REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym grozi rozpoczęcie sprzedaży bez uzyskania numeru ewidencyjnego kasy fiskalnej

Czym grozi rozpoczęcie sprzedaży bez uzyskania numeru ewidencyjnego kasy fiskalnej
Czym grozi rozpoczęcie sprzedaży bez uzyskania numeru ewidencyjnego kasy fiskalnej

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej) po dokonaniu fiskalizacji kasy a przed nadaniem numeru ewidencyjnego kasy nie wypełnia znamion czynu zabronionego określonego w art. 61 § 3 kks.

Taką informację przekazał Minister Finansów w odpowiedzi z 11 września 2018 r. na interpelację poselską nr 25442 z 29 sierpnia 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie sprzedaży po fiskalizacji kasy rejestrującej a przed nadaniem jej numeru ewidencyjnego – niesłuszny mandat od fiskusa

Z interpelacją wystąpiły dwie posłanki w kontekście opisanego w mediach faktu ukarania podatnika mandatem za wydanie paragonu przed nadaniem numeru kasie fiskalnej.

Ów podatnik, po założeniu działalności gospodarczej, nabył kasę fiskalną. Przed pierwszą sprzedażą poinformował urząd skarbowy, że zamierza rozpocząć ewidencję na urządzeniu rejestrującym 16 kwietnia. Jego fiskalizacja dokonana została 11 kwietnia. 16 kwietnia podatnik wystawił pierwszy paragon, a serwisant potwierdził możliwość korzystania z tego urządzenia.

Na podstawie informacji wskazanych przez podatnika, w trakcie procedury zwrotu części wydatku poniesionego na zakup urządzenia, urzędnik skarbowy ukarał podatnika mandatem karnym za prowadzenie ewidencji przed nadaniem przez urząd skarbowy numeru ewidencyjnego kasy.

REKLAMA

W odpowiedzi na tą interpelację Minister Finansów (w jego imieniu odpowiedzi udzielił nadinspektor Piotr Walczak, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej) stwierdził, że w tej sytuacji podatnik nie powinien zostać ukarany mandatem, bowiem rozpoczęcie ewidencji po dokonaniu fiskalizacji kasy a przed nadaniem numeru ewidencyjnego kasy nie wypełnia znamion czynu zabronionego określonego w art. 61 § 3 kks.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister poinformował, że według danych przekazanych przez dyrektorów izb administracji skarbowej w kraju za okres od 2016 r. do I połowy 2018 r. odnotowano tylko jeden przypadek nałożenia mandatu karnego za rozpoczęcie ewidencji na kasie rejestrującej po dokonaniu jej zgłoszenia i fiskalizacji, a przed otrzymaniem numeru ewidencyjnego przez podatnika.

Mandat ten został wystawiony w dniu 29 czerwca 2018 r., natomiast w dniu 24 lipca 2018 r. właściwy w sprawie organ Krajowej Administracji Skarbowej zwrócił się do sądu o jego uchylenie, mając na względzie przesłanki uchylenia prawomocnego mandatu karnego określone w art. 140 § 1 kks.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

Kasy rejestrujące – fiskalizacja i nadanie numeru ewidencyjnego

Minister Finansów przypomniał przepisy, które regulują to zagadnienie.

Podstawowym przepisem jest art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363) rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest:

1) złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia – w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie to zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania,

2) dokonaniem fiskalizacji kasy.

A na podstawie § 13 ust. 5 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy podatnik jest obowiązany złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.

W opinii Ministra w świetle powyższych przepisów warunkiem rozpoczęcia przez podatnika ewidencji na kasie rejestrującej jest dokonanie fiskalizacji kasy.

Natomiast złożenie wniosku o numer ewidencyjny jest również obowiązkiem podatnika ale realizacja tego obowiązku nie wstrzymuje rozpoczęcia sprzedaży.

Gdy nie ma naruszenia przepisów podatkowych - nie ma kary z kks

Odnośnie przepisów karnych Minister Finansów zauważył, że przepisy Kodeksu karnego skarbowego („kks”), określając przesłanki odpowiedzialności karnej skarbowej i sankcje grożące za popełnienie deliktów skarbowych, mają jednocześnie charakter blankietowy.

Zdaniem Ministra oznacza to, że przepisy te, wskazując na ramy odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, odsyłają do odpowiednich ustaw, które zobowiązują podatnika do określonego zachowania się, a tym samym konkretyzują treść znamion czynu zabronionego. Nie będzie zatem możliwe podleganie odpowiedzialności karnej skarbowej, jeśli nie dojdzie do naruszenia np. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Naruszenie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług polegające na wadliwym prowadzeniu ksiąg stanowi czyn zabroniony, który został spenalizowany w art. 61 § 3 kks.

Sankcją grożącą za ten czyn jest kara grzywny za wykroczenie skarbowe. Kara ta może być nałożona na sprawcę w drodze mandatu karnego jedynie, gdy osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości, a nie zachodzi potrzeba wymierzenia kary surowszej niż podwójna wysokość minimalnego wynagrodzenia (art. 137 § 1 kks). Ponadto warunkiem nałożenia kary grzywny w drodze mandatu karnego jest wyrażenie przez sprawcę wykroczenia skarbowego zgody na przyjęcie mandatu (art. 137 § 2 kks).


Minister Finansów zauważył także, że przez księgę w rozumieniu Kodeksu karnego skarbowego rozumie się również inne urządzenia ewidencyjne, do których prowadzenia zobowiązuje ustawa, a w szczególności zapisy kasy rejestrującej (art. 53 § 21 pkt 5 kks).

Natomiast księga wadliwa to księga prowadzona niezgodnie z przepisem prawa (art. 53 § 23 kks), którym to przepisem w analizowanej sytuacji są właśnie uregulowania ustawy u podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym oraz w świetle wcześniej przywołanych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy, dotyczących ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej, rozpoczęcie ewidencji po dokonaniu fiskalizacji kasy a przed nadaniem numeru ewidencyjnego kasy nie wypełnia zdaniem Ministra Finansów znamion czynu zabronionego określonego w art. 61 § 3 kks.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA