REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handlujący w internecie elektroniką stracą zwolnienie z VAT - od 1 lipca 2018 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Handlujący w internecie elektroniką stracą zwolnienie z VAT - od 1 lipca 2018 r. /fot.Shutterstock
Handlujący w internecie elektroniką stracą zwolnienie z VAT - od 1 lipca 2018 r. /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus idzie na wojnę z firmami, które nie odprowadzają VAT do budżetu i dzięki temu oferują tańszą elektronikę. Zgodnie bowiem z projektowanymi przepisami od 1 lipca 2018 r. ze zwolnienia z VAT dla najmniejszych przedsiębiorców (z obrotami do 200 tys. zł wartości sprzedaży) nie będą mogli już korzystać podatnicy, którzy handlują w internecie m.in. elektroniką.

Nową broń przeciwko nieuczciwym handlarzom ukryto w projekcie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, który jest obecnie w konsultacjach. Zakłada on, że od 1 lipca br. ze zwolnienia z podatku dla najmniejszych przedsiębiorców (z obrotami do 200 tys. zł wartości sprzedaży) nie będą mogli już korzystać podatnicy, którzy handlują m.in. elektroniką, sprzętem elektrycznym, RTV i AGD w sieci, albo ci, którzy prowadzą sprzedaż telefoniczną takich towarów.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów już jakiś czas temu objęło szczególnym nadzorem handel urządzeniami elektronicznymi na portalach aukcyjnych. Na swojej stronie internetowej zamieszcza komunikaty o wykrytych nieprawidłowościach, np. bezprawnym stosowaniu przez handlarzy procedury VAT marża czy odmowie wystawiania faktur klientom. Przykładem jest informacja opublikowana 14 lutego br., w której resort ostrzegł, że ma na oku przedsiębiorców, którzy sprzedają telefony komórkowe i tablety z adnotacją „nie wystawiam FV”. Zdaniem MF takie zachowanie „może wskazywać na chęć zaniżenia podstawy opodatkowania VAT, co skutkuje powstaniem zaległości podatkowej oraz sankcji”.

Oszuści szybko znikają

Eksperci nie są zaskoczeni aktywnością urzędników fiskusa na tym polu. Bo w sieci działa coraz więcej firm, których głównym celem jest wyłudzanie VAT. – Taki przedsiębiorca kupuje elektronikę objętą mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jako nabywca powinien odprowadzić VAT, ale tego nie robi – tłumaczy Michał Kanownik, prezes ZIPSEE. Potem taka firma sprzedaje telefon bądź tablet na portalu aukcyjnym w znacznie niższej cenie niż sklep, który uczciwie rozlicza się z fiskusem.

Jak duża jest skala tego procederu? – Ogromna. Wystarczy zajrzeć na strony popularnych aukcji internetowych, by się o tym przekonać – podkreśla Kanownik. Dodaje, że bardzo często, zanim fiskusowi uda się zidentyfikować zagrożenie, oszust znika z rynku. Dziś takie podmioty nie widnieją w ewidencji podatników VAT, bo mogą korzystać ze zwolnienia dla małych podmiotów. Tym samym nie muszą też przesyłać skarbówce JPK_VAT.

REKLAMA

Trzeba chronić uczciwych

Według Michała Kanownika, gdy tylko zmiany legislacyjne wejdą w życie, w ręce urzędników trafi nowe narzędzie, które pozwoli od razu wykazać, że przedsiębiorca działa nieprawidłowo. Wystarczy, że fiskus sprawdzi w swoich rejestrach, czy sprzedawca laptopa, telefonu czy tabletu jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Z góry można założyć, że oszust nie dostosuje się do nowych wymogów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jarosław Ziółkowski, doradca podatkowy w Independent Tax Advisers, przyznaje, że zmiany planowane przez resort finansów powinny ułatwić mu walkę z nieprawidłowościami. Zastrzega jednak, że same przepisy nie wyeliminują oszustów. Ważne są także stałe i skoordynowane działania administracji podatkowej, która będzie umiała zrobić użytek z nowych uprawnień.

– Same ostrzeżenia, które resort już nieraz kierował pod adresem potencjalnie nieuczciwych firm, nie wystarczyły. Na portalach aukcyjnych ciągle można znaleźć mnóstwo ofert, w których sprzedawca, a zarazem przedsiębiorca, zastrzega, że nie wystawia faktur – przypomina Ziółkowski. Jego zdaniem kontrole fiskusa i wyłapywanie oszustów są ważne nie tylko ze względu na wpływy budżetowe, lecz także ochronę uczciwych przedsiębiorców.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

– Trudno konkurować z podmiotem, który nie rozlicza w ogóle VAT albo rozlicza podatek zagraniczny (z niższą stawką niż krajowy), choć faktycznie prowadzi działalność na terytorium Polski – mówi Jarosław Ziółkowski.

Doradca podatkowy zwraca też uwagę na inny, mniej przyjemny z punktu widzenia konsumentów, skutek walki fiskusa z nieuczciwymi przedsiębiorcami. – Może się okazać, że trudniej będzie kupić nowy telefon czy tablet w tak okazyjnej cenie jak dziś – przyznaje. Na szczęście niewiele powinno się zmienić w sprzedaży telefonów używanych. W ich przypadku, podobnie jak obecnie, będzie można rozliczać podatek w systemie marży. ⒸⓅ

infoRgrafika

Agnieszka Pokojska

Mariusz Szulc

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (nr UA37) – w konsultacjach.

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA