REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od importu towarów zamówionych przez internet

Subskrybuj nas na Youtube
VAT od importu towarów zamówionych przez internet
VAT od importu towarów zamówionych przez internet

REKLAMA

REKLAMA

Towary importowane z terytorium państwa trzeciego (czyli spoza UE – np. z Chin) korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, jeżeli łączna wartość przesyłki nie przekracza 22 euro (lub 45 euro w przypadku prezentów). Zwolnienie to nie obejmuje jednak towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego. Tak stanowią przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT). Jednak od 2021 roku zniknie zwolnienie dla przesyłek do 22 euro, a Ministerstwo Finansów pracuje nad rozwiązaniami informatycznymi uszczelniającymi system VAT w zakresie wysyłkowej sprzedaży (także importu) towarów.

Towary ze sklepu internetowego z Chin a podatek VAT

W związku z problemem opodatkowania podatkiem VAT przesyłek zamawianych za pośrednictwem sklepu internetowego Aliexpress, jeden z posłów wystąpił 3 kwietnia 2018 r. z interpelacją poselską do Ministra Finansów dotyczącą zwalniania z opodatkowania VAT takich przesyłek.

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów odpowiedział, że zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy o VAT  "(...) zwolniony jest import towarów umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego bezpośrednio do odbiorcy przebywającego na terytorium kraju, pod warunkiem że łączna wartość towarów w przesyłce nie przekracza równowartości 22 euro.

Zwolnienie to nie ma jednak zastosowania do towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego (art. 51 ust. 3 ustawy o VAT). Zatem w przypadku importu towarów umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego zakupionych przez Internet, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, bez względu na wartość towaru - czyli już od 0,01 PLN.

Zdaniem Ministra Finansów przepis ten oznacza, że "(...) każdy kto dokonuje importu towarów poprzez zamówienia towarów, niezależnie od formy dokonania tego zamówienia (np. zamówienie pisemne, elektroniczne - Internet, telefoniczne, polecenie czy dyspozycja), umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego bezpośrednio do odbiorcy, staje się podatnikiem z tytułu importu towarów i nie korzysta ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 51 ust. 1 ustawy VAT."

Art. 51 ustawy o VAT stanowi implementację do polskiej ustawy o podatku od towarów i usług - art. 23 dyrektywy Rady 2009/132/WE z dnia 19 października 2009 r. określającej zakres stosowania art. 143 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE, w odniesieniu do zwolnienia z podatku od wartości dodanej przy ostatecznym imporcie niektórych towarów (Dz. Urz. UE L 292 z 10.11.2009, str. 5). ‘

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Konkurencyjność firm unijnych i firm z krajów trzecich

 Minister Finansów argumentował taką interpretacje przepisów dobrem przedsiębiorców państw członkowskich:

,,Przyjęte przez Polskę rozwiązanie (podobnie jak np. we Francji) tj. wyłączenie z przedmiotowego zwolnienia przesyłek przywożonych do Polski w drodze zamówienia wysyłkowego ma na celu zapobieganie nadużyciom i zakłóceniu konkurencyjności pomiędzy firmami unijnymi a firmami z krajów trzecich dokonującymi sprzedaży wysyłkowej oraz zapobieganie relokacji działalności gospodarczej poza UE celem uzyskania korzyści wynikających ze zwolnienia dotyczącego importu małych przesyłek. ‘’

Prezenty o wartości do 45 euro

Poza tym Ministerstwo wyjaśniło też kwestię opodatkowania innych nieodpłatnych przesyłek, określanych przez nadawcę ,,prezentem”:

,,Odnosząc się do kwestii tzw. "prezentów" o wartości do 45 euro wyjaśniam, że w przypadku zakupów towarów dokonanych w sklepie internetowym, które są następnie importowane do Polski, nie ma zastosowania przepis art. 52 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z tym przepisem zwolniony jest od podatku VAT import towarów umieszczonych w przesyłce wysyłanej z terytorium państwa trzeciego przez osobę fizyczną i przeznaczony do osoby fizycznej przebywającej na terytorium kraju, jeżeli łącznie są spełnione warunki:

1) ilość i rodzaj nie wskazuje na ich przeznaczenia handlowe;

2) odbiorca nie jest obowiązany do uiszczenia opłat na rzecz nabywcy w związku z otrzymaniem przesyłki;

3) przesyłki mają charakter okazjonalny.

Zatem muszą być spełnione określone przepisami warunki, aby przysługiwało prawo do zwolnienia z podatku VAT. Samo wskazanie na przesyłce „gift”, „prezent” nie uprawnia jeszcze do takiego zwolnienia.’’

Zwolnienia celne przesyłek o niewielkiej wartości

Zgodnie z artykułem 24 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego system zwolnień wspólnotowych podatnik może skorzystać ze zwolnienia z należności celnych w przypadku przesyłek o niewielkiej wartości. Zwolnionymi z należności celnych przywozowych mają być przesyłki wysyłane z państwa trzeciego do odbiorcy znajdującego się na terenie Unii Europejskiej, których wartość rzeczywista nie przekracza 150 EUR na przesyłkę.

Zwolnienia, o którym mowa nie stosuje się do:

  1. napojów alkoholowych;
  2. perfum i wód toaletowych;
  3. tytoniu lub wyrobów tytoniowych.

REKLAMA

Towary w małych ilościach o charakterze niehandlowym, wysyłane z państwa trzeciego przez osobę fizyczną do innej osoby fizycznej, mieszkającej na obszarze celnym Unii Europejskiej, są zwolnione z należności celnych przywozowych do równowartości 45 euro.

Za przywóz o charakterze niehandlowym uważa się przywóz przesyłek, które jednocześnie:
- mają charakter okazjonalny,
- zawierają towary wyłącznie na własny użytek odbiorcy lub jego rodziny, które nie wskazują ani swoim charakterem, ani ilością na ich przeznaczenie handlowe;
- są wysyłane do odbiorcy przez nadawcę bez żadnego rodzaju opłat.

Zwolnienie, o którym mowa, ograniczone jest na jedną przesyłkę do ilości podanych dla każdego z poniżej wyszczególnionych towarów:

a)      wyroby tytoniowe:
• 50 papierosów, lub
• 25 cygaretek (cygar o maksymalnej wadze 3 gramów sztuka), lub
• 10 cygar, lub
• 50 gramów tytoniu do palenia,
lub proporcjonalny asortyment tych różnych produktów w zestawie;

b) alkohol i napoje alkoholowe:
• napoje destylowane i spirytusowe o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 22 % objętości; nieskażony alkohol etylowy o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 80 % objętości: 1 litr, lub
• napoje destylowane i spirytusowe, i koktajlowe na bazie wina lub alkoholu, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 22 % objętości; wina musujące, wina likierowe: 1 litr lub proporcjonalne ilości wyżej wymienionych wyrobów w zestawie i
• wina niemusujące: 2 litry;

c) perfumy: 50 gramów, lub
wody toaletowe: 0,25 litra. 

Zgłoszenie towarów do odprawy celnej

 Minister Finansów przytoczył również procedurę zgłaszania towarów nabywanych wysyłkowo z zagranicy do odprawy celnej:

"W przypadku przywozu towarów z krajów trzecich (importu) zasadą jest, że to zgłaszający przedstawia towar do odprawy organom celnym zgodnie z obowiązującymi przepisami. Także zgłaszający w składanym zgłoszeniu celnym dokonuje wyliczenia należności celnych i/lub podatkowych, jeżeli takie należności występują. Osoba składająca zgłoszenie (zgłaszający) sporządza je w oparciu o dokumentację towarzyszącą przesyłce (np. faktura). Jeżeli z dokumentów dołączonych do przesyłki wynika, że jest to towar pochodzący ze sprzedaży wysyłkowej, zgłoszenie w formie pisemnej (elektroniczne) powinno być dokonane i VAT wyliczony i zapłacony.
Zgłoszenia celne podlegają weryfikacji organów celnych. Dokonywana ona jest na podstawie analizy ryzyka. W związku z powyższym, organy celne nie dokonują weryfikacji 100% zgłoszeń pisemnych (elektronicznych), jak również nie weryfikują 100% zgłoszeń dokonywanych w innej formie (ustnych). Jeżeli w wyniku kontroli przesyłki funkcjonariusz służby celno-skarbowej stwierdzi nieprawidłowości rozpoczyna się procedura mająca doprowadzić do stanu zgodnego z prawem, tj. do zapłaty należności celno-podatkowych.’’

W praktyce sytuacja kształtuje się w taki sposób, że tylko część przesyłek podlega kontroli celnej, jest to spowodowane przede wszystkim fizycznymi możliwościami obsługi celnej przywozowych towarów. Co za tym idzie, tylko część paczek zostanie opodatkowana i oclona, może się więc zdarzyć, że towary, których wartość przekracza 150 euro, zostaną pominięte przez celników i opłata nie zostanie nałożona, mimo że zgodnie z przepisami opłata się należy.


Nowe przepisy od 2021 roku

W związku z problemami, jakie napotykają przedsiębiorcy z państw członkowskich UE, którzy muszą konkurować na rynku z państwami trzecimi, korzystającymi ze zwolnień celnych,została zmieniona dyrektywa VAT i zostało zniesione ww. zwolnienie z VAT dla towarów dla importu towarów o wartości poniżej 22 euro. Państwa UE mają zmienić swoje przepisy dot. VAT w tym zakresie z dniem 1 stycznia 2021 r.

Prace nad zmianami przepisów a także rozwiązaniami informacznymi w tym zakresie trwają także w Ministerstwie Finansów.

Kwestię tę poruszał w swojej odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów:

W kwestii rozważanych koncepcji dotyczących uszczelnienia systemu podatku VAT należnego z tytułu importu towarów w małych przesyłkach, uprzejmie informuję, że zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. został powołany Zespół do spraw uszczelnienia systemu poboru podatku od towarów i usług od towarów zakupionych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (przez Internet) (Dz. Urz. MF poz. 34).
W związku z tym rozpoczęły się prace i analizy dotyczące możliwości wprowadzenia m.in. rozwiązań informatycznych dotykających obszaru towarów zamawianych drogą internetową, z uwzględnieniem praktyk innych krajów, wymogów unijnych, ale także uwarunkowań krajowych w obszarze informatyzacji Krajowej Administracji Skarbowej oraz analizy zakresu wymaganych ewentualne zmian prawnych.
Jednocześnie należy zauważyć, że problem ze stosowaniem zwolnienia dla importu towarów o wartości poniżej 22 euro w przesyłkach, głównie w kontekście zaniżania wartości celnej oraz zakłócenia konkurencji został dostrzeżony na forum UE i podjęte zostały stosowne działania. Dyrektywa Rady (UE) 2017/2455 z dnia 5.12.2017 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE i dyrektywę 2009/132/WE w odniesieniu do niektórych obowiązków wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość (Dz. Urz. UE L z 2017 r. nr 348/7), znosi to zwolnienie i wprowadza nowe rozwiązania, mające na celu zapobieganie oszustwom oraz poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw w UE. Wszystkie państwa członkowskie, w tym Polska zobligowane są do zaimplementowania tej dyrektywy do swoich przepisów krajowych z dniem 1 stycznia 2021 r.’’

Źródła:

- Odpowiedź Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2018 r na interpelację poselską - www.sejm.gov.pl

- www.mf.gov.pl

Weronika Szuba

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA