REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import towarów z Chin – transport, reguły Incoterms

 ChinskiRaport.pl
Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm
Import towarów z Chin – transport, reguły Incoterms
Import towarów z Chin – transport, reguły Incoterms

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na import towarów z Chin należy pamiętać, że oprócz sprawnego wyszukania dostawcy w Chinach, weryfikacji chińskiej firmy ważna jest również organizacja transportu towarów z Chin.

Wielu importerów słyszało skróty FOB lub CIF, które występując zawsze przy imporcie towarów, jednak wielu importerów nie wie czym FOB (Free on Board) lub CIF (Cost, insurance and freight). Wszystkie kwestie związane z transportem z Chin regulują warunki Incoterms 2010, czyli międzynarodowe reguły transportowe publikowane przez ICC (International Chamber of Commers) w Paryżu. Pierwsze Incoterms 2010 zostały opublikowane w 1936 roku z kolejnymi poprawkami co kilka lat, ostatnia aktualizacja weszła w życie na początku 2011 roku. Międzynarodowa Izba Handlowa z Paryża publikuje Incotermsy, które uznawane i stosowane są przez ponad 100 państw na całym świecie.

REKLAMA

Autopromocja

Incoterms zostały uznane przez Komisję ONZ jako globalny standard reguł handlu zagranicznego.

Reguły te normują podział następujących aspektów związanych z transportem, a mianowicie: kosztów, ryzyka i ubezpieczenie. Do najpopularniejszych należą, FOB, CIF.

FOB – Free on Board

Po stronie załadowcy są koszty, ryzyko i ubezpieczenie od momentu: produkcji i załadunku towaru, transport z fabryki do portu, odprawa celna, załadunek na statek (do burty statku).

Po stronie kupującego są natomiast koszty, ryzyko i ubezpieczenie od burty statku, czyli opłacenie frachtu morskiego, rozładunek towaru w porcie docelowym, procedura celno-skarbowa i transport do miejsca przeznaczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CIF - Cost, Insurance and freight

W odróżnieniu od warunków FOB, Incoterms CIF (Cost, Insurance and freight) przerzuca obowiązek opłacenia frachtu morskiego na sprzedającego. Reszta obowiązków i podział kosztów, ryzyka za towar i ubezpieczenia jest taki sam jak w przypadku FOB.

Wieli początkujących importerów nie potrafi zrozumieć różnic pomiędzy FOB i CIF, często decydując się na CIF, gdyż to sprzedawca opłaci transport. Warto jednak się zastanowić w jakiej cenie kupujemy produkty czy nabywamy sam produkt i doliczamy do niego koszty transportu, które mogą być bardzo różne i zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Czy jednak decydujemy się na zakup towaru już z częściowo opłaconym frachtem (sprzedawca opłaca fracht tylko i wyłącznie do portu przeznaczenia).

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Wiele ukrytych kosztów związanych z wysyłką CIF jest przerzucanych na kupującego w porcie rozładunku, o tych kosztach dowiadujemy się dopiero w momencie którym towary dotrą do portu przeznaczenia.

Będąc importerem zawsze chcemy kontrolować cały proces importowy jak również samą cenę naszego produktu, dlatego zalecany jest import towarów na warunkach FOB.

Aby w pełni zrozumieć różnicę pomiędzy Incoterms FOB i  CIF należy zapoznać się ze wszystkimi obowiązującymi Incoterms 2010, gdyż obok FOB i CIF bardzo często stosowane jest EXW bądź DAP i DDP. Różnice pomiędzy poszczególnymi regułami są często minimalne, dlatego ważne jest dokładne zapoznania się ze wszystkimi obowiązującymi Incotermsami. Należy również pamiętać, że już w 2020 roku nastąpi ich kolejna aktualizacja.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

REKLAMA

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA