REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import towarów z Chin – transport, reguły Incoterms

ChinskiRaport.pl
Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm
Import towarów z Chin – transport, reguły Incoterms
Import towarów z Chin – transport, reguły Incoterms

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na import towarów z Chin należy pamiętać, że oprócz sprawnego wyszukania dostawcy w Chinach, weryfikacji chińskiej firmy ważna jest również organizacja transportu towarów z Chin.

Wielu importerów słyszało skróty FOB lub CIF, które występując zawsze przy imporcie towarów, jednak wielu importerów nie wie czym FOB (Free on Board) lub CIF (Cost, insurance and freight). Wszystkie kwestie związane z transportem z Chin regulują warunki Incoterms 2010, czyli międzynarodowe reguły transportowe publikowane przez ICC (International Chamber of Commers) w Paryżu. Pierwsze Incoterms 2010 zostały opublikowane w 1936 roku z kolejnymi poprawkami co kilka lat, ostatnia aktualizacja weszła w życie na początku 2011 roku. Międzynarodowa Izba Handlowa z Paryża publikuje Incotermsy, które uznawane i stosowane są przez ponad 100 państw na całym świecie.

REKLAMA

REKLAMA

Incoterms zostały uznane przez Komisję ONZ jako globalny standard reguł handlu zagranicznego.

Reguły te normują podział następujących aspektów związanych z transportem, a mianowicie: kosztów, ryzyka i ubezpieczenie. Do najpopularniejszych należą, FOB, CIF.

FOB – Free on Board

Po stronie załadowcy są koszty, ryzyko i ubezpieczenie od momentu: produkcji i załadunku towaru, transport z fabryki do portu, odprawa celna, załadunek na statek (do burty statku).

REKLAMA

Po stronie kupującego są natomiast koszty, ryzyko i ubezpieczenie od burty statku, czyli opłacenie frachtu morskiego, rozładunek towaru w porcie docelowym, procedura celno-skarbowa i transport do miejsca przeznaczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CIF - Cost, Insurance and freight

W odróżnieniu od warunków FOB, Incoterms CIF (Cost, Insurance and freight) przerzuca obowiązek opłacenia frachtu morskiego na sprzedającego. Reszta obowiązków i podział kosztów, ryzyka za towar i ubezpieczenia jest taki sam jak w przypadku FOB.

Wieli początkujących importerów nie potrafi zrozumieć różnic pomiędzy FOB i CIF, często decydując się na CIF, gdyż to sprzedawca opłaci transport. Warto jednak się zastanowić w jakiej cenie kupujemy produkty czy nabywamy sam produkt i doliczamy do niego koszty transportu, które mogą być bardzo różne i zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Czy jednak decydujemy się na zakup towaru już z częściowo opłaconym frachtem (sprzedawca opłaca fracht tylko i wyłącznie do portu przeznaczenia).

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Wiele ukrytych kosztów związanych z wysyłką CIF jest przerzucanych na kupującego w porcie rozładunku, o tych kosztach dowiadujemy się dopiero w momencie którym towary dotrą do portu przeznaczenia.

Będąc importerem zawsze chcemy kontrolować cały proces importowy jak również samą cenę naszego produktu, dlatego zalecany jest import towarów na warunkach FOB.

Aby w pełni zrozumieć różnicę pomiędzy Incoterms FOB i  CIF należy zapoznać się ze wszystkimi obowiązującymi Incoterms 2010, gdyż obok FOB i CIF bardzo często stosowane jest EXW bądź DAP i DDP. Różnice pomiędzy poszczególnymi regułami są często minimalne, dlatego ważne jest dokładne zapoznania się ze wszystkimi obowiązującymi Incotermsami. Należy również pamiętać, że już w 2020 roku nastąpi ich kolejna aktualizacja.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA