REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców /shutterstock.com
Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rząd wprowadza kolejne narzędzie, które zwiększy obowiązki polskich przedsiębiorców względem urzędów, a w praktyce utrudni im życie. Już w połowie 2018 r. uruchomiony zostanie Centralny Rejestr Faktur, który obok wdrażanego już Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, ma być kolejną bronią w walce z luką podatkową.

Przypomnienie - czym jest Jednolity Plik Kontrolny

REKLAMA

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to elektroniczne zestawienie transakcji, które firmy muszą przekazywać administracji skarbowej co miesiąc. Aktualnie wykaz zakupów i sprzedaży wysyłają tylko duże, średnie i małe firmy. Teraz dołączą do nich mikroprzedsiębiorcy.

Jakie konsekwencje dla przedsiębiorców przyniesie Centralny Rejestr Faktur?

Rząd podtrzymuje, że głównym zadaniem Centralnego Rejestru Faktur (CRF) nie jest dodatkowe obciążenie firm, ale ułatwienie namierzania podejrzanych transakcji. Idea brzmi szlachetnie, jednak w rzeczywistości stanowi kolejny dowód na przerażający brak zaufania fiskusa do polskich przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe usprawnienie wiąże się z dodatkowymi obowiązkami dla polskich biznesmenów. Przy wdrażaniu CRF przedsiębiorcy muszą pamiętać o zachowaniu odpowiednich terminów na wprowadzenie zmian. Wymóg fiskusa będzie wiązał się również z koniecznością zastosowania odpowiednich rozwiązań informatycznych. Odpowiednie przygotowanie się do zmiany oraz stosowanie do nowych przepisów będzie kolejnym kosztem polskiego przedsiębiorcy, który już i tak obciążany jest wciąż rosnącymi składkami ZUS.

Fiskus prześwietli wszystkie faktury

Przedsiębiorcy pytają, czemu obiektywnie ma służyć rejestr i jak go praktycznie wykorzystać? Rozważając możliwe odpowiedzi, pozostaje tylko jeden wniosek: rejestr ma służyć władzy, która zyska informację o każdej fakturze wystawionej w Polsce i za granicą, jeśli tylko jej adresatem lub autorem jest podmiot Polski. Po co władzy te dokumenty?

Z jednej strony, Centralny Rejestr Faktur miałby gwarantować, że faktura od kontrahenta jest autentyczna i skarbówka o niej wie, co umożliwia bezpieczne odliczenie VAT. Z drugiej jednak strony, co z przeważającą większością polskich przedsiębiorców, którzy coraz więcej czasu poświęcać będą na spełnianie coraz to nowych “zachcianek” fiskusa zamiast prowadzić biznes?

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Nie tego oczekują przedsiębiorcy

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej szukają za granicą alternatyw dla polskiego systemu podatkowego. Bez patrzenia na ręce, wizyt w urzędzie i biurokracji. Czy nowe restrykcje pozwolą na swobodne działanie w duchu przedsiębiorczości?


Polski biznes znalazł rozwiązanie

Negatywne zmiany wprowadzane w polskim prawie spowodowały gwałtowny wzrost ilości firm zakładanych przez Polaków w krajach, gdzie biznes prowadzi się łatwiej, bez ciągłych obaw o kontrolę Urzędu Skarbowego czy ZUS.

A gdzie i dlaczego najczęściej przenoszą swoje firmy polscy przedsiębiorcy?

Najpopularniejszym kierunkiem jest wciąż Anglia, która dzięki przyjaznym przepisom, wysokiej kwocie wolnej od podatku, bardzo niskim składkom ubezpieczeniowym i możliwością rozliczenia firmy przez Internet przyciąga setki nowych firm każdego roku.

Jednak grono przedsiębiorców, którzy obawiają się brexitowej zawieruchy, znalazło kolejny kierunek, który okazał się podatkowo jeszcze bardziej atrakcyjny. To Irlandia, która gwarantuje biznesowi równie przyjazne warunki co Wielka Brytania, jednak oferuje kwotę od podatku wyższą (16 500 EUR zamiast 11 500 GBP) oraz CIT w wysokości zaledwie 12,5%.

Zarówno firmy zarejestrowane w Anglii oraz Irlandii mogą bez przeszkód prowadzić biznes w Polsce i płacić podatki w Anglii oraz Irlandii, a po drugie ich dyrektorzy nie opodatkowują swoich dochodów w Polsce, a wszystko w zgodzie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA