warunkiem że podatnik świadczy usługi, o których mowa w poz. 21 (tj. Usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy o VAT),
  • Usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, pod warunkiem że podatnik świadczy usługi, o których mowa w poz. 21 (Usługi telekomunikacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 25a ustawy o VAT).

Załącznik do rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących 2019.- projekt

Nowe rozporządzenie ma zawierać także zasadę, że w przypadku dostaw towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) stosowanie zwolnienia uzależnione będzie od tego czy ich dostawa w całości została udokumentowana fakturą lub jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Polecamy: Biuletyn VAT

Zwolnienia podmiotowe i przedmiotowo-podmiotowe

REKLAMA

Pozostanie bez zmian (docelowo do końca 2021 roku) zwolnienie podmiotowe uzależnione od kryterium wysokości obrotu, w kwocie 20 000 zł dla podmiotów kontynuujących, jak i dla rozpoczynających działalność gospodarczą (dla tych ostatnich liczone w proporcji do okresu wykonywania czynności dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w danym roku podatkowym).

Nadal podatnicy nie będą musieli zaliczać do ww. obrotu wartości dostawy nieruchomości oraz dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Utrzymany został system zwolnień podmiotowo-przedmiotowych u podatników, u których udział wartości dostaw towarów i świadczonych usług wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia w obrotach z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy jest większy niż 80%.

Utrzymano także zwolnienie dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), które na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, a także dla jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli ich jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Wyłączenia ze zwolnień przedmiotowych i podmiotowych

W § 4 projektu rozporządzenia zawarto katalog czynności (dostaw i świadczenia usług), do których nie mają zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowe i podmiotowe. Wykonanie tych czynności rodzi konieczność ich ewidencjonowania na kasach rejestrujących. Katalog ten pozostaje bez zmian w porównaniu do 2018 roku. Nadal znajdują się w nim m.in.:
- dostawa zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
- dostawa wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
- świadczenia usług opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów;
- świadczenie usług prawniczych, doradztwa podatkowego,
- świadczenie usług fryzjerskich, kosmetycznych, naprawy pojazdów silnikowych.

Moment utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu kasą rejestrującą

Co do zasady utrzymana ma zostać zasada, zgodnie z którą utrata prawa do zwolnienia z ewidencjonowania następuje po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wystąpiło zdarzenie uniemożliwiające korzystanie z danego zwolnienia.

Utrzymano dotychczas obowiązujące uregulowania dotyczące utraty prawa do zwolnienia dla podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego i podmiotowo-przedmiotowego.

W szczególności utrzymano przepis § 5 ust. 4 rozporządzenia obowiązującego w 2018 roku dla podatników, którzy na skutek utraty prawa do tego zwolnienia musieliby zainstalować ponad 5 000 kas, zwolnienie to traci moc po upływie roku (dla podatników korzystających ze zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 3), przy jednoczesnym dopuszczeniu zasady ogólnej, wyrażonej w § 6 projektu rozporządzenia, dotyczącej stopniowego wprowadzania kas po upływie tego okresu.

W § 5 ust. 7 projektu rozporządzenia zawarto uregulowanie stanowiące o tym, że w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4. W przypadku bowiem wykonywania przedmiotowych czynności, dla których obowiązek ich ewidencjonowania powstaje jednocześnie z chwilą ich wykonania uzasadniona jest utrata mocy zwolnienia z tytułu limitu sprzedaży z chwilą ich wykonania (kontynuacja obecnego rozwiązania).

Przepis § 5 ust. 8 projektu rozporządzenia zawiera analogiczne regulacje, jak w rozporządzeniu obowiązującym w 2018 roku. Stanowi on doprecyzowanie mogących się zrodzić wątpliwości związanych z ewentualnym ustaleniem przez podatników terminu rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy.


Zasady rozpoczęcia ewidencjonowania

Przepis § 6 projektu rozporządzenia zawiera analogiczne regulacje, jak w rozporządzeniu obowiązującym w 2018 roku.

§ 6. 1. Podatnicy są obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania w terminach określonych w § 5 przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, zgłoszonych przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego, zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania, wynikająca ze zgłoszenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy.

2. Rozpoczęcie ewidencjonowania na zasadach określonych w ust. 1 przedłuża odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach.

Przepis § 7 projektu rozporządzenia ma charakter zawężający zastosowanie przepisu § 6. W przepisie § 7 zawarto regulację, zgodnie z którą przepisu § 6 nie stosuje się do obrotu wynikającego z czynności, o których mowa w § 4. Względem zatem czynności, o których mowa w § 4, nie ma zastosowania sukcesywne wprowadzanie kas u podatnika. Regulacja ta nie uległa zmianie.

Przepisy przejściowe - korzystanie z likwidowanych zwolnień do 31 maja 2019 r.

Przepisy § 8 projektu rozporządzenia zawierają regulacje przejściowe w zakresie stosowania przez podatników zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.

Zgodnie z § 8 ust. 1 projektu rozporządzenia podatnicy, którzy przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, w celu rozpoczęcia ewidencjonowania na kasie rejestrującej stosują terminy określone w rozporządzeniu obowiązującym w 2018 roku.

W regulacji § 8 ust. 2 określono, że w przypadku podatników, którzy nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 czerwca 2019 r.

W § 8 ust. 3 rozporządzenia zawarto uregulowanie, zgodnie z którym jeśli podatnik rozpoczął ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 34, 39 lub 40 załącznika, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych, nie stosuje się. W odniesieniu do pozostałych czynności wymienionych w załączniku podatnik może skorzystać ze zwolnienia.

Ponadto podatnik, który przed dniem 1 stycznia 2019 r. przestał spełniać warunki do zwolnień „podmiotowo-przedmiotowych” określonych w rozporządzeniu obowiązującym w 2018 roku, nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3.

W § 9 projektu nowego rozporządzenia uregulowano zasady stosowania zwolnień dla grup podatników świadczących określone usługi, które tracą zwolnienia od wejścia w życie regulacji projektowanego rozporządzenia do 31 maja 2018 r.

W okresie przejściowym tj. od 1 stycznia 2019 r. do 31 maja 2019 r. zarówno podatnicy, którzy kontynuują świadczenie usług, objętych do dnia 31 grudnia 2018 r. zwolnieniem z ewidencji na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia 2018 r., jak i podatnicy, którzy rozpoczynają w tym okresie świadczenie wyżej wskazanych usług - nie będą obowiązani do ewidencjonowania tych usług za pomocą kas rejestrujących. Zgodnie bowiem z § 9 ust. 1 projektu rozporządzenia w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 projektu rozporządzenia, którzy po dniu 31 grudnia 2018 r. do dnia 31 maja 2019 r. kontynuują świadczenie usług, objętych do dnia 31 grudnia 2018 r. zwolnieniem z ewidencji na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia obowiązującego w 2018 roku, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 maja 2019 r.

Powyższe zasady mają również zastosowanie w przypadku podatników, którzy rozpoczynają świadczenie tych usług.

Regulacje przejściowe zawarte w § 9 ust. 1 i 2 projektu rozporządzenia pozwalają zatem na korzystanie przez podatników z likwidowanych zwolnień do 31 maja 2019 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA