REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od importu towarów zamówionych przez internet

VAT od importu towarów zamówionych przez internet
VAT od importu towarów zamówionych przez internet

REKLAMA

REKLAMA

Towary importowane z terytorium państwa trzeciego (czyli spoza UE – np. z Chin) korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, jeżeli łączna wartość przesyłki nie przekracza 22 euro (lub 45 euro w przypadku prezentów). Zwolnienie to nie obejmuje jednak towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego. Tak stanowią przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT). Jednak od 2021 roku zniknie zwolnienie dla przesyłek do 22 euro, a Ministerstwo Finansów pracuje nad rozwiązaniami informatycznymi uszczelniającymi system VAT w zakresie wysyłkowej sprzedaży (także importu) towarów.

Towary ze sklepu internetowego z Chin a podatek VAT

W związku z problemem opodatkowania podatkiem VAT przesyłek zamawianych za pośrednictwem sklepu internetowego Aliexpress, jeden z posłów wystąpił 3 kwietnia 2018 r. z interpelacją poselską do Ministra Finansów dotyczącą zwalniania z opodatkowania VAT takich przesyłek.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Minister Finansów odpowiedział, że zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy o VAT  "(...) zwolniony jest import towarów umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego bezpośrednio do odbiorcy przebywającego na terytorium kraju, pod warunkiem że łączna wartość towarów w przesyłce nie przekracza równowartości 22 euro.

Zwolnienie to nie ma jednak zastosowania do towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego (art. 51 ust. 3 ustawy o VAT). Zatem w przypadku importu towarów umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego zakupionych przez Internet, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, bez względu na wartość towaru - czyli już od 0,01 PLN.

Zdaniem Ministra Finansów przepis ten oznacza, że "(...) każdy kto dokonuje importu towarów poprzez zamówienia towarów, niezależnie od formy dokonania tego zamówienia (np. zamówienie pisemne, elektroniczne - Internet, telefoniczne, polecenie czy dyspozycja), umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego bezpośrednio do odbiorcy, staje się podatnikiem z tytułu importu towarów i nie korzysta ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 51 ust. 1 ustawy VAT."

REKLAMA

Art. 51 ustawy o VAT stanowi implementację do polskiej ustawy o podatku od towarów i usług - art. 23 dyrektywy Rady 2009/132/WE z dnia 19 października 2009 r. określającej zakres stosowania art. 143 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE, w odniesieniu do zwolnienia z podatku od wartości dodanej przy ostatecznym imporcie niektórych towarów (Dz. Urz. UE L 292 z 10.11.2009, str. 5). ‘

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Konkurencyjność firm unijnych i firm z krajów trzecich

 Minister Finansów argumentował taką interpretacje przepisów dobrem przedsiębiorców państw członkowskich:

,,Przyjęte przez Polskę rozwiązanie (podobnie jak np. we Francji) tj. wyłączenie z przedmiotowego zwolnienia przesyłek przywożonych do Polski w drodze zamówienia wysyłkowego ma na celu zapobieganie nadużyciom i zakłóceniu konkurencyjności pomiędzy firmami unijnymi a firmami z krajów trzecich dokonującymi sprzedaży wysyłkowej oraz zapobieganie relokacji działalności gospodarczej poza UE celem uzyskania korzyści wynikających ze zwolnienia dotyczącego importu małych przesyłek. ‘’

Prezenty o wartości do 45 euro

Poza tym Ministerstwo wyjaśniło też kwestię opodatkowania innych nieodpłatnych przesyłek, określanych przez nadawcę ,,prezentem”:

,,Odnosząc się do kwestii tzw. "prezentów" o wartości do 45 euro wyjaśniam, że w przypadku zakupów towarów dokonanych w sklepie internetowym, które są następnie importowane do Polski, nie ma zastosowania przepis art. 52 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z tym przepisem zwolniony jest od podatku VAT import towarów umieszczonych w przesyłce wysyłanej z terytorium państwa trzeciego przez osobę fizyczną i przeznaczony do osoby fizycznej przebywającej na terytorium kraju, jeżeli łącznie są spełnione warunki:

1) ilość i rodzaj nie wskazuje na ich przeznaczenia handlowe;

2) odbiorca nie jest obowiązany do uiszczenia opłat na rzecz nabywcy w związku z otrzymaniem przesyłki;

3) przesyłki mają charakter okazjonalny.

Zatem muszą być spełnione określone przepisami warunki, aby przysługiwało prawo do zwolnienia z podatku VAT. Samo wskazanie na przesyłce „gift”, „prezent” nie uprawnia jeszcze do takiego zwolnienia.’’

Zwolnienia celne przesyłek o niewielkiej wartości

Zgodnie z artykułem 24 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego system zwolnień wspólnotowych podatnik może skorzystać ze zwolnienia z należności celnych w przypadku przesyłek o niewielkiej wartości. Zwolnionymi z należności celnych przywozowych mają być przesyłki wysyłane z państwa trzeciego do odbiorcy znajdującego się na terenie Unii Europejskiej, których wartość rzeczywista nie przekracza 150 EUR na przesyłkę.

Zwolnienia, o którym mowa nie stosuje się do:

  1. napojów alkoholowych;
  2. perfum i wód toaletowych;
  3. tytoniu lub wyrobów tytoniowych.

Towary w małych ilościach o charakterze niehandlowym, wysyłane z państwa trzeciego przez osobę fizyczną do innej osoby fizycznej, mieszkającej na obszarze celnym Unii Europejskiej, są zwolnione z należności celnych przywozowych do równowartości 45 euro.

Za przywóz o charakterze niehandlowym uważa się przywóz przesyłek, które jednocześnie:
- mają charakter okazjonalny,
- zawierają towary wyłącznie na własny użytek odbiorcy lub jego rodziny, które nie wskazują ani swoim charakterem, ani ilością na ich przeznaczenie handlowe;
- są wysyłane do odbiorcy przez nadawcę bez żadnego rodzaju opłat.

Zwolnienie, o którym mowa, ograniczone jest na jedną przesyłkę do ilości podanych dla każdego z poniżej wyszczególnionych towarów:

a)      wyroby tytoniowe:
• 50 papierosów, lub
• 25 cygaretek (cygar o maksymalnej wadze 3 gramów sztuka), lub
• 10 cygar, lub
• 50 gramów tytoniu do palenia,
lub proporcjonalny asortyment tych różnych produktów w zestawie;

b) alkohol i napoje alkoholowe:
• napoje destylowane i spirytusowe o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 22 % objętości; nieskażony alkohol etylowy o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 80 % objętości: 1 litr, lub
• napoje destylowane i spirytusowe, i koktajlowe na bazie wina lub alkoholu, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 22 % objętości; wina musujące, wina likierowe: 1 litr lub proporcjonalne ilości wyżej wymienionych wyrobów w zestawie i
• wina niemusujące: 2 litry;

c) perfumy: 50 gramów, lub
wody toaletowe: 0,25 litra. 

Zgłoszenie towarów do odprawy celnej

 Minister Finansów przytoczył również procedurę zgłaszania towarów nabywanych wysyłkowo z zagranicy do odprawy celnej:

"W przypadku przywozu towarów z krajów trzecich (importu) zasadą jest, że to zgłaszający przedstawia towar do odprawy organom celnym zgodnie z obowiązującymi przepisami. Także zgłaszający w składanym zgłoszeniu celnym dokonuje wyliczenia należności celnych i/lub podatkowych, jeżeli takie należności występują. Osoba składająca zgłoszenie (zgłaszający) sporządza je w oparciu o dokumentację towarzyszącą przesyłce (np. faktura). Jeżeli z dokumentów dołączonych do przesyłki wynika, że jest to towar pochodzący ze sprzedaży wysyłkowej, zgłoszenie w formie pisemnej (elektroniczne) powinno być dokonane i VAT wyliczony i zapłacony.
Zgłoszenia celne podlegają weryfikacji organów celnych. Dokonywana ona jest na podstawie analizy ryzyka. W związku z powyższym, organy celne nie dokonują weryfikacji 100% zgłoszeń pisemnych (elektronicznych), jak również nie weryfikują 100% zgłoszeń dokonywanych w innej formie (ustnych). Jeżeli w wyniku kontroli przesyłki funkcjonariusz służby celno-skarbowej stwierdzi nieprawidłowości rozpoczyna się procedura mająca doprowadzić do stanu zgodnego z prawem, tj. do zapłaty należności celno-podatkowych.’’

W praktyce sytuacja kształtuje się w taki sposób, że tylko część przesyłek podlega kontroli celnej, jest to spowodowane przede wszystkim fizycznymi możliwościami obsługi celnej przywozowych towarów. Co za tym idzie, tylko część paczek zostanie opodatkowana i oclona, może się więc zdarzyć, że towary, których wartość przekracza 150 euro, zostaną pominięte przez celników i opłata nie zostanie nałożona, mimo że zgodnie z przepisami opłata się należy.


Nowe przepisy od 2021 roku

W związku z problemami, jakie napotykają przedsiębiorcy z państw członkowskich UE, którzy muszą konkurować na rynku z państwami trzecimi, korzystającymi ze zwolnień celnych,została zmieniona dyrektywa VAT i zostało zniesione ww. zwolnienie z VAT dla towarów dla importu towarów o wartości poniżej 22 euro. Państwa UE mają zmienić swoje przepisy dot. VAT w tym zakresie z dniem 1 stycznia 2021 r.

Prace nad zmianami przepisów a także rozwiązaniami informacznymi w tym zakresie trwają także w Ministerstwie Finansów.

Kwestię tę poruszał w swojej odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów:

W kwestii rozważanych koncepcji dotyczących uszczelnienia systemu podatku VAT należnego z tytułu importu towarów w małych przesyłkach, uprzejmie informuję, że zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. został powołany Zespół do spraw uszczelnienia systemu poboru podatku od towarów i usług od towarów zakupionych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (przez Internet) (Dz. Urz. MF poz. 34).
W związku z tym rozpoczęły się prace i analizy dotyczące możliwości wprowadzenia m.in. rozwiązań informatycznych dotykających obszaru towarów zamawianych drogą internetową, z uwzględnieniem praktyk innych krajów, wymogów unijnych, ale także uwarunkowań krajowych w obszarze informatyzacji Krajowej Administracji Skarbowej oraz analizy zakresu wymaganych ewentualne zmian prawnych.
Jednocześnie należy zauważyć, że problem ze stosowaniem zwolnienia dla importu towarów o wartości poniżej 22 euro w przesyłkach, głównie w kontekście zaniżania wartości celnej oraz zakłócenia konkurencji został dostrzeżony na forum UE i podjęte zostały stosowne działania. Dyrektywa Rady (UE) 2017/2455 z dnia 5.12.2017 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE i dyrektywę 2009/132/WE w odniesieniu do niektórych obowiązków wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość (Dz. Urz. UE L z 2017 r. nr 348/7), znosi to zwolnienie i wprowadza nowe rozwiązania, mające na celu zapobieganie oszustwom oraz poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw w UE. Wszystkie państwa członkowskie, w tym Polska zobligowane są do zaimplementowania tej dyrektywy do swoich przepisów krajowych z dniem 1 stycznia 2021 r.’’

Źródła:

- Odpowiedź Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2018 r na interpelację poselską - www.sejm.gov.pl

- www.mf.gov.pl

Weronika Szuba

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA