REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O czym należy pamiętać przy wysyłce JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
O czym należy pamiętać przy wysyłce JPK_VAT /fot.Shutterstock
O czym należy pamiętać przy wysyłce JPK_VAT /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mikroprzedsiębiorcy mają już tylko kilka dni na wysłanie pierwszego Jednolitego Pliku Kontrolnego. Obowiązek złożenia JPK_VAT za styczeń mija bowiem 26 lutego. Podpowiadamy, jakich formalności należy dopełnić przy tej czynności oraz w jaki sposób odbywa się sama wysyłka pliku.

REKLAMA

REKLAMA

Co i do kiedy przedsiębiorca ma obowiązek przedstawić skarbówce?

Przypomnijmy: obowiązek składania Jednolitego Pliku Kontrolnego od 1 stycznia tego roku objął także mikroprzedsiębiorców. Od tej chwili wszyscy czynni podatnicy VAT są zobowiązani do składania miesięcznych raportów o nazwie JPK_VAT. Należy je przesyłać bez wezwania ze strony organu podatkowego do 25 dnia każdego miesiąca (w lutym – do 26) za miesiąc poprzedni. Według danych Ministerstwa Finansów JPK_VAT ma przed 26 lutego przesłać niemal 1,6 mln firm.

Dane zawarte w JPK_VAT to zbiór informacji o przeprowadzonych przez mikroprzedsiębiorcę transakcjach. Ułatwi to organowi podatkowemu przeprowadzanie kontroli i sprawdzanie poszczególnych operacji. W tym celu plik musi zawierać wszystkie konieczne dane: NIP i adres kontrahenta, a także numer źródłowy dokumentu.

INFOR AKADEMIA: JPK_VAT 2018

REKLAMA

Poza obowiązkowym plikiem JPK_VAT przedsiębiorcy będą także przesyłać do urzędu skarbowego, ale w tym wypadku na jego żądanie, dane pochodzące z: ksiąg rachunkowych (JPK_KR), wyciągów bankowych (JPK_WB), magazynu (JPK_MAG), faktur VAT (JPK_FA), ksiąg przychodów i rozchodów (JPK_PKPIR) i ewidencji przychodów (JPK_EWP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy obawiają się wysyłki

Wśród wielu obaw ze strony przedsiębiorców dotyczących składania JPK, znalazły się także liczne głosy na temat sposobu wysyłki pliku. Przedsiębiorcy przepytani przez inFakt, firmę oferującą nowoczesne rozwiązania księgowe, wskazywali na trudności związane np. z opatrzeniem dokumentu podpisem elektronicznym, mieli także obawy związane z funkcjonowaniem ePUaP.

Jak wysłać plik?

Okazuje się jednak, że Ministerstwo Finansów wprowadziło dodatkowe możliwości podpisywania JPK, wychodząc niejako naprzeciw obawom przedsiębiorców.

Przedsiębiorca decydując się na samodzielną wysyłkę pliku JPK może skorzystać z jednego spośród trzech poniższych sposobów:

- z użyciem bezpiecznego podpisu elektronicznego,

- z użyciem profilu zaufanego (ePUaP),

- innym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność,

- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów JPK_VAT za styczeń można podpisać używając do autoryzacji innych danych niż profil zaufany lub podpis elektroniczny – wyjaśnia Magda Sławińska-Rzemek, doradca podatkowy z firmy inFakt, ekspert w zakresie JPK. – W tym wypadku będzie to zestaw informacji zawierający numer NIP lub PESEL, pierwsze imię i nazwisko, datę urodzenia oraz wysokość przychodu uzyskanego w roku podatkowym za rok podatkowy wcześniejszy o dwa lata niż rok przesłania księgi.

Co ważne, jeśli za ten rok podatkowy nie złożono żadnych zeznań i obliczeń, należy podać wartość „0”.

- Dokładnie taki sam zestaw danych wykorzystują osoby prowadzące własną działalność podczas składania deklaracji VAT lub rozliczając roczny podatek dochodowy – dodaje ekspert.


Przedsiębiorcy korzystający z usług inFaktu mogą w wygodny sposób przesłać JPK podpisując plik przychodem za ubiegły rok podatkowy. Jak wspomniano, nie trzeba wówczas tworzyć profilu zaufanego, co znacznie ułatwi życie przedsiębiorcom.

 – Jest to rozwiązanie, które przyspiesza cały proces i pozwala na wygodne i bezpieczne przesłanie pliku – mówi Wiktor Sarota, CEO inFakt. – To szczególnie istotne, biorąc pod uwagę, jak bardzo wrażliwe dane są przesyłane w JPK.

Kto jeszcze może wysłać JPK?

Przedsiębiorcy nie mają jednak obowiązku samodzielnego wysyłania JPK_VAT. W ich imieniu mogą to zrobić także inne podmioty – w praktyce księgowi lub firmy obsługujący na co dzień przedsiębiorców. Warto przy tym zauważyć, że wielu z nich – także inFakt – nie podnosi opłat z tytułu przygotowania do wysyłki pliku JPK_VAT.

Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że w tej sytuacji powinni zgłosić do właściwego organu podatkowego informację o osobie uprawnionej do składania w ich imieniu deklaracji za pomocą komunikacji elektronicznej.

Czy mając zawieszoną działalność należy składać JPK?

Wokół tego tematu narosły liczne kontrowersje, ostatecznie ucięte przez Ministerstwo Finansów. W wydanym przez nie komunikacie pojawiła się informacja, że Jeżeli podatnik – z uwagi na zawieszoną działalność gospodarczą – nie prowadzi zapisów w ewidencji VAT, nie ma obowiązku przesyłania JPK_VAT za okresy zawieszenia.

Trzeba jednak pamiętać, że jeśli przedsiębiorca zawiesił prowadzenie działalności w trakcie miesiąca, to nadal ma obowiązek prowadzenia ewidencji za ten właśnie miesiąc – w tym złożenia deklaracji VAT i przesłania pliku JPK_VAT. – Zwolnienie z obowiązku złożenia JPK_VAT dotyczy wyłącznie pełnych miesięcy, kiedy działalność była zawieszona – podkreśla Magda Sławińska-Rzemek.

Ponadto istnieje kilka wyjątków, kiedy pomimo zawieszenia działalności podatnik ma obowiązek składania JPK_VAT. Dzieje się tak w przypadku:

- osób dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabywania towarów;

- tych, którzy importują usługi lub kupują towary, w zakresie których są podatnikami;

- okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest zobowiązany rozliczyć podatek z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, oraz za które jest zobowiązany skorygować naliczony wcześniej podatek.

W powyższych przypadkach, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, należy złożyć deklarację VAT oraz przesłać plik JPK_VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA