REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT w przypadku zakupu towarów spoza UE odprawionych w innym państwie unijnym

Jak rozliczyć VAT w przypadku zakupu towarów spoza UE odprawionych w innym państwie unijnym
Jak rozliczyć VAT w przypadku zakupu towarów spoza UE odprawionych w innym państwie unijnym
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik kupił towar w Chinach. Towar ten, zanim trafił do Polski, został oclony w Hamburgu (przez niemiecką agencję celną, która działa na terenie Niemiec jako przedstawiciel podatkowy podatnika), a następnie na zlecenie podatnika został przetransportowany do kraju. Czy w przedstawionej sytuacji podatnik jest obowiązany rozliczyć w Polsce VAT z tytułu dokonanego zakupu?

Podatnik jest obowiązany rozliczyć w Polsce wewnątrzwspólnotowe nabycie sprowadzonego z Chin towaru. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Sprowadzenie towaru spoza Unii Europejskiej do innego państwa członkowskiego niż Polska stanowi import towarów w tym państwie. W konsekwencji sprowadzenie towarów z Chin do Niemiec (do portu w Hamburgu) stanowiło dokonany w Niemczech import tych towarów. Import ten podlega, co do zasady, opodatkowaniu niemieckim VAT. W praktyce w takich przypadkach najczęściej zastosowanie znajduje obowiązujące w państwach członkowskich zwolnienie od podatku importu towarów, które są następnie przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W konsekwencji nie dochodzi do faktycznego opodatkowania importu towarów niemieckim VAT.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Nietransakcyjne WNT

Niezależnie od tego, czy wskazane zwolnienie znalazło w przedstawionej sytuacji zastosowanie, czy też nie, przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski stanowiło dla podatnika tzw. nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT. Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 listopada 2016 r. (sygn. IBPP2/4512-549/16-2/IK) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lipca 2017 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.179.2017.1.JN). Jak czytamy w drugiej z tych interpretacji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…) przemieszczenie towarów z krajów trzecich na terytorium Niemiec stanowi import towarów na terytorium tego kraju, a Wnioskodawca dla tej transakcji działa w charakterze podatnika podatku od wartości dodanej w tym państwie. (...) Dalsze przemieszczenie przez Wnioskodawcę własnych towarów, uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu w Niemczech, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu na terytorium kraju.

Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru powstanie u podatnika 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu przemieszczenia ich do Polski (zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT). Podstawę opodatkowania stanowić będzie cena nabycia towaru (art. 30a ust. 2 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT) obejmująca zapłacone w Niemczech z tytułu importu towarów cło (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 stycznia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.141.2017.1.JS).

UWAGA!

Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przemieszczonych do Polski będzie cena nabycia towaru, tj. wartość, jaka znajduje się na fakturze wystawionej przez dostawcę towaru, zwiększona o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, związane z nabyciem towarów (z wyjątkiem kwoty podatku).

Rozliczenie w deklaracji WNT

Podatnik powinien ująć wewnątrzwspólnotowe nabycie w:

  1. poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy powstania obowiązku podatkowego oraz w poz. K_23 i K_24 pliku JPK_VAT przesyłanego za miesiąc powstania obowiązku podatkowego (wskazując jako dane kontrahenta dane niemieckiego przedstawiciela podatkowego);
  2. poz. 43 i 44 albo 45 i 46 deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy powstania prawa do odliczenia (lub za dwa późniejsze), a także w poz. K_43 i K_44 oraz K_45 i K_46 pliku JPK_VAT przesyłanego za miesiąc powstania obowiązku podatkowego (lub za dwa późniejsze) - jeżeli sprowadzany towar zostanie wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych (podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu na zasadach ogólnych - zob. art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT);
  3. części D informacji podsumowującej VAT-UE składanej za miesiąc powstania obowiązku podatkowego (ze wskazanym w pozycji „Numer Identyfikacyjny VAT kontrahenta” numerem VAT niemieckiego przedstawiciela podatkowego - zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lipca 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.179.2017.1.JN).

Przykład
Podatnik kupił w Chinach urządzenie za 3000 euro, które 12 maja 2018 r. zostało sprowadzone do Polski przez Niemcy. W Niemczech zostało odprawione przez agencję celną będącą niemieckim przedstawicielem podatkowym podatnika. Cło zapłacone w Niemczech od tego towaru wyniosło 150 euro (podatek VAT nie wystąpi). Urządzenie to zostanie zaliczone do środków trwałych podatnikach i będzie wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W takim przypadku przemieszczenie tego towaru z Niemiec do Polski stanowiło dla polskiego podatnika wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które powinien był wykazać w:

  1. poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7 za czerwiec 2018 r. w kwotach (przyjmując do przeliczenia kurs 4,2758 zł, tj. kurs średni euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, tj. na 14 czerwca 2018 r.; zob. art. 31a ust. 1 ustawy o VAT) 13 469 zł (3150 euro x 4,2758 zł = 13 468,77 zł, czyli po zaokrągleniu do pełnych złotych 13 469 zł) oraz 3098 zł (13 468,77 zł x 23% = 3097,75 zł, czyli po zaokrągleniu do pełnych złotych 3098 zł); kwoty te podatnik powinien również wykazać w poz. K_23 i K_24 pliku JPK_VAT przesyłanego za czerwiec 2018 r.;

Fragment deklaracji VAT-7

  1. poz. 43 i 44 albo 45 i 46 deklaracji VAT-7/VAT-7K składanej za okres rozliczeniowy powstania prawa do odliczenia (ewentualnie późniejszej), a także w poz. K_43 i K_44 oraz K_45 i K_46 pliku JPK_VAT przesyłanego za miesiąc powstania obowiązku podatkowego (lub za dwa późniejsze) w kwotach 13 469 zł i 3098 zł;

Fragment deklaracji VAT-7

  1. części D informacji podsumowującej VAT-UE składanej za czerwiec 2018 r. (wskazując w polu Numer Identyfikacyjny VAT kontrahenta numer VAT UE niemieckiego przedstawiciela podatkowego).

Fragment informacji podsumowującej

Podstawa prawna:

  • art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 5, art. 30a ust. 2 w zw. z art. 29a ust. 2, art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 650

Tomasz Krywan, doradca podatkowy, autor komentarza do VAT 2018 wydanego przez INFOR PL S.A.

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA