REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT w przypadku zakupu towarów spoza UE odprawionych w innym państwie unijnym

Jak rozliczyć VAT w przypadku zakupu towarów spoza UE odprawionych w innym państwie unijnym
Jak rozliczyć VAT w przypadku zakupu towarów spoza UE odprawionych w innym państwie unijnym
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik kupił towar w Chinach. Towar ten, zanim trafił do Polski, został oclony w Hamburgu (przez niemiecką agencję celną, która działa na terenie Niemiec jako przedstawiciel podatkowy podatnika), a następnie na zlecenie podatnika został przetransportowany do kraju. Czy w przedstawionej sytuacji podatnik jest obowiązany rozliczyć w Polsce VAT z tytułu dokonanego zakupu?

Podatnik jest obowiązany rozliczyć w Polsce wewnątrzwspólnotowe nabycie sprowadzonego z Chin towaru. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Sprowadzenie towaru spoza Unii Europejskiej do innego państwa członkowskiego niż Polska stanowi import towarów w tym państwie. W konsekwencji sprowadzenie towarów z Chin do Niemiec (do portu w Hamburgu) stanowiło dokonany w Niemczech import tych towarów. Import ten podlega, co do zasady, opodatkowaniu niemieckim VAT. W praktyce w takich przypadkach najczęściej zastosowanie znajduje obowiązujące w państwach członkowskich zwolnienie od podatku importu towarów, które są następnie przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W konsekwencji nie dochodzi do faktycznego opodatkowania importu towarów niemieckim VAT.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Nietransakcyjne WNT

Niezależnie od tego, czy wskazane zwolnienie znalazło w przedstawionej sytuacji zastosowanie, czy też nie, przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski stanowiło dla podatnika tzw. nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT. Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 listopada 2016 r. (sygn. IBPP2/4512-549/16-2/IK) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lipca 2017 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.179.2017.1.JN). Jak czytamy w drugiej z tych interpretacji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…) przemieszczenie towarów z krajów trzecich na terytorium Niemiec stanowi import towarów na terytorium tego kraju, a Wnioskodawca dla tej transakcji działa w charakterze podatnika podatku od wartości dodanej w tym państwie. (...) Dalsze przemieszczenie przez Wnioskodawcę własnych towarów, uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu w Niemczech, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu na terytorium kraju.

Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru powstanie u podatnika 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu przemieszczenia ich do Polski (zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT). Podstawę opodatkowania stanowić będzie cena nabycia towaru (art. 30a ust. 2 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT) obejmująca zapłacone w Niemczech z tytułu importu towarów cło (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 stycznia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.141.2017.1.JS).

UWAGA!

Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przemieszczonych do Polski będzie cena nabycia towaru, tj. wartość, jaka znajduje się na fakturze wystawionej przez dostawcę towaru, zwiększona o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, związane z nabyciem towarów (z wyjątkiem kwoty podatku).

Rozliczenie w deklaracji WNT

Podatnik powinien ująć wewnątrzwspólnotowe nabycie w:

  1. poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy powstania obowiązku podatkowego oraz w poz. K_23 i K_24 pliku JPK_VAT przesyłanego za miesiąc powstania obowiązku podatkowego (wskazując jako dane kontrahenta dane niemieckiego przedstawiciela podatkowego);
  2. poz. 43 i 44 albo 45 i 46 deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy powstania prawa do odliczenia (lub za dwa późniejsze), a także w poz. K_43 i K_44 oraz K_45 i K_46 pliku JPK_VAT przesyłanego za miesiąc powstania obowiązku podatkowego (lub za dwa późniejsze) - jeżeli sprowadzany towar zostanie wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych (podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu na zasadach ogólnych - zob. art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT);
  3. części D informacji podsumowującej VAT-UE składanej za miesiąc powstania obowiązku podatkowego (ze wskazanym w pozycji „Numer Identyfikacyjny VAT kontrahenta” numerem VAT niemieckiego przedstawiciela podatkowego - zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lipca 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.179.2017.1.JN).

Przykład
Podatnik kupił w Chinach urządzenie za 3000 euro, które 12 maja 2018 r. zostało sprowadzone do Polski przez Niemcy. W Niemczech zostało odprawione przez agencję celną będącą niemieckim przedstawicielem podatkowym podatnika. Cło zapłacone w Niemczech od tego towaru wyniosło 150 euro (podatek VAT nie wystąpi). Urządzenie to zostanie zaliczone do środków trwałych podatnikach i będzie wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W takim przypadku przemieszczenie tego towaru z Niemiec do Polski stanowiło dla polskiego podatnika wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które powinien był wykazać w:

  1. poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7 za czerwiec 2018 r. w kwotach (przyjmując do przeliczenia kurs 4,2758 zł, tj. kurs średni euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, tj. na 14 czerwca 2018 r.; zob. art. 31a ust. 1 ustawy o VAT) 13 469 zł (3150 euro x 4,2758 zł = 13 468,77 zł, czyli po zaokrągleniu do pełnych złotych 13 469 zł) oraz 3098 zł (13 468,77 zł x 23% = 3097,75 zł, czyli po zaokrągleniu do pełnych złotych 3098 zł); kwoty te podatnik powinien również wykazać w poz. K_23 i K_24 pliku JPK_VAT przesyłanego za czerwiec 2018 r.;

Fragment deklaracji VAT-7

  1. poz. 43 i 44 albo 45 i 46 deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy powstania prawa do odliczenia (ewentualnie późniejszej), a także w poz. K_43 i K_44 oraz K_45 i K_46 pliku JPK_VAT przesyłanego za miesiąc powstania obowiązku podatkowego (lub za dwa późniejsze) w kwotach 13 469 zł i 3098 zł;

Fragment deklaracji VAT-7

  1. części D informacji podsumowującej VAT-UE składanej za czerwiec 2018 r. (wskazując w polu Numer Identyfikacyjny VAT kontrahenta numer VAT UE niemieckiego przedstawiciela podatkowego).

Fragment informacji podsumowującej

Podstawa prawna:

  • art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 5, art. 30a ust. 2 w zw. z art. 29a ust. 2, art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 650

Tomasz Krywan, doradca podatkowy, autor komentarza do VAT 2018 wydanego przez INFOR PL S.A.

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA