REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_VAT za styczeń tylko do 26 lutego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
JPK_VAT za styczeń tylko do 26 lutego – zapytaj eksperta z Ministerstwa Finansów
JPK_VAT za styczeń tylko do 26 lutego – zapytaj eksperta z Ministerstwa Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo przygotować i przesłać JPK_VAT za miesiąc styczeń (do 26 lutego), zminimalizować ryzyko wystąpienia błędów i uniknąć sankcji karno-skarbowych?

INFORAKADEMIA poleca: JPK_VAT 2018

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest Jednolity Plik Kontrolny (JPK)?

JPK to zestaw informacji o operacjach gospodarczych przedsiębiorcy za dany okres. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej. Dane są pobierane bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych podatników. JPK posiada określony układ i format (schemat xml).

Poszczególne struktury JPK są następujące:

- księgi rachunkowe – JPK_KR,

- wyciąg bankowy – JPK_WB,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- magazyn – JPK_MAG,

- faktury VAT – JPK_FA,

- podatkowa księga przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR,

- ewidencja przychodów – JPK_EWP,

- ewidencja zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT.

JPK_VAT – co zawiera i kiedy należy przesyłać?

Szczególnie istotny dla podatników jest obecnie Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT, czyli JPK_VAT, ponieważ w przeciwieństwie do innych struktur, które przesyłane są na żądanie organu podatkowego, JPK_VAT należy przesyłać co miesiąc, tj. do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni, bez wcześniejszego wezwania organu podatkowego.

Schemat ten stanowi zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres. Dane do utworzenia JPK_VAT są pobierane bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych.

Jakie podmioty muszą składać JPK_VAT?

Do comiesięcznego wysyłania JPK_VAT począwszy od 1 stycznia 2018 r. obowiązani są już wszyscy podatnicy VAT. Harmonogram wprowadzenia obowiązku raportowania w postaci plików JPK_VAT dla poszczególnych grup podatników wygląda bowiem następująco:

- od 1 stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorstwa,

- od 1 stycznia 2017 r. małe i średnie przedsiębiorstwa,

- od 1 lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa.

Oznacza to, że od 1 stycznia 2018 r. do grona podatników obowiązanych do przesyłania JPK_VAT dołączyli mikroprzedsiębiorcy. Od tej daty zachodzi również obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT (rejestru sprzedaży VAT i rejestru zakupów VAT) przez tych podatników.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Nowy obowiązek dotyczy mikroprzedsiębiorów, którzy są podatnikami VAT i składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, a ich obroty nie przekroczyły 2 mln euro i zatrudniają mniej niż 10 osób. Natomiast JPK_VAT nie muszą składać podatnicy, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, wskazane w ustawie o VAT.

Ważne!

Zgodnie z art. 104 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorca to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nie przekraczający równowartości w złotych 2 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych 2 lat nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro.

W związku z powyższym, mikroprzedsiębiorcy, których obejmuje ten obowiązek, do dnia 26 lutego muszą wysłać pierwszy JPK_VAT (za miesiąc styczeń).

Jak przygotować JPK_VAT?

JPK_VAT składa się z danych identyfikujących podatnika i właściwy urząd skarbowy (np. NIP, REGON, kod urzędu skarbowego) oraz danych, które dotyczą dokumentów sprzedażowych i zakupowych. JPK_VAT odzwierciedla dane zawarte w ewidencji zakupu i sprzedaży. Dane wykazane w JPK_VAT powinny być zgodne z danymi ujętymi w deklaracji VAT.

W celu przygotowania plik JPK_VAT do wysyłki mikroprzedsiebiorca może:

- skorzystać z bezpłatnej aplikacji e-mikrofirma;

- skorzystać z bezpłatnego narzędzia Klient JPK 2.0 do generowania i wysyłania JPK_VAT;

- utworzyć JPK_VAT przy pomocy uaktualnianego programu księgowego lub jednej z komercyjnych aplikacji on-line. Jeśli podatnik korzysta już z takiego programu, należy sprawdzić, czy ma on funkcję wysyłki plików JPK_VAT lub czy można bezpośrednio pobrać z programu dane do aplikacji Klient JPK 2.0. Jeśli podatnik nie korzysta z aplikacji Klient JPK 2.0, należy zapoznać się ze Specyfikacją interfejsów usług Jednolitego Pliku Kontrolnego wersja 2.3.;

- skorzystać z e-bramki JPK_VAT, która umożliwia przesyłanie JPK_VAT z różnych systemów operacyjnych, w tym również z komputerów firmy Apple.

Jak podpisywać JPK_VAT?

Do podpisywania JPK_VAT nie jest konieczne posiadanie podpisu elektronicznego. Do jego podpisania można bowiem użyć jednego z dwóch podpisów lub danych autoryzujących. A zatem podatnik może skorzystać z poniższych możliwości:

- Profilu Zaufanego - bezpłatnego podpisu elektronicznego, który można założyć niemal w każdym urzędzie, jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Do podpisu wystarczy kod autoryzacyjny wysłany na kanał autoryzacji. Zobacz: Jak założyć Profil Zaufany;

- kwalifikowanego podpisu elektronicznego - płatnego elektronicznego podpis służący do podpisywania dokumentów. Jeśli podatnik posiada już taki podpis, należy go przygotować i podać kod PIN;

- danych autoryzujących - bezpłatnego sposobu podpisu. Potrzebne będą: NIP lub PESEL, imię, nazwisko, data urodzenia oraz odpowiednia kwota przychodu osiągniętego w 2016 r. Formularz dostępny tutaj. Przy czym ten sposób podpisu JPK_VAT będzie działał tylko do końca roku 2018. W latach następnych JPK_VAT autoryzowany będzie wyłącznie przy użyciu Profilu Zaufanego (eGO) i kwalifikowanego podpisu elektronicznego.


Na co pozwala aplikacja e-mikrofirma?

W aplikacji e-mikrofirma przedsiębiorca może wystawiać faktury krajowe, zapisywać faktury zakupu i tworzyć ewidencje VAT. Aplikacja generuje, waliduje, szyfruje pliki JPK_VAT oraz umożliwia ich podpisywanie i przesyłanie do systemu Ministerstwa Finansów. Aplikacja przeznaczona jest przedsiębiorców prowadzących jednosobową działalność gospodarczą.

Jak skorzystać z aplikacji Klient JPK 2.0?

Jeśli jako mikroprzedsiębiorca rozliczasz się z VAT i nie korzystasz z usług biur rachunkowych lub programów księgowych, możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia przygotowanego przez Ministerstwo Finansów. Jak krok po kroku możesz skorzystać z tej aplikacji?

KROK 1

Pobierz plik CSV.

KROK 2

Wpisz dane z rejestru VAT w odpowiednie kolumny i wiersze tabeli (są one niezbędne do wygenerowania JPK_VAT). Opis, jak to zrobić, znajdziesz w broszurze informacyjnej w opisie struktury i formatu danych pliku CSV oraz w graficznej instrukcji obsługi Klienta JPK
Wypełniony plik CSV stanowi źródło JPK_VAT i jest gotów do wysłania przez aplikację Klient JPK 2.0.

KROK 3

Pobierz i zainstaluj aplikację Klient JPK 2.0. Aplikacja służy do konwertowania pliku CSV na plik XML oraz do wysyłania plików JPK_VAT. Wybierz aplikację w wersji dla systemu operacyjnego, którego używasz na twoim komputerze (Windows, Linux).

W zakładce Aplikacje do pobrania znajdziesz między innymi:

- aplikację Klient JPK 2.0,

- aplikację Klient JPK 2.0 Demo (wersja Demo służy do testowego generowania i przygotowywania do wysyłki JPK_VAT),

- instrukcję instalacji i obsługi aplikacji Klient JPK 2.0,

- przykładowy plik w formacie XML przekonwertowany z pliku CSV.

KROK 4

Po wysłaniu JPK_VAT możesz pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru dla plików JPK (UPO_JPK). Dzięki niemu potwierdzisz odbiór JPK_VAT.

Pamiętaj! Status "200" oznacza, że dokument został poprawnie przesłany. UPO_JPK możesz pobrać tylko dla dokumentu, który otrzymał status „200".

Do prawidłowego działania formularza UPO_JPK niezbędne jest zainstalowanie w systemie programu Adobe Reader, który można bezpłatnie pobrać ze strony producenta (link otwiera nowe okno w innym serwisie).

Jak korygować JPK_VAT?

Po złożeniu JPK_VAT może pojawić się potrzeba zmian w ewidencji VAT (np. po otrzymaniu faktury korygującej od kontrahenta za zakupy dla firmy, zostanie wystawiona faktura korygująca za dokonaną sprzedaż czy też po wystawieniu klientom faktury do paragonów, z których obrót już został rozliczony i wykazany w złożonym wcześniej pliku).

W takim przypadku należy złożyć korektę JPK_VAT.

Jakie są konsekwencje niezłożeni JPK?

JPK ma charakter informacji podatkowej, dlatego niezłożenie go w terminie może spowodować sankcje karno-skarbowe. W zależności od okoliczności może to być wykroczenie lub przestępstwo.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA