REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców /shutterstock.com
Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rząd wprowadza kolejne narzędzie, które zwiększy obowiązki polskich przedsiębiorców względem urzędów, a w praktyce utrudni im życie. Już w połowie 2018 r. uruchomiony zostanie Centralny Rejestr Faktur, który obok wdrażanego już Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, ma być kolejną bronią w walce z luką podatkową.

Przypomnienie - czym jest Jednolity Plik Kontrolny

REKLAMA

Autopromocja

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to elektroniczne zestawienie transakcji, które firmy muszą przekazywać administracji skarbowej co miesiąc. Aktualnie wykaz zakupów i sprzedaży wysyłają tylko duże, średnie i małe firmy. Teraz dołączą do nich mikroprzedsiębiorcy.

Jakie konsekwencje dla przedsiębiorców przyniesie Centralny Rejestr Faktur?

Rząd podtrzymuje, że głównym zadaniem Centralnego Rejestru Faktur (CRF) nie jest dodatkowe obciążenie firm, ale ułatwienie namierzania podejrzanych transakcji. Idea brzmi szlachetnie, jednak w rzeczywistości stanowi kolejny dowód na przerażający brak zaufania fiskusa do polskich przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe usprawnienie wiąże się z dodatkowymi obowiązkami dla polskich biznesmenów. Przy wdrażaniu CRF przedsiębiorcy muszą pamiętać o zachowaniu odpowiednich terminów na wprowadzenie zmian. Wymóg fiskusa będzie wiązał się również z koniecznością zastosowania odpowiednich rozwiązań informatycznych. Odpowiednie przygotowanie się do zmiany oraz stosowanie do nowych przepisów będzie kolejnym kosztem polskiego przedsiębiorcy, który już i tak obciążany jest wciąż rosnącymi składkami ZUS.

Fiskus prześwietli wszystkie faktury

Przedsiębiorcy pytają, czemu obiektywnie ma służyć rejestr i jak go praktycznie wykorzystać? Rozważając możliwe odpowiedzi, pozostaje tylko jeden wniosek: rejestr ma służyć władzy, która zyska informację o każdej fakturze wystawionej w Polsce i za granicą, jeśli tylko jej adresatem lub autorem jest podmiot Polski. Po co władzy te dokumenty?

Z jednej strony, Centralny Rejestr Faktur miałby gwarantować, że faktura od kontrahenta jest autentyczna i skarbówka o niej wie, co umożliwia bezpieczne odliczenie VAT. Z drugiej jednak strony, co z przeważającą większością polskich przedsiębiorców, którzy coraz więcej czasu poświęcać będą na spełnianie coraz to nowych “zachcianek” fiskusa zamiast prowadzić biznes?

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Nie tego oczekują przedsiębiorcy

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej szukają za granicą alternatyw dla polskiego systemu podatkowego. Bez patrzenia na ręce, wizyt w urzędzie i biurokracji. Czy nowe restrykcje pozwolą na swobodne działanie w duchu przedsiębiorczości?


Polski biznes znalazł rozwiązanie

Negatywne zmiany wprowadzane w polskim prawie spowodowały gwałtowny wzrost ilości firm zakładanych przez Polaków w krajach, gdzie biznes prowadzi się łatwiej, bez ciągłych obaw o kontrolę Urzędu Skarbowego czy ZUS.

A gdzie i dlaczego najczęściej przenoszą swoje firmy polscy przedsiębiorcy?

Najpopularniejszym kierunkiem jest wciąż Anglia, która dzięki przyjaznym przepisom, wysokiej kwocie wolnej od podatku, bardzo niskim składkom ubezpieczeniowym i możliwością rozliczenia firmy przez Internet przyciąga setki nowych firm każdego roku.

Jednak grono przedsiębiorców, którzy obawiają się brexitowej zawieruchy, znalazło kolejny kierunek, który okazał się podatkowo jeszcze bardziej atrakcyjny. To Irlandia, która gwarantuje biznesowi równie przyjazne warunki co Wielka Brytania, jednak oferuje kwotę od podatku wyższą (16 500 EUR zamiast 11 500 GBP) oraz CIT w wysokości zaledwie 12,5%.

Zarówno firmy zarejestrowane w Anglii oraz Irlandii mogą bez przeszkód prowadzić biznes w Polsce i płacić podatki w Anglii oraz Irlandii, a po drugie ich dyrektorzy nie opodatkowują swoich dochodów w Polsce, a wszystko w zgodzie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA