REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania finansowe za 2018 rok w formacie JPK

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdania finansowe za 2018 rok w formacie JPK
Sprawozdania finansowe za 2018 rok w formacie JPK

REKLAMA

REKLAMA

Już w 2019 roku sprawozdania finansowe za 2018 roku mają być przesyłane do Krajowego Rejestru Sądowego elektronicznie w formacie jednolitego pliku kontrolnego (JPK). KRS prześle sprawozdania do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych więc spółki i inne podmioty wpisane do KRS nie będą musiały przesyłać sprawozdań do urzędów skarbowych.

Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) i innych ustaw, którą w zeszłym tygodniu przyjął Senat. Została ona już skierowana do podpisu prezydenta. Zmieniona zostanie też ustawa o rachunkowości (Dz.U. z 2017 r. poz. 2342 ze zm.).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe przepisy wprowadzą generalny obowiązek (na wszystkie jednostki) sporządzania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej i popisywania kwalifikowanym podpisem lub zaufanym profilem ePUAP. Nieco inne będą też zasady przesyłania sprawozdań do KRS. Mają one być przekazywane tylko w formie elektronicznej – jednolitego pliku kontrolnego. Dokładną strukturę pliku określi (podobnie jak w przypadku innych JPK, np. dotyczących ewidencji VAT) minister finansów.

KRS po zamieszczeniu sprawozdań w repozytorium przekaże je do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych. Oznacza to, że spółki i inne podmioty wpisane do KRS nie będą już musiały przesyłać raportów do urzędów skarbowych. Nadal do skarbówek trafiać mają roczne raporty wszystkich, którzy nie figurują w rejestrze. Odbędzie się to jednak nieco inną drogą – będą one przesyłane do szefa Krajowej Administracji Skarbowej, a nie jak obecnie do urzędów skarbowych. Poza tym również mają mieć formę jednolitego pliku.

Przepisy wejdą w życie 1 października 2018 r. To oznacza, że będą już dotyczyć sprawozdań finansowych za 2018 r.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Księgowość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Niebezpieczna struktura

Dariusz Gałązka, biegły rewident, partner w Grant Thornton, ocenia zmiany pozytywnie. – Przekazywanie danych w formie papierowej jest anachroniczne i generuje wysokie koszty zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i organów, które je otrzymują – twierdzi. Podkreśla jednak, że najważniejsze jest stworzenie właściwej struktury JPK.

– Pomimo przyjętych standardów sprawozdania finansowe podmiotów mogą się różnić co do prezentacji aktywów i pasywów, danych w rachunku zysków i strat, a przede wszystkim dodatkowych informacji i objaśnień – przypomina ekspert. Jeżeli minister finansów nie uwzględni tych różnic, to informacje z raportów mogą być zniekształcone, a ich czytelnicy poczują się wprowadzeni w błąd. Gałązka podkreśla też, że JPK nie może odbiegać od sprawozdania sporządzonego przez podmioty gospodarcze i zatwierdzonego przez organy do tego powołane. – Nie wyobrażam sobie narzucenia nowych standardów w zakresie raportów– komentuje.

Ekspert podkreśla też, że zmiany będą obciążeniem finansowym dla przedsiębiorców, bo trzeba będzie dostosować do nich systemy informatyczne. – Aby koszty były niższe, przy konstruowaniu JPK dla sprawozdań należałoby wykorzystać struktury stworzone dla innych obszarów – radzi partner w Grant Thornton.

Przymuszanie

Nowelizacja wprowadza jeszcze jedną istotną zmianę w ordynacji podatkowej (art. 274a par. 1). Umożliwi ona fiskusowi pytanie o przyczyny niezłożenia sprawozdania finansowego lub wezwanie do złożenia dokumentów. Jeżeli podatnik się do tego nie zastosuje, organ będzie mógł nałożyć na niego karę porządkową w wysokości 2800 zł. I to wielokrotnie.

W uzasadnieniu do projektu Ministerstwo Sprawiedliwości wyjaśnia, że tym samym wypełnia istniejącą lukę. Dotychczas to sąd rejestrowy, po zawiadomieniu przez organ, musiał przymuszać do złożenia sprawozdań. Teraz będzie to mógł zrobić sam fiskus. Ponadto nadal będzie on miał prawo ukarać firmę za niezłożenie sprawozdania grzywną (na podstawie kodeksu karnego skarbowego).

Wykreślenie po staremu

Nowelizacja nie zmienia natomiast przepisów ustawy o rachunkowości w zakresie kar za niezłożenie sprawozdania do KRS. Wciąż będzie za to grozić grzywna lub pozbawienie wolności.

Po staremu zostaną też przepisy umożliwiające sądom wykreślanie z rejestru podmiotów bez przeprowadzania postępowania rejestrowego. Jest to możliwe m.in., gdy spółka nie złoży sprawozdania za dwa lata. Przepis ten nie został zmieniony, mimo że według niektórych ekspertów nie zdaje egzaminu. Zanim bowiem sąd sięgnie po ostateczne rozwiązanie, przez dwa lata musi prowadzić postępowanie przymuszające. Specjaliści uważają, że potrzebne jest bardziej restrykcyjne rozwiązanie. Jeżeli spółka nie wywiąże się z ciążącego na niej obowiązku, KRS powinien jej o tym przypomnieć, ale tylko raz. Gdy to nie odniesie skutku, to po siedmiu dniach taki podmiot należałoby definitywnie wykreślić. ⒸⓅ

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Etap legislacyjny

Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw – skierowana do podpisu prezydenta

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA