REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT po zmianach od 1 lipca 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Zwrot VAT po zmianach od 1 lipca 2018 r.
Zwrot VAT po zmianach od 1 lipca 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od rozliczenia za lipiec lub III kwartał 2018 r. zmieniły się zasady występowania o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Możemy wystąpić o zwrot na rachunek VAT albo na rachunek rozliczeniowy.

Polecamy: Akademia VAT

REKLAMA

W związku z wprowadzeniem od 1 lipca 2018 r. systemu split payment zmieniły się również zasady występowania o zwrot VAT.

Jak wynika z Objaśnień podatkowych MF, podatnik nie może wystąpić o zwrot części nadwyżki na rachunek VAT, a części na rachunek rozliczeniowy. Podatnik musi wybrać albo zwrot na rachunek VAT, albo zwrot na rachunek rozliczeniowy.

Nadal obowiązują trzy terminy zwrotu. Zasady ubiegania się o zwrot VAT określa art. 87 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanej w ramach:

• czynności sprawdzających,

• kontroli podatkowej,

• kontroli celno-skarbowej lub

• postępowania podatkowego.

Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Terminy zwrotu VAT

Termin zwrotu

Komu przysługuje

1

2

25 dni

na rachunek VAT

Zwrot na rachunek VAT przysługuje każdemu podatnikowi, u którego wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, i który ma założony rachunek VAT.

Uwaga!

Podatnik nie może swobodnie dysponować środkami zgromadzonymi na rachunku VAT. Aby uzyskać zwrot tych środków na rachunek rozliczeniowy, trzeba złożyć kolejny wniosek do naczelnika urzędu skarbowego, który na jego rozpatrzenie ma 60 dni.

25 dni na rachunek

rozliczeniowy

b) składał za każdy okres rozliczeniowy deklaracje miesięczne lub kwartalne.

60 dni na rachunek

rozliczeniowy

Zwrot w terminie 60 sni przysługuje każdemu podatnikowi, u którego wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, oraz podatnikowi, który:

• dokonuje sprzedaży towarów i usług podlegających opodatkowaniu poza terytorium naszego kraju i nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej w Polsce;

• w związku ze świadczeniem usług lub dokonaniem dostawy poza terytorium Polski nabył towary lub usługi, w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego; są to zakupy, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia VAT, gdyby wykonywał te czynności w Polsce.

180 dni na rachunek

rozliczeniowy

Zwrot w terminie 180 dni przysługuje podatnikowi, który w okresie rozliczeniowym nie wykonał ani czynności opodatkowanych na terytorium kraju, ani dostawy towarów lub świadczenia usług podlegających opodatkowaniu poza terytorium kraju.

Aby uzyskać zwrot w wybranym przez nas terminie, musimy również prawidłowo wypełnić deklarację VAT-7/VAT-7K. W niektórych przypadkach wymaga to załączenia umotywowanego wniosku lub złożenia dodatkowych dokumentów.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zasady ubiegania się o zwrot VAT w deklaracji VAT-7/VAT-7K

Termin zwrotu

Jakie pozycje wypełniamy
w deklaracji

Jakie dokumenty załączamy

1

2

3

25 dni na rachunek VAT

Aby uzyskać ten zwrot, wypełniamy w deklaracji VAT-7/VAT-7K:

• poz. 58 na rachunek VAT - podatnik wpisuje, jaka kwota zwrotu ma zostać przelana na rachunek VAT, gdy wybiera tę opcję zwrotu;

• poz. 62 Kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy - wypełnia, gdy chce przenieść część nadwyżki na następny okres rozliczeniowy;

• poz. 68 Podatnik wnioskuje o zwrot na rachunek VAT (wykazany w poz. 58) - trzeba zaznaczyć kwadrat "tak".

Nie załączamy dodatkowego wniosku do deklaracji.

25 dni na rachunek rozliczeniowy

Aby uzyskać ten zwrot, wypełniamy w deklaracji VAT-7/VAT-7K:

• poz. 59 w terminie 25 dni (art. 87 ust. 6) - podatnik wpisuje, jaka kwota zwrotu ma zostać przelana na rachunek rozliczeniowy, gdy wybiera tę opcję zwrotu;

• poz. 62 Kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy - wypełnia, gdy chce przenieść część nadwyżki na następny okres rozliczeniowy;

• poz. 70 Wniosek o przyspieszenie terminu zwrotu podatku (VAT-ZT) - zaznacza kwadrat "tak".

Do deklaracji należy dołączyć wniosek VAT-ZT, który stanowi załącznik do składanej elektronicznie deklaracji.

Dodatkowo podatnik powinien złożyć w urzędzie skarbowym dokumenty potwierdzające zapłatę podatku za pośrednictwem swojego rachunku bankowego albo rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.

60 dni na rachunek rozliczeniowy

Aby uzyskać ten zwrot, wypełniamy w deklaracji VAT-7/VAT-7K:

• poz. 60 w terminie 60 dni - podatnik wpisuje, jaka kwota zwrotu ma zostać przelana na rachunek rozliczeniowy, gdy wybiera tę opcję zwrotu;

• poz. 62 Kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy - wypełnia, gdy chce przenieść część nadwyżki na następny okres rozliczeniowy;

• poz. 69 Wniosek o zwrot podatku (VAT-ZZ) - zaznacza kwadrat "tak", gdy ma obowiązek załączyć wniosek.

Do deklaracji należy dołączyć wniosek VAT-ZZ, który stanowi załącznik do składanej elektronicznie deklaracji, gdy podatnik wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane poza Polską.

180 dni na rachunek rozliczeniowy

Aby uzyskać ten zwrot, wypełniamy w deklaracji VAT-7/VAT-7K:

• poz. 61 w terminie 180 dni - podatnik wpisuje, jaka kwota zwrotu ma zostać przelana na rachunek rozliczeniowy, gdy wybiera tę opcję zwrotu;

• poz. 62 Kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy - wypełnia, gdy chce przenieść część nadwyżki na następny okres rozliczeniowy;

• poz. 69 Wniosek o zwrot podatku (VAT-ZZ) - zaznacza kwadrat "tak".

Do deklaracji należy dołączyć wniosek VAT-ZZ, który stanowi załącznik do składanej elektronicznie deklaracji.

Podstawa prawna: art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1629

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA