REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców

Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców /shutterstock.com
Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rząd wprowadza kolejne narzędzie, które zwiększy obowiązki polskich przedsiębiorców względem urzędów, a w praktyce utrudni im życie. Już w połowie 2018 r. uruchomiony zostanie Centralny Rejestr Faktur, który obok wdrażanego już Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, ma być kolejną bronią w walce z luką podatkową.

Przypomnienie - czym jest Jednolity Plik Kontrolny

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to elektroniczne zestawienie transakcji, które firmy muszą przekazywać administracji skarbowej co miesiąc. Aktualnie wykaz zakupów i sprzedaży wysyłają tylko duże, średnie i małe firmy. Teraz dołączą do nich mikroprzedsiębiorcy.

Jakie konsekwencje dla przedsiębiorców przyniesie Centralny Rejestr Faktur?

REKLAMA

Rząd podtrzymuje, że głównym zadaniem Centralnego Rejestru Faktur (CRF) nie jest dodatkowe obciążenie firm, ale ułatwienie namierzania podejrzanych transakcji. Idea brzmi szlachetnie, jednak w rzeczywistości stanowi kolejny dowód na przerażający brak zaufania fiskusa do polskich przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe usprawnienie wiąże się z dodatkowymi obowiązkami dla polskich biznesmenów. Przy wdrażaniu CRF przedsiębiorcy muszą pamiętać o zachowaniu odpowiednich terminów na wprowadzenie zmian. Wymóg fiskusa będzie wiązał się również z koniecznością zastosowania odpowiednich rozwiązań informatycznych. Odpowiednie przygotowanie się do zmiany oraz stosowanie do nowych przepisów będzie kolejnym kosztem polskiego przedsiębiorcy, który już i tak obciążany jest wciąż rosnącymi składkami ZUS.

Fiskus prześwietli wszystkie faktury

Przedsiębiorcy pytają, czemu obiektywnie ma służyć rejestr i jak go praktycznie wykorzystać? Rozważając możliwe odpowiedzi, pozostaje tylko jeden wniosek: rejestr ma służyć władzy, która zyska informację o każdej fakturze wystawionej w Polsce i za granicą, jeśli tylko jej adresatem lub autorem jest podmiot Polski. Po co władzy te dokumenty?

Z jednej strony, Centralny Rejestr Faktur miałby gwarantować, że faktura od kontrahenta jest autentyczna i skarbówka o niej wie, co umożliwia bezpieczne odliczenie VAT. Z drugiej jednak strony, co z przeważającą większością polskich przedsiębiorców, którzy coraz więcej czasu poświęcać będą na spełnianie coraz to nowych “zachcianek” fiskusa zamiast prowadzić biznes?

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Nie tego oczekują przedsiębiorcy

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej szukają za granicą alternatyw dla polskiego systemu podatkowego. Bez patrzenia na ręce, wizyt w urzędzie i biurokracji. Czy nowe restrykcje pozwolą na swobodne działanie w duchu przedsiębiorczości?


Polski biznes znalazł rozwiązanie

Negatywne zmiany wprowadzane w polskim prawie spowodowały gwałtowny wzrost ilości firm zakładanych przez Polaków w krajach, gdzie biznes prowadzi się łatwiej, bez ciągłych obaw o kontrolę Urzędu Skarbowego czy ZUS.

A gdzie i dlaczego najczęściej przenoszą swoje firmy polscy przedsiębiorcy?

Najpopularniejszym kierunkiem jest wciąż Anglia, która dzięki przyjaznym przepisom, wysokiej kwocie wolnej od podatku, bardzo niskim składkom ubezpieczeniowym i możliwością rozliczenia firmy przez Internet przyciąga setki nowych firm każdego roku.

Jednak grono przedsiębiorców, którzy obawiają się brexitowej zawieruchy, znalazło kolejny kierunek, który okazał się podatkowo jeszcze bardziej atrakcyjny. To Irlandia, która gwarantuje biznesowi równie przyjazne warunki co Wielka Brytania, jednak oferuje kwotę od podatku wyższą (16 500 EUR zamiast 11 500 GBP) oraz CIT w wysokości zaledwie 12,5%.

Zarówno firmy zarejestrowane w Anglii oraz Irlandii mogą bez przeszkód prowadzić biznes w Polsce i płacić podatki w Anglii oraz Irlandii, a po drugie ich dyrektorzy nie opodatkowują swoich dochodów w Polsce, a wszystko w zgodzie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA