REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy trzeba zapłacić VAT od importu towaru dostarczonego przez kuriera

Czy trzeba zapłacić VAT od importu towaru dostarczonego przez kuriera
Czy trzeba zapłacić VAT od importu towaru dostarczonego przez kuriera
Media

REKLAMA

REKLAMA

Kupiliśmy w lipcu w Chinach wzorzec towaru (koszt 35 USD). Towar otrzymaliśmy z końcem września wraz z fakturą bezpośrednio od kuriera. Nie mamy żadnych dokumentów, które wskazywałyby na to, że procedura celna miała miejsce. Czy musimy więc sami zgłosić do UC import? Jak rozliczyć w VAT ten zakup?

Tak, należy dokonać odprawy celnej sprowadzonych z Chin towarów. Import towarów będzie zwolniony z cła. Pomimo zwolnienia z cła podatnik będzie zobowiązany zapłacić VAT od importu towaru.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Import towarów na terytorium Polski podlega opodatkowaniu VAT (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT). W ustawie o VAT zawarto legalną definicję importu towarów (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT).

Definicja
Import towarów to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Jak z tego wynika, ustawodawca kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, którą jest przywóz towaru. Tym samym dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu bądź stosunek prawny, w ramach którego dokonano przywozu.

REKLAMA

W przypadku gdy ciąży na nas obowiązek uiszczenia cła albo cło na towar zostało zawieszone w całości lub w części, stajemy się podatnikami VAT z tytułu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Co do zasady, import towarów jest opodatkowany stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, jednak zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział dla określonych towarów i usług zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie z tego opodatkowania.

Zwolniony z opodatkowania VAT jest import przesyłek wysyłanych bezpośrednio z terytorium państwa trzeciego do odbiorcy przebywającego na terytorium Polski. Zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że (art. 51 ustawy o VAT):

  • wartość przesyłki nie przekroczy 22 euro;
  • import towarów nie nastąpił w drodze zamówienia wysyłkowego.

Pojęcie „zamówienie wysyłkowe” nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. Zakupy w drodze zamówienia wysyłkowego powinny posiadać jednak następujące cechy:

  • zamówienie nie jest składane osobiście przez kupującego u dostawcy, ale jest dokonywane przez Internet, drogą pocztową lub telefoniczną,
  • zamówiony towar jest przesyłany, na wskazany przez kupującego adres, przez podmioty wyspecjalizowane w dziedzinie dostarczania przesyłek, czyli np. przez kuriera, operatora pocztowego.

Z pytania nie wynika, jak doszło do zamówienia wzorca. W naszym przypadku wartość przesyłki wynosi 33 USD. Tym samym wskazane zwolnienie nie znajdzie tutaj zastosowania, ponieważ wartość towaru przekracza kwotę zwolnienia.

W ustawie przewidziano także inne zwolnienia od podatku w przypadku importu. Import próbek towarów podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług (art. 67 ust. 1 ustawy o VAT). Za próbkę towaru, o której mowa, uważa się niewielką ilość towaru, reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, pod warunkiem że sposób prezentacji i jakość czynią je bezużytecznymi dla celów innych niż promocja.

Ponadto ustawodawca zwolnił import próbek i towarów o niewielkiej wartości (art. 70 ustawy o VAT). Zwolnienie to może zostać zastosowane, gdy próbki:

  • są bezpłatnie przywożone z terytorium państwa trzeciego lub są uzyskiwane na imprezach,
  • są przeznaczone wyłącznie do bezpłatnego rozdania,
  • mogą być używane wyłącznie w celu reklamy i mają niewielką wartość jednostkową; ich wartość i ilość, biorąc pod uwagę liczbę zwiedzających i wystawców, pozostaje w odpowiednich proporcjach do charakteru imprezy
  • nie nadają się do obrotu handlowego.

W przypadku towarów muszą być one przywiezione w celach demonstracyjnych i w trakcie imprezy ulegają zniszczeniu. Zwolnienie to dotyczy towarów i próbek przeznaczonych na targi lub wystawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że w naszym przypadku nie znajdzie zastosowania regulacja przewidująca zwolnienie z VAT dla importu próbek towarów. Z opisu sprawy wynika bowiem, że importowany jest wzorzec, a nie próbka, która ma służyć promocji. Wzorzec oznacza wzór rzeczy lub wyrobu. Ponadto wzorzec nie jest bezpłatnie przewożony. Z pytania nie wynika także, aby wzorzec był przeznaczony na targi lub wystawy. Wzorzec nie podlega zwolnieniu z opodatkowaniu podatkiem na podstawie omówionych zwolnień dotyczących próbek.

Importowany wzorzec opodatkowujemy stawką VAT właściwą dla importowanego towaru. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła. Co istotne, w przypadku gdy towar jest zwolniony z cła, również stajemy się podatnikami VAT. Wówczas towar będzie korzystał ze zwolnienia z cła na podstawie art. 23 i 24 rozporządzenia Rady ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych. Zwolnione z cła są bowiem przesyłane towary o niewielkiej wartości. Towary o niewielkiej wartości to towary, których rzeczywista wartość nie przekracza 150 EUR na przesyłkę. Zwolnienie to jednak nie obejmuje takich towarów, jak:

  • wyroby alkoholowe,
  • perfumy i wody toaletowe,
  • tytoń i wyroby tytoniowe.

W tym przypadku wartość przesyłki nie przekracza kwoty 150 EUR. W związku z tym importowany wzorzec będzie zwolniony z cła.

Podatnicy podatku od towarów i usług są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty VAT z uwzględnieniem obowiązujących stawek.


W przypadku doręczenia przesyłki przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe, czyli Pocztę Polską S.A., rozliczenia VAT dokonuje doręczyciel. W takim przypadku poczta powinna pobrać należności od odbiorcy przed wydaniem mu przesyłki (art. 33c ustawy o VAT). Jeżeli zatem w przedstawionej sytuacji przesyłka byłaby dostarczona przez Pocztę, to podatnik nie byłby obowiązany do rozliczania VAT z tytułu importu towarów. Gdyby jednak Poczta Polska nie dopełniła swoich obowiązków, musimy ją o tym poinformować.

W przypadku natomiast dostarczenia przesyłki przez kuriera sami musimy dopełnić wszelkich formalności i zgłosić przesyłkę do organu celnego.

Podatnicy są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek. Podatnik jest obowiązany w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych, do wpłacenia kwoty obliczonego podatku (art. 33 ust. 4 ustawy o VAT). Ponieważ w tym przypadku nie ma dokumentów dotyczących odprawy celnej, powinno się zgłosić towar do odprawy, a następnie zapłacić VAT.

Podstawa prawna:

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA