REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania finansowe za 2018 rok w formacie JPK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdania finansowe za 2018 rok w formacie JPK
Sprawozdania finansowe za 2018 rok w formacie JPK

REKLAMA

REKLAMA

Już w 2019 roku sprawozdania finansowe za 2018 roku mają być przesyłane do Krajowego Rejestru Sądowego elektronicznie w formacie jednolitego pliku kontrolnego (JPK). KRS prześle sprawozdania do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych więc spółki i inne podmioty wpisane do KRS nie będą musiały przesyłać sprawozdań do urzędów skarbowych.

Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) i innych ustaw, którą w zeszłym tygodniu przyjął Senat. Została ona już skierowana do podpisu prezydenta. Zmieniona zostanie też ustawa o rachunkowości (Dz.U. z 2017 r. poz. 2342 ze zm.).

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy wprowadzą generalny obowiązek (na wszystkie jednostki) sporządzania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej i popisywania kwalifikowanym podpisem lub zaufanym profilem ePUAP. Nieco inne będą też zasady przesyłania sprawozdań do KRS. Mają one być przekazywane tylko w formie elektronicznej – jednolitego pliku kontrolnego. Dokładną strukturę pliku określi (podobnie jak w przypadku innych JPK, np. dotyczących ewidencji VAT) minister finansów.

KRS po zamieszczeniu sprawozdań w repozytorium przekaże je do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych. Oznacza to, że spółki i inne podmioty wpisane do KRS nie będą już musiały przesyłać raportów do urzędów skarbowych. Nadal do skarbówek trafiać mają roczne raporty wszystkich, którzy nie figurują w rejestrze. Odbędzie się to jednak nieco inną drogą – będą one przesyłane do szefa Krajowej Administracji Skarbowej, a nie jak obecnie do urzędów skarbowych. Poza tym również mają mieć formę jednolitego pliku.

Przepisy wejdą w życie 1 października 2018 r. To oznacza, że będą już dotyczyć sprawozdań finansowych za 2018 r.

Polecamy: INFORLEX Księgowość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Niebezpieczna struktura

REKLAMA

Dariusz Gałązka, biegły rewident, partner w Grant Thornton, ocenia zmiany pozytywnie. – Przekazywanie danych w formie papierowej jest anachroniczne i generuje wysokie koszty zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i organów, które je otrzymują – twierdzi. Podkreśla jednak, że najważniejsze jest stworzenie właściwej struktury JPK.

– Pomimo przyjętych standardów sprawozdania finansowe podmiotów mogą się różnić co do prezentacji aktywów i pasywów, danych w rachunku zysków i strat, a przede wszystkim dodatkowych informacji i objaśnień – przypomina ekspert. Jeżeli minister finansów nie uwzględni tych różnic, to informacje z raportów mogą być zniekształcone, a ich czytelnicy poczują się wprowadzeni w błąd. Gałązka podkreśla też, że JPK nie może odbiegać od sprawozdania sporządzonego przez podmioty gospodarcze i zatwierdzonego przez organy do tego powołane. – Nie wyobrażam sobie narzucenia nowych standardów w zakresie raportów– komentuje.

Ekspert podkreśla też, że zmiany będą obciążeniem finansowym dla przedsiębiorców, bo trzeba będzie dostosować do nich systemy informatyczne. – Aby koszty były niższe, przy konstruowaniu JPK dla sprawozdań należałoby wykorzystać struktury stworzone dla innych obszarów – radzi partner w Grant Thornton.

Przymuszanie

Nowelizacja wprowadza jeszcze jedną istotną zmianę w ordynacji podatkowej (art. 274a par. 1). Umożliwi ona fiskusowi pytanie o przyczyny niezłożenia sprawozdania finansowego lub wezwanie do złożenia dokumentów. Jeżeli podatnik się do tego nie zastosuje, organ będzie mógł nałożyć na niego karę porządkową w wysokości 2800 zł. I to wielokrotnie.

W uzasadnieniu do projektu Ministerstwo Sprawiedliwości wyjaśnia, że tym samym wypełnia istniejącą lukę. Dotychczas to sąd rejestrowy, po zawiadomieniu przez organ, musiał przymuszać do złożenia sprawozdań. Teraz będzie to mógł zrobić sam fiskus. Ponadto nadal będzie on miał prawo ukarać firmę za niezłożenie sprawozdania grzywną (na podstawie kodeksu karnego skarbowego).

Wykreślenie po staremu

Nowelizacja nie zmienia natomiast przepisów ustawy o rachunkowości w zakresie kar za niezłożenie sprawozdania do KRS. Wciąż będzie za to grozić grzywna lub pozbawienie wolności.

Po staremu zostaną też przepisy umożliwiające sądom wykreślanie z rejestru podmiotów bez przeprowadzania postępowania rejestrowego. Jest to możliwe m.in., gdy spółka nie złoży sprawozdania za dwa lata. Przepis ten nie został zmieniony, mimo że według niektórych ekspertów nie zdaje egzaminu. Zanim bowiem sąd sięgnie po ostateczne rozwiązanie, przez dwa lata musi prowadzić postępowanie przymuszające. Specjaliści uważają, że potrzebne jest bardziej restrykcyjne rozwiązanie. Jeżeli spółka nie wywiąże się z ciążącego na niej obowiązku, KRS powinien jej o tym przypomnieć, ale tylko raz. Gdy to nie odniesie skutku, to po siedmiu dniach taki podmiot należałoby definitywnie wykreślić. ⒸⓅ

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Etap legislacyjny

Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw – skierowana do podpisu prezydenta

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA