REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najpierw JPK, teraz Centralny Rejestr Faktur

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Najpierw JPK, teraz Centralny Rejestr Faktur /shutterstock.com
Najpierw JPK, teraz Centralny Rejestr Faktur /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus uszczelnia system podatku VAT poprzez obowiązek comiesięcznego raportowania JPK_VAT. Dodatkowo, trwają obecnie prace nad zwiększeniem funkcjonalności tej aplikacji i utworzeniem kolejnego modułu – Centralnego Rejestru Faktur, który będzie zbierał informacje o fakturach wystawionych przez wszystkie podmioty obrotu gospodarczego, przesyłane do MF za pomocą plików elektronicznych.

REKLAMA

Autopromocja

W taki oto sposób urzędnicy otrzymają pełny i szczegółowy obraz transakcji dokonywanych przez wszystkich czynnych podatników VAT w Polsce.

Nowy rok, nowe obowiązki dla firm

Wraz z początkiem 2018 r. wszyscy podatnicy VAT oprócz tych, którzy dokonują wyłącznie sprzedaży zwolnionej bądź korzystają ze zwolnienia z podatku z uwagi na nieprzekroczenie limitu sprzedaży określonego w art. 113 ustawy VAT, będą podlegali obowiązkowi przesyłania plików JPK_VAT obejmujących dane zawarte w rejestrach VAT za każdy miesiąc. Dotyczy to także tych przedsiębiorstw, które rozliczają się z tytułu podatku VAT kwartalnie, a to oznacza, że dla tej kategorii podatników terminy rozliczeniowe związane ze złożeniem deklaracji VAT i przesyłaniem JPK nie będą zbieżne. Wiąże się to z koniecznością przystosowania firmowego programu księgowego do nowych wymogów i merytorycznego przeszkolenia personelu księgowego do nowych zadań związanych z raportowaniem VAT. Zaniechanie tego obowiązku przez przedsiębiorcę może skutkować dotkliwymi sankcjami finansowymi, a nawet karnoskarbowymi.

Kontrole krzyżowe

Do tej pory raporty JPK wysyłały jedynie największe firmy. Z ich doświadczeń wynika, że urzędy skarbowe szczególnie upodobały sobie taki sposób uzyskiwania wiedzy o aktywności gospodarczej podatników. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości organy wzywały firmy do wyjaśnienia przyczyny określonego stanu rzeczy i ponownej weryfikacji przesłanego raportu. Niejednokrotnie wezwania dotyczyły kwestii technicznych, takich jak nieprawidłowy NIP kontrahenta czy wykazanie informacji w niewłaściwych polach pliku.

Równie często powiadamiano podatników o błędach, które mogły mieć wpływ na zaniżenie zobowiązania z tytułu podatku VAT. W początkowym okresie funkcjonowania JPK sprawdzano, czy kwota sprzedaży i kwota podatku należnego wykazane przez sprzedawcę odpowiadają kwocie zakupów i kwocie podatku naliczonego wykazanym przez nabywcę w tym samym okresie rozliczeniowym. Wywołało to lawinę nieuzasadnionych wezwań organów skarbowych – dlatego że zgodnie z ustawą VAT podatnikowi, który nabywa towar lub usługę, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał fakturę dokumentującą dostawę towarów lub wykonanie usługi albo w jednym z dwóch następujących po tym okresie okresów rozliczeniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest zatem mało prawdopodobne, aby w sytuacji gdy ustawa VAT przewiduje możliwość odliczenia VAT w różnych okresach, wartości wykazywane przez dostawców i odbiorców w JPK za ten sam miesiąc zawsze były tożsame. Niemniej jednak pisma z urzędów skarbowych w podobnych sprawach nie należały do rzadkości. Tym samym już na etapie wdrożenia JPK przedsiębiorcy oraz pracownicy działów księgowych i podatkowych po raz kolejny zostali obdarowani obciążeniami sprawozdawczymi, co bez wątpienia przełożyło się na dodatkowe koszty w firmie.

Faktura oczkiem w głowie fiskusa

Fiskus wciąż nie określił, jaką formę przyjmie projektowany Centralny Rejestr Faktur (CRF). Już dziś jednak wiadomo, że będzie to rozbudowana baza informatyczna przeznaczona do zaawansowanej analityki danych opartych na statystyce matematycznej. Urzędnicy zapewniają, że stworzenie bazy faktur będzie działać przede wszystkim na korzyść podatników i zwiększy ich bezpieczeństwo prawne w zakresie odliczania podatku VAT. Nadal jednak nie zostały przedstawione konkretne rozwiązania. Wiadomo natomiast, że CRF ma być wprowadzany stopniowo, tak aby podatnicy najpierw przyzwyczaili się do korzystania z platformy JPK w podstawowym zakresie.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Polecamy: VAT 2018. Komentarz


Zapewnienia bez pokrycia

Od dłuższego czasu fiskus przywiązuje wielką wagę do promocji i poprawy wizerunku nowych narzędzi analitycznych w oczach podatników. Pomimo to trudno nie oprzeć się wrażeniu, że jedynymi beneficjentami nowych aplikacji (w tym JPK i CRF) są i nadal będą funkcjonariusze aparatu skarbowego. Najlepszym argumentem na poparcie tej tezy jest fakt, że przesłane pliki JPK są wykorzystywane do wszczynania czynności sprawdzających i kontroli podatkowych. Fiskus otrzymuje wszak co miesiąc pełny wykaz transakcji z oznaczeniem faktury, daty transakcji, kwoty podatku i innych danych wpływających na wysokość zobowiązania podatkowego. W przypadku stwierdzenia błędu urzędnik wzywa podatnika do wyjaśnienia niezgodności i informuje o skutkach prawnych i finansowych niezastosowania się do tego polecenia. Dotychczasowe doświadczenia przedsiębiorców nie dowodzą, że nowa funkcjonalność systemu w postaci CRF okaże się pożądanym wsparciem dla biznesu.

Niepokojący trend

Niepokój wśród firm może budzić zapowiedź raportowania w ramach JPK, a zapewne także w CRF, transakcji gospodarczych częściej niż raz w miesiącu. Pojawiły się nawet głosy, że docelowo firmy będą raportowały sprzedaż i zakupy w VAT w czasie rzeczywistym, jakkolwiek miałoby to wyglądać. Pewne jest tylko jedno – wraz z rozwojem elektronicznych narzędzi i baz analitycznych fiskus będzie wymagał od przedsiębiorców coraz więcej i nic nie wskazuje na to, że fiskalny apetyt skarbówki zostanie w najbliższym czasie zaspokojony.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA