REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT w przypadku zakupu towarów spoza UE odprawionych w innym państwie unijnym

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć VAT w przypadku zakupu towarów spoza UE odprawionych w innym państwie unijnym
Jak rozliczyć VAT w przypadku zakupu towarów spoza UE odprawionych w innym państwie unijnym
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik kupił towar w Chinach. Towar ten, zanim trafił do Polski, został oclony w Hamburgu (przez niemiecką agencję celną, która działa na terenie Niemiec jako przedstawiciel podatkowy podatnika), a następnie na zlecenie podatnika został przetransportowany do kraju. Czy w przedstawionej sytuacji podatnik jest obowiązany rozliczyć w Polsce VAT z tytułu dokonanego zakupu?

Podatnik jest obowiązany rozliczyć w Polsce wewnątrzwspólnotowe nabycie sprowadzonego z Chin towaru. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Sprowadzenie towaru spoza Unii Europejskiej do innego państwa członkowskiego niż Polska stanowi import towarów w tym państwie. W konsekwencji sprowadzenie towarów z Chin do Niemiec (do portu w Hamburgu) stanowiło dokonany w Niemczech import tych towarów. Import ten podlega, co do zasady, opodatkowaniu niemieckim VAT. W praktyce w takich przypadkach najczęściej zastosowanie znajduje obowiązujące w państwach członkowskich zwolnienie od podatku importu towarów, które są następnie przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W konsekwencji nie dochodzi do faktycznego opodatkowania importu towarów niemieckim VAT.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Nietransakcyjne WNT

REKLAMA

Niezależnie od tego, czy wskazane zwolnienie znalazło w przedstawionej sytuacji zastosowanie, czy też nie, przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski stanowiło dla podatnika tzw. nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT. Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 listopada 2016 r. (sygn. IBPP2/4512-549/16-2/IK) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lipca 2017 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.179.2017.1.JN). Jak czytamy w drugiej z tych interpretacji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…) przemieszczenie towarów z krajów trzecich na terytorium Niemiec stanowi import towarów na terytorium tego kraju, a Wnioskodawca dla tej transakcji działa w charakterze podatnika podatku od wartości dodanej w tym państwie. (...) Dalsze przemieszczenie przez Wnioskodawcę własnych towarów, uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu w Niemczech, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu na terytorium kraju.

Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru powstanie u podatnika 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu przemieszczenia ich do Polski (zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT). Podstawę opodatkowania stanowić będzie cena nabycia towaru (art. 30a ust. 2 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT) obejmująca zapłacone w Niemczech z tytułu importu towarów cło (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 stycznia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.141.2017.1.JS).

UWAGA!

Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przemieszczonych do Polski będzie cena nabycia towaru, tj. wartość, jaka znajduje się na fakturze wystawionej przez dostawcę towaru, zwiększona o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, związane z nabyciem towarów (z wyjątkiem kwoty podatku).

Rozliczenie w deklaracji WNT

Podatnik powinien ująć wewnątrzwspólnotowe nabycie w:

  1. poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy powstania obowiązku podatkowego oraz w poz. K_23 i K_24 pliku JPK_VAT przesyłanego za miesiąc powstania obowiązku podatkowego (wskazując jako dane kontrahenta dane niemieckiego przedstawiciela podatkowego);
  2. poz. 43 i 44 albo 45 i 46 deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy powstania prawa do odliczenia (lub za dwa późniejsze), a także w poz. K_43 i K_44 oraz K_45 i K_46 pliku JPK_VAT przesyłanego za miesiąc powstania obowiązku podatkowego (lub za dwa późniejsze) - jeżeli sprowadzany towar zostanie wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych (podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu na zasadach ogólnych - zob. art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT);
  3. części D informacji podsumowującej VAT-UE składanej za miesiąc powstania obowiązku podatkowego (ze wskazanym w pozycji „Numer Identyfikacyjny VAT kontrahenta” numerem VAT niemieckiego przedstawiciela podatkowego - zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lipca 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.179.2017.1.JN).

Przykład
Podatnik kupił w Chinach urządzenie za 3000 euro, które 12 maja 2018 r. zostało sprowadzone do Polski przez Niemcy. W Niemczech zostało odprawione przez agencję celną będącą niemieckim przedstawicielem podatkowym podatnika. Cło zapłacone w Niemczech od tego towaru wyniosło 150 euro (podatek VAT nie wystąpi). Urządzenie to zostanie zaliczone do środków trwałych podatnikach i będzie wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W takim przypadku przemieszczenie tego towaru z Niemiec do Polski stanowiło dla polskiego podatnika wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które powinien był wykazać w:

  1. poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7 za czerwiec 2018 r. w kwotach (przyjmując do przeliczenia kurs 4,2758 zł, tj. kurs średni euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, tj. na 14 czerwca 2018 r.; zob. art. 31a ust. 1 ustawy o VAT) 13 469 zł (3150 euro x 4,2758 zł = 13 468,77 zł, czyli po zaokrągleniu do pełnych złotych 13 469 zł) oraz 3098 zł (13 468,77 zł x 23% = 3097,75 zł, czyli po zaokrągleniu do pełnych złotych 3098 zł); kwoty te podatnik powinien również wykazać w poz. K_23 i K_24 pliku JPK_VAT przesyłanego za czerwiec 2018 r.;

Fragment deklaracji VAT-7

  1. poz. 43 i 44 albo 45 i 46 deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy powstania prawa do odliczenia (ewentualnie późniejszej), a także w poz. K_43 i K_44 oraz K_45 i K_46 pliku JPK_VAT przesyłanego za miesiąc powstania obowiązku podatkowego (lub za dwa późniejsze) w kwotach 13 469 zł i 3098 zł;

Fragment deklaracji VAT-7

  1. części D informacji podsumowującej VAT-UE składanej za czerwiec 2018 r. (wskazując w polu Numer Identyfikacyjny VAT kontrahenta numer VAT UE niemieckiego przedstawiciela podatkowego).

Fragment informacji podsumowującej

Podstawa prawna:

  • art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 5, art. 30a ust. 2 w zw. z art. 29a ust. 2, art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 650

Tomasz Krywan, doradca podatkowy, autor komentarza do VAT 2018 wydanego przez INFOR PL S.A.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA