REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym grozi rozpoczęcie sprzedaży bez uzyskania numeru ewidencyjnego kasy fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czym grozi rozpoczęcie sprzedaży bez uzyskania numeru ewidencyjnego kasy fiskalnej
Czym grozi rozpoczęcie sprzedaży bez uzyskania numeru ewidencyjnego kasy fiskalnej

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej) po dokonaniu fiskalizacji kasy a przed nadaniem numeru ewidencyjnego kasy nie wypełnia znamion czynu zabronionego określonego w art. 61 § 3 kks.

Taką informację przekazał Minister Finansów w odpowiedzi z 11 września 2018 r. na interpelację poselską nr 25442 z 29 sierpnia 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie sprzedaży po fiskalizacji kasy rejestrującej a przed nadaniem jej numeru ewidencyjnego – niesłuszny mandat od fiskusa

Z interpelacją wystąpiły dwie posłanki w kontekście opisanego w mediach faktu ukarania podatnika mandatem za wydanie paragonu przed nadaniem numeru kasie fiskalnej.

Ów podatnik, po założeniu działalności gospodarczej, nabył kasę fiskalną. Przed pierwszą sprzedażą poinformował urząd skarbowy, że zamierza rozpocząć ewidencję na urządzeniu rejestrującym 16 kwietnia. Jego fiskalizacja dokonana została 11 kwietnia. 16 kwietnia podatnik wystawił pierwszy paragon, a serwisant potwierdził możliwość korzystania z tego urządzenia.

Na podstawie informacji wskazanych przez podatnika, w trakcie procedury zwrotu części wydatku poniesionego na zakup urządzenia, urzędnik skarbowy ukarał podatnika mandatem karnym za prowadzenie ewidencji przed nadaniem przez urząd skarbowy numeru ewidencyjnego kasy.

REKLAMA

W odpowiedzi na tą interpelację Minister Finansów (w jego imieniu odpowiedzi udzielił nadinspektor Piotr Walczak, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej) stwierdził, że w tej sytuacji podatnik nie powinien zostać ukarany mandatem, bowiem rozpoczęcie ewidencji po dokonaniu fiskalizacji kasy a przed nadaniem numeru ewidencyjnego kasy nie wypełnia znamion czynu zabronionego określonego w art. 61 § 3 kks.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister poinformował, że według danych przekazanych przez dyrektorów izb administracji skarbowej w kraju za okres od 2016 r. do I połowy 2018 r. odnotowano tylko jeden przypadek nałożenia mandatu karnego za rozpoczęcie ewidencji na kasie rejestrującej po dokonaniu jej zgłoszenia i fiskalizacji, a przed otrzymaniem numeru ewidencyjnego przez podatnika.

Mandat ten został wystawiony w dniu 29 czerwca 2018 r., natomiast w dniu 24 lipca 2018 r. właściwy w sprawie organ Krajowej Administracji Skarbowej zwrócił się do sądu o jego uchylenie, mając na względzie przesłanki uchylenia prawomocnego mandatu karnego określone w art. 140 § 1 kks.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

Kasy rejestrujące – fiskalizacja i nadanie numeru ewidencyjnego

Minister Finansów przypomniał przepisy, które regulują to zagadnienie.

Podstawowym przepisem jest art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363) rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest:

1) złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia – w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie to zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania,

2) dokonaniem fiskalizacji kasy.

A na podstawie § 13 ust. 5 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy podatnik jest obowiązany złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.

W opinii Ministra w świetle powyższych przepisów warunkiem rozpoczęcia przez podatnika ewidencji na kasie rejestrującej jest dokonanie fiskalizacji kasy.

Natomiast złożenie wniosku o numer ewidencyjny jest również obowiązkiem podatnika ale realizacja tego obowiązku nie wstrzymuje rozpoczęcia sprzedaży.

Gdy nie ma naruszenia przepisów podatkowych - nie ma kary z kks

Odnośnie przepisów karnych Minister Finansów zauważył, że przepisy Kodeksu karnego skarbowego („kks”), określając przesłanki odpowiedzialności karnej skarbowej i sankcje grożące za popełnienie deliktów skarbowych, mają jednocześnie charakter blankietowy.

Zdaniem Ministra oznacza to, że przepisy te, wskazując na ramy odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, odsyłają do odpowiednich ustaw, które zobowiązują podatnika do określonego zachowania się, a tym samym konkretyzują treść znamion czynu zabronionego. Nie będzie zatem możliwe podleganie odpowiedzialności karnej skarbowej, jeśli nie dojdzie do naruszenia np. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Naruszenie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług polegające na wadliwym prowadzeniu ksiąg stanowi czyn zabroniony, który został spenalizowany w art. 61 § 3 kks.

Sankcją grożącą za ten czyn jest kara grzywny za wykroczenie skarbowe. Kara ta może być nałożona na sprawcę w drodze mandatu karnego jedynie, gdy osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości, a nie zachodzi potrzeba wymierzenia kary surowszej niż podwójna wysokość minimalnego wynagrodzenia (art. 137 § 1 kks). Ponadto warunkiem nałożenia kary grzywny w drodze mandatu karnego jest wyrażenie przez sprawcę wykroczenia skarbowego zgody na przyjęcie mandatu (art. 137 § 2 kks).


Minister Finansów zauważył także, że przez księgę w rozumieniu Kodeksu karnego skarbowego rozumie się również inne urządzenia ewidencyjne, do których prowadzenia zobowiązuje ustawa, a w szczególności zapisy kasy rejestrującej (art. 53 § 21 pkt 5 kks).

Natomiast księga wadliwa to księga prowadzona niezgodnie z przepisem prawa (art. 53 § 23 kks), którym to przepisem w analizowanej sytuacji są właśnie uregulowania ustawy u podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym oraz w świetle wcześniej przywołanych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy, dotyczących ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej, rozpoczęcie ewidencji po dokonaniu fiskalizacji kasy a przed nadaniem numeru ewidencyjnego kasy nie wypełnia zdaniem Ministra Finansów znamion czynu zabronionego określonego w art. 61 § 3 kks.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA