REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mikroprzedsiębiorcy są gotowi na JPK_VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Czy mikroprzedsiębiorcy są gotowi na JPK_VAT?
Czy mikroprzedsiębiorcy są gotowi na JPK_VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Z badań przeprowadzonych na zlecenie e-file, producenta programu fillUp, wynika, że aż 45% polskich mikroprzedsiębiorców nie wie nic lub wie bardzo mało na temat JPK_VAT, a 51% - na chwilę przed pierwszym rozliczeniem – nie jest na nie gotowa. Najgorzej poinformowaną grupą są osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Tym niemniej z danych Ministerstwa Finansów (22 lutego 2018 r., godz. 16:00) wynika, że już ponad 50% najmniejszych podatników złożyło swój pierwszy JPK_VAT i z każdą godziną procent ten wyraźnie rośnie.

Ministerstwo Finansów informuje:

21 lutego 2018 r. Ministerstwo Finansów poinformowało redakcję portalu infor.pl, że według danych na wczoraj (20.02.2018) przedsiębiorcy złożyli ponad 500 tys. plików JPK_VAT za styczeń 2018 r. Dziś rano (21.02.2018 r.) liczba ta przekroczyła już 600 tys. Po godz. 15.00 (21.02.2018 r.) liczba złożonych JPK_VAT przekroczyła 660 tys. 22 lutego 2018 r. o godzinie 16:00 przedsiębiorcy złożyli już ponad 900 tys. plików JPK_VAT za styczeń 2018 r. Stąd informacja zawarta w niniejszym artykule, że „tylko 14 proc. firm złożyło swoje pierwsze rozliczenie JPK VAT(…)” jest już nieaktualna, z uwagi na fakt, że liczba składanych JPK_VAT zmienia się bardzo dynamicznie. Łącznie mikroprzedsiębiorców, którzy powinni wysłać swój pierwszy plik jest prawie 1,5 mln. Ponadto JPK_VAT składają także duże, średnie i małe firmy, których jest nieco ponad 100 tys.

REKLAMA

To trochę dziwne, bo Ministerstwo Finansów już od zeszłego roku prowadzi szeroko zakrojoną akcję informacyjną na temat wysyłki Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_VAT) przez mikroprzedsiębiorców. Były plakaty, ulotki, e-maile, dedykowane szkolenia, ale także spoty radiowe i telewizyjne. Wszystko po to, aby oswoić właścicieli najmniejszych firm z nowym obowiązkiem wobec fiskusa. To jednak wciąż za mało.

To już faktycznie ostatni dzwonek. Do 26 lutego (25 lutego przypada w niedzielę), przedsiębiorcy powinni przesłać do Ministerstwa Finansów swoje pierwsze JPK_VAT. Co więcej – muszą przesyłać go odtąd co miesiąc, nawet jeśli rozliczają się kwartalnie.  Od 1 lipca br. zobligowani będą również do tworzenia i udostępniania, na żądanie fiskusa, kolejnych ustandaryzowanych plików: ksiąg rachunkowych (JPK_KR), wyciągów bankowych (JPK_WB), magazynu (JPK_MAG), faktur VAT (JPK_FA), podatkowej księgi przychodów i rozchodów (JPK_PKPIR) oraz ewidencji przychodów (JPK_EWP).

Chociaż czasu coraz mniej, podejście przedsiębiorców do nowego obowiązku sprawozdawczego jest wciąż różne. Jedni gorączkowo szukają odpowiedniego oprogramowania, drudzy już zaakceptowali wyższe rachunki od księgowej, a jeszcze inni rozwiązywanie problemu odkładają na ostatnią chwilę. Firma e-file - producent JPKomatu fillUp - zapytała polskich mikroprzedsiębiorców, czy są gotowi na złożenie swojego pierwszego JPK_VAT.

INFOR AKADEMIA: JPK_VAT 2018

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

(nie)Pełna mobilizacja w szeregach mikroprzedsiębiorców

Na kilkanaście dni przed ostatnim dzwonkiem, tylko 14% firm (dane z 16 lutego 2018 r.) złożyło w MF swoje pierwsze rozliczenie JPK_VAT, a 34% przedsiębiorców deklaruje, iż ma przygotowane pliki do wysłania. Jednak ponad połowa właścicieli małych firm (51%), nadal nie jest gotowa na rozliczenie, z czego 14% nie poczyniło żadnych kroków, by sprostać nowym wymaganiom fiskusa. Jak widać, do pełnej mobilizacji jest jeszcze daleko. Z czego to może wynikać? Badania przeprowadzone przez e-file wskazują, że 1 na 10 przedsiębiorców nie wie nic na temat rozliczeń w formie JPK_VAT.

„Na pewno lepiej poinformowani są przedsiębiorcy, którzy zatrudniają od 1 do 9 pracowników – 29% badanych w tej kategorii deklaruje bardzo dobrą znajomość tematu JPK. – mówi Magdalena Mielcarska, szefowa działu obsługi klienta z firmy e-file - Zdecydowanie gorzej wypadają osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą – jedynie 9,5% badanych twierdzi, że świetnie orientuje się w kwestii JPK, a ponad połowa “nie ma pojęcia” na ten temat, bądź ma jedynie “szczątkowe informacje” dodaje. Nowa forma składania deklaracji może okazać się najtrudniejsza właśnie dla najmniejszych przedsiębiorców. Nic dziwnego, gdyż część osób prowadzących JDG nie posiada nawet komputera nie wspominając o podstawowej wiedzy księgowej, która znacznie ułatwiłaby im to zadanie.

Kto się boi JPK?

Ponad połowa badanych przedsiębiorców (53,8%), czuje strach przed pierwszą wysyłką JPK_VAT. Najbardziej boją się ci, którzy rozliczają się samodzielnie. Co trzeci badany obawia się, że nie będzie miał odpowiedniego wsparcia w przypadku problemów z wypełnieniem i wysyłką JPK. Co czwarty natomiast, myśli o potencjalnych kosztach dodatkowych. Dla 15,5% przedsiębiorców problematyczny wydaje się e-podpis. Jednak najwięcej mikroprzedsiębiorców, bo aż 44%, boi się kary finansowej. Obawy mogą być uzasadnione, bowiem za niezłożenie dokumentu lub popełnienie w nim błędów na przedsiębiorcę mogą zostać nałożone grzywny i mandaty. Przewidziane sankcje wynoszą od 210 zł do 42 000 zł w przypadku wykroczenia, i od 700 zł do nawet wielomilionowych kar, jeśli czyn zostanie uznany za przestępstwo skarbowe. “Dlatego niezwykle ważne jest, aby już teraz zabrać się za złożenie JPK_VAT i nie zostawiać tego na ostatnią chwilęmówi Magdalena Mielcarskapamiętajmy, że w tym samym terminie przypada również obowiązek wysyłki e-deklaracji VAT-7, a z końcem lutego mija także ostateczny termin na rozliczenie przez firmy PITów-11, czyli informacji o przychodach, dochodach, kosztach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych. Tak intensywna wysyłka może spowodować problemy z łączeniem się z serwerami Ministerstwa Finansów i znacznie utrudnić nam terminowe złożenie JPK - dodaje.

Co zrobić, aby łagodnie i bezboleśnie przejść przez wdrażanie Jednolitego Pliku Kontrolnego? Realnym wsparciem mogą być automatyczne systemy do wypełniania i wysyłania plików JPK_VAT, dostępne na rynku, np. JPKomat.

JPK z automatu – odpowiedź na obawy przedsiębiorców

Polscy mikroprzedsiębiorcy, mimo obaw związanych z wysyłką JPK_VAT w praktyce, nie postrzegają zmiany wyłącznie źle. 34% wierzy, że docelowo nowa forma rozliczeń z fiskusem będzie zmianą na lepsze, a 42,7% uważa, że JPK to krok w stronę bardziej nowoczesnych kontaktów ze skarbówką. Jednocześnie jednak, aż 51% mikroprzedsiębiorców uważa, że narzędzie do rozliczania JPK_VAT oferowane przez Ministerstwo Finansów, na ten moment nie jest wystarczające. Dlatego własne narzędzia do wypełniania i wysyłki plików JPK_VAT dostarcza branża. Przykładowo, e-file stworzyło narzędzie do automatycznego wypełniania i wysyłania plików JPK – tzw. JPKomat. Autorzy JPKomatu skupili się na tym, by „uchronić” rozliczających się przed nieprawidłowym wypełnieniem, a tym samym potencjalną karą finansową.

– Istotą takich rozwiązań musi być łatwość obsługi. Dlatego, korzystając z doświadczenia zdobytego przy tworzeniu chociażby e-pitów, wyposażyliśmy JPKomat w intuicyjny kreator, który krok po kroku pomoże sporządzić Jednolity Plik Kontrolny i go wysłać – mówi Magdalena Mielcarska.O poprawność informacji zawartych w formularzu zadba automatyczna weryfikacja, aż 14 punktów kontrolnych, na podstawie których sprawdzane są wpisane dane, a także dodatkowa opcja weryfikacji, czy kontrahenci użytkownika są płatnikami VAT. JPKomat obsługuje również 3 formy autoryzacji wysyłki: płatny e-podpis kwalifikowany a także darmowy profil zaufany i weryfikację kwotą przychodu z rocznej deklaracji PIT składanej w poprzednim roku – to może być odpowiedzią na obawy przedsiębiorców związane z e-podpisem - dodaje.

Program fillUp umożliwia przejście przez cały proces tworzenia dokumentacji Jednolitego Pliku Kontrolnego – od wystawienia faktury, poprzez sporządzenie i weryfikację Ewidencji zakupu i sprzedaży VAT w formacie JPK, aż do elektronicznej wysyłki dokumentu do fiskusa wraz z otrzymaniem Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). JPKomat umożliwia również sporządzenie, na podstawie gotowej Ewidencji JPK_VAT, deklaracji VAT-7, a już wkrótce także VAT-UE oraz Księgi Przychodów i Rozchodów.

****************

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie e-file, producenta programu fillUp, w dniach 2-7.02.2018 na próbie 500 przedsiębiorców metodą indywidualnych wywiadów online (CAWI) na bazie SW PANEL.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA