REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_VAT za styczeń tylko do 26 lutego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
JPK_VAT za styczeń tylko do 26 lutego – zapytaj eksperta z Ministerstwa Finansów
JPK_VAT za styczeń tylko do 26 lutego – zapytaj eksperta z Ministerstwa Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo przygotować i przesłać JPK_VAT za miesiąc styczeń (do 26 lutego), zminimalizować ryzyko wystąpienia błędów i uniknąć sankcji karno-skarbowych?

INFORAKADEMIA poleca: JPK_VAT 2018

REKLAMA

Czym jest Jednolity Plik Kontrolny (JPK)?

JPK to zestaw informacji o operacjach gospodarczych przedsiębiorcy za dany okres. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej. Dane są pobierane bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych podatników. JPK posiada określony układ i format (schemat xml).

Poszczególne struktury JPK są następujące:

- księgi rachunkowe – JPK_KR,

- wyciąg bankowy – JPK_WB,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- magazyn – JPK_MAG,

- faktury VAT – JPK_FA,

- podatkowa księga przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR,

- ewidencja przychodów – JPK_EWP,

- ewidencja zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT.

JPK_VAT – co zawiera i kiedy należy przesyłać?

Szczególnie istotny dla podatników jest obecnie Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT, czyli JPK_VAT, ponieważ w przeciwieństwie do innych struktur, które przesyłane są na żądanie organu podatkowego, JPK_VAT należy przesyłać co miesiąc, tj. do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni, bez wcześniejszego wezwania organu podatkowego.

Schemat ten stanowi zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres. Dane do utworzenia JPK_VAT są pobierane bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych.

Jakie podmioty muszą składać JPK_VAT?

Do comiesięcznego wysyłania JPK_VAT począwszy od 1 stycznia 2018 r. obowiązani są już wszyscy podatnicy VAT. Harmonogram wprowadzenia obowiązku raportowania w postaci plików JPK_VAT dla poszczególnych grup podatników wygląda bowiem następująco:

- od 1 stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorstwa,

- od 1 stycznia 2017 r. małe i średnie przedsiębiorstwa,

- od 1 lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa.

Oznacza to, że od 1 stycznia 2018 r. do grona podatników obowiązanych do przesyłania JPK_VAT dołączyli mikroprzedsiębiorcy. Od tej daty zachodzi również obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT (rejestru sprzedaży VAT i rejestru zakupów VAT) przez tych podatników.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Nowy obowiązek dotyczy mikroprzedsiębiorów, którzy są podatnikami VAT i składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, a ich obroty nie przekroczyły 2 mln euro i zatrudniają mniej niż 10 osób. Natomiast JPK_VAT nie muszą składać podatnicy, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, wskazane w ustawie o VAT.

Ważne!

Zgodnie z art. 104 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorca to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nie przekraczający równowartości w złotych 2 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych 2 lat nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro.

W związku z powyższym, mikroprzedsiębiorcy, których obejmuje ten obowiązek, do dnia 26 lutego muszą wysłać pierwszy JPK_VAT (za miesiąc styczeń).

Jak przygotować JPK_VAT?

JPK_VAT składa się z danych identyfikujących podatnika i właściwy urząd skarbowy (np. NIP, REGON, kod urzędu skarbowego) oraz danych, które dotyczą dokumentów sprzedażowych i zakupowych. JPK_VAT odzwierciedla dane zawarte w ewidencji zakupu i sprzedaży. Dane wykazane w JPK_VAT powinny być zgodne z danymi ujętymi w deklaracji VAT.

W celu przygotowania plik JPK_VAT do wysyłki mikroprzedsiebiorca może:

- skorzystać z bezpłatnej aplikacji e-mikrofirma;

- skorzystać z bezpłatnego narzędzia Klient JPK 2.0 do generowania i wysyłania JPK_VAT;

- utworzyć JPK_VAT przy pomocy uaktualnianego programu księgowego lub jednej z komercyjnych aplikacji on-line. Jeśli podatnik korzysta już z takiego programu, należy sprawdzić, czy ma on funkcję wysyłki plików JPK_VAT lub czy można bezpośrednio pobrać z programu dane do aplikacji Klient JPK 2.0. Jeśli podatnik nie korzysta z aplikacji Klient JPK 2.0, należy zapoznać się ze Specyfikacją interfejsów usług Jednolitego Pliku Kontrolnego wersja 2.3.;

- skorzystać z e-bramki JPK_VAT, która umożliwia przesyłanie JPK_VAT z różnych systemów operacyjnych, w tym również z komputerów firmy Apple.

Jak podpisywać JPK_VAT?

Do podpisywania JPK_VAT nie jest konieczne posiadanie podpisu elektronicznego. Do jego podpisania można bowiem użyć jednego z dwóch podpisów lub danych autoryzujących. A zatem podatnik może skorzystać z poniższych możliwości:

- Profilu Zaufanego - bezpłatnego podpisu elektronicznego, który można założyć niemal w każdym urzędzie, jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Do podpisu wystarczy kod autoryzacyjny wysłany na kanał autoryzacji. Zobacz: Jak założyć Profil Zaufany;

- kwalifikowanego podpisu elektronicznego - płatnego elektronicznego podpis służący do podpisywania dokumentów. Jeśli podatnik posiada już taki podpis, należy go przygotować i podać kod PIN;

- danych autoryzujących - bezpłatnego sposobu podpisu. Potrzebne będą: NIP lub PESEL, imię, nazwisko, data urodzenia oraz odpowiednia kwota przychodu osiągniętego w 2016 r. Formularz dostępny tutaj. Przy czym ten sposób podpisu JPK_VAT będzie działał tylko do końca roku 2018. W latach następnych JPK_VAT autoryzowany będzie wyłącznie przy użyciu Profilu Zaufanego (eGO) i kwalifikowanego podpisu elektronicznego.


Na co pozwala aplikacja e-mikrofirma?

W aplikacji e-mikrofirma przedsiębiorca może wystawiać faktury krajowe, zapisywać faktury zakupu i tworzyć ewidencje VAT. Aplikacja generuje, waliduje, szyfruje pliki JPK_VAT oraz umożliwia ich podpisywanie i przesyłanie do systemu Ministerstwa Finansów. Aplikacja przeznaczona jest przedsiębiorców prowadzących jednosobową działalność gospodarczą.

Jak skorzystać z aplikacji Klient JPK 2.0?

Jeśli jako mikroprzedsiębiorca rozliczasz się z VAT i nie korzystasz z usług biur rachunkowych lub programów księgowych, możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia przygotowanego przez Ministerstwo Finansów. Jak krok po kroku możesz skorzystać z tej aplikacji?

KROK 1

Pobierz plik CSV.

KROK 2

Wpisz dane z rejestru VAT w odpowiednie kolumny i wiersze tabeli (są one niezbędne do wygenerowania JPK_VAT). Opis, jak to zrobić, znajdziesz w broszurze informacyjnej w opisie struktury i formatu danych pliku CSV oraz w graficznej instrukcji obsługi Klienta JPK
Wypełniony plik CSV stanowi źródło JPK_VAT i jest gotów do wysłania przez aplikację Klient JPK 2.0.

KROK 3

Pobierz i zainstaluj aplikację Klient JPK 2.0. Aplikacja służy do konwertowania pliku CSV na plik XML oraz do wysyłania plików JPK_VAT. Wybierz aplikację w wersji dla systemu operacyjnego, którego używasz na twoim komputerze (Windows, Linux).

W zakładce Aplikacje do pobrania znajdziesz między innymi:

- aplikację Klient JPK 2.0,

- aplikację Klient JPK 2.0 Demo (wersja Demo służy do testowego generowania i przygotowywania do wysyłki JPK_VAT),

- instrukcję instalacji i obsługi aplikacji Klient JPK 2.0,

- przykładowy plik w formacie XML przekonwertowany z pliku CSV.

KROK 4

Po wysłaniu JPK_VAT możesz pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru dla plików JPK (UPO_JPK). Dzięki niemu potwierdzisz odbiór JPK_VAT.

Pamiętaj! Status "200" oznacza, że dokument został poprawnie przesłany. UPO_JPK możesz pobrać tylko dla dokumentu, który otrzymał status „200".

Do prawidłowego działania formularza UPO_JPK niezbędne jest zainstalowanie w systemie programu Adobe Reader, który można bezpłatnie pobrać ze strony producenta (link otwiera nowe okno w innym serwisie).

Jak korygować JPK_VAT?

Po złożeniu JPK_VAT może pojawić się potrzeba zmian w ewidencji VAT (np. po otrzymaniu faktury korygującej od kontrahenta za zakupy dla firmy, zostanie wystawiona faktura korygująca za dokonaną sprzedaż czy też po wystawieniu klientom faktury do paragonów, z których obrót już został rozliczony i wykazany w złożonym wcześniej pliku).

W takim przypadku należy złożyć korektę JPK_VAT.

Jakie są konsekwencje niezłożeni JPK?

JPK ma charakter informacji podatkowej, dlatego niezłożenie go w terminie może spowodować sankcje karno-skarbowe. W zależności od okoliczności może to być wykroczenie lub przestępstwo.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA