REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handlujący w internecie elektroniką stracą zwolnienie z VAT - od 1 lipca 2018 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Handlujący w internecie elektroniką stracą zwolnienie z VAT - od 1 lipca 2018 r. /fot.Shutterstock
Handlujący w internecie elektroniką stracą zwolnienie z VAT - od 1 lipca 2018 r. /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus idzie na wojnę z firmami, które nie odprowadzają VAT do budżetu i dzięki temu oferują tańszą elektronikę. Zgodnie bowiem z projektowanymi przepisami od 1 lipca 2018 r. ze zwolnienia z VAT dla najmniejszych przedsiębiorców (z obrotami do 200 tys. zł wartości sprzedaży) nie będą mogli już korzystać podatnicy, którzy handlują w internecie m.in. elektroniką.

Nową broń przeciwko nieuczciwym handlarzom ukryto w projekcie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, który jest obecnie w konsultacjach. Zakłada on, że od 1 lipca br. ze zwolnienia z podatku dla najmniejszych przedsiębiorców (z obrotami do 200 tys. zł wartości sprzedaży) nie będą mogli już korzystać podatnicy, którzy handlują m.in. elektroniką, sprzętem elektrycznym, RTV i AGD w sieci, albo ci, którzy prowadzą sprzedaż telefoniczną takich towarów.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów już jakiś czas temu objęło szczególnym nadzorem handel urządzeniami elektronicznymi na portalach aukcyjnych. Na swojej stronie internetowej zamieszcza komunikaty o wykrytych nieprawidłowościach, np. bezprawnym stosowaniu przez handlarzy procedury VAT marża czy odmowie wystawiania faktur klientom. Przykładem jest informacja opublikowana 14 lutego br., w której resort ostrzegł, że ma na oku przedsiębiorców, którzy sprzedają telefony komórkowe i tablety z adnotacją „nie wystawiam FV”. Zdaniem MF takie zachowanie „może wskazywać na chęć zaniżenia podstawy opodatkowania VAT, co skutkuje powstaniem zaległości podatkowej oraz sankcji”.

Oszuści szybko znikają

Eksperci nie są zaskoczeni aktywnością urzędników fiskusa na tym polu. Bo w sieci działa coraz więcej firm, których głównym celem jest wyłudzanie VAT. – Taki przedsiębiorca kupuje elektronikę objętą mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jako nabywca powinien odprowadzić VAT, ale tego nie robi – tłumaczy Michał Kanownik, prezes ZIPSEE. Potem taka firma sprzedaje telefon bądź tablet na portalu aukcyjnym w znacznie niższej cenie niż sklep, który uczciwie rozlicza się z fiskusem.

Jak duża jest skala tego procederu? – Ogromna. Wystarczy zajrzeć na strony popularnych aukcji internetowych, by się o tym przekonać – podkreśla Kanownik. Dodaje, że bardzo często, zanim fiskusowi uda się zidentyfikować zagrożenie, oszust znika z rynku. Dziś takie podmioty nie widnieją w ewidencji podatników VAT, bo mogą korzystać ze zwolnienia dla małych podmiotów. Tym samym nie muszą też przesyłać skarbówce JPK_VAT.

REKLAMA

Trzeba chronić uczciwych

Według Michała Kanownika, gdy tylko zmiany legislacyjne wejdą w życie, w ręce urzędników trafi nowe narzędzie, które pozwoli od razu wykazać, że przedsiębiorca działa nieprawidłowo. Wystarczy, że fiskus sprawdzi w swoich rejestrach, czy sprzedawca laptopa, telefonu czy tabletu jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Z góry można założyć, że oszust nie dostosuje się do nowych wymogów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jarosław Ziółkowski, doradca podatkowy w Independent Tax Advisers, przyznaje, że zmiany planowane przez resort finansów powinny ułatwić mu walkę z nieprawidłowościami. Zastrzega jednak, że same przepisy nie wyeliminują oszustów. Ważne są także stałe i skoordynowane działania administracji podatkowej, która będzie umiała zrobić użytek z nowych uprawnień.

– Same ostrzeżenia, które resort już nieraz kierował pod adresem potencjalnie nieuczciwych firm, nie wystarczyły. Na portalach aukcyjnych ciągle można znaleźć mnóstwo ofert, w których sprzedawca, a zarazem przedsiębiorca, zastrzega, że nie wystawia faktur – przypomina Ziółkowski. Jego zdaniem kontrole fiskusa i wyłapywanie oszustów są ważne nie tylko ze względu na wpływy budżetowe, lecz także ochronę uczciwych przedsiębiorców.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

– Trudno konkurować z podmiotem, który nie rozlicza w ogóle VAT albo rozlicza podatek zagraniczny (z niższą stawką niż krajowy), choć faktycznie prowadzi działalność na terytorium Polski – mówi Jarosław Ziółkowski.

Doradca podatkowy zwraca też uwagę na inny, mniej przyjemny z punktu widzenia konsumentów, skutek walki fiskusa z nieuczciwymi przedsiębiorcami. – Może się okazać, że trudniej będzie kupić nowy telefon czy tablet w tak okazyjnej cenie jak dziś – przyznaje. Na szczęście niewiele powinno się zmienić w sprzedaży telefonów używanych. W ich przypadku, podobnie jak obecnie, będzie można rozliczać podatek w systemie marży. ⒸⓅ

infoRgrafika

Agnieszka Pokojska

Mariusz Szulc

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (nr UA37) – w konsultacjach.

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA