REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mikroprzedsiębiorcy są gotowi na JPK_VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Czy mikroprzedsiębiorcy są gotowi na JPK_VAT?
Czy mikroprzedsiębiorcy są gotowi na JPK_VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Z badań przeprowadzonych na zlecenie e-file, producenta programu fillUp, wynika, że aż 45% polskich mikroprzedsiębiorców nie wie nic lub wie bardzo mało na temat JPK_VAT, a 51% - na chwilę przed pierwszym rozliczeniem – nie jest na nie gotowa. Najgorzej poinformowaną grupą są osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Tym niemniej z danych Ministerstwa Finansów (22 lutego 2018 r., godz. 16:00) wynika, że już ponad 50% najmniejszych podatników złożyło swój pierwszy JPK_VAT i z każdą godziną procent ten wyraźnie rośnie.

Ministerstwo Finansów informuje:

21 lutego 2018 r. Ministerstwo Finansów poinformowało redakcję portalu infor.pl, że według danych na wczoraj (20.02.2018) przedsiębiorcy złożyli ponad 500 tys. plików JPK_VAT za styczeń 2018 r. Dziś rano (21.02.2018 r.) liczba ta przekroczyła już 600 tys. Po godz. 15.00 (21.02.2018 r.) liczba złożonych JPK_VAT przekroczyła 660 tys. 22 lutego 2018 r. o godzinie 16:00 przedsiębiorcy złożyli już ponad 900 tys. plików JPK_VAT za styczeń 2018 r. Stąd informacja zawarta w niniejszym artykule, że „tylko 14 proc. firm złożyło swoje pierwsze rozliczenie JPK VAT(…)” jest już nieaktualna, z uwagi na fakt, że liczba składanych JPK_VAT zmienia się bardzo dynamicznie. Łącznie mikroprzedsiębiorców, którzy powinni wysłać swój pierwszy plik jest prawie 1,5 mln. Ponadto JPK_VAT składają także duże, średnie i małe firmy, których jest nieco ponad 100 tys.

REKLAMA

Autopromocja

To trochę dziwne, bo Ministerstwo Finansów już od zeszłego roku prowadzi szeroko zakrojoną akcję informacyjną na temat wysyłki Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_VAT) przez mikroprzedsiębiorców. Były plakaty, ulotki, e-maile, dedykowane szkolenia, ale także spoty radiowe i telewizyjne. Wszystko po to, aby oswoić właścicieli najmniejszych firm z nowym obowiązkiem wobec fiskusa. To jednak wciąż za mało.

REKLAMA

To już faktycznie ostatni dzwonek. Do 26 lutego (25 lutego przypada w niedzielę), przedsiębiorcy powinni przesłać do Ministerstwa Finansów swoje pierwsze JPK_VAT. Co więcej – muszą przesyłać go odtąd co miesiąc, nawet jeśli rozliczają się kwartalnie.  Od 1 lipca br. zobligowani będą również do tworzenia i udostępniania, na żądanie fiskusa, kolejnych ustandaryzowanych plików: ksiąg rachunkowych (JPK_KR), wyciągów bankowych (JPK_WB), magazynu (JPK_MAG), faktur VAT (JPK_FA), podatkowej księgi przychodów i rozchodów (JPK_PKPIR) oraz ewidencji przychodów (JPK_EWP).

Chociaż czasu coraz mniej, podejście przedsiębiorców do nowego obowiązku sprawozdawczego jest wciąż różne. Jedni gorączkowo szukają odpowiedniego oprogramowania, drudzy już zaakceptowali wyższe rachunki od księgowej, a jeszcze inni rozwiązywanie problemu odkładają na ostatnią chwilę. Firma e-file - producent JPKomatu fillUp - zapytała polskich mikroprzedsiębiorców, czy są gotowi na złożenie swojego pierwszego JPK_VAT.

INFOR AKADEMIA: JPK_VAT 2018

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

(nie)Pełna mobilizacja w szeregach mikroprzedsiębiorców

Na kilkanaście dni przed ostatnim dzwonkiem, tylko 14% firm (dane z 16 lutego 2018 r.) złożyło w MF swoje pierwsze rozliczenie JPK_VAT, a 34% przedsiębiorców deklaruje, iż ma przygotowane pliki do wysłania. Jednak ponad połowa właścicieli małych firm (51%), nadal nie jest gotowa na rozliczenie, z czego 14% nie poczyniło żadnych kroków, by sprostać nowym wymaganiom fiskusa. Jak widać, do pełnej mobilizacji jest jeszcze daleko. Z czego to może wynikać? Badania przeprowadzone przez e-file wskazują, że 1 na 10 przedsiębiorców nie wie nic na temat rozliczeń w formie JPK_VAT.

„Na pewno lepiej poinformowani są przedsiębiorcy, którzy zatrudniają od 1 do 9 pracowników – 29% badanych w tej kategorii deklaruje bardzo dobrą znajomość tematu JPK. – mówi Magdalena Mielcarska, szefowa działu obsługi klienta z firmy e-file - Zdecydowanie gorzej wypadają osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą – jedynie 9,5% badanych twierdzi, że świetnie orientuje się w kwestii JPK, a ponad połowa “nie ma pojęcia” na ten temat, bądź ma jedynie “szczątkowe informacje” dodaje. Nowa forma składania deklaracji może okazać się najtrudniejsza właśnie dla najmniejszych przedsiębiorców. Nic dziwnego, gdyż część osób prowadzących JDG nie posiada nawet komputera nie wspominając o podstawowej wiedzy księgowej, która znacznie ułatwiłaby im to zadanie.

Kto się boi JPK?

Ponad połowa badanych przedsiębiorców (53,8%), czuje strach przed pierwszą wysyłką JPK_VAT. Najbardziej boją się ci, którzy rozliczają się samodzielnie. Co trzeci badany obawia się, że nie będzie miał odpowiedniego wsparcia w przypadku problemów z wypełnieniem i wysyłką JPK. Co czwarty natomiast, myśli o potencjalnych kosztach dodatkowych. Dla 15,5% przedsiębiorców problematyczny wydaje się e-podpis. Jednak najwięcej mikroprzedsiębiorców, bo aż 44%, boi się kary finansowej. Obawy mogą być uzasadnione, bowiem za niezłożenie dokumentu lub popełnienie w nim błędów na przedsiębiorcę mogą zostać nałożone grzywny i mandaty. Przewidziane sankcje wynoszą od 210 zł do 42 000 zł w przypadku wykroczenia, i od 700 zł do nawet wielomilionowych kar, jeśli czyn zostanie uznany za przestępstwo skarbowe. “Dlatego niezwykle ważne jest, aby już teraz zabrać się za złożenie JPK_VAT i nie zostawiać tego na ostatnią chwilęmówi Magdalena Mielcarskapamiętajmy, że w tym samym terminie przypada również obowiązek wysyłki e-deklaracji VAT-7, a z końcem lutego mija także ostateczny termin na rozliczenie przez firmy PITów-11, czyli informacji o przychodach, dochodach, kosztach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych. Tak intensywna wysyłka może spowodować problemy z łączeniem się z serwerami Ministerstwa Finansów i znacznie utrudnić nam terminowe złożenie JPK - dodaje.

Co zrobić, aby łagodnie i bezboleśnie przejść przez wdrażanie Jednolitego Pliku Kontrolnego? Realnym wsparciem mogą być automatyczne systemy do wypełniania i wysyłania plików JPK_VAT, dostępne na rynku, np. JPKomat.

JPK z automatu – odpowiedź na obawy przedsiębiorców

REKLAMA

Polscy mikroprzedsiębiorcy, mimo obaw związanych z wysyłką JPK_VAT w praktyce, nie postrzegają zmiany wyłącznie źle. 34% wierzy, że docelowo nowa forma rozliczeń z fiskusem będzie zmianą na lepsze, a 42,7% uważa, że JPK to krok w stronę bardziej nowoczesnych kontaktów ze skarbówką. Jednocześnie jednak, aż 51% mikroprzedsiębiorców uważa, że narzędzie do rozliczania JPK_VAT oferowane przez Ministerstwo Finansów, na ten moment nie jest wystarczające. Dlatego własne narzędzia do wypełniania i wysyłki plików JPK_VAT dostarcza branża. Przykładowo, e-file stworzyło narzędzie do automatycznego wypełniania i wysyłania plików JPK – tzw. JPKomat. Autorzy JPKomatu skupili się na tym, by „uchronić” rozliczających się przed nieprawidłowym wypełnieniem, a tym samym potencjalną karą finansową.

– Istotą takich rozwiązań musi być łatwość obsługi. Dlatego, korzystając z doświadczenia zdobytego przy tworzeniu chociażby e-pitów, wyposażyliśmy JPKomat w intuicyjny kreator, który krok po kroku pomoże sporządzić Jednolity Plik Kontrolny i go wysłać – mówi Magdalena Mielcarska.O poprawność informacji zawartych w formularzu zadba automatyczna weryfikacja, aż 14 punktów kontrolnych, na podstawie których sprawdzane są wpisane dane, a także dodatkowa opcja weryfikacji, czy kontrahenci użytkownika są płatnikami VAT. JPKomat obsługuje również 3 formy autoryzacji wysyłki: płatny e-podpis kwalifikowany a także darmowy profil zaufany i weryfikację kwotą przychodu z rocznej deklaracji PIT składanej w poprzednim roku – to może być odpowiedzią na obawy przedsiębiorców związane z e-podpisem - dodaje.

Program fillUp umożliwia przejście przez cały proces tworzenia dokumentacji Jednolitego Pliku Kontrolnego – od wystawienia faktury, poprzez sporządzenie i weryfikację Ewidencji zakupu i sprzedaży VAT w formacie JPK, aż do elektronicznej wysyłki dokumentu do fiskusa wraz z otrzymaniem Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). JPKomat umożliwia również sporządzenie, na podstawie gotowej Ewidencji JPK_VAT, deklaracji VAT-7, a już wkrótce także VAT-UE oraz Księgi Przychodów i Rozchodów.

****************

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie e-file, producenta programu fillUp, w dniach 2-7.02.2018 na próbie 500 przedsiębiorców metodą indywidualnych wywiadów online (CAWI) na bazie SW PANEL.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA